Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
16201/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, hyvä päätös! Vanhemmilta kuuluukin vaatia enemmän vastuuta! Se kyllä tuottaa pikkuhiljaa hedelmää ja unohtelut vähenee. Myös se, kun hoitoajat unohtuu ilmoittaa ajallaan, saisi johtaa siihen, että perhe ei voi tuoda lasta hoitoon.

Tämä oli vastaukseni sille, joka kertoi, että puuttuvista varavaatteista ja vaipoista soitetaan kesken päivän vanhemmille ja pyydetään toimittamaan. Puuttuvat aurinkovoiteet ja vesipullot ovat myös päivittäinen ongelma.

Vierailija
16202/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, hyvä päätös! Vanhemmilta kuuluukin vaatia enemmän vastuuta! Se kyllä tuottaa pikkuhiljaa hedelmää ja unohtelut vähenee. Myös se, kun hoitoajat unohtuu ilmoittaa ajallaan, saisi johtaa siihen, että perhe ei voi tuoda lasta hoitoon.

Todellakin pitäisi vaatia paljon enemmän! Entä mitä mieltä olette perheestä joka tuo lapselle Ikean kassillisen tavaraa ja vaatteita? Siis että joka päivälle on 3-4 eri ulkovaatevaihtoehtoa joita sit etsitään ja kaivellaan sieltä kassista kun lähdetään ulos. Tästä on sanottu nyt monta kertaa, mutta on kuulema niin vaikeaa tietää miksi sää muuttuu päivän aikana, niin pistetään kaikki vaatteet mukaan

Tässä taas sitten toinen ääripää kyseessä. Huh huh. Taas sysätään vastuu päiväkodille. Hankaloittaa meidän työtä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16203/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmän opettaja häipyy ryhmästä klo 10-11 välillä eikä siis tule takaisin. Jäämme toisen hoitajan kanssa laskennallisesti liian ison porukan kanssa. Tätäkin katsotaan läpi sormien. Molemmat lähdemme syksyllä. 

Mitä hän tekee 10-11 eteenpäin talon sulkemiseen asti?

Varajohtaja... Kuulemma hommia riittää. 

Vierailija
16204/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästi vaka. Meillä tuli hoitajien ulosmarssi. Ei jää ikävä. Tekisi mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne. Esimies valehtelee jatkuvasti päin naamaa 

Vierailija
16205/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvästi vaka. Meillä tuli hoitajien ulosmarssi. Ei jää ikävä. Tekisi mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne. Esimies valehtelee jatkuvasti päin naamaa .

-- No ainakin teillä on edessä vapaa kesä ilman tuosta johtuvaa stressiä + kasvatusvastuuta tai pahaa mieltä niistä päiväkotiin tuoduista aivan liian pienistä, tunnetasolla hylätyistä, lapsista joiden kiintymys- ja huomion- ja huolenpitotarpeen tulisi sen lapsen oman vanhemman täyttää, ja joille ei pystytä antamaan tarpeeksi syliä tai huomiota ylisuurissa lapsiryhmissä, missä joissain paikoissa hoitaja jopa yksin jätettynä vastuuseen 21 lapsesta!

Hyvää kesää ja toivon että löydätte vaihteeksi työn ,missä ette ole henkilökohtaisesti vastuussa muiden ihmisten pienistä ihmisistä. Kaveri juuri kertoi että työskentelee tehtaalla, missä maksetaan suurempaa palkkaa jostain liukuhihna kokoamistyöstä kuin tällä alalla saa edes ikälisien kanssa. Ovi kiinni työpäivän jälkeen ja ei työasiat paina, silti hyvä palkka juoksee ja esimies ei hiosta niskan takana.

Vierailija
16206/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa lastenhoitajien mielestä opettajien pitäisi pitää 1h/pv SAK-aikansa, sillä oman kokemuksen mukaan lapsia jää jatkuvasti liikaa yhdelle tai kahdelle lastenhoitajalle? 

Vierailija
16207/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepohetki on vähiten riskialtis sattua haavereita. Jos on yksi hoitaja ja kaksi opettajaa, opettajat pitää vuorotellen SAK aikaa. Tämä pitäisi jo olla selvää. Yhtäaikaa pidettävä Sak jatkuvasti kyllä kuormittaa sitä yksin jäävää. 

Ihmettelen myös mitä suunniteltava on kesälomien lähestyessä kun lapsista osa jää lomille. Luulisi olevan kokemusta sen verran, että kesäaikaan SAK aikaa ei tarvita joka päivä..kevätjuhlatkin on jo ohi. Näin on ainakin meillä. Opet kahvitteee tunteja päivässä ja vertailee kesävaateostoksiaan. Pomo on usein tässä mukana. 

Vierailija
16208/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja on nyt hyvä ja jättää sen verikokeen oton ja haavanhoitamisen sikseen ja tulee moppaamaan vessaa ja kuorimaan perunoita, sillä laitoshuoltaja ja keittiöapulainen saikuttaa.

Tokko suostuisi yksikään sairaanhoitaja tuollaiseen käytäntöön. Vakahoitajista moni tottelee ja tekee kuten esihenkilö vaatii?

Käskyttämis- ja alentava piikakohtelu on vanhanaikaista ja täysin eriarvoistavaa. Jokainen tekee kaikkea- ajattelu ei ole missään nimessä tätä päivää. Varsinkaan hoito- tai kasvatustyössä, missä focus on oltava siinä asiakkaassa/lapsessa ja hänen hyvinvoinnissaan.

Työntekijä tekee sen, ja keskittyy siihen työtehtäväänsä,  mitä työsopimuksessa, työ ja toimenkuvassa on yhdessä sovittu.

Vierailija
16209/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvästi vaka. Meillä tuli hoitajien ulosmarssi. Ei jää ikävä. Tekisi mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne. Esimies valehtelee jatkuvasti päin naamaa .

-- No ainakin teillä on edessä vapaa kesä ilman tuosta johtuvaa stressiä + kasvatusvastuuta tai pahaa mieltä niistä päiväkotiin tuoduista aivan liian pienistä, tunnetasolla hylätyistä, lapsista joiden kiintymys- ja huomion- ja huolenpitotarpeen tulisi sen lapsen oman vanhemman täyttää, ja joille ei pystytä antamaan tarpeeksi syliä tai huomiota ylisuurissa lapsiryhmissä, missä joissain paikoissa hoitaja jopa yksin jätettynä vastuuseen 21 lapsesta!

Hyvää kesää ja toivon että löydätte vaihteeksi työn ,missä ette ole henkilökohtaisesti vastuussa muiden ihmisten pienistä ihmisistä. Kaveri juuri kertoi että työskentelee tehtaalla, missä maksetaan suurempaa palkkaa jostain liukuhihna kokoamistyöstä kuin tällä alalla saa edes ikälisien kanssa. Ovi kiinni työpäivän jälkeen, silti hyvä palkka juoksee ja esimies ei hiosta niskan takana.

.. Siellä saa myös kuunnella kuulokkeista viihdykettä , rauhassa syödä ruokatunnilla ja ei tarvi olla vuorovaikutuksessa päivittäin työkaverien vanhempien kanssa selittäen miten työpäivä ja suunnittellut toimintatuokiot  sujui ja selittää hysteerisellä mammalle missä hemmetissä on Lassen kallis kukkuu-lapanen.

Vahinko että sattuneesta syystä tehdastöihin on tunkua, sillä siellä työskentelee fiksua porukkaa sillä varsinkin korkeakoulutetut (yllätys-miksiköhän)  nykyään hinkuaa tehdastöihin koska haluavat myös elää työstressittöminä omalla vapaa-ajallaan ja nukkua yönsä hyvin ja säästäöä energiaa myös omalle perheelleen ja läheisilleen.

Vierailija
16210/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.. Ongelma vain on, että yhdessäkään sopimuksessa tai toimenkuvassa ei kerrota sitä tosiasiaa, että hoitaja on yksin..paljon.Ei myöskään sitä, että olet tiimissä näkymätön kaikissa päätöksissä ,vaikka ne eivät koskisi lapsia, perheitä vaan sinun työtäsi. Ei ole veto-oikeutta asioihin, jotka liittyvät työvuoroihin, palaveriin. lomiin, koulutukseen pääsyyn jne. 

Jokaiselle työ tekijälle on tärkeää, että pystyy edes jotenkin vaikuttamaan työhönsä ja näkee itsensä tärkeänä osana yhteistä päämäärää. Onko nyt vakassa näin..? 

Vierailija
16211/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta nyt ymmärtänyt miten kierossa paikassa olen töissä. Jos keittiöstä puuttuu työntekijä, täytyy jonkun hoitajista keittää perunoita tms ja samalla mennään vajaalla muualla... Tätä tapahtuu usein. Lisäksi hoitajat pesevät pyykkiä, tiskaa ja siivoaa. Järkyttävää. Riittää tämä piikana oleminen 

Vierailija
16212/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari viikkoa heinäkuussa sijaisten kanssa ennen lomaani. Siihen loppuu myös minun työskentely nykyisessä paikassa. En aio hävetä kertoa sijaisille meidän talon tavoista ja syistä miksi lähden. 

Vierailija
16213/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille perustellaan siivous ym kodinhoito sillä, että olemme pieni ja kodinomainen paikka. Pomo sanoi, että mulla on niin vähän hoidettavia, että voin hyvin myös siivota. Joo o, kerroin hänelle, että se on aika mahdotonta niin hän luetteli asioita kuinka saan sen sujumaan. Hänhän ei itse edes kokeillut. Se on hyvä sanoa muille. 

Vierailija
16214/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari viikkoa heinäkuussa sijaisten kanssa ennen lomaani. Siihen loppuu myös minun työskentely nykyisessä paikassa. En aio hävetä kertoa sijaisille meidän talon tavoista ja syistä miksi lähden.

Kyllä.Teet oikein ja sinulla on moraalintajua.  Siinä vaiheessa kun alkaa hävetä omaa työyksikköään ja päiväkotinsa toimintaa on korkea aika etsiä järkevämpää paikkaa missä työskennellä ja mistä voi olla ammattiylpeä !  Riistopaikat ovat menneisyyttä kohta koska kukaan ei sinne suostu menemään jokapaikkaan käskytettäväksi piiaksi jonka kanssa ei edes neuvotella asioista vaan käskytetään mielivaltaisesti.

Vierailija
16215/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain. 

Kustannuksista puheenollen:

on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa)  ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää. 

Kertokaa mikä päivähoitopaikka kustantaa hoitolapsilleen i

Lapsen hoidon laiminlyönti -> lastensuojeluilmoitus

Vierailija
16216/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille perustellaan siivous ym kodinhoito sillä, että olemme pieni ja kodinomainen paikka. Pomo sanoi, että mulla on niin vähän hoidettavia, että voin hyvin myös siivota. Joo o, kerroin hänelle, että se on aika mahdotonta niin hän luetteli asioita kuinka saan sen sujumaan. Hänhän ei itse edes kokeillut. Se on hyvä sanoa muille. 

--> Esihenkilö joka lähtökohtaisesti aliarvioi ja pitää alaisiaan tyhminä on alan yksi suurimpia syitä työvoimapulaan.

Tyypin tunnistaa siitä, että teettää työntekijöillään töitä jotka eivät työntekijän ammatti-toimenkuvaan mitenkään liity ja joiden ammattitekijöille täytyisi maksaa palkka, missä nyt härskisti pokkana hyväksikäyttämällä säästetään kuormittamalla jo hoitotöihin palkattuja jatkuvasti täysin ylimääräisillä tehtävillä.

On olemassa päiväökoteja jotka eivät tällaista harrasta, sellaisiin kannattaa laittaa työnhaku ja katsoia mitä allekirjoittaa.

Vierailija
16217/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta nyt ymmärtänyt miten kierossa paikassa olen töissä. Jos keittiöstä puuttuu työntekijä, täytyy jonkun hoitajista keittää perunoita tms ja samalla mennään vajaalla muualla... Tätä tapahtuu usein. Lisäksi hoitajat pesevät pyykkiä, tiskaa ja siivoaa. Järkyttävää. Riittää tämä piikana oleminen.

- Siis mitä ihmettä alalla tapahtuu?

Ala vakahoitajaksi ja kouluttaudu samalla pyykkäriksi? Kyllähän sinä nyt siinä samalla ahkerana ihmisenä pyykkäät, tiskaat laitat ruuan ja siivoat.

Lapset, no ne 21 menee ihan hyvin siinä sivussa. 

Vierailija
16218/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole noita siivous-tai keittiö hommia mutta muuta kyllä on. Esim mulle on sanottu että voisin lapsiryhmässä ollessani samalla vaihtaa lakanoita, merkata nimiä, pestä leluja. Siis samalla kun on 21 lasta toisen hoitajan ja minun vastuulla! Olen yrittänyt sanoa etten pysty keskittymään muihin hommiin jos pitää olla vastuussa lapsista mutta tulee kuittia että voit siinä samalla tehdä jotain hyödyllistä.

Eivät lapset ymmärrä pysyä pois jos avaan kerrossänkyä, vedän lakanoita ym hirveä häslinki alkaa aina. Olen sanonut opelle (varajohtajalle) että tarviin noihin hommiin jonkun hetken ilman lapsia mutta ei, hän työntää aina lapsia samaan huoneeseen "leikkimään hiljaisia leikkejä" no ei ne leiki vaan riehuvat selkäni takana. Olen ruvennut keksimään tekosyitä miksen voi tehdä noita, selkäkipu ym koska mikään muu ei tehoa. 

Vierailija
16219/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sairaalavertaus on osuva. Olisi se huvittavaa jos potilaan soittaessa kutsukelloa hoitaja huikkaisi ovelta : oottapa kun pesen vessat, moppaan lattiat ja laitan aamupalan valmiiksi niin tuun sitten  sinua katsomaan. Ai jaa tohtorikin on vessassa korjaamassa vuotavaa vessanpönttöä!

Meille Vakalaisille tuo on arkea, ei komediaa. 

Vierailija
16220/19748 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on ainoa palvelu koko Suomessa mihin saa tulla vaikka henkilökuntaa ei olisi tarpeeksi paikalla. Muihin palveluihin otetaan vain sen verran asiakkaita kuin voidaan palvella. Sisälle niihinkin saa tulla mutta joutuu odottamaan vuoroaan eikä silloin olla vielä työntekijän vastuulla vaan aulassa odottamassa.

Päiväkotiin saa jättää lapsen vaikka yhdelle ihmiselle jolla on jo 20 lasta vastuullaan. Ei voi kieltää jättämästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi