Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19756)

Vierailija
16601/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työn kuormittavuus alkaa jatkuvasti ylittämään työntekijän voimavaroja, seuraa siitä ennen pitkää krooninen väsymystila mistä ei palaudu. Henkilö alkaa kärsiä jatkuvasta jännittyneisyydestä, ärtyneisyydestä joka jatkuessaan muuttuu kyynistymiseksi , eikä henkilö ole enää tunnetasolla läsnä ammatissaan saati yksityiselämässään. Hän saattaa kärsiä erilaisista psykosomaattisista kiputiloista, päänsärystä, niska-selkä- hartiakivuista, jne, jne.

Ihminen ei ole kone . Olemme arvokkaita, eikä kukaan saisi pitää itseään siinä asemassa olevana että hänellä on oikeus lisätä jatkuvasti muiden ihmisten työmäärää vaatimalla kaiken aikaa jotain, muiden työhyvinvoinnin ja jaksamisen kustannuksella. Eihän sellaista kukaan kauaa jaksa.

Vierailija
16602/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako uupumukseni olla jo sellainen, että en ole työkunnossa..? Tuntuu, että päivä on pelkää selviytymistä... Jos hetken koittaa jotain tehdä työhön liittyvää, laittaa vaatteita valmiiksi, pedata sänkyjä tms tuntuu, ettei mistään tule mitään kun heti pitää olla jo seuraavaa riitaa selvittämässä. Nyt pomo myös sanonut, että silmät pitäs olla selässä, ja tämähän on mahdollista niinkö??. . . En vain enää jaksa. Herään jo ennen herätystä ja en saa unta sen jälkeen. 

Työterveyteen soitto. Ei tarvitse edes miettiä.

Et todellakaan uhraa terveyttäsi ja elämääsi jonkun täys-idiootin "pomon" oikkujen vuoksi !!!! Kyllähän se olet Sinä joka olet oman elämäsi "pomo"!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16603/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä touhu on mennyt aivan uskomattomaksi. Joka ikinen päivä alkaa olla pelkkää selviytymistä 

Vierailija
16604/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähes aina yksin ryhmän kanssa jos tilanne sallii. Nyt kun yks ope olis yksin mitoituksen salliessa niin ei millään sovi 

Vierailija
16605/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakia on muutettava. Lakisääteinen subjektiivinen päivähoito-oikeus on rajattava työssäkäyvien, yrittäjien ja kokopäiväisten opiskelijoiden lapsille sekä tehostetun perhetyön ja lastensuojelun tarpeessa olevillle lapsille. Jos lapsen vanhempi on 24/7 kotona, vapaapäivällä tai lomalla, niin lasta ei saa tuoda päivähoitoon. Tämä vapauttaisi Suomessa valtavan määrä päivähoitopaikkoja! Avointa varhaiskasvatusta ja seurakunnan päiväkerhoja on joka paikkakunnalla.

Yhteiskunnan maksuttomien ja puoli-ilmaisten palvelujen hyväksikäyttö ja väärinkäyttö ihmetyttää. Esimerkiksi lapsen vanhemmalla on kesäloma ja lapset tuodaan silti päivähoitoon. Oi aikoja, oi tapoja! Nuoret ja terveet vanhemmat hoitakoot itse lapsensa!

Vierailija
16606/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viikkoa kesälomaa takana ja edelleenkään en jaksa mitään. Viikon päästä töihin, jippii. 

Vierailija
16607/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit saikuttaa nyt urakalla, sillä konstilla saa pidemmän loman juhannuksen kylkeen..  kiitos paskiaiset.

Vierailija
16608/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä menettää terveytensä työn takia. Ei kannata kuormittaa itseänsä liikaa. Tekee sen minkä ehtii. Putkiaivot ja kielitaidottomuus ovat hyvät keinot olla kuormittumatta vakahommissa. 

Vierailija
16609/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niska-hartian seutu vähintään 2-3 kertaa vuodessa niin jumissa, että olin sairaslomalla. Nyt kun olen vaihtanut alaa en ole pariin vuoteen kärsinyt kivuista yhtään. Kertoo alan kuormittavuudesta. Kannattaa siis vaihtaa alaa,  niin kohenee elämänlaatu todella huomattavasti!

Vierailija
16610/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli niska-hartian seutu vähintään 2-3 kertaa vuodessa niin jumissa, että olin sairaslomalla. Nyt kun olen vaihtanut alaa en ole pariin vuoteen kärsinyt kivuista yhtään. Kertoo alan kuormittavuudesta. Kannattaa siis vaihtaa alaa,  niin kohenee elämänlaatu todella huomattavasti!

Mille alalle vaihdoit? Itsellä haaveena myös alanvaihto ...

Yks työkaveri sano, että hän ei ole rasittunut lasten takia vaan kaiken muun takia mitä pitäisi lastenhoidon ohella yrittää tehdä. Mä taas olen todella rasittunut jotenkin ihan vain kaikesta vakaan liittyvästä

Vierailija
16611/19756 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että juhannuksen jälkeen lapsia tuodaan hoitoon vaikka muut kotona

Vierailija
16612/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että juhannuksen jälkeen lapsia tuodaan hoitoon vaikka muut kotona.

Koska se on mahdollista. Viedään lapset lastenhoitajalle. Se on ylellistä. Kuten entisaikoina niiaileville ja pokkuroiville, omaa emäntää mielisteleville piioille. Itse vaikka rannalle ja kynsihoitoon, lapset ammattimaisessa hoidossa ja heidän vastuulla. Ammatinvalintakysymys, katos.

Iltapäivällä ihana tivata: onko lapsi muistettu rasvata ulkoilun aikana ja montako kertaa hän kakkasi ja toivottavasti ette antanut ottaa päiväunia ettei illalla sitten nukahdakaan.

Vierailija
16613/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille alalle vaihdoit? Itsellä haaveena myös alanvaihto ...

Yks työkaveri sano, että hän ei ole rasittunut lasten takia vaan kaiken muun takia mitä pitäisi lastenhoidon ohella yrittää tehdä. Mä taas olen todella rasittunut jotenkin ihan vain kaikesta vakaan liittyvästä

Vaihdoin taloushallinnon puolelle, päätetyötä mutta ei ole niska/hartiakipuja.

Vierailija
16614/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuta sinäkin.

Vierailija
16615/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakia on muutettava. Lakisääteinen subjektiivinen päivähoito-oikeus on rajattava työssäkäyvien, yrittäjien ja kokopäiväisten opiskelijoiden lapsille sekä tehostetun perhetyön ja lastensuojelun tarpeessa olevillle lapsille. Jos lapsen vanhempi on 24/7 kotona, vapaapäivällä tai lomalla, niin lasta ei saa tuoda päivähoitoon. Tämä vapauttaisi Suomessa valtavan määrä päivähoitopaikkoja! Avointa varhaiskasvatusta ja seurakunnan päiväkerhoja on joka paikkakunnalla.

Kuka tätä toimintaa vahtisi ja eikö siihen vahtimiseen mene kenenkään resursseja? Pitääkö Suomeen perustaa Kaikkien Kansalaisten Lomia Vahtiva Virasto?

Vierailija
16616/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos tänään alkaa jo vapaat! Joku sitä kyselikin miten olemme perjantaina auki. Voi kuulkaa, emme ole. 

Vierailija
16617/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuoron pakkovaihdoksista ja suostumisesta: 

https://www.tehy.fi/fi/blogit/lastenhoitaja-annoitko-suostumuksesi-tyov…

Varhaiskasvatustyössä on asioita joihin me työntekijät voimme vaikuttaa!

Lukeminen kannattaa aina 😃

Vierailija
16618/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että juhannuksen jälkeen lapsia tuodaan hoitoon vaikka muut kotona

En voi käsittää. Hävytöntä.

Vierailija
16619/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisia vanhempia tuoneet lapsia tällä viikolla hoitoon ja kaikki tuovat vielä ens viikollakin, vaikka ovat itse kotona. Iloisia ovat siksi että on kesä, ovat itse lomalla ja pääsevät eroon omasta lapsestaan koko pitkäksi päiväksi.

Eihän toi nyt ihan normaalia ole. Miksi lasten kanssa ei haluta olla? Miksi ollaan iloisia kun ei nähdä pientä, jopa lähes vauvaikäistä lasta koko päivänä? Miksi lapsia ylipäänsä tehdään? Todella surullista että tämä on nykypäivänä normaalia eikä kukaan edes koe huonoa omaatuntoa siitä tai kyseenalaista?

Yksi äiti selitti että pakko pitää lapsi välipalalle asti hoidossa, koska kauhea vaiva antaa ruokaa??? Miten laiskoja nämä nykyvanhemmat oikein ovat? 

Vierailija
16620/19756 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloisia vanhempia tuoneet lapsia tällä viikolla hoitoon ja kaikki tuovat vielä ens viikollakin, vaikka ovat itse kotona. Iloisia ovat siksi että on kesä, ovat itse lomalla ja pääsevät eroon omasta lapsestaan koko pitkäksi päiväksi.

Eihän toi nyt ihan normaalia ole. Miksi lasten kanssa ei haluta olla? Miksi ollaan iloisia kun ei nähdä pientä, jopa lähes vauvaikäistä lasta koko päivänä? Miksi lapsia ylipäänsä tehdään? Todella surullista että tämä on nykypäivänä normaalia eikä kukaan edes koe huonoa omaatuntoa siitä tai kyseenalaista?

Yksi äiti selitti että pakko pitää lapsi välipalalle asti hoidossa, koska kauhea vaiva antaa ruokaa??? Miten laiskoja nämä nykyvanhemmat oikein ovat? 

Hyi olkoon🤢🤮🤮

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi