Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
.
Laminointikone on opettajan ja hoitajan ja avustajan tärkein apuväline. Sen käyttö opetetaan myös yliopistoissa kasvatustieteen peruskurssilla.
Sellaista päiväkotia ei ole missä ei laminointikone päivittäin tai ainakin viikottain höyryä.
Laminoinnin perusteet voi suorittaa myös avoimessa korkeakoulussa tai etänä. Kurssin saa hyväksyttyä, kun pääsee opiskelemaan kasvatustieteitä. Kotilaminointikoneen arvon voi vähentää verotuksessa. --
- Internetistä löytyy myös tarvittaessa jokaiseen pedagogiseen viitekehykseen sopivaa laminoitavaa.
.
Täällä epäiltiin ettei lh muka jätettäisi koskaan yksin koko ryhmän kanssa, kyllä jätetään. Esim tilanne jossa 21 lapsen ryhmästä puuttuu muutama lapsi, lukumäärä vaikkapa 16-17 lasta niin johtaja päättää ettei sijaista oteta eikä muista ryhmistä riitä apuja. Opella on suunniteltu Sak aika 1.5 h sille päivälle, vaikkapa ulkoilun tai nukkarin aikana eikä hän luovu siitä ja miksipä luopuisi kun ei välttämättä seuraavina päivinäkään ole tilanne parempi? Näitä yksinolon aikoja kutsutaan tilapäisiksi ylityksiksi vaikka niitä olisi joka päivä.
Siinäpä sitten hoidat ulkoilun, vahtimisen ja siirtymät yksin tai lähetät riskillä luottolapsen etsimään opea "sieltä jostakin". 21 lapsen kanssa ei sentään jätetä yksin vaan tulee "joku" avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta päivähoitoa ja sitten uutta varhaiskasvatusta tehneenä, nyt loppui rahkeet. Tänään ilmoitin, että tämä oli nyt sitten tässä. Oli pakko valita, olenko joka päivä huonovointinen ja totaalisen väsynyt vai hyppäänkö viimeinkin ulos, tyhjän päälle aluksi.
Hyppään. Kukaan ei voi millään muotoa sanoa, etten olisi yrittänyt. Niitä pitovoimatekijöitä ei enää vain ole, (paitsi se pieni palkka). Mikään panos ja uhraus ei vakassa riitä, työmäärä on aivan järjetön. Mistään ei edes kiitetä, aina vaaditaan vaan enemmän. Puurrat yksinäistäkin yksinäisempänä eikä iltaisin tai viikonloppuna ole voimia tehdä mitään tai nähdä ketään.
Lapset tarvitsevat aivan muuta kuin jonkun, joka on siellä enää oikeastaan vain siksi, koska on pakko saada ne pennoset elääkseen.
Tyhjän päälle tämmöisen uran jälkeen. Ja kaikki ne sadat ja kymmenet ilmaiseksi tehdyt työtunnit suunnittelua, valmistelua, u
Et kai sinä niitä sitten kilttinä lampaana tee?
Itse irtisanouduin viikko sitten ja tänään kävin työterveydessä, sain 2vkoa sairaslomaa, koska itkin siellä silmät päästäni kaikesta väsymyksestä, joustamisesta ja uupumisesta. Sitten käynkin vain hakemassa tavarani kaapista ja sanon heippa, ei tule ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä epäiltiin ettei lh muka jätettäisi koskaan yksin koko ryhmän kanssa, kyllä jätetään. Esim tilanne jossa 21 lapsen ryhmästä puuttuu muutama lapsi, lukumäärä vaikkapa 16-17 lasta niin johtaja päättää ettei sijaista oteta eikä muista ryhmistä riitä apuja. Opella on suunniteltu Sak aika 1.5 h sille päivälle, vaikkapa ulkoilun tai nukkarin aikana eikä hän luovu siitä ja miksipä luopuisi kun ei välttämättä seuraavina päivinäkään ole tilanne parempi? Näitä yksinolon aikoja kutsutaan tilapäisiksi ylityksiksi vaikka niitä olisi joka päivä.
Siinäpä sitten hoidat ulkoilun, vahtimisen ja siirtymät yksin tai lähetät riskillä luottolapsen etsimään opea "sieltä jostakin". 21 lapsen kanssa ei sentään jätetä yksin vaan tulee "joku" avuksi.
Ja 21 lapsen kanssa ulkoilu yksin on ihan peruskauraa, onhan siellä sisällä niitä kollegoita, jos jotakin sattuisi tapahtumaan niin ethän sitä olekaan yksin sen lauman kanssa ollut.
Juuri noin.. Ihan arkea täälläkin..
Miten joku vakalainen on voinut ummistaa silmänsä siltä, että näin tehdään ympäri Suomea koko ajan.
Nyt olisi jo aika nousta vastustamaan tätä systeemiä joka ei ainakaan ole lasten etu. Nyt tietokone saa enemmän huomiota kuin lapset. Miten tässä näin kävi?
Aivan pazka ala. Vaihtaa kaikki pois kasvatus ja opetustyöstä. Ei Suomelle ole mitään tulevaisuutta. 🧔🏿🧔🏿🧔🏿🧔🏿🧔🏿
No on kyllä todella huono tilanne ja kokemukseni mukaan myös erittäin harvinaista. Kuulostaa vallankäytöltä ja johtaja on vastuussa tästä touhusta.
Pidä puolesi ja hoida asiaa liiton tms kanssa.
Onko ketään, joka olisi huomannut parannusta varhaiskasvatuksen arjessa? Onko muodollisesti päteviä työntekijöitä nyt saatu, irtisanoutumiset vähentyneet ja arki alkanut sujua? Onnistuuko sak-aika jossain hyvin ja jos kyllä, niin miten ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään, joka olisi huomannut parannusta varhaiskasvatuksen arjessa? Onko muodollisesti päteviä työntekijöitä nyt saatu, irtisanoutumiset vähentyneet ja arki alkanut sujua? Onnistuuko sak-aika jossain hyvin ja jos kyllä, niin miten ihmeessä?
Lapset vähenee ainakin?
Onko täällä muita jotka hoitaneet tällä viikolla sairaita lapsia ja nyt itsekin sairaana?
Ärsyttää niin nämä ei kotona mitään oireita lapset ja etenkin heidän vanhempansa!
Olen tullut siihen tulokseen että eivät tee mitään lastensa kanssa, eivät yhtään mitään, jos kerta mitään oireita ei ole, mutta päivöhoidosaa oireet alkaa välittömästi. Pelkkää piirrettyjen katsomista vaan koko vkl ja silloin ei oireita.
Minä olen huomannut, että päiväkoti psyykkisenä, fyysisenä ja fyysisenä ympäristönä ei edesauta hyvinvointiani ja terveyttäni vaan itseasiassa sairastuttaa ja vähentää elämäniloani ja itsearvostuksen kykyä. Äänimaailma ja stressitaso ovat jatkuvasti korkealla, työ on epähygieenistä ja ergonomisesti kuluttavaa eikä työstä palauttavia taukoja ole. Esihenkilö suhtautuu muihin yhteisön työntekijöihin arvaamattomasti, epätasa-arvoisesti ja osin vihamielisesti sen sijaan että tukisi, kannustaisi ja ymmärtäisi työn kuluttavuuden. Mistään ei ikinä kehuta eikä mikään tunnu riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että päiväkoti psyykkisenä, fyysisenä ja fyysisenä ympäristönä ei edesauta hyvinvointiani ja terveyttäni vaan itseasiassa sairastuttaa ja vähentää elämäniloani ja itsearvostuksen kykyä. Äänimaailma ja stressitaso ovat jatkuvasti korkealla, työ on epähygieenistä ja ergonomisesti kuluttavaa eikä työstä palauttavia taukoja ole. Esihenkilö suhtautuu muihin yhteisön työntekijöihin arvaamattomasti, epätasa-arvoisesti ja osin vihamielisesti sen sijaan että tukisi, kannustaisi ja ymmärtäisi työn kuluttavuuden. Mistään ei ikinä kehuta eikä mikään tunnu riittävän.
Sinulla on aika paljon ongelmia. Saan kuvan että työ ei sovi sinulle. Haluaisitko ehkä kouluttautua uudelleen toiselle alalle?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita jotka hoitaneet tällä viikolla sairaita lapsia ja nyt itsekin sairaana?
Ärsyttää niin nämä ei kotona mitään oireita lapset ja etenkin heidän vanhempansa!
Olen tullut siihen tulokseen että eivät tee mitään lastensa kanssa, eivät yhtään mitään, jos kerta mitään oireita ei ole, mutta päivöhoidosaa oireet alkaa välittömästi. Pelkkää piirrettyjen katsomista vaan koko vkl ja silloin ei oireita.
Olen aina hoitanut lapsiani kotona kun he ovat olleet sairaana, minulla ei ole sydäntä viedä puolikuntoista lasta päiväkotiin. Kaksi viikkoakin olen hoitanut kotona kun flunssa vain jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina hoitanut lapsiani kotona kun he ovat olleet sairaana, minulla ei ole sydäntä viedä puolikuntoista lasta päiväkotiin. Kaksi viikkoakin olen hoitanut kotona kun flunssa vain jatkui.
Sama. Olen ennemmin varmuuden vuoksi pitänyt kotona, mutta monet tuo kokeilemaan jaksaako päiväkotiin! Tää on ihan älytöntä. Ihan kuin se että olisi ikäänkuin turhaan kotona jonkun yhden päivän olisi jotain aivan järkyttävää. Ja siis kysymys ihmisistä jotka saattavat itse olla kotona!
Varhaiskasvatus oli kriisissä edellishallituksen aikaan eikä Li Andersson tehnyt asialle yhtään mitään.
Äänestitte hänet sitten EU-parlamenttiin kannattamaan äärivasemmiston kanssa Venäjää.
Meneekö hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työssäkäyvä vanhempi voi pitää kahta viikkoa kotona, koska lääkäri nauraa pihalle, jos todistuksen yrität saada vain flunssan vuoksi.
Olen lukenut näitä kirjoituksia säännöllisesti, mutta nyt on itse pakko kirjoittaa. Olen hoitajana Vakassa ns. pienten ryhmässä. Minun lisäkseni ryhmässä on vakaope ja toinen hoitaja.
Tänään olin aamuvuorossa 7.00-14.30 Toinen hoitaja oli välivuorossa ,opettaja illassa. Hoitajakollega oli vienyt jo muut lapset ulos yhtä lukuunottamatta. Tämä opettaja tuli tämän 1- vuotiaan kanssa pukuhuoneeseen jossa olin kotiin jo lähdössä, pyöräily kypärä päässäni.
Opettaja pyysi pesemään lapsen kakat, kun se käy minulta niin hyvin!!! En uskonut korviini. Sanoin vain et "huomiseen" ja lähdin ulos.
Kotona olen kihissyt kiukusta ja oli nyt pakko avautua. Mitä helkuttia oikein tapahtui. Olen yli 50 vuotias, vakaa takana 25 v. Opettaja on 25 v. juuri valmistunut... Tällaistako yliopistossa on koulutus. Hoitaja hoitaa vaikka omalla ajallaan kakan pesun kun on niin hyvä siinä opettaja ei sitä voi tehdä. . Huomenna annan palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä kirjoituksia säännöllisesti, mutta nyt on itse pakko kirjoittaa. Olen hoitajana Vakassa ns. pienten ryhmässä. Minun lisäkseni ryhmässä on vakaope ja toinen hoitaja.
Tänään olin aamuvuorossa 7.00-14.30 Toinen hoitaja oli välivuorossa ,opettaja illassa. Hoitajakollega oli vienyt jo muut lapset ulos yhtä lukuunottamatta. Tämä opettaja tuli tämän 1- vuotiaan kanssa pukuhuoneeseen jossa olin kotiin jo lähdössä, pyöräily kypärä päässäni.
Opettaja pyysi pesemään lapsen kakat, kun se käy minulta niin hyvin!!! En uskonut korviini. Sanoin vain et "huomiseen" ja lähdin ulos.
Kotona olen kihissyt kiukusta ja oli nyt pakko avautua. Mitä helkuttia oikein tapahtui. Olen yli 50 vuotias, vakaa takana 25 v. Opettaja on 25 v. juuri valmistunut... Tällaistako yliopistossa on koulutus. Hoitaja hoitaa vaikka omalla ajallaan kakan pesun kun on niin hyvä siinä opettaja ei sitä voi tehdä. . Huomen
Mun täytyy kyllä kehuakin noita nuoria opettajia. Meillä on sijaisena ihan helmi nimittäin. Tai ei vielä ole valmistunut, mutta opiskelee. Esim. eilen olin menossa pesemään kakat, mutta toinen työkaveri tuli kysymään erästä asiaa, niin tuo nuori tuleva vaka ope mitään mukisematta oma-alotteisesti vei sen lapsen pesulle. Häneltä onnistuu vallan mainiosta myös kuivauskaapin tyhjennys, pöytien pyyhkiminen ja lattian lakaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työssäkäyvä vanhempi voi pitää kahta viikkoa kotona, koska lääkäri nauraa pihalle, jos todistuksen yrität saada vain flunssan vuoksi.
Kahta viikkoa?? Kun ei jotkut ole koskaan siis KOSKAAN kahta päivää pidempään, usein ei sitäkään. Ja huom, edelleen myös sellaisia jotka kotona/arkivapaita jne.