Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisten tilauskielto jatkuu syksyllä. Nyt useiden määräaikaisten töitä ei jatketa. Säästetään rajusti. On meillä laadukas varhaiskasvatus!
Puhutko pk-seudusta? Vantaa jne.
Ainakin Helsingissä jatkuu sijaisten tilauskielto.
----> Pahimpana korona-aikana eräässä toisessa päväkodissa oli pienten ryhmässä henkilökuntapulaa. Kaikki lapset paikalla, vain 2 hoitajaa, joista toinen jo sairaana töissä ja piti päästä kotiin. Meidän ryhmässä oli lapsimäärään nähden "liikaa" aikuisia, joten minut lähetettiin heti lounaan jälkeen suunnistamaan bussilla tähän päiväkotiin, jossa en ollut koskaan käynyt. Matka oli aika pitkä. Lapsiryhmässä oli ainakin 4 lasta, jotka olisi pitänyt lähettää heti kotiin, sillä heillä oli osalla järkyttävä, keuhkoja rasittava yskä ja toisilla kova nuha. Mitä ihmettä, siis. Miks nämä lapset oli otettu sisään? Miksi vanhemmat olivat heidät tuoneet sinne? Oli koronan kulta-aika.Siellä vietin sairaiden lasten parissa loppupäiväni, minä, astmaatikko. Kotimatkani kesti 1,5 tuntia. Sen verran kaukana olin.Oliko tässä jotain järkeä? Maskia oli pakko pitää joka paikassa, mutta lapset saivat tulla keuhkoputkentulehdusta sairastamaan päiväkotiin. Ja henkilökunta toisesta päiväkodista kaiken keskelle.
- Voi hyvänen aika! Mitä puhdasta hullluutta! Olisi kyllä avartavaa tietää missä päiväkodissa noin toimitaan.
Mikä hemmetti on sijaiskielto? Sehän on ihan järjenvastainen sana. Kuka ne työt tekee ja lapset hoitaa jos joku sairastuu ja on joku idioottiomainen sijaiskielto? Soitetaanko vanhemmille että hakekaa lapsenne pois koska hoitajia on sairastunut ja meillä on tämä sijaiskielto?
- Ai sinulla on 40asteen kuume? Kuule ei voi nyt mitään, tulet töihin nyt vaan. Katos meillä on nyt tämä sijaisten tilauskielto.
Vierailija kirjoitti:
Isompia haasteita ja uutta vastuuta kiitos. Päikkyalalla tulisi saada edistyä uralla muutnekin kuin vain pärstän mukaan. Aika paljon näkee ns "hyvä kamu" järjestelmää.
päikkyalalla
miksi lässytät?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijät väsyy, kun ei saa sijaisia ja samaan aikaan kesä- jopa heinäkuussa hoidossa on lapsia joiden toinen vanhempi ellei molemmat vanhemmat ovat kotona.Enkä nyt halua taas tähän sitä vastausta kuinka väsyneitä vanhemmat ovat. Ikävä juttu sekin mutta eihän tässäkään ole järkeä. Ja hoitopäivä voi hyvinkin olla 8-17. Miksi tähän ei puututa, miks me työntekijät ollaan ainoat joiden pitää joustaa, säästää ja ymmärtää?
Sitten on resursoitu liian vähän henkilökuntaa ja vika on johdossa. Heinäkuussa hoidossa olevilla ei ole mitään tekemistä sijaispulan kanssa vaan syyt ovat ihan muualla. Kumma kun lääkäreillä palkka joustaa rajattomasti ylöspäin, jos sijaisia ei muuten saa.
Miten voi olla mahdollista, että on varaa kouluttaa varhaiskasvatuksen opettajia, jotka vaihtavat alaa typerien näennäissäästöjen vuoksi? Jos ryhmässä on kolme työntekijää niin kyllä se ryhmä tarvitsee ne vakinaiset ihan joka päivä, kun ovat työkykyisiä. Ja vajaamiehityksen sattuessa sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompia haasteita ja uutta vastuuta kiitos. Päikkyalalla tulisi saada edistyä uralla muutnekin kuin vain pärstän mukaan. Aika paljon näkee ns "hyvä kamu" järjestelmää.
päikkyalalla
miksi lässytät?
Päikyn tätikö kyselee?
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijät väsyy, kun ei saa sijaisia ja samaan aikaan kesä- jopa heinäkuussa hoidossa on lapsia joiden toinen vanhempi ellei molemmat vanhemmat ovat kotona.Enkä nyt halua taas tähän sitä vastausta kuinka väsyneitä vanhemmat ovat. Ikävä juttu sekin mutta eihän tässäkään ole järkeä. Ja hoitopäivä voi hyvinkin olla 8-17. Miksi tähän ei puututa, miks me työntekijät ollaan ainoat joiden pitää joustaa, säästää ja ymmärtää?
Sitten on resursoitu liian vähän henkilökuntaa ja vika on johdossa. Heinäkuussa hoidossa olevilla ei ole mitään tekemistä sijaispulan kanssa vaan syyt ovat ihan muualla. Kumma kun lääkäreillä palkka joustaa rajattomasti ylöspäin, jos sijaisia ei muuten saa.
Lääkäreitä koulutetaan suhteessa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti on sijaiskielto? Sehän on ihan järjenvastainen sana. Kuka ne työt tekee ja lapset hoitaa jos joku sairastuu ja on joku idioottiomainen sijaiskielto? Soitetaanko vanhemmille että hakekaa lapsenne pois koska hoitajia on sairastunut ja meillä on tämä sijaiskielto?
Välillä soitetaan joo. Yleensä yhdistellään ryhmiä ja siirrellään työntekijöitä ryhmästä ja jopa talosta toiseen.
Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa.
Uusi työpaikka odottaa syksyllä. Jaksoin peräti kolme vuotta opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä soitetaan joo. Yleensä yhdistellään ryhmiä ja siirrellään työntekijöitä ryhmästä ja jopa talosta toiseen.
Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa.
Uusi työpaikka odottaa syksyllä. Jaksoin peräti kolme vuot
Mä olen myös ollut opena ryhmässä, myös pienten puolella, jossa aikuiset vaihtuivat tuhkatiheään. Oli ihan kauheaa huomata kuinka iloisista ja avoimista lapsista alkoi tulla varautuneita ja itkuisia. Yritin todella kovasti antaa enemmän itsestäni ja olla niin hyvä kollega kuin suinkin vaihtuville hoitajille. Tuloksena burn out ja syyllistämistä päikyn johtajalta.
Mäkin olen muissa töissä nyt.
- Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa.
- Ymmärrän täysin. Oma soppari loppuu joulukuussa, sen jälkeen muualle. Ala vie kaiken energian.
Vierailija kirjoitti:
- Pienten puolella oli aika kamala vuosi, kun siellä hyppäsi ties ketä aikuisia. Lapsiparat oli ihan sekaisin, kun itse olin ainoa pysyvä aikuinen siinä ryhmässä ja hoitajat vaihtui. Ennen niin iloiset taaperot muuttuivat itkuisiksi. Teki mieli pyyhkiä vasuilla persettä siinä vaiheessa.
- Ymmärrän täysin. Oma soppari loppuu joulukuussa, sen jälkeen muualle. Ala vie kaiken energian.
On se helppoa joillakin, irtisanoutua ja lähteä toisiin hommiin.
Elämä tehnyt sen etten ole jaksanut vaikkapa lastentarhanopettajaksi työn, arjen, sairauksien ym lomassa, opiskella joten jumissa olen vakatyössäni. En jaksaisi, mutta eipä ole muutakaan, eläkeikään vielä liki 20v.
Vierailija kirjoitti:
Sijaiskielto on sijaiskielto=silloin ei sijaisia mm Seuresta saa tilailla. Puljataan mitenkuten hlökuntaa siirrellen (ja kun toisesta ryhmästä siirretään toiseen niin tokihan se ryhmä mistä siirretty on tiukemmassa tilanteessa, esim.5-6v ryhmässä, mutta kun ovat talon vanhimpia niin pärjäähän ne) ja työvuoroja venytellen+pienellä varoajalla vaihdellen ja muokaten, ja niillä resursseilla mitä on ja kyllä, vedotaan ja hyödynnetään normaaliakin räikeämmin lakiporsaanreikään nimeltä "tilapäinen ylitys".
T. Niin tuttua, jo vuosien ajan
Tää kaikki jatkuu niin kauan kun lampaat...anteeksi varhaiskasvatuksen työntekijät suostuvat tähän.
Jos et ole huomannut niin alaa ei noin vain vaihdeta niin että tilaat vaan mukavamman parempiliksaisen työn.
Älä usko tätäkään lehtien höpöä.