Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19690)

Vierailija
18841/19690 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kaikki jatkuu niin kauan kun lampaat...anteeksi varhaiskasvatuksen työntekijät suostuvat tähän. 

Heh. Aivan samalla tavalla muillakin aloilla lammastyöntekijät suostuvat heikennyksiin, kun eivät muutakaan voi. Oletko elänyt jossain tynnyrissä kun et ymmärrä sitä, että Suomessa on työttömiä ennätyslukemat. Tällaisessa työllisyystilanteessa uutta työpaikkaa ei noin vain löydykään. Opiskelukin on suuri riski, kun ei tiedä työllistyykö uudelle alalle ollenkaan. Jumissa siis ollaan. Katotaan pettääkö ensin kroppa vai mielenterveys.

Vierailija
18842/19690 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ihan käytännössä tilapäinen ylitys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18843/19690 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sitä, että päivittäin ryhmässä on 3 kasvattajaa vain n.klo9-14 välisenä aikana, muuna aikana 1-2 kasvattajaa. Työvuorolliset syyt. Ja esim.sitä, että ryhmästä voi olla kasvattaja pois useita päiviä ja silti ollaan kahdestaan, korkeintaan jossain kohtaa päivää pyrähtää toisen ryhmän kasvattaja jossakn tilanteessa/hetkessä "auttamaan".

Siinä ihan vain pari käytännön esimerkkiä arjesta.

T. Tuo joka selvensi sinulle tuota sijaiskielto-asiaa

Vierailija
18844/19690 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VMP !!!!

Miksi vaka-alalla on kukaan, masokistejako naiset on?

Vierailija
18845/19690 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18846/19690 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan näppylöitä ja hengenahdistusta sanoista tilapäinen ylitys. Toinen reakttion aikaan saava sana on laskennallisuus. 

Näillä perustellaan suoranaista kusetusta. Kusetuksen kohteeksi eivät joudu ainoastaan työntekijät, vaan myös lapset vanhempineen. 

Vierailija
18847/19690 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetti on sijaiskielto? Sehän on ihan järjenvastainen sana. Kuka ne työt tekee ja lapset hoitaa jos joku sairastuu ja on joku idioottiomainen sijaiskielto? Soitetaanko vanhemmille että hakekaa lapsenne pois koska hoitajia on sairastunut ja meillä on tämä sijaiskielto?

Välillä soitetaan joo. Yleensä yhdistellään ryhmiä ja siirrellään työntekijöitä ryhmästä ja jopa talosta toiseen. 

Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa. 

Uusi työpaikka odottaa syksyllä. Jaksoin peräti kolme vuot

Meillä viimesyksy oli aivan hirveää. Pahimmillaan pienten päädyssä kahden ryhmän aikuisia oli paikalla 2 kuudesta ja siinä yritettiin toimia alati vaihtuvien ja ties millaisten ihmisten kanssa. Jos edes oli riittävästi aikuisia. Pienet toki roikkuivat meissä tutuissa ja onni jos lykästi niin sinne tuli talosta joku omista. Vanhemmat antoivat palautetta aivan aiheesta ja joululomalle jäin aivan kuittina. Minä pääosin olin toinen paikallaolijoista. Muttaettä pakko oli vetää älyttömän tiukalle ennenkuin sai edes ajatella ketään sijaista. Oli sairautta ja toisessa ryhmässä ovi kävi työntekijöiden kohdalla. 

Vierailija
18848/19690 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin työntekijän levittämä huhu johti koviin korvauksiin Haminassa väitti työkaverinsa kuvanneen lasta vessassa

https://yle.fi/a/74-20165600

Vierailija
18849/19690 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan näppylöitä ja hengenahdistusta sanoista tilapäinen ylitys. Toinen reakttion aikaan saava sana on laskennallisuus. 

Näillä perustellaan suoranaista kusetusta. Kusetuksen kohteeksi eivät joudu ainoastaan työntekijät, vaan myös lapset vanhempineen. 

Sitten olet kroonisesti näppyläinen ja hengitysongelmainen, koska tuo on arkipäivää, ns normaalia/normia, vakassa.

Vierailija
18850/19690 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18851/19690 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas roikotetaan löysässä hirressä liittyen kesälomaan, ajankohta koittaisi 2,5-3,5-viikon kuluttua.

Työehtosopimus sanoo, että loma pitää tehdä tiettäväksi viimeistään 1kk ennenkuin se alkaisi ja vain ja ainoastaan poikkeustilanteessa sen voi työntekijälle kertoa vasta 2-viikkoa ennen, ja se on aivan ehdoton takaraja.

Ei ole ensimmäinen kesä kun kohdallani näin toimitaan, esim.viimevuonna oli sama asia.

Vierailija
18852/19690 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18853/19690 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää 9 kk kesäloman jälkeen ja sitten loppuu mun vaka-hommat. Siis sanon vakituisen paikkani irti . 

Olo on helpottunut päätökseni tehtyäni.

Vierailija
18854/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vielä 20 v. työvuosia jäljellä, niin kannattaa miettiä, mitä omalta elämältään haluaa ja mitä itselleen haluaa.

Olin itse vakassa töissä sen lakimuutoksen jälkeen 6 vuotta, sitä ennen lto:na 15 vuotta. Irtisanouduin vakitehtävästä, koska vastustan nykyisen vakajärjestelmän arvopohjaa, hierarkisoivaa rakennetta, talousajattelua ja valheellista, lasten ja työntekijöiden ihmisoikeuksia polkevaa toimintatapaa.

Miksi haluaisin tehdä työtä tuollaisen järjestelmän ylläpitämiseksi? Miksi valehtelisin huoltajille, medialle ja itselleni, että toiminta olisi muka lasten edun mukaista, kun tiedän varsin hyvin korkeakoulutukseni ja työkokemukseni perusteella, että toiminta ei ole lasten edun mukaista. En voi edustaa jotakin, mikä on törkeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä olen koulutuksessa ja työkokemuksen kautta oppinut.

En myöskään ole syntynyt tälle planeetalle elämään elämääni, jotta aiheuttaisin omalla toiminnallani tuskaa pienille lapsille tai kenellekään muullekaan. Jos palveluntuottajat ovat valinneet toimivansa näin, kuten nyt toimivat, eivät he käytä minua likaisen työn tekijänä ja valtansa välikappaleena. On helppo määrätä virkamiestasolla toimistossaan mitä vaan, kun ei näe niitä itkeviä, apaattisia, aggressoituvia, itseään heijaavia, taantuvia ja psykosomaattisista stressioireista kärsiviä lapsia tunnista toiseen, joka päivä, vuodesta toiseen pahentuen.

En kestänyt nähdä sitä enää hetkeäkään. Oksettaa koko muistikuva. Kadun, että olin mukana edes ne 6 vuotta vakauudistusta. Silloin elättelimme taloissa ja tiimeissä toivoa, että kyse on vain muutosvaiheen alkuvaikeuksista. Ei näköjään ollut.

1980-2000-luvuilla päivähoito oli laadukasta ja ihanaa. 2004 alkoi muutos eskarista kohti tätä järkyttävää showta. 2014 runnottiin vakaidea läpi alle eskari-ikäisillekin, 2018 peli menetettiin täysin. Loppu vaikuttaakin olleen täysi katastrofi, mukaan lukien vauvojen ahtaaminen niihin laitoksiin. Ja se näkyy lasten ja nuorten mielenterveydessä, tietenkin niiden ihmisten koko loppu elämän.

En osallistu.

Vierailija
18855/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Helsingin päiväkotien ikuiseen opettajapulaan löytyi ratkaisu

Suomen kuusi suurinta kaupunkia aikoo kouluttaa 2000 varhaiskasvatuksen opettajaa ja sosionomia päiväkoteihin. Koulutuksiin voivat hakeutua jo niissä töissä olevat lastenhoitajat.

Valtio rahoittaa hanketta kuudella miljoonalla eurolla vuodessa toistaiseksi. Kaupungit tekevät parhaillaan päätöksiä koulutuksen ostamisesta korkeakouluilta vuoteen 2030 saakka.

Koulutus toteutetaan työn ohessa. Tavoitteena on ratkaista päiväkotien pitkäaikainen henkilöstöpula, jonka on ennustettu pahenevan.

Vierailija
18856/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa on ne vakahoitajat jotka haluavat kouluttautua työnsä ohessa vakaopettajiksi/sosionomeiksi.

Palkka ei nousisi tarpeeksi, työnkuva ei muuttuisi sen paremmaksi ellei sitten parannuksena pidetä lisääntyvää paperi&tietokonesavottaa yms.

Ei kiitos, ei näillä palkoilla/"eduilla" ym.

Ja kohta koittaa vuosi 2030 jolloin jokaisessa päiväkotiyksikön ryhmässä tulisi olla 2 opettajaa, tai 1 opettaja, 1 sosionomi ja sitten se 1 varhaiskasvatuksen lh. Mistäs ne sitten revitään, jos/kun osa siirtynytkin vakaopettajaksi/sosionomiksi? Niinpä.

Ja muuten, varhaiskasvatuksen lh on ainoa jolla oikeus lääkehoitoon ja niiden antoon päiväkotipäivän aikana, se on ihan mustaa valkoisella mm liittojen taholta, muilla ei sitä osa-aluetta koulutuksessaan ole. Eli varmaan sitten se lisätään koulutukseen vakaopeille/sosionomeille...

Vierailija
18857/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa. 

Uusi työpaikka odottaa syksyllä. Jaksoin peräti kolme vuotta opettajana.

- Ymmärrän täysin. Oma soppari loppuu joulukuussa, sen jälkeen muualle. Ala vie kaiken  energian.

On se helppoa joillakin, irtisanoutua ja lähteä toisiin hommiin.

Elämä tehnyt sen etten ole jaksanut vaikkapa lastentarhanopettajaksi työn, arjen, sairauksien ym lomassa, opiskella joten jumissa olen vakatyössäni. En jaksaisi, mutta eipä ole muutakaan, eläkeikään vielä liki 20v.

Etsi joku ala, mihin voit päästä oppisopimuskoulutuksella. Miten olisi vaihteeksi joku ei-hoitoala. Välinehuoltaja?  Elämä on lyhyt, ei kannata haaskata sitä. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
18858/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin rikollisorganisaation palveluksessa.

Vierailija
18859/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää 9 kk kesäloman jälkeen ja sitten loppuu mun vaka-hommat. Siis sanon vakituisen paikkani irti . 

Olo on helpottunut päätökseni tehtyäni.

Hyvä ratkaisu! Onnea tulevaan.

Vierailija
18860/19690 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta "tilapäinen ratkaisu" tarkoittaa yleisen elämänkokemuksen mukaan pysyvää käytäntöä.