Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19752)
Vierailija kirjoitti:
Meidän ryhmän opettaja häipyy ryhmästä klo 10-11 välillä eikä siis tule takaisin. Jäämme toisen hoitajan kanssa laskennallisesti liian ison porukan kanssa. Tätäkin katsotaan läpi sormien. Molemmat lähdemme syksyllä.
Se on oikein! Itse myös vaihdan ihan muihin töihin. Muutama viikko vielä sinnittelyä ja sitten heihei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain.
Kustannuksista puheenollen:
on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa) ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää.
Kertokaa
Pitäosi kylmästi tehdä enemmän lastensuojeluilmoituksia. Myös näistä lapsista jotka hylätään kesäkuukausiksi hoitoon, vaikka vanhemmat olisi lomalla. Miten hirveät kodit ja vanhemmat näillä lapsilla varmasti on, jos kesäpäivystys on parempi paikka jollekin raukka 1-vuotiaalle.
Iso parannus päiväkotiryhmien suuruuteen ja alimitoitukseen olisi kotona olevien vanhempien lapsen hoitoaikarajoitus esim 9-15. Siinä olisi aamut ja iltapäivät turvattu työvuorojen avulla. Simppeli juttu ja helppo toteuttaa.
Ei lasten tarvitse tulla ennen klo 8 kärkkymään puuroa (jota ei edes syö) vain sen takia että äiti saa olla tunnin rauhassa, muu toiminta kyllä onnistuu 6 h rajoissakin. Iltapäivätkin olisivat helpompia kun ei tarttis pukea koko ryhmää ulos.
Kilpajuoksu pohjalle on suvakeille ylpeyden aihe.
Haha! On trollaus osunut suvakin sydämeen varsin onnistuneesti, hyvä juttu meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta nyt ymmärtänyt miten kierossa paikassa olen töissä. Jos keittiöstä puuttuu työntekijä, täytyy jonkun hoitajista keittää perunoita tms ja samalla mennään vajaalla muualla... Tätä tapahtuu usein. Lisäksi hoitajat pesevät pyykkiä, tiskaa ja siivoaa. Järkyttävää. Riittää tämä piikana oleminen.
Ilmoitus AVI.in . Hoitajat velvoitetaan toistuvasti (usein) tekemään heille kuulumattomia siivous, keittiö ymv taloustöitä töitä lasten hoidon ja terveyden kustannuksella aliresurssoidusta lapsiryhmästä poissa ollen.
Enää kaks viikkoa ja sitten byebye! Päivien laskeminen alkaa maanantaina😁
Vierailija kirjoitti:
Meille perustellaan siivous ym kodinhoito sillä, että olemme pieni ja kodinomainen paikka. Pomo sanoi, että mulla on niin vähän hoidettavia, että voin hyvin myös siivota. Joo o, kerroin hänelle, että se on aika mahdotonta niin hän luetteli asioita kuinka saan sen sujumaan. Hänhän ei itse edes kokeillut. Se on hyvä sanoa muille.
Niinpä. Jotkut ilmoittavat jo työpaikkahaussa hakevansa laajennettuun työnkuvaan hygieniapassin omaavaa vaka opettajaa, juurikin tyyliin koska olemme pieni ja kodinomainen paikka kuuluu työtehtäviin siivous, kodinhoitotehtäviä ja ruoan valmistusta.
Miten paikan koko muuttaa yllättäen vaka opettajan työnkuvaa siivoojaksi ja talousapulaiseksi?
Olen niin kyllästynyt. 8 viikkoa vielä ... Miten jaksan?
Vierailija kirjoitti:
Olen niin kyllästynyt. 8 viikkoa vielä ... Miten jaksan?
Hae sairaslomaa työuupumukseen.
Ensi viikolla vahvistetaan kesälomat. Toivottavasti saan loman kesäkuuksi niin jaksaa sitten olla heinäkuun päivystämässä vieraita lapsia. Joka päivä tulee uusia ja outoja lapsia itkien. Säälittää lasten puolesta, säälittää toki niitä vanhempiakin, joilla ei ole täyttä lomaoikeutta tai vasta on muutama viikko lomaa.
Vielä enemmän säälittää ne lapset, joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta halua järkeistää täysiä lomaviikkojansa siten, että lapset saisivat olla mahdollisemman pitkän loman. Esimerkiksi toinen vanhempi aloittaa ensin lomansa, parisen viikkoa yhteistä lomaa koko perheen kanssa ja sitten toinen vanhempi vielä jatkaa lomaa -> lapsi saa kuuden viikon loman.
Alan uupua pahasti. Minä ja toinen hoitaja ollaan vetovastuussa ryhmästä. Ope on koko ajan jossain, me kerrotaan hänelle vasuja varten lapsista, hän tietää itsekin, että on aivan pihalla koko touhusta... Mitoitus ylittyy, pitäisi tehdä sitä tätä ja tota, siivota
Puolen vuoden pestini jälkeen olen ainakin huomannut, että nykylapset ovat aika rajattomia.
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla vahvistetaan kesälomat. Toivottavasti saan loman kesäkuuksi niin jaksaa sitten olla heinäkuun päivystämässä vieraita lapsia. Joka päivä tulee uusia ja outoja lapsia itkien. Säälittää lasten puolesta, säälittää toki niitä vanhempiakin, joilla ei ole täyttä lomaoikeutta tai vasta on muutama viikko lomaa.
Vielä enemmän säälittää ne lapset, joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta halua järkeistää täysiä lomaviikkojansa siten, että lapset saisivat olla mahdollisemman pitkän loman. Esimerkiksi toinen vanhempi aloittaa ensin lomansa, parisen viikkoa yhteistä lomaa koko perheen kanssa ja sitten toinen vanhempi vielä jatkaa lomaa -> lapsi saa kuuden viikon loman.
Eihän näin tee enää juuri kukaan. Etenkin jos lapsia kaksi tai useampi. Ei vanhemmat osaa olla yksin kahden tai useamman lapsen kanssa. Ei ole koskaan tarvinut olla. Sama koskee hoitopäivän lyhennystä. Miten helppoa olisi kahden etätyöläisen lyhentää sen pienen 1-vuotiaan hoitopäivää kun molemmilla liukuva työaika, vaan eivät sitä tee. Lapsi on 9h tai lähes sen verran hoidossa, koska yhdessä aloitetaan ja lopetetaan työpäivä ja käydään vielä työpäivän aikana ravintolassa syömässä ja nautitaan lapsivapaasta ajasta, samalla kun lapsi hikoilee päiväkodissa ylipitkiä päiviä.
Paska systeemi koko varhaiskasvatus nykyisellään. Vanhemmat eivät kuitenkaan valita eivätkä välitä. Jos valittaisivat niin olisi jo muutos tapahtunut tässä järjettömässä meiningissä. Vanhemmille näyttää olevan yksi ja sama kuka heidän lastaan hoitaa päivät pitkät tai mitä tapahtuu päivän aikana.
Ainut hyvä ja kiva on lasten ulkoilut ja liikkuminen päivän aikana, sitä tosiaan tulee paljon kun on sijaisia kaiken aikaa ja suunnitelmat menee päin prinkkalaa. Näillä mennään!
Vierailija kirjoitti:
Puolen vuoden pestini jälkeen olen ainakin huomannut, että nykylapset ovat aika rajattomia.
Mistä se johtuu? Miten heidän vanhempansa on kasvatettu? Rakkautta ilman rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näin tee enää juuri kukaan. Etenkin jos lapsia kaksi tai useampi. Ei vanhemmat osaa olla yksin kahden tai useamman lapsen kanssa. Ei ole koskaan tarvinut olla. Sama kos
Kyllä on helpoksi tehty oman lapsen kasvatuksesta luistaminen!
Kaikista pahinta on tuo välinpitämättömyys johtajien taholta, ei kysellä, käydä, välitetä työntekijöistä. Ollaan niinku joku pörssiyhtiön johtaja, ei saa häiritä ja mulla nyt palaveri. Älä valita, sullahan ihan normimäärä lapsia, kohta kun Pirkko tulee töihin klo 09.
Itse eivät ole kestäneet hetkeäkään lasten kanssa vaikka alalle opiskelivat. Heti vaan toimistoon ja ovi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näin tee enää juuri kukaan. Etenkin jos lapsia kaksi tai useampi. Ei vanhemmat osaa olla yksin kahden tai useamman l
Uskomaton idioottisysteemi, josta lapsen paras on kaukana.
Juuri viimevkolla otin vastaan erään äidin toteamuksen siitä, että haluaa perua 2,5v lapsensa kesäloman jonka oli meille ilmoittanut loma-ajaksi, syynä odottamansa vauva jonka laskettu aika heinäkuussa eikä kuulema jaksa olla sekä esikoisen että vauvan kanssa niin montaa viikkoa (4vkoa oli ilmoitettu loma).
Näillä mennään ja tätä(kin) sontaa on nykyinen varhaiskasvatus, tällaista sallitaan ja hyväksytään ja sitten ihmetellään kuinka ala on kriisissä. Monesta pienestä paskakikkareesta on kasvanut valtavan suuri paskakasa jossa lapset ja työntekijät yrittävät selviytyä eteenpäin.
PS, jään kesälomalle kesäkuun toisella viikolla ja lomani aikana irtisanoudun.
Ei pidä tuo paikkaansa. Riippuu täysin lapsiryhmästä ja minkätyyppisiä lapsia siinä on. On ollut tilanteita missä kielitaidoton ujo sijainen jätetty pokkana nukkariin valvomaan riehuvia ja kiljuvia lapsia, jotka eivät edes pysy omissa sängyissään saati että tottelisivat edes lepohetken verran kuunnellen satua joka tulee kännykästä. Siinäpähän oppii , tuumasi yksikin totaali hommaansa leipääntyny ope jota viereisen ryhmän hoitaja kehotti menemään avuksihuikaten hänelle toimiston ovelta missä istui ulmeisesti sillä kuuluisalla sak-ajallaan.