Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
17381/19754 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vakassa.. Lisäksi voin kertoa, että nämä kaksi opettajaa eivät tule toimeen keskenään yhtään. Siksi eivät kommunikoi arjessa muutoksista tms. Minun arjessani  tämä tilanne näkyy näin. 

Työnohjausta saimme jo keväällä, mutta edelleen tilanne on ikävä. Johtaja käy välillä kommentoimassa minulle että "tsemppiä".En tätä kauan jaksa.. 

Vierailija
17382/19754 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan voi ruveta perhepäivähoitajaksi. Vaikka kaupungin asunnossa vuokrakaksiossa lähiössä asuva eläkeläinen, työtön, siirtolainen, maahan tai kaupunkiin muualta töihin tulleen ihmisen puoliso, tai kuka vaan muu, joka pystyy ottamaan lapsia hoitoon kotiinsa vaikka klo 8-16 välillä.

Sitten voi tarvittaessa tehdä iltaisin, öisin ja viikonloppusin muita töitä tai opiskella.

Ei todellakaan voi. Pitää olla koulutus ja kunta valvontaa hyvinkin tarkasti toimintaa. Näin oli joskus vuosia sitten, mutta ei todella vaka-aikaan enää.

Itseasiassa kyllä voi ilman koulutusta ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Kunta kyllä valvoo, mutta se tarkoittaa sitä, että sieltä käydään aluksi tarkastamassa paikat ja tehdään omavalvontasuunnitelm

Ei monessakaan kunnassa voi alkaa perhepäivähoitajaksi ilman koulutusta. En edes tiennyt että sellainen on enää mahdollista, koska meidän kunnassa (pk-seutu) se ei ole ollut mahdollista enää vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17383/19754 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan voi ruveta perhepäivähoitajaksi. Vaikka kaupungin asunnossa vuokrakaksiossa lähiössä asuva eläkeläinen, työtön, siirtolainen, maahan tai kaupunkiin muualta töihin tulleen ihmisen puoliso, tai kuka vaan muu, joka pystyy ottamaan lapsia hoitoon kotiinsa vaikka klo 8-16 välillä.

Sitten voi tarvittaessa tehdä iltaisin, öisin ja viikonloppusin muita töitä tai opiskella.

Ei todellakaan voi. Pitää olla koulutus ja kunta valvontaa hyvinkin tarkasti toimintaa. Näin oli joskus vuosia sitten, mutta ei todella vaka-aikaan enää.

Itseasiassa kyllä voi ilman koulutusta ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Kunta kyllä valvoo, mutta se tarkoittaa sitä, että sieltä käydään aluksi tar

Onko teidän kunnassa pääkaupunkiseudulla mahdollista työskennellä päiväkodissa varahaiskasvatuksen opettajan tehtävässä, vaikka ei olisikaan vaadittua korkeakoulututkintoa (sosionomi amk, KK)

Vierailija
17384/19754 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kyllä voi ilman koulutusta ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Kunta kyllä valvoo, mutta se t

Vantaalla ainakin, esim.omalla työpaikallani

Vierailija
17385/19754 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitkällä kesälomalla ollessani aloin hahmottaa selkeämmin, mikä minulla omassa työpaikassani tökkii. Kaikki toimii ja työkaverit ovat ammattitaitoisia, lapset ja perheet mukavia, ei mitään isoja ongelmia.

Mutta kun menen töihin aamulla, menen ryhmääni ikäänkuin alamaisena (olen lastenhoitaja) ja ohjattavana. Minulle kerrotaan, mitä minun tulee tehdä. Tekemistä en ole saanut itse suunnitella. Minun pitää vain mukautua kaikkeen, mitä opettaja on päättänyt. Oma-aloitteisuus on ei-toivottua. Opettaja kielsi minua jopa ottamasta värityskuvia lapsille, vaikka niitä toivottiin. Tämä esimerkkinä siitä, mitä en saa päättää.

Tämä alkaa olla aika nöyryyttävää, kun olen opettajaa vanhempi ja kokeneempi.

Vierailija
17386/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne oli minulla. Tuosta syystä vaihdoin kokonaan alaa. 

Vierailija
17387/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäättekö apinarokkoa tai ruttoa päiväkodeissa?

Vierailija
17388/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päiväkodissa aikuiset on aina niin naama norsunv:llä?f

Miksi päiväkodissa vanhemmat on aina niin naama norsunv:lla?

Vierailija
17389/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne oli minulla. Tuosta syystä vaihdoin kokonaan alaa. 

Mistä syystä?

Vierailija
17390/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäättekö apinarokkoa tai ruttoa päiväkodeissa?

Pelkäätkö sinä sitä työpaikan ruokalassa tai vessassa?

Vierailija
17391/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ne turhat kokoukset ja keskittykään pyllyjen pyyhkimiseen ja niiden ruokkimiseen.

Vierailija
17392/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitkällä kesälomalla ollessani aloin hahmottaa selkeämmin, mikä minulla omassa työpaikassani tökkii. Kaikki toimii ja työkaverit ovat ammattitaitoisia, lapset ja perheet mukavia, ei mitään isoja ongelmia.

Mutta kun menen töihin aamulla, menen ryhmääni ikäänkuin alamaisena (olen lastenhoitaja) ja ohjattavana. Minulle kerrotaan, mitä minun tulee tehdä. Tekemistä en ole saanut itse suunnitella. Minun pitää vain mukautua kaikkeen, mitä opettaja on päättänyt. Oma-aloitteisuus on ei-toivottua. Opettaja kielsi minua jopa ottamasta värityskuvia lapsille, vaikka niitä toivottiin. Tämä esimerkkinä siitä, mitä en saa päättää.

Tämä alkaa olla aika nöyryyttävää, kun olen opettajaa vanhempi ja kokeneempi.

Tota, eikö se opettaja siellä juurikin ole sitä varten, että suunnittelee ja vetää opetusasiat? Miksi hoitajan pitäisi saada niistä päättää?

Vierailija
17393/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa ne turhat kokoukset ja keskittykään pyllyjen pyyhkimiseen ja niiden ruokkimiseen.

Varhaiskasvatuslaki määrää. Ei ole henkilökunnan päätettävissä.

Vierailija
17394/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...  kun menen töihin aamulla, menen ryhmääni ikäänkuin alamaisena (olen lastenhoitaja) ja ohjattavana. Minulle kerrotaan, mitä minun tulee tehdä. Tekemistä en ole saanut itse suunnitella. Minun pitää vain mukautua kaikkeen, mitä opettaja on päättänyt. Oma-aloitteisuus on ei-toivottua. Opettaja kielsi minua jopa ottamasta värityskuvia lapsille, vaikka niitä toivottiin. Tämä esimerkkinä siitä, mitä en saa päättää.

Tämä alkaa olla aika nöyryyttävää, kun olen opettajaa vanhempi ja kokeneempi.--

Voi jukolauta! Todella naurettavaa ja nitistää sekä omanarvontunnon että innostuksen työhön pikkuhiljaa aika varmasti. Meillä jokainen saa toteuttaa itseään ja kaikki on vaan onnessa jos joku oikein innostuu jostain uudesta ! Ai niin mut.. meillä ei taida olla meille muille "pätevää" opea, ainoastaan ihan normaali ope.

Vierailija
17395/19754 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettaja vastaa pedagogisesta sisällöstä ,mutta vaka on muutakin kuin opettamista. Kyllä pieni lapsi kaipaa oman valinnan mukaistakin tekemistä, hoivaa, syliä ja kuuntelua . Opettaja ei voi suunnitella etukäteen esim. spontaaneja jutteluita, iltapäivän touhuja jos on yllättäen ilma ei salli ulkoilua tms. 

Olen niin täynnä tätä opettajien ylivertaisuutta ja jalustalle nostoa. Mikä ihme estää hyödyntämästä myös monen hoitajan vankkaa kokemusta, luontaista kykyä toimia ja huomioida lasta omana itsenään. Tälläisiä hoitajia nyt alennetaan ja kohdellaan kynnysmattona. 

Itse tunsin, että ammattitaitoani väheksytään, joten vaihdoin alaa. Lapsia on ikävä, mutta saan arvostusta ja parempaa palkkaa. Suosittelen. 

Vierailija
17396/19754 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä värityskuviakin on monenlaisia.

Vlh (kuten vo, veo ja vs), joka on lasten parissa TÖISSÄ, tekee omaa työtään koskevia päätöksiä ohjekirjan eli Valtakunnallinen varhaiskasvatuksen perusteet ops:n, kuntavasun, ryhmävasun ja lasten henkilökohtaisten varhaiskasvatuksen suunnitelmien mukaan.

Mitään noista suunnitelmista ei suunnittele, toteuta, arvioi tai kehitä kukaan yksin, vaan moniammatillosena yhteistyönä ja osallistaen lapsen ja huoltajat. 

Lapsen vasussa on erillinen keskusteltava ja kirjattva kohta: kuinka lapsen tarpeet ja mielipide /näkemys on otettu huomioon.

Hoitajan tulee vedota, kuten muidenkin, työssään niihin ohjaaviin asiakirjoihin. Opettajan on pakko myöskin ottaa huomioon lasten osallisuus, kiinnostuksen kohteet ja ideat. Nehän juuri kertovat valtavasti siitä, missä mennään kenenkin lapsen kohdalla. Värityskuvien värittäminen kehittää hienomotorisia taitoja ja silmä-käsi yhteistyötä, keskityymistä, sinnikkyyttä ja motivaatiota harjoitella ja vaikuttaa omaan oppimiseensa. Luovuuskin voi kehittyä, jos kuvat ovat laadukkaita ja mielikuvitusta ruokkivia, mutta etenkin jos tilanne itsessään ja MITEN siinä ollaan kannustaa luovaan kokeilemiseen.

Vai ollaanko suorittamassa diktaattorin määräyksiä, kuuliaisesti ruodussa. Kasvatetaan armeijaa varten vai mitä varten, niitä lapsijoukkoja/lapsia?

Vierailija
17397/19754 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä joka lehden ja muun median sivut pursuavat ohjeita kansalaisille netti- ym. huijareiden tunnistamiseksi. Koska Suomessa talous on tiukalla, poliittinen täyskäännös meneillään, natomaksut ja aikoinaan pudotettujen puolustuskulujen nyt tehtävät suuret nostot pakko repiä jostain sekä maailmantilanne ilmastovastuut mukaan lukien huutaa, ovat huijarit, varkaat, röyhkimykset ja kaikenkarvaiset lierot aktivoituneet urakalla. Aina käy niin olosuhteiden ollessa otolliset. Tällainen toiminta elää kuin sienirihmasto, levossa kuivalla ja pakkasella, mutta kun sopivan epävakaa tilanne koittaa, nousee nuljaskoita ja muita kuin sieniä sateella.

Ohjeet huijauksen tunnistamiseksi ovat olleet vuosituhansia samat: jos lupaus kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se mitä todennäköisimmin ei ole totta.

Vakalupaus: "ilmaiseksi erinomaista laatua, kolme koulutettua ammattilaista jatkuvasti lapsenne kanssa, yksilöllinen inkluusio".

Vierailija
17398/19754 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti juuri tuollainen pomottava ja ikävä opettaja joka ei voi joustaa. Lapsen omat toiveet tulevat ilmi päivittäin lapsen kanssa jutellessa ja häntä kuunnellessa. Niitä ei  pari kertaa vuodessa päivitetystä vasusta löydy. Lasta tulee siis kuunnella joka päivä. 

Ryhmä muuttuu,kiinnostuksen kohteet muuttuvat, lapsi kasvaa, kaverit vaihtuvat, kotioloissa tapahtuu uutta,aikuiset vaihtuvat..Tässä muutama muuttuja sinulle joka luet vasutekstiä kirjaimellisesti tarkasti ja vaadittava sitä myös muilta. 

Lisäksi toivon, että luotatko hoitajan ammattitaitoon. Hän kyllä osaa valita sopivat värityskuvat.. 

Vierailija
17399/19754 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaan koulutettu hoitaja osaa ottaa huomioon vasut yms. ja ymmärtää open roolin ja tiimityöskentelyn idean. Lapsen ja perheen osallisuudet ovat itsestäänselvyys. Mikä tässä mättää? Opettaja ei ole vakassa ainoa, jolla on kyky, kokemus ja halu toimia lapsen parhaaksi. Myös hoitaja ymmärtää mitä asioita esim. värityskuvilla voidaan tavoitella. Naurettava yksityiskohta, mutta niin arkea hoitajan työn arvostuksessa. 

Olen aina arvostanut opettajien työtä, sen tavoitteita ja vaatimuksia. Ei ole helppoa sekään. Toivoisin arvostusta ja luottamusta myös hoitajan ammattitaitoon. 

Vierailija
17400/19754 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko KORONAA ollut työpaikoillanne minkä verran?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän