Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19756)

Vierailija
16561/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä kuormittaa tässä työssä eniten? 

Minua kuormittaa tällä hetkellä eniten riittämättömyyden tunne. Tuntuu, etten voi tehdä työtäni hyvin. Samaan aikaan johtaja kaataa lisää hommia niskaan... Viimeisin oli siivouslistasta 2 sivun verran. Pitäisi kaikki se ehtiä tekemään, vaikka nytkään ei aika riitä perusjuttuihin. 

Riittämättömyyden tunne ja ajan riittämättömyys. Pitkä siivouslista ei kuulosta ydintoiminnoilta. Huono johtaja on sellainen, joka kuormittaa työntekijöitä kaikilla pikkuasioilla eikä tarjoa tukea tai ymmärrystä arjen realiteeteista isossa lapsiryhmässä.

Sellainen johtaja lukee laput silmillä monologina kaikki uudet "määräykset" alaisilleen, jonka jälkeen itsetyytyväisenä pesee kätensä ja sulkeutuu toimistoonsa.

Tälla

Mullakin sama tilanne paitsi että siivoukseen patistaja on ryhmän ope, vanhan vallankäytön jäänne. Sanon hänelle etten millään pysty siivoamaan ja järjestämään hyllyjä kun olen 20 lapsen kanssa jatkuvasti ja hänellähän Sak aika 5h /viikko. Vastaus on että kuuluu työnkuvaan  ja hänelläkin kädet täynnä työtä. Kyllä, mutta  hänellä ei kädet täynnä lapsia kuten minulla. 

Siivoajat ja hyllyjen järjestäjät ovat ihan eri ammattikunta, heillä ei ole laumaa lapsia siinä kintereillään. 

Vierailija
16562/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oikeasti voi olla, että lapset ovat 8h päivää kun äiti vauvan kanssa kotona. 

8h on vielä normaalia mutta jotkut kotiäidit pitää vanhempaa lasta 9 h päikyssä kun 'helpompaa että isä hakee sitten klo 17'. Ettei vaivauduta hakemaan lasta kotiin itse kun se on niin hankalaa. Itsekkäitä, lapsellisia ajatuskuvioita näillä yli 30 vuotiailla "lapsilla" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16563/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ryhmän ope ei haluaisi ryhmäämme pienempiä lapsia. Joudun itse ikään kuin ottamaan pienistä enemmän vastuuta... Mietin, miksi hän on töissä päiväkodissa eikä hakeudu esimerkiksi esikoulun puolelle..?

Vierailija
16564/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä pomo nipottaa ihan mistä vaan keksii. Mikään ei kelpaa. Se on tietty hyvä sanoa, kun itse vain poistuu paikalta sinne omaan toimistoon... Viimeksi mm hän sanoi, että lasten valvonnassa täytyisi olla silmät myös selässä. Tämä oli mielestäni vähän liikaa vaadittu. 

Vierailija
16565/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tähän saada mitään tolkkua..? Aivan järkyttävää. Viimeinen kesäni päiväkodissa töissä. Nyt riitti

Hieno päätös! Itsekin häivyin tuosta uppoavasta laivasta.

Vierailija
16566/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tätä ketjua kukaan laittanut eduskuntaan eteenpäin? Purran ja Orpon leikkuulaudalle ehdotus ISOILLA KIRJAIMILLA, että RAJOITTAKAA VIHDOINKIN JA LOPULTAKIN SUBJEKTIIVISTA PÄIVÄHOITO-OIKEUTTA, niin lasten kuin hlöstön vuoksi!!!!!

Usein unohtuu, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattiin vuonna 2015, mutta palautettiin takaisin 2019. En ole täysin varma vuosiluvuista. Silloin oli kova itku jokaisen lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen muistaakseni ihan hoitajien ja vanhempien puolelta. Oli varmasti melko raskasta kun puolet ryhmästä on puoli päiväisiä. 

Vierailija
16567/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka tulen selviämään järjissäni vielä 4 viikkoa... Koitan jaksaa, mutta tosi uupunut alkaa olemaan. 

Vierailija
16568/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oikeasti voi olla, että lapset ovat 8h päivää kun äiti vauvan kanssa kotona. 

Ennen tätä paheksuttiin, ettei äiti itse kykene hoitamaan lastaan. 

Vierailija
16569/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuinka tulen selviämään järjissäni vielä 4 viikkoa... Koitan jaksaa, mutta tosi uupunut alkaa olemaan. 

Tarvittaessa haet sairauslomaa. Voimia!

Vierailija
16570/19756 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa haet sairauslomaa. Voimia!

Tämäkin käynyt mielessä. Silti vain joku ihme selviytymismoodi... Mua ei kuormita itse lastenhoito vaan se kaikki paine mikä tulee niskaan... Koko ajan pitäisi tehdä enemmän ja enemmän... 

Vierailija
16571/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todella kireä ilmapiiri töissä. Moni lähdössä pois ja tekijöitä etsitään. Kiristää entisestään kaikkea. 

Vierailija
16572/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä, saako ryhmän opettaja muuttaa työaikoja ohitse Titania-listan, joka on seinällä, ja virallinen työvuorolista. Meillä opettaja suostuu tämän tästä toisten ryhmien takia muuttamaan meidän työvuoroja iltapainotteisemmaksi, mikä ei ole tietenkään kenenkään mieleen. Syynä on milloin mikäkin toisen ryhmän työntekijän meno.

Olen muutaman kerran pitänyt esim sen aamuvuoron, mikä minulle on Titaniaan merkitty, vaikka opettaja oli vaihtanut vuoroni myöhemmäksi. Sanoin, että siihen listaan pitää saada luottaa. Siitähän meidän kehotetaan ottamaan kuva, jotta ei tarvitse arvailla, mikä vuoro tänään. Vuorot vaihtuvat ryhmittäin ja yksilöittäin. Aamuvuoroissakin on 3 eri aikaa.

Onko opettajalla oikeus päättää muiden työvuoroista kysymättä niiltä, joiden vuoroja päätös koskee? Erityisesti ärsyttää sulkuvuoroon työntäminen ohitse oman alkuperäisen työvuoron.

Opettaja vain kehottaa muuttamaan työvuorot Titania-listaan, mutta jatkuva työvuorojen muuttaminen on ärsyttävää. Merkitsen Titaniaan laitetut vuorot kalenteriini kotona. Näitä muutoksia tulee lähes viikottain.

Vierailija
16573/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin mielenkiinnolla töihin kun 2 on vuosilomilla ja ketään ei ole otettu tilalle

Vierailija
16574/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään lisää palkkaa lasten leikittäjille. Se on ammatinvalintakysymys.

Leikittäisivätkin, niin olisivat palkkansa ansainneet. Nythän aika menee paperinpyöritykseen ja kaikkeen epäolennaiseen. Joku uupunut hoitaja sitten yrittää vahtia ylisuurta lapsilaumaa.

Juu leikittäminen on kaukana työstäni. En ehdi vetää edes mitään askartelu tms tuokioita... Jos hetkeksi istun lattialle jonkun lapsen kanssa tulee pomo hengittää niskaan ja käskyttämään muihin hommiin... Koko ajan pitäs jotain puuhata ja tehdä. 

Huh, mun töissä on samanlaista.

Kaunopuheisesti pomo kuvailee pienryhmätoimintaa, leikkitaitojen harjoittelua ja kokooäiväpedagokiikkaa. 

Todellisuus on se, että jos joskus on mahdollisuus vain muutaman kapsen kanssa leikkiä ja leikki sujuu hyvin, pomo pamahtaa paikalle. Ja sanoo, jos teillä nyt on nöin rauhallista, niin samalla voit siivota kaapin/tehdä paperityöt/siirtyä toiseen ryhmään. Ja kaaos on valmis.

Olen just lähdössä töihin ja jo valmiiksi ärsyttä, turhauttaa, väsyttää. 

Syksyllä on jo muissa töissä.

Vierailija
16575/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään lisää palkkaa lasten leikittäjille. Se on ammatinvalintakysymys.

Leikittäisivätkin, niin olisivat palkkansa ansainneet. Nythän aika menee paperinpyöritykseen ja kaikkeen epäolennaiseen. Joku uupunut hoitaja sitten yrittää vahtia ylisuurta lapsilaumaa.

Juu leikittäminen on kaukana työstäni. En ehdi vetää edes mitään askartelu tms tuokioita... Jos hetkeksi istun lattialle jonkun lapsen kanssa tulee pomo hengittää niskaan ja käskyttämään muihin hommiin... Koko ajan pitäs jotain puuhata ja tehdä. 

Huh, mun töissä on samanlaista.

Kaunopuheisesti pomo kuvailee pienryhmätoimintaa, leikkitaitojen harjoittelua ja kokooäiväpedagokiikkaa. 

Tuo kuvaa hyvin todellisuutta nykyisessä päivähoidossa. Kun yritän järjestää 7 lapsen pienryhmän leikit rauhalliseksi, istun itse lattialle ja juttelen lapsille kotileikissä niin pomo paukkaa paikalle ja toteaa että" kuule kun tässä on näin rauhallista niin meekkin naapuriryhmään kun siellä tilanne päällä" Yritä siinä sitten selittää että mutku työkaverille jää sitten 14 lasta, ei tehoa vetoaminen.

Hetkisen päästä hän tulee "voi voi sittenkin voitko mennä takaisin kun siellä tilanne päällä ja täällä näin rauhallista" Voi Luoja tietenkin on tilanne päällä jos 14 lasta ja 1 aikuinen ja on rauhallista jos 7 lasta/1aikuinen😁

Tää on niin alkeellista touhua ettei tätä kukaan täysipäinen jaksa. 

Vierailija
16576/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia ei kannata koskaan "leikkiä" lasten kanssa vaan  pitää tärkeänä näpöttää läppärillä kulmat kurtussa ja antaa lasten riehua sillä kun pomo tulee paikalle niin havaitsee kaaoksen ja että sinulla on kädet täynnä työtä.

Istuminen lattialla lasten kanssa on selvästi merkki siitä että lorvailet oikean tekemisen puutteessa. Tee mitä muuta tahansa esim siivoa hyllyjä, pese leluja, ole tietokoneella mutta älä missään tapauksessa vietä työaikaa lasten parissa. 

Vierailija
16577/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykylapset eivät tottele? Ei uskota, ei totella. Selvästi lapset pyörittää perhettä monessa paikassa. Alan olemaan loppu huonoihin käytöstapoihin. 

Vierailija
16578/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella väsyttävää on nämä viimeiset viikot... Välillä kaduttaa miksi lupauduin töihin osaksi heinäkuuta

Vierailija
16579/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia ei kannata koskaan "leikkiä" lasten kanssa vaan  pitää tärkeänä näpöttää läppärillä kulmat kurtussa ja antaa lasten riehua sillä kun pomo tulee paikalle niin havaitsee kaaoksen ja että sinulla on kädet täynnä työtä.

Istuminen lattialla lasten kanssa on selvästi merkki siitä että lorvailet oikean tekemisen puutteessa. Tee mitä muuta tahansa esim siivoa hyllyjä, pese leluja, ole tietokoneella mutta älä missään tapauksessa vietä työaikaa lasten parissa. 

Tätä meillä harrastaa etenkin se vanhin työntekijä. Kuulemma "pystyy ihan hyvin valvomaan lapsia tässä samalla, ja mene vain tauolle, kyllä täällä pärjätään". Kyllä, joo, mutta kun ne lapset ovat se työ, eivät mikään ylimääräinen homma, jonka voi hoitaa siinä samalla. Samoin siivoaminen on jatkuvaa, eli sellaisten kaappien järjesteleminen, jonne lapsilla ei ole asiaa. Myös tulostaminen on tehtävä juuri silloin, kun ryhmässä on paljon lapsia ja yksi työntekijä on tauolla tai lähtenyt kotiin. Keskusteluja käydään ja suunnitelmia tehdään silloin, kun lapset jo huutavat nälkäänsä ja seisovat tiiviissä jonossa. Sitten saarnataan lapsille, että pitää osata odottaa. Sanoisin, että aikuisten pitäisi osata priorisoida ja miettiä, mitkä keskustelut käydään missäkin vaiheessa. Jos erehtyy kyseenalaistamaan mitään, seuraa mykkäkoulua ja huomauttelua lasten kuullen. Näin meillä.

Vierailija
16580/19756 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella väsyttävää on nämä viimeiset viikot... Välillä kaduttaa miksi lupauduin töihin osaksi heinäkuuta

Ja lisäksi ärsyttää kun vapaalla olevat vanhemmat tuo pilttejään heti aamulla tarhaan ja muistuttavat että aurinkorasva on Pampulan lokerossa kun näyttää tulevan kuuma päivä niin että pitäkäähän hauskaa!

Tekisi mieli huudahtaa että miten luulet minun pitävän hauskaa täällä tänään 8h helteessä? Häh? Jos tämä on hauskanpitoa niin vanhempien pitäis joskus itsekin kokeilla tätä hauskuutta kesällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän