Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Johtaja ei vain osaa hommiaan. Muita on hyvä syytellä vaikka itse on vastuussa.
Me äänestämme jaloillamme. Iso joukko hoitajia lähtee. Nyt riitti tiskaaminen, siivoaminen, pyykkääminen ja lisäksi pitäisi järjestää toimintaa ja extraa.
Oon tehnyt pelkkää keikkaa viime vuodet ja kun tää kausi on omalta osalta paketissa niin se on hei hei vakalle! En tiedä mitä teen syksyllä, mutta se on sen ajan murhe. Tällä viikolla jäi mieleen 1-vuotias, joka viettää 9 tuntia päivittäin pk:ssa ja äiti on vauvan kanssa kotona 🤬
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt pelkkää keikkaa viime vuodet ja kun tää kausi on omalta osalta paketissa niin se on hei hei vakalle! En tiedä mitä teen syksyllä, mutta se on sen ajan murhe. Tällä viikolla jäi mieleen 1-vuotias, joka viettää 9 tuntia päivittäin pk:ssa ja äiti on vauvan kanssa kotona 🤬
Tuollaisten äitien lapsista pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Eivät selvästi välitä lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin kamalaa. Miksi tällaista annetaan tapahtua? Niin pohjattoman itsekkäitä vanhempia on vaan olemassa. Tällaiset saisivat jättää lapset kokonaan tekemättä. Hävetköön vanhemmat jotka tuovat 1-2-vuotiaan hoitoon joka hiton päivä vaikka itse olisivat kotona! Tuon ikäistä ei tarvi tuoda ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista törkeintä on tuo laki että kotonaolevat vanhemmat saa pitää lapsensa vaikka 10 h hoidossa. Usein kotona olevat mammalomalla olevat äidit tuovat lapsensa aamupalalle koska se kaurapuuro 😱
Ettei viitsitä laittaa lapselle kotona aamupalaa (vaikka itse syödään)niin tuodaan lapsi sen takia hoitoon aikaisin. Itse en koskaan vie lastani päiväkotiin aamiaiselle jos mulla iltavuoro.
Sepä se, kun ei edes aamupalaa haluta syödä sen oman lapsen kanssa. Ei yksinkertaisesti haluta. Tämähän on tasan ainoa syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain.
Kustannuksista puheenollen:
on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa) ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää.
Kertokaa
Tämä onkin hyvä. Meillä tällainen perhe, jonka lapsella tasan kaksi vaatekertaa ja vaihtovaatteet aina vähissä. Ovat itse tosi tarkkoja lapsen tavaroista ja vaatteista, mutta jännä kun aina lainatut vaihtovaatteet jäävät sille tielle. Lapsella myös tasan yhdet kengät per kausi, esim syksyllä pelkät kumisaappaat ja nekin on joskus ollut monta numeroa liian pienet. Vanhemmilla itsellään kalliit paljasjalkakengät ja kunnon laadukkaat ulkoiluvaatteet. Ei ole vaikeaa arvata, että myös tämä lapsi tuodaan hoitoon joka aamu aamupalalle minuutintarkasti, vaikka miten vanhemmat olisivat vapaalla. Jotenkin vaikuttaa siltä että osa vanhemmista ei yksinkertaisesti rakasta lapsiaan.
Arvostus nykyvanhempia kohtaan on todella alhainen. Jotenkin sellainen kollektiivinen laiskuus ja avuttomuus ja itsekkyys.. Miten voi yksi kokonainen sukupolvi olla tätä samaa ja vielä naiivina ajatellaan että se on täysin ok. No ei todellakaan ole! Kyllähän tulevaisuus näyttää miten vaurioituneita ja sekaisin olevia aikuisia näistä lapsista kasvaa.
Talvi oli hankala se pukemisrumba ym. Odotin jo kesää, mutta nyt onkin aurinkorasvan kanssa läträäminen. Levon jälkeinen aika välipalaan asti menee sujuvasti siinä hommassa. Sitten osalle ei tuoda rasvaa ja ihmetellään miksi on niin pitkää vaatetta päällä
Meidän ryhmän opettaja häipyy ryhmästä klo 10-11 välillä eikä siis tule takaisin. Jäämme toisen hoitajan kanssa laskennallisesti liian ison porukan kanssa. Tätäkin katsotaan läpi sormien. Molemmat lähdemme syksyllä.
Olen vieläkin täysin ymmälläni siitä, että miten meidän talon asiat ovat menneet niin vihkoon. Meitä lähtee kauden jälkeen 3 tyyppiä ja yksi lisää etsii vielä paikkaa... Kuinka kauan opettajat aikovat saada tahtonsa läpi joka asiassa kun tulos on tämä, että porukka lähtee
Vau, hyvä päätös! Vanhemmilta kuuluukin vaatia enemmän vastuuta! Se kyllä tuottaa pikkuhiljaa hedelmää ja unohtelut vähenee. Myös se, kun hoitoajat unohtuu ilmoittaa ajallaan, saisi johtaa siihen, että perhe ei voi tuoda lasta hoitoon.
Meillä niin, että äärivuoroja (aamun ekat, illan vikat) tekee vain hoitajat. Opettajien työvuorot suunniteltu sille ajalle, jolloin eniten lapsia päiväkodissa ja jolloin pienryhmätoiminta tapahtuu. Eli opettajat ei pääse aikaisin (esim. klo 13) töistä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain.
Kustannuksista puheenollen:
on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa) ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää.
Kertokaa
Vaippapaketteja säilytetään vessan hyllyllä. Eikö talonne vessassa ole hyllyjä??
Vierailija kirjoitti:
Meidän ryhmän opettaja häipyy ryhmästä klo 10-11 välillä eikä siis tule takaisin. Jäämme toisen hoitajan kanssa laskennallisesti liian ison porukan kanssa. Tätäkin katsotaan läpi sormien. Molemmat lähdemme syksyllä.
Mitä hän tekee 10-11 eteenpäin talon sulkemiseen asti?
Vierailija kirjoitti:
Meillä niin, että äärivuoroja (aamun ekat, illan vikat) tekee vain hoitajat. Opettajien työvuorot suunniteltu sille ajalle, jolloin eniten lapsia päiväkodissa ja jolloin pienryhmätoiminta tapahtuu. Eli opettajat ei pääse aikaisin (esim. klo 13) töistä ikinä.
Meilä opet ominut aamun ensimmäiset vuorot. Vuorot lukittu koko kauden ajan.
Onneksi olen saanut omat lapseni aikana, jolloin vanhemmat vielä halusivat olla ja kasvattaa omia lapsiaan, niin en vahingossakaan mennyt mukaan tällaiseen sairaaseen harhaan että 1v olisi pakko viedä muiden kasvatettavaksi laitokseen. Tämä trendi on samaan aikaan sairas ja surullinen. 1-vuotias on pakko repiä aamuisin pois kotoa, vaikka vanhempi olisi vapaalla vauvan kanssa tai muusta syystä. Kukaan lapsi ei halua sellaista ja satavarmasti oireilee. Ja mitä vanhemmat tekevät? Lisäävät hoitoaikaa, kun lapsi niin vaikea. Hyljättyjä, ilman rakkautta jääneitä lapsia on nykyään niin paljon. Ei hoitajat siellä laitoksessa rakasta näitä lapsia, joten rakastaako kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vau, hyvä päätös! Vanhemmilta kuuluukin vaatia enemmän vastuuta! Se kyllä tuottaa pikkuhiljaa hedelmää ja unohtelut vähenee. Myös se, kun hoitoajat unohtuu ilmoittaa ajallaan, saisi johtaa siihen, että perhe ei voi tuoda lasta hoitoon.
Todellakin pitäisi vaatia paljon enemmän! Entä mitä mieltä olette perheestä joka tuo lapselle Ikean kassillisen tavaraa ja vaatteita? Siis että joka päivälle on 3-4 eri ulkovaatevaihtoehtoa joita sit etsitään ja kaivellaan sieltä kassista kun lähdetään ulos. Tästä on sanottu nyt monta kertaa, mutta on kuulema niin vaikeaa tietää miksi sää muuttuu päivän aikana, niin pistetään kaikki vaatteet mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilä opet ominut aamun ensimmäiset vuorot. Vuorot lukittu koko kauden ajan.
Kuulostaa eriskummalliselta. Miten opet voi omia tai siis päättää niistä? Kuka teillä laatii työvuorot? Aivan outo ajatus myös tuo vuorojen "lukitseminen". En ole koskaan kuullutkaan. Meillä johtaja laatii vuorot kolmeksi viikoksi kerrallaan. Toiveitaan huomioidaan, muttei "lukita".
Meillä oikeasti tällaisia työtehtäviä kuuluu :(