Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19690)

Vierailija
18881/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa keskitytään myös opettajuuteen, ei opita pelkästään pintaraapaisulla pedagogisia menetelmiä.

Sosionomikoulutus on lähinnä korkeakoulun "lähihoitajataitojen" syventämistä eli sälää monelta osa-alueelta, enemmän sosiaalipuolelta. Opetus, didaktiikka ja pedagogiikka ei ole sosiaalialaa.  Oikea opettaja on aina opettaja. Sosionomi taas sosiaalipuolen taitaja.

Tarkoitatko, että ammattikorkeakoulun lehtorit (aka "oikeat opettajat") eivät siis osaa opettaa opettajuudesta?

180 opintopistettä vs 60 opintopistettä keskittyen varhaiskasvatukseen. Kumpi on enemmän tietoa ja taitoa alasta? Mitäpä veikkaat?

Vierailija
18882/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän tule pilaamaan muiden päivää jo aamusta marisemalla.

Ja valittamalla kuinka pas** ala varhaiskasvstus on sekä vähättelemällä ja haukkumalla muita. On tekijöitä jotka tykkäävät työstään ja jopa näkevät vaivaa kouluttautumiseen, jotta ammattitaito olisi työtehtävään hyvä ja lapsien tarpeita kohtaava💚

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18883/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän tule pilaamaan muiden päivää jo aamusta marisemalla.

Ja valittamalla kuinka pas** ala varhaiskasvstus on sekä vähättelemällä ja haukkumalla muita. On tekijöitä jotka tykkäävät työstään ja jopa näkevät vaivaa kouluttautumiseen, jotta ammattitaito olisi työtehtävään hyvä ja lapsien tarpeita kohtaava💚

Kiitos tästä!

Vierailija
18884/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maailma tullut hulluksi? Ennen päiväkodeissa oli hoitajia ja lastentarhan opettajia ja hyvin meni. 

Nyt on "laadukasta varhaiskasvatusta"  maistereineen jättiläispäiväkodeissa ja kaikki voi huonosti. Niin lapset kuin työntekijät.

Minulla on kasvimaa ja komposti. Kasvatan kurkkuja, tomaatteja ja persiljaa. Hyvin kasvavat. Silti minulla ei ole alan akateemista koulutusta tai pätevyyttä. Hoidan myös kompostia ihan itse. Möyhennän ja kostutan ja hyvin toimii. Ei ole tähänkään hommaan kompostitohtorin tutkintoa. 

Vierailija
18885/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin pidän työstäni. Jos en, vaihtaisin alaa. 💚 i

Vierailija
18886/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkään olla lasten kanssa. Vastuu on vaan hirvittävä kun vaaratilanteita on useita päivittäin. Aina saa pelätä, että mitä jos kohta sattuu pahasti, kuka kantaa vastuun?

Vierailija
18887/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailin kolmessa päiväkodissa tutustumassa ja kysyin lapsilta, mikä heistä on kivaa päiväkodissa. Kaikki vastasivat, että kaverit tai se kun on viikonloppu tai loma ja voi olla isän ja äidin kanssa kotona ja tehdä yhdessä kaikkea kivaa, tai kaverit tulee kylään.

Kysyin, leikkivätkö aikuiset päiväkodissa lasten itse  keksimissä leikeissä mukana. Yksikään ei muistanut, että ryhmän työntekijät olisivat leikkineet. Yksi sanoi, että siivooja on kiva, kun se aina leikkii piilosta siivouskärryn kanssa kun tämä lapsi "viivyttelee" naulakoilla tai vessassa muiden mentyä.

Eikö hälytyskellojen pitäisi soida, kun suurin osa lapsista oli sitä mieltä, että olisi kivempi, kun päiväkodissa opena olisi robotteja. Ne ei kuulemma määräile ja ragaa niin kuin päiväkodin aikuiset, vaan kertoo, mitä voidaan leikkiä ja tietää asioita. Esim. Beebotit on kuulemma hauskoja ja tabletin ääniohjaus, kun ne on "niin hyviä". Kaverit pitää kuitenkin olla, niitä ei voi korvata roboilla. Ainakaan vielä.

Vierailija
18888/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailin kolmessa päiväkodissa tutustumassa ja kysyin lapsilta, mikä heistä on kivaa päiväkodissa. Kaikki vastasivat, että kaverit tai se kun on viikonloppu tai loma ja voi olla isän ja äidin kanssa kotona ja tehdä yhdessä kaikkea kivaa, tai kaverit tulee kylään.

Kysyin, leikkivätkö aikuiset päiväkodissa lasten itse  keksimissä leikeissä mukana. Yksikään ei muistanut, että ryhmän työntekijät olisivat leikkineet. Yksi sanoi, että siivooja on kiva, kun se aina leikkii piilosta siivouskärryn kanssa kun tämä lapsi "viivyttelee" naulakoilla tai vessassa muiden mentyä.

Eikö hälytyskellojen pitäisi soida, kun suurin osa lapsista oli sitä mieltä, että olisi kivempi, kun päiväkodissa opena olisi robotteja. Ne ei kuulemma määräile ja ragaa niin kuin päiväkodin aikuiset, vaan kertoo, mitä voidaan leikkiä ja tietää asioita. Esim. Beebotit on kuulemma hauskoja ja tabletin ääniohjaus, kun ne on "niin hyviä". Kaverit pitä

No, mun lapsilla oli ihan eri kokemus. Tykkäsivät aikuisista tosi paljon! Ja kyllä: henkilökunta oli aktiivisesti mukana lasten kanssa. 

Kiitos vakaväki!

Vierailija
18889/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nämä varhaiskasvatuksessa työskentelevät, jotka vähättelevät alaa, kaivavat itse kuoppaa sille, ettei alaa arvosta muutkaan. Nimenomaan pitäisi olla ylpeä ja arvostaa omaa työtään mitä tekee. Näyttää ja tuoda esille muillekin, kuinka tärkeää työtä varhaiskasvatuksessa tehdään. Ei muita työntekijöitä ja alaa mollaten, vain jokaisen ammattitaitoa ja alan tärkeyttä korostaen, kehuen.

Työntekijät itse sitä arvottomuutta korostavat.

Vierailija
18890/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän ketjun alkupäätä. Vuonna 2021 on kirjoitettu kommentti "palkkaus ja resurssit on saatava kuntoon". Ilmeisesti silloin vielä ei ymmärretty, että kaikki on kuten on, koska se on tarkoituskin.

Vierailija
18891/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hälytyskellojen pitäisi soida, kun suurin osa lapsista oli sitä mieltä, että olisi kivempi, kun päiväkodissa opena olisi robotteja. Ne ei kuulemma määräile ja ragaa niin kuin päiväkodin aikuiset, vaan kertoo, mitä voidaan leikkiä ja tietää asioita. Esim. Beebotit on kuulemma hauskoja ja tabletin

Eli koska sun omilla lapsilla oli sun mielestä tai sun tulkinnan mukaan kivaa päiväkodissa niin nämä kolmessa eri päiväkodissa ryhmänä haastatellut monen ryhmän lapset ovat väärässä eikä haastattelun tulosta saisi julkaista tai kertoa vaan pitäisi ohittaa täysin lasten omat mielipiteet ja kokemukset ja sepitellä keksittyjä mainoslauseita ja kehuja, miten upeaa toimintaa vakassa on ja kaikki kirmaa sinne riemuissaan?

Minkä ihmeen alan ihminen toimii noin? Joka ainoa korkeakoulu ja yliopisto tällä maapallolla opettaa jo opintojen ensimmäisellä viikolla, että täällä ei sitten valehdella ja kuvitella vaan etsitään tietoa ja faktoja. 

Miten mitään voi kehittää paremmaksi, jos ei ensin selvitä, mikä on todellinen lähtötilanne? Haloo nyt.

Vierailija
18892/19690 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että heinäkuuksi päivystävään jättipäiväkotiin on menossa myös lapsia joiden vanhemmista toinen hoitaa vauvaa kotona. Joo, voi olla monia syitä ja jokaisen oma asia. 

Mutta silti, jotenkin surullista.

Vierailija
18893/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen Seuren sijaisten tilauskiellon kanssa on? Jatkuuko se syksyllä. Prkl!!!

Vierailija
18894/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa huomenna kevyempi ja leppoisampi päivä. Töitä painettu hullunlailla koko viikko ja väsymys painaa. Tämän lisäksi kuunnellut muiden ryhmien tekijöiden valitusta siitä kuinka rankkaa heillä on.

Vierailija
18895/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki rahat pitää antaa +70 vuotiaille mummoille.Papoista ei niin väliä.

Vierailija
18896/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa huomenna kevyempi ja leppoisampi päivä. Töitä painettu hullunlailla koko viikko ja väsymys painaa. Tämän lisäksi kuunnellut muiden ryhmien tekijöiden valitusta siitä kuinka rankkaa heillä on.

Mutta kun ei ole😴

Vierailija
18897/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi viikkoa ennen juhannusta olla, että "töitä painettu hullun lailla koko viikko"? Hieman epäuskottavaa, tai sitten siellä on amatöörit asialla, kilvan valittamassa "kuinka rankkaa heillä on".

Vierailija
18898/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuli asiakaspalaute.

Henkilökunta pihalla vain juttelee eikä ole lasten kanssa.

Tekisi mieli vain huutaa etten jaksa enää.

Olen koko päivän pyörittänyt vajaalla henkilökunnalla ryhmää,

jossa erityistä tukea tarvitsevia.

Olen pukenut ja riisunut,

syöttänyt ja siivonnut.

Laulanut ja leikkinyt.

Ohjannut ja opettanut.

Ja vihdoin saanut koko porukan ulos.

Ulkona olen nähnyt ensimmäistä kertaa tällä viikolla työkaverini,

jotka ovat samassa tilanteessa.

Toinen toistamme tsempaten teemme tilannekatsauksen,

ja suunnittelemme miten selviämme loppupäivän.

Loppuviikon. Loppuvuoden. "

(Teksti Varhaiskasvatuksenkertomuksia Instagram-tililtä, aloituksessa olevasta linkin artikkelista)

.

Vierailija
18899/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että heinäkuuksi päivystävään jättipäiväkotiin on menossa myös lapsia joiden vanhemmista toinen hoitaa vauvaa kotona.

-- Nooh sinne vaan kasan päälle! Vietä muru kiva päivä me mennään biitsille.

Vierailija
18900/19690 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nämä varhaiskasvatuksessa työskentelevät, jotka vähättelevät alaa, kaivavat itse kuoppaa sille, ettei alaa arvosta muutkaan. Nimenomaan pitäisi olla ylpeä ja arvostaa omaa työtään mitä tekee. Näyttää ja tuoda esille muillekin, kuinka tärkeää työtä varhaiskasvatuksessa tehdään. Ei muita työntekijöitä ja alaa mollaten, vain jokaisen ammattitaitoa ja alan tärkeyttä korostaen, kehuen.

Työntekijät itse sitä arvottomuutta korostavat.

Olet joko toiveajattelija tai elät itsepetoksessa. Lasten kannalta huono juttu, jos aikuiset ei kykene tai uskalla nähdä epäkohtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän