Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19753)

Vierailija
17621/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo pukeutumisjuttu ollut provo. Näitä kaikkia vaatteita olen nähnyt tällä viikolla työssäni. Miksi luulet, että provo? Noita peppuhousuja (siis tiukat trikoot, joiden alla ilmeisesti stringit tai ei mitään) on ainakin kolmella naisella meidän päiväkodissa. Ne näyttävät rivoilta. Kun niiden kanssa ei ole mitään pidempää paitaa eikä tunikaa, vaan lyhyt toppi.  Ei ole työasu.

Vierailija
17622/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuo työnkuvat pitäisi selkeyttää? Nyt on tullut muutoksia koko alalle, kun päivähoito muuttui varhaiskasvatukseksi.

Käytännössä tiedän, yli 10 päiväkodissa työtä tehneenä, että mikään ei toimi, jos yksi työntekijä ei osallistu mihinkään konkreettiseen. Ei sellaista edes  ole. Yhtä kasvattajaa kohti saa olla 7 yli 3-vuotiasta lasta. Eli 21 lapsen ryhmässä olevalle hoitajalle ei kuulu 21 lapsen vessatus ym käytännön hoitotyö. Piste.

Täällä joku kuvittelee, että työnkuvat säädetään laissa. Ei tietenkään säädetä tällaisella tarkkuudella. Ei säädetä työsopimuksissakaan. Työsopimuksessa on joku "ja muut työnantajan osoittamat tehtävät" -klausuuli, ja työnantaja voi määrätä tehtäviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17623/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on, että on tällaisia hierarkisia sääntöjä ja näennäisiä arvoasetelmia.

Olen itse eri alalla, on korkeakoulututkinto ja monipuoliinen työkokemus. Ei tulisi mieleenkään nirppanokkaisena katsella päältä, kun jotkut muut työt ruuhkautuu, vaikkeivät olisi mun osaamisaluetta. Kaikkea olen opetellut ja tehnyt. Samaa työtä mun kanssa on tehnyt pelkän ylioppilastutkinnon suorittanut, mutta hienosti selvisi ja asenne oli loistava. Saman palkan sai samasta työstä kuin minä. 

Työilmapiiri hyvä ja kaikki tukevat toisiaan. Miesvaltainen ala, tottakai.

Ehkä pitäisi uskaltaa ajatella, että päiväkoti-ikäiset ei niin hirveästi opetusta tarvi. Näitä ideologioitahan tulee ja menee. Ja kun nuoret haluaa korkeakouluihin, vaikkei ehkä ole todellista kysyntää noille valmistuneille, heidät pannaan päiväkoteihin ja oletetaan, että itse oivaltavat tilanteen.

Vierailija
17624/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuo työnkuvat pitäisi selkeyttää? Nyt on tullut muutoksia koko alalle, kun päivähoito muuttui varhaiskasvatukseksi.

Käytännössä tiedän, yli 10 päiväkodissa työtä tehneenä, että mikään ei toimi, jos yksi työntekijä ei osallistu mihinkään konkreettiseen. Ei sellaista edes  ole. Yhtä kasvattajaa kohti saa olla 7 yli 3-vuotiasta lasta. Eli 21 lapsen ryhmässä olevalle hoitajalle ei kuulu 21 lapsen vessatus ym käytännön hoitotyö. Piste.

Ei mihinkään konkreettiseen? Ei helvetti. Se opettaja opettaa, suunnittelee, vastaa. Se opettaja hoitaa yhteydenpidon vanhempiin, sidosryhmiin, osallistuu jos jonkinlaiseen neuvotteluun. Se lukee, sylittää siinä missä muutkin. Mutta se, että te hoitajat jatkuvasti haluatte nöyryyttää niitä teitä koulutetumpia opettajia jollain pyllynpyyhkimisillä ja kurahousuilla on vaan väärin. Se on teidän ydintyötänne, ei opettajan.

Vierailija
17625/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on, että on tällaisia hierarkisia sääntöjä ja näennäisiä arvoasetelmia.

Olen itse eri alalla, on korkeakoulututkinto ja monipuoliinen työkokemus. Ei tulisi mieleenkään nirppanokkaisena katsella päältä, kun jotkut muut työt ruuhkautuu, vaikkeivät olisi mun osaamisaluetta. Kaikkea olen opetellut ja tehnyt. Samaa työtä mun kanssa on tehnyt pelkän ylioppilastutkinnon suorittanut, mutta hienosti selvisi ja asenne oli loistava. Saman palkan sai samasta työstä kuin minä. 

Työilmapiiri hyvä ja kaikki tukevat toisiaan. Miesvaltainen ala, tottakai.

Ehkä pitäisi uskaltaa ajatella, että päiväkoti-ikäiset ei niin hirveästi opetusta tarvi. Näitä ideologioitahan tulee ja menee. Ja kun nuoret haluaa korkeakouluihin, vaikkei ehkä ole todellista kysyntää noille valmistuneille, heidät pannaan päiväkoteihin ja oletetaan, että itse oivaltavat tilanteen.

No minä olen sosiaalityöntekijä. En minä edes osaisi tehdä sosionomin eli ohjaajan työtä. Jos sieltä puuttuu vuorosta työvoimaa, niin en minä sinne voi mennä sotkemaan asioita. En oikein usko, että esim. lääkärikään olisi kovin kummoinen hoitaja.

Vierailija
17626/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, jos loukkaan näillä sanoilla ,mutta ei hyvänen aika..Olen itse vakassa opettajana Porissa. Huomasin tämän keskustelun vasta ja nyt on pakko sanoa mielipiteeni itse pääkallopaikalta. 

Jos lukiosta valmistunut ei ymmärrä, että pienet kakkaa ja pissaa vaippaan niin.. Asiaan voi perehtyä vaikka tutustumiskäynnillä vakaan ennen hakua opiskelemaan. En voi uskoa tätä avuttomuuden määrää. Ei minullekkaan kukaan tuota asiaa kertonut, mutta päättelin ihan itse. Olen nyt vakaope pienillä ja viihdyn hyvin. (Vaihdan myös vaippoja enkä koe sitä arvoani alentavana).

Jos tämä on kynnyskysymys lähtemään opiskelemaan opettajaksi niin neuvon .. vaihda suuntaa. 

Vierailija
17627/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys..  Hoitajan työtä on hoitaminen, vaate huolto, nukutus, vessatukset, pienryhmän veto opettajan ohjeistuksella, siirtyminen, avustus, jne. Miten onnistuu 2opea+1hoitaja ryhmissä esim. sadekelin kurahousu- ja vaatehuolto. Samalla pitäisi olla lepohuoneessa valvomassa. 

Meillä ei ole ns. Kuvaus huonetta vain 1 kuivauskaappi. Vaatteita pitää vaihdella, rukkaset käännellä jne. 

Nyt opettajat eivät halua muuta kuin tehdä konetöitä lepohetkellä. Vaatteet ovat märkiä iltapäivällä, kun pitäisi lähteä ulos. En voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.Samoin kun olen valvomassa naapuriryhmässä, niin kukaan ei huolehdi oman ryhmäni huollosta. Märät vaatteet ovat kasassa odottamassa kun palaan ryhmääni. 

Myöhemmin, kun nostan sängyn ja herättelen viimeisiä, avustan vessassa ja pukemisessa pitäisi kuulemma jo olla auttamassa välipalalla. 

Kloonaanko itseni vai miten toimin? Opettajat haluavat olla vai opettajan roolissa. Miten se käytännössä teillä toimii? 

Vierailija
17628/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaihtaa vaipan kun lastenhoitaja ei vielä ole/ ei enää ole töissä?

Vierailija
17629/19753 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos loukkaan näillä sanoilla ,mutta ei hyvänen aika..Olen itse vakassa opettajana Porissa. Huomasin tämän keskustelun vasta ja nyt on pakko sanoa mielipiteeni itse pääkallopaikalta. 

Jos lukiosta valmistunut ei ymmärrä, että pienet kakkaa ja pissaa vaippaan niin.. Asiaan voi perehtyä vaikka tutustumiskäynnillä vakaan ennen hakua opiskelemaan. En voi uskoa tätä avuttomuuden määrää. Ei minullekkaan kukaan tuota asiaa kertonut, mutta päättelin ihan itse. Olen nyt vakaope pienillä ja viihdyn hyvin. (Vaihdan myös vaippoja enkä koe sitä arvoani alentavana).

Jos tämä on kynnyskysymys lähtemään opiskelemaan opettajaksi niin neuvon .. vaihda suuntaa. 

Jotkut alaa harkitsevat varmaankin olettavat, että vakassakin noudatetaan työrooleja, kuten muissakin paikoissa yleensä tehdään. Ei se ole mikään tyhmä olettamus. Eivät kaikki ole niin fiksuja kuin sinä.

Lentokoneessakin on ruokailut, mutta eihän kapteeni tai mekaanikko koulutukseen hakeutuessaan ajattele joutuvansa sitä tarjoilemaan. Tai lentoemäntä ruumaa ahtaamaan, vaikka sekin kuuluu ilmailun arkeen. Auttoiko tämä viimein ymmärtämään asian, vai aiotko vielä jatkaa tahallaan väärinymmärtämistä?

Vierailija
17630/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta sanoisin, että suurin osa vanhan lastentarhanopettajan koulutuksen saaneista (tällä hetkellä siis 50-60 vuotiaita) omaavat erittäin puutteelliset tiimityötaidot. Koulutuksessa ehkä keskitytty siihen, että olet opettaja, sinä määräät ja päätät kaikesta. Turhantärkeitä ovat.

Olipa todella ikävästi sanottu, kuulun tuohon porukkaan ja olen aina tullut toimeen tiimeissä ym

Samoin. Olen ollut käsityksessä, että 30+ vuoden työurallani kakissa päiväkodeissa ja ryhmissä, joissa olen työskennellyt, olemme ennemminkin kohdelleet toisiamme ihmisyyden syvimpiin vesiin ulottuen. On nähty vaikka mitä, myös riidelty, itketty, romahdettu, noustu ja luotettu toisiimme. On ollut kuukautisvaivat, synnytykset, murrosikäisten aiheuttamat harmaat hiukset, avioerot, vaihdevuodet, syövät, vanhempiemme kuolema

Juuri näin. Vau, miten hienosti kirjoitettu <3

Vierailija
17631/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana pienten ryhmässä ja lapset seuraavat minua kuin hait laivaa. Ryhmän lastenhoitaja jos yrittää vaihtaa vaippaa niin nämä pienet itkevät hysteerisesti. En tiedä muten hän homman hoitaa, ehkä liian kovakouraisesti sitten, koska pienet itkevät jos hän yrittää vaihtaa heiltä vaipan. 

Ei minua haittaa, mielummin vaihdan vaipan kuin kuuntelen sitä huutoa.

Vierailija
17632/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ilmeisesti yksi opettaja, joka itsepintaisesti vänkää jollain lentokone-esimerkillä, etteikö lastenhoitoon kuuluisi hoitotyö. Kyllä se nyt vaan kuuluu, ja vielä enemmän sen jälkeen kun ryhmissä on ainoastaan yksi hoitajan koulutuksen saanut kasvattaja.

Vierailija
17633/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perushoitoa ei voi erottaa omaksi osiokseen tässä työssä, koska pienillä se työ on nimenomaan sitä perushoitoa. Olet varmasti hyvä työssäsi, kun ymmärrät tämän.

Vierailija
17634/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös hyvä tiimikaveri. 😊

Vierailija
17635/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana pienten ryhmässä ja lapset seuraavat minua kuin hait laivaa. Ryhmän lastenhoitaja jos yrittää vaihtaa vaippaa niin nämä pienet itkevät hysteerisesti. En tiedä muten hän homman hoitaa, ehkä liian kovakouraisesti sitten, koska pienet itkevät jos hän yrittää vaihtaa heiltä vaipan. 

Ei minua haittaa, mielummin vaihdan vaipan kuin kuuntelen sitä huutoa.

Olen nyttemin jo vakan jättänyt ja siirtynyt muihin töihin.

Opena pienten puolella koin samaa, lapset olivat todella kiinni minussa. Tiimiläiset olivat kyllä ihan päteviä hoitajia, eivät olleet kovakouraisia tms, mutta jotenkin sellainen läsnäolo heistä jäi puuttumaan. Kaikki oli suorittamista, tehtävään keskityttiin lasten kustannuksella ja joustamattomuus näkyi monessa asiassa. Suunniteltu toiminta olisi pitänyt viedä maaliin vaikka mikä olisi tullut. Näistä kyllä tiimissä keskusteltiin ja välillä väännettiinkin, mutta sellaista läsnäolon taitoa, vuorovaikutusta ja kuuntelemista ei löytynyt. 

Tietyllä tapaa en voi valittaa, kaikki tekevät töitään omalla persoonallaan, ja asiallisesti hoidetusta hommasta ei voi enempää vaatia. Kaikki vain eivät löydä sitä tarpeisiin vastaamisen tasoa, jota pienten puolella tarvittaisiin. Koviin otteisiin tai asiattomuuksiin pitää puuttua, mutta toisen persoonaan ei voi. 

Lapset olivat ihania ja oivaltavia ja tapasin myös ihaniakin kollegoita. Vaka kyllä voimat muutenkin ja vaikka sosiaalipuolen töissä on omat haasteensa, en sentään ole vastuussa aikuisten asiakkaiden kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Vierailija
17636/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku voiko koulussa opettaja kieltäytyä esimerkiksi pyyhkimisestä, jos on joku vahinko tai vammai nen lapsi? Haluaisin opeksi, mutta minäkään en haluaisi vessattaa ketään. Onko ylipäätään mitään sote -työtä jossa ei tarvitse varmuudella hoitopuoleen osallistua? Sosiaalityöntekijä ainakin varmaan, mutta onko muita? Sori ot!

Vierailija
17637/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku voiko koulussa opettaja kieltäytyä esimerkiksi pyyhkimisestä, jos on joku vahinko tai vammai nen lapsi? Haluaisin opeksi, mutta minäkään en haluaisi vessattaa ketään. Onko ylipäätään mitään sote -työtä jossa ei tarvitse varmuudella hoitopuoleen osallistua? Sosiaalityöntekijä ainakin varmaan, mutta onko muita? Sori ot!

Eiköhän ne tehosta sossuillekin kohta jotain päihderiippuvaisten kusitestin valvontaa ja vastaavaa. Ei ihmekään ettei miehet soteen pahemmin eksy, naiset joustaa aina liikaa omista oikeuksistaan.

Vierailija
17638/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne tehosta sossuillekin kohta jotain päihderiippuvaisten kusitestin valvontaa ja vastaavaa. Ei ihmekään ettei miehet soteen pahemmin eksy, naiset joustaa aina liikaa omista oikeuksistaan.

Eiköhän nuo ole ohjaajien hommia tai lähäreiden. Ei pissan katsomiseen maisteria tarvita. 

Vierailija
17639/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo ole ohjaajien hommia tai lähäreiden. Ei pissan katsomiseen maisteria tarvita. 

Onhan se nyt aika erikoista, jos vakasta ja sotesta ei löydy yhtään ammattia jossa ei tarvitse pissakakkaoksujuttuja tehdä, jos ei halua. Nyt kun yhä harvempi saa omiakaan lapsia, ja sitä kautta siedättyy eritteille, niin vähiin käy alasta kiinnostuneet sillä palkalla kun siitä maksetaan. 

Ja ironista, jos vakaopekoulutuksessa ei opeteta hoitotoimenpiteitä ja sitten niitä kuitenkin työhön sisältyy, samalla kun lääkärit tuseeraavat mummujen peppuja sormet kakassa koulutuksen aikana, mutta päätyvät työelämässä pyörittelemään papereita johtoryhmässä.

Vierailija
17640/19753 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule.. Kyse ei ollut pelkästään kuvaustilasta vaan hoitajan mahdottomasta jakautumisesta 256

moneen paikkaan yhtäaikaa.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi