Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä kirjoituksia säännöllisesti, mutta nyt on itse pakko kirjoittaa. Olen hoitajana Vakassa ns. pienten ryhmässä. Minun lisäkseni ryhmässä on vakaope ja toinen hoitaja.
Tänään olin aamuvuorossa 7.00-14.30 Toinen hoitaja oli välivuorossa ,opettaja illassa. Hoitajakollega oli vienyt jo muut lapset ulos yhtä lukuunottamatta. Tämä opettaja tuli tämän 1- vuotiaan kanssa pukuhuoneeseen jossa olin kotiin jo lähdössä, pyöräily kypärä päässäni.
Opettaja pyysi pesemään lapsen kakat, kun se käy minulta niin hyvin!!! En uskonut korviini. Sanoin vain et "huomiseen" ja lähdin ulos.
Kotona olen kihissyt kiukusta ja oli nyt pakko avautua. Mitä helkuttia oikein tapahtui. Olen yli 50 vuotias, vakaa takana 25 v. Opettaja on 25 v. juuri valmistunut... Tällaistako yliopistossa on koulutus. Hoitaja hoitaa vaikka omalla ajallaan kakan pesun kun on niin hyvä siinä opettaja ei sitä voi tehdä. . Huomen
Ehkä se oli opettajan "hienovarainen" yritys huomauttaa, että työaikasi ei ole vielä päättynyt etkä saa lähteä vaihtamaan vaatteita ja kotiin vaan palkanmaksu perustuu täysiin työtunteihin - ja minuutteihin?
Jos tulee töihin klo 7.00, päättyy työpäivä Kvtes:n mukaan klo 14.39 eikä 14.30. Vai teettekö tasoitustunteja tai oliko työvuorolistaan kirjattu suunnitelmamuutos esim. lyhennyksen vuoksi?
Kakkoja ei pestä, vaan lapsen alapää suihkutetaan puhtaaksi, kuivataan ja laitetaan puhtaat vaipat ja vaatteet päälle. Samalla kerrotaan, mitä ollaan tekemässä, miten ja miksi tai jutellaan, laulellaan ja lorutellaan muuta kivaa. Lapselle, kuten kenelle vain, on tärkeää, miten hänen kehostaan ja sen toimivuudesta puhutaan tai mitä ilmeillä ja eleillä viestitään. Moni lapsi traumatisoidaan, häpäistään ja ajetaan panttaamaan käyttäytymällä epäsensitiivisesti ja asiattomasti.
Todella typerää toimintaa kuvaamaltasi opettajalta. Pikkuinen 1-vuotias lapsi vieraassa ympäristössä oli tuossa tilanteessa suurin kärsijä. Ajattelitteko yhtään, miltä hänestä tuntui?
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä kirjoituksia säännöllisesti, mutta nyt on itse pakko kirjoittaa. Olen hoitajana Vakassa ns. pienten ryhmässä. Minun lisäkseni ryhmässä on vakaope ja toinen hoitaja.
Tänään olin aamuvuorossa 7.00-14.30 Toinen hoitaja oli välivuorossa ,opettaja illassa. Hoitajakollega oli vienyt jo muut lapset ulos yhtä lukuunottamatta. Tämä opettaja tuli tämän 1- vuotiaan kanssa pukuhuoneeseen jossa olin kotiin jo lähdössä, pyöräily kypärä päässäni.
Opettaja pyysi pesemään lapsen kakat, kun se käy minulta niin hyvin!!! En uskonut korviini. Sanoin vain et "huomiseen" ja lähdin ulos.
Kotona olen kihissyt kiukusta ja oli nyt pakko avautua. Mitä helkuttia oikein tapahtui. Olen yli 50 vuotias, vakaa takana 25 v. Opettaja on 25 v. juuri valmistunut... Tällaistako yliopistossa on koulutus. Hoitaja hoitaa vaikka omalla ajallaan kakan pesun kun on niin hyvä siinä opettaja ei sitä voi tehdä. . Huomen
Heh, jospa nuori ope muistaa yhä, kuinka hyvin pesit hänen pyllynsä 25 vuotta sitten, ollessasi nuori, uraa aloitteleva lastenhoitaja! 😂
Voi hyvää päivää.. No.. Työvuoroni todellakin oli tuohon asti merkittynä, joten turha siihen on tarttua. Opettaja suihkutelkoon, lorutelkoon ja laulelkoon ihan itse, koska minun päiväni oli tehty. Teen sitä taas hyvällä mielellä kun olen töissä. Pointti oli se, että opettajan mielestä homma kuuluu vain meille hoitajille.
Minä en tuonut lasta pukuhuoneeseen ja loukannut hänen tunteitaan. Tosin lapsi olisi jäänyt sinne mielellään tutkimaan paikkoja ja traumoja tästä ei kyllä syntynyt.
Kirjoitin tänne ensimmäistä kertaa, eipä kannata tehdä tätä uudestaan.
Tuli muuten mieleeni.. Tuo samainen nuori opettaja on tuonut minulle pienen yksi-vuotiaan huom. suihkutettavaksi kun olin tuuraamassa naapuriryhmän lepohuoneessa heidän palaverin ajan(kuten joka tiistai). Sanoi, että hän tuuraa sielä minua sen ajan kun .. näillä sanoilla"pesen kakat".
Kerroin kyllä, että olen nyt valvomassa täällä, joten voit itse hoitaa tämän asian.Tälläistä ei ole minun kohdalle aiemmin sattunut..
Jospa opettaja on hajuyliherkkä tai joku muu, ihan käypäkin syy, ettei kykene kakkavaippoja vaihtamaan. On tiedossa, että esim. todella monet miehet eivät kestä ollenkaan kakkavaipan vaihtoa, laatta lentää heti, tai viemärikaivojen puhdistamista, jätevesiputkistojen huoltotyötä tai oksennusten siivoamista. Miksei siis naisetkin tai muun sukupuoliset voisi kokea eritehoidon tilanteet kestämättömäksi. Onhan niitäkin, jotka pyörtyvät heti verta nähdessään. Eikö silloin voi toimia esim. lääkäreiden kouluttajana, vaikka olisi kuinka pätevä muuten?
Perushoito ja lääkehoito on rajattu täysin selvästi lastenhoitajan työnkuvaan kuuluviksi tehtäviksi. Ei se niin ole (enää), että opettajat tekisivät opettajan työnsä ja sen LISÄKSI vielä hoitajankin tehtävät. Joissakin tilanteissa se, miten asia tehdään (ja ymmärretään), on juuri se erottava tekijä eri ammattikuntien välillä... Eihän lasten äitien ja isienkään tehtävä ole tehdä asiat samoin kuin varhaiskasvatuksen opettaja tai hoitaja, eikä ammattikasvattajien kuten maallikot tekevät.
Varhaiskasvatukseen osallistuminen on vapaaehtoista perheille, jotkut vanhemmat haluavat ammattilaisten kasvatusta ja opetusta lapselleen päivittäin, jotkut eivät halua.
Jos joku lastenhoitaja tai opettaja ei halua ammattimaista ja normitettua kasvatusta ja opetusta lapsille, ei hän tietenkään voi mennä päiväkotiin töihin. Ei sinne voi mennä sotkemaan ja tekemään mitä itse lystää, toiminta on säädeltyä ja ohjeistettua eikä vapaamuotoista sooloilua.
Ei ole haju herkkä . Hän on palaverissa itse kertonut, että ei ole opettajan homma. Pienten ryhmässä ei voi opettaja ajatella noin. Aina se hoitaja ei edes ole paikalla. Turhaan yrität puolustella. Vakassa työssä olevan on varauduttava pe suihin, pyyhkimisiin,niistämisiin, oksentaviin jne. on sitten koulutus mikä tahansa.
Ulkopuolisena kysyn..sinä, joka puolustat opettajaa kovasti ja muistutat rooleista.. Oletko itse vakassa opettajana? Jos olet, niin sääliksi käy tiimiläisiäsi..
No prekele. Onhan täällä tummaa työvoimaa vokit pullollaan. Senkun palkkaa. Vai hoidettaviksiko ne on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole haju herkkä . Hän on palaverissa itse kertonut, että ei ole opettajan homma. Pienten ryhmässä ei voi opettaja ajatella noin. Aina se hoitaja ei edes ole paikalla. Turhaan yrität puolustella. Vakassa työssä olevan on varauduttava pe suihin, pyyhkimisiin,niistämisiin, oksentaviin jne. on sitten koulutus mikä tahansa.
Mihin perustuu kommentti, että pienten ryhmässä opettajan pitää vaihtaa vaippoja tai "opettaja ei voi ajatella noin". Saahan tässä maassa kuka vaan ajatella ihan mitä haluaa tai mikä ajatus päähän tulee.
Jos ryhmässä on kaksi hoitajaa ja yksi opettaja on tietenkin järkevintä, että opettaja tekee välivuoroa ja hoitajat aamua ja iltaa, kun on vähiten lapsia paikalla. Opettajan ydintehtävä on pedagogiikka ja pienten lasten ryhmässä se on nimenomaan lapsiryhmässä tapahtuvan leikin ohkaaminen, havainnointi ja rikastaminen, ei vessassa yhden kanssa perushoidon suorittaminen.
Suolen hyvä toiminta ja puhtaus ovat kaikille ihmisille tärkeitä asioita, hoidosta ja terveydestä vastaavat hoitajat. Ihminen on muutakin kuin syövä, nukkuva ja ulostava olento, jota voi pukea, riisua, pestä ja pitää sylissä.
Opettaja vastaa mm. niiden kognitiivisten, sos.em., hieno- ja karkeamotoriikan, toiminnanohjauksen taitojen kehittymisen tunnistamisesta ja mahdollistamisesta. On naurettavaa olettaa, että opettajan tehtävä olisi jotenkin kouluttaa uppiniskaiset ja vuosikymmeniä sitten viimeksi ammattikoulussa istuneet hoitajat yliopistotasoiseen osaamiseen siellä oman työnsä keskellä. Ei opettajakaan pyri sabotoimaan hoitajan työtä, miksi hoitaja pyrkisi tontittamaan itseään korkeammin koulutetun ammattilaisen (jopa aivan eri tieteenalalta) itse haluamaansa raamiin? Millä tavalla se on yhdenkään ryhmän lapsen etu?
Toivottavasti et oikeasti työskentele vakassa. Kirjoituksesi on provosoiva ja antaa meistä opettajista todella ikävän kuvan. Minä opettajana haluan tehdä välillä aamuja ja iltoja, jotta voin tavata kaikkia vanhempia. Ehkä sinullekin tekisi hyvää vuorovaikutustaitojen harjoittelu. Koulutus ei takaa sitä, että on hyvä tiimiläinen vaikka työnkuvat ovat paperilla mitä tahansa.
Ryhmäni hoitajat tekevät tarvittaessa minun töitäni ja minä heidän. En pidä tätä huonona, koska pääsääntöisesti teemme omaa pestiämme vastaavia töitä.
Ole tiimisi puolella etkä sitä vastaan. Opettajat ja hoitajat ovat yhtä tärkeitä lapsen silmissä. Toivottavasti sinunkin.
Siis onko tämä totta, että päiväkodissa töissä oleva voi kieltäytyä pesemästä lapsen kakkoja? Miten päiväkodin johtaja voi sallia tuollaisen? Että ihan pelkkää väluvuoroakin tekisi. Ja hoitajille kaikki avaus- ja sulkuvuorot. Ei voi olla todellista.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et oikeasti työskentele vakassa. Kirjoituksesi on provosoiva ja antaa meistä opettajista todella ikävän kuvan. Minä opettajana haluan tehdä välillä aamuja ja iltoja, jotta voin tavata kaikkia vanhempia. Ehkä sinullekin tekisi hyvää vuorovaikutustaitojen harjoittelu. Koulutus ei takaa sitä, että on hyvä tiimiläinen vaikka työnkuvat ovat paperilla mitä tahansa.
Ryhmäni hoitajat tekevät tarvittaessa minun töitäni ja minä heidän. En pidä tätä huonona, koska pääsääntöisesti teemme omaa pestiämme vastaavia töitä.
Ole tiimisi puolella etkä sitä vastaan. Opettajat ja hoitajat ovat yhtä tärkeitä lapsen silmissä. Toivottavasti sinunkin.
Eikös vakaan mahu erilaisia ajattelutapoja ja ihmisiä? Heti toivotaan, että pois sieltä, jos ei joku ole, ajattele tai tee kuten sinä itse.
Sopulilaumat ja toisiaan sukivat apinamammat ovat semmoisia, ei kyllä istu yksiin varhaiskasvatuslain ja vasuperusteiden kanssa nuo. Ruma ankanpoikanen kannattaa lukea ajatuksella uudestaan, kaikki motkottamassa, jos joku on erilainen.
Kysymys ei olekkaan nyt erilaisuuden hyväksymisestä vaan yhteistyötaidoista ja joustavuudesta puolin ja toisin..
Minä nauraisin makeat naurut jos joku 25v ope sanoisi ettei voi lapsen pyllyä pestä.
En ole koskaan vastaavaa nähnyt, ja jos näkisin niin voisin tilanteen salliessa lähtä vaikka hänelle sen itse ohjeistamaan. Ei tarvis seuraavalla kerralla pyydellä apuja.
Lh
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä totta, että päiväkodissa töissä oleva voi kieltäytyä pesemästä lapsen kakkoja? Miten päiväkodin johtaja voi sallia tuollaisen? Että ihan pelkkää väluvuoroakin tekisi. Ja hoitajille kaikki avaus- ja sulkuvuorot. Ei voi olla todellista.
No eihän koulussakaan opettajat pyyhi pyllyjä. Ei millään muulla alalla edes oleteta, että asemassa, johon on vaatimuksena yliopistotutkinto, kuuluisi myös perushoidolliset tehtävät. Naurettavaa, että vakassa ei vieläkään osata luopua "kaikki tekevät kaikkea" -mentaliteetista. Lastenhoitajat eivät voi tehdä kaikkia opettajan tehtäviä, mutta jos opettaja voi tehdä kaikki perushoitotyötkin, niin mihin hoitajia edes tarvitaan?
Älä sure. Kohta ei ole hoitajia jotka sietävät tuollaista opettajaa. Vakahoitajat irtisanoutuvat ja uusia ei tule. Mutta miten sitten käy opettajille..
Tuollaisella asenteella varustettu opettaja pilaa muiden arvostuksen. Korkeakoulujen pitäisi lisätä sivistystä, mutta näköjään se tyhmentää ja saa ihmisen pitämään muita ala-arvoista.
Miten ihmeessä voi suhtautua tasavertaisesti eri lähtökohdista tuleviin lapsiin ja perheisiin jos asenne on tuo. Varmasti tämä näkyy ulospäin.
Itse olen ylpeä työstäni hoitajana sekä ryhmäni muista jäsenistä, myös siis opettajasta. Olemme ammattilaisia omassa roolissamme ,mutta ketään ei alisteta ja vähätellä. Työtä tehdään toisiamme tukien.Koulutus ei muuta sitä tosiasiaa, että ilman toisiamme emme onnistuisi yhtäkään vakapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän koulussakaan opettajat pyyhi pyllyjä. Ei millään muulla alalla edes oleteta, että asemassa, johon on vaatimuksena yliopistotutkinto, kuuluisi myös perushoidolliset tehtävät. Naurettavaa, että vakassa ei vieläkään osata luopua "kaikki tekevät kaikkea" -mentaliteetista. Lastenhoitajat eivät voi tehdä kaikkia opettajan tehtäviä, mutta jos opettaja voi tehdä kaikki perushoitotyötkin, niin mihin hoitajia edes tarvitaan?
Kun ryhmässä on 2 opettajaa, 1 hoitaja ja 21 lasta, ei voi vaatia, että se hoitaja yksin vessattaa ja auttaa pukemaan + riisumaan ne 21 lasta. Se ei ole edes mahdollista. Lapset juoksee, riehuu ja kiukuttelee näiden tilanteiden aikana. Monessa ryhmässä on yleisen ja erityisen tuen lapsia.
Opettaja ei voi olla vain läppärin takana istuva virkahenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että päiväkoti psyykkisenä, fyysisenä ja fyysisenä ympäristönä ei edesauta hyvinvointiani ja terveyttäni vaan itseasiassa sairastuttaa ja vähentää elämäniloani ja itsearvostuksen kykyä. Äänimaailma ja stressitaso ovat jatkuvasti korkealla, työ on epähygieenistä ja ergonomisesti kuluttavaa eikä työstä palauttavia taukoja ole. Esihenkilö suhtautuu muihin yhteisön työntekijöihin arvaamattomasti, epätasa-arvoisesti ja osin vihamielisesti sen sijaan että tukisi, kannustaisi ja ymmärtäisi työn kuluttavuuden. Mistään ei ikinä kehuta eikä mikään tunnu riittävän.
Jos päiväkoti tekee tuon aikuiselle, niin mitä se tekee niille lähes vauvaikäisille, jotka siellä pitkää päivää?
Iso ongelma on kielitaidottomuus lapsissa ja työntekijöissä. Se tuo mukanaan kaaosta ja rauhattomuutta. Myös kulttuurien moninaisuus ja uskonnollinen paatos tuo mukanaan ongelmia. Suomi yrittää ratkaista ongelmaa, jota muutkaan maat eivät ole pystyneet.
Kahta viikkoa?? Kun ei osa ole koskaan edes kahta päivää (tai ihan max sen verran) vaikka olisivat aivan järkyttävässä räkätaudissa. Ja edelleen vanhemmista toinen saattaa olla kotona/vapailla jne. Mutta lapsihan on 1-2 päivän sairastamisen jälkeen aina terve. Piste. Vaikka olisi vihreä räkä poskella ja potäisi pyyhkiä nenää 20x päivässä, lapsi hädintuskin saa henkeä ja meinaa nukahtaa pystyyn lounaspöydässä. Ei katsos kotona ollut mitään oireita!