Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Nytkin lomaviikko ja osa tuo lapsensa koko viikoksi hoitoon ja itse makoilee kotosalla rauhassa. Eräskin kommentoi, kuinka on ollut kotona niin ihanan rauhallista lomailla kun haki lastaan
Vierailija kirjoitti:
Aivan fiasko tämä talvilomaviikon eka päivä... Toiminta supistettua, vanhemmat ihmettelee miksi emme tee viikko-ohjelman mukaan toimintaa... Lapsia haetaan myöhemmin, mitä sitovasti ilmoitettu, sekaryhmiä joissa ikähaarukka 1-5... Ei toimi ei. Aivan rikki. No onneks osa viikosta itselläni lomaa. Oma työpäivä vain venyi sitten ylitöiksi...
Meidän kunnassa nämä sekaryhmät on olleet jo kolmatta ellei neljättä vuotta ihan joka päiväistä arkipäivää eli ikäryhmiä ei siis kunnallisista päiväkodeista enää löydy, vaan kaikki ryhmät on näitä helvetin 1-5v sekaryhmiä + eskariryhmät erikseen... En tiedä mikä ihmeen aivopieru tai säästötoimi tääkin oli olevinaan, mutta kynsin hampain siitä nyt ollaan kuitenkin pidetty kiinni, vaikka hoitajien mielipidettä, jos kysyttäis niin lähes kaikki on sitä vastaan... Kyllähän siitä aina välillä on paikallisuutisissa ollut jotain juttua, missä joku pk johtaja ja muutamat työntekijät on mukamas olleet sitä mieltä, että tää oli oikein hyvä uudistus, vaikka todellisuus on aivan toinen...
Toinen aivopieru on ryhmien yhdistäminen heti kun vain mahdollista eli ei mitään mahdollisuutta ikinä olla pienemmissä ryhmissä ja hiljaisemmassa kuin mitä se perusryhmä n.20 lapsen kanssa tarjoaa.
Annoin tästä palautetta lapseni päiväkotiin, mutta on kuulema "pomon päätös", että noin toimitaan, jos vain voidaan. Siellä sitten "nautitaan" olosta ja elosta 25-30 lapsen ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan fiasko tämä talvilomaviikon eka päivä... Toiminta supistettua, vanhemmat ihmettelee miksi emme tee viikko-ohjelman mukaan toimintaa... Lapsia haetaan myöhemmin, mitä sitovasti ilmoitettu, sekaryhmiä joissa ikähaarukka 1-5... Ei toimi ei. Aivan rikki. No onneks osa viikosta itselläni lomaa. Oma työpäivä vain venyi sitten ylitöiksi...
Meidän kunnassa nämä sekaryhmät on olleet jo kolmatta ellei neljättä vuotta ihan joka päiväistä arkipäivää eli ikäryhmiä ei siis kunnallisista päiväkodeista enää löydy, vaan kaikki ryhmät on näitä helvetin 1-5v sekaryhmiä + eskariryhmät erikseen... En tiedä mikä ihmeen aivopieru tai säästötoimi tääkin oli olevinaan, mutta kynsin hampain siitä nyt ollaan kuitenkin pidetty kiinni, vaikka hoitajien mielipidettä, jos kysyttäis niin lähes kaikki on sitä vastaan... Kyllähän siitä aina välillä on paikallisuutisissa ollut jotai
Olen kuullut tästä myös. Meillä ei toimi tämä sekoitus sen takia, koska ryhmämme tiloja ei ole suunniteltu lainkaan alle 2 vuotiaille...
Tämän 1-5 v. ryhmien takana on sijoittelun helppous eikä todellakaan lapsen etu. Hämeenlinnassa on tämä systeemi eikä henkilökunnan mielipidettä asiasta kuunnella. Ilmankos on pulaa varhaiskasvatuksen opettajista. Sanelupolitiikalka ei saa henkilöstöä pysymään!
Onko teillä kokemusta esimiehestä, joka kaveeraa osan työntekijöistä kanssa? Ei tunnu kovin puolueettomalta..Kun osan kanssa vaihdellaan viestejä vapaallakin..
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemusta esimiehestä, joka kaveeraa osan työntekijöistä kanssa? Ei tunnu kovin puolueettomalta..Kun osan kanssa vaihdellaan viestejä vapaallakin..
Kyllä. On. Saattaa kutsua juhliinsa esim. Vain osan työporukasta
Miten uupumuksenne on oireillut? Eronnut "vain" väsymyksestä millä tavoin?
🥱😴😢
Vierailija kirjoitti:
🥱😴😢
Huomaan, etten palaudu, nukkumisesta on tullut vaikeaa, itkettää aamuisin töihin lähtiessä. Työmatkalla itkeskely on kaiketi jo oikean uupumisen merkki, silti olen töissä korjaillut silmämeikin ja liimannut hymyn kasvoilleni. Eihän tämä oikeankaan ole, ei itseäni kohtaan, eikä kollegoita tai lapsia.
Nukkumisen vaikeus on todella ollut kova paikka. Olen tehnyt aiemmin vuorotyötä ja sain aina nukuttua ja öiden jälkeen vuorokausirytmin korjattua. Nyt valvon yökaudet työasioita vatvoen, vaikka tiedän, ettei pitäisi. Jos nukun, työasiat tulevat uniinkin.
Mietin alan vaihtoa päivittäin.
Lopuksi haluan kuitenkin korostaa, että lapset ovat ihania. Hauskoja, kekseliäitä, vilpittömiä. Heidän kasvamistaan ja kehittymistään on etuoikeus päästä tukemaan ja olemaan turvallinen ja luotettava aikuinen. Otan työni vakavasti ja haluan tehdä parhaani.
Olen ollut kohta 2 vuotta varhaiskasvatuksen opena ja en ole ikinä ollut elämäni aikana kipeä näin paljon. Nytkin menossa flunssa jo toista viikkoa ja ilmeisesti silmätulehdus. Kiitos teille vanhemmille, jotka viette lapsenne sairaana hoitoon jopa vaikka olette itse kotona. Alkaa mitta täyttyä. Raskasta ja kiireistä työtä pienellä palkalla. Juoksen kirjaimellisesti jokaikisen työpäivän minuutin. Ruuan olen oppinut hotkaisemaan, kun annat kymmenelle lapselle lisää. Miettikää, että teillä ei olisi koskaan ruokatuntia eikä läheskään joka päivä kahvitaukoa. Sellaista tää meidän työ on. Joskus pakenen vessaan hengittämään. Aina ei edes pysty, kun olet yksin lauman lapsia kanssa. Silloin ei pääse edes vessaan tarpeilleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kohta 2 vuotta varhaiskasvatuksen opena ja en ole ikinä ollut elämäni aikana kipeä näin paljon. Nytkin menossa flunssa jo toista viikkoa ja ilmeisesti silmätulehdus. Kiitos teille vanhemmille, jotka viette lapsenne sairaana hoitoon jopa vaikka olette itse kotona. Alkaa mitta täyttyä. Raskasta ja kiireistä työtä pienellä palkalla. Juoksen kirjaimellisesti jokaikisen työpäivän minuutin. Ruuan olen oppinut hotkaisemaan, kun annat kymmenelle lapselle lisää. Miettikää, että teillä ei olisi koskaan ruokatuntia eikä läheskään joka päivä kahvitaukoa. Sellaista tää meidän työ on. Joskus pakenen vessaan hengittämään. Aina ei edes pysty, kun olet yksin lauman lapsia kanssa. Silloin ei pääse edes vessaan tarpeilleen.
Mitä ihmettä? Meidän Vaka opella on joka päivä 2 h tauko lapsista, joskus jopa 3 h. Kyllä siinä vessaan ehtii ja happea vetämään.
Lastenhoitajilla on 20 min tauko iltapäivällä. Tuo kirjoitus on väärin laadittu
Ihan höpöjuttuja, ettei muka ole ikinä taukoja. Siellä nukkarissa on yksi lasten kanssa, muilla on sinä aikana 1-2 h luppoaikaa juoda kahvia ja juoruta. Yritätte vaan antaa työstänne paljon kiireisemmän kuvan kuin mitä se todellisuudessa on. Siellä seinien sisällä kun on muitakin silmäpareja kuin te. ;)
Melkoinen matka on tultu päivähoidosta varhaiskasvatukseen. Nyt alkaa olla asiat mallillaan;
-lapsilähtöinen ja vasunmukainen toiminta (huom! tehdään suunnitelmat, muuten ei toteudu)
-yhdenvertainen ja tasa-arvoinen toiminta (huom! tähän tehdään suunnitelma, muuten ei toteudu)
Se minkä ei tarvitse toteutua, on työvuorosuunnittelu. Tai suhdeluvut. Eikä SAK-aika, ei kahvitauot. Kyllähän nyt aina pitää sen verran joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja, ettei muka ole ikinä taukoja. Siellä nukkarissa on yksi lasten kanssa, muilla on sinä aikana 1-2 h luppoaikaa juoda kahvia ja juoruta. Yritätte vaan antaa työstänne paljon kiireisemmän kuvan kuin mitä se todellisuudessa on. Siellä seinien sisällä kun on muitakin silmäpareja kuin te. ;)
Olisikin sellainen nukkari missä riittää vain se 1 kasvattaja, tosin lapsilla on oikeus myös aikuisen silittelyyn yms muuten niin hiivatin meteli-ja aistikuormittavassa päivässään eli kyllä siellä pitäisi senkin vuoksi ainakin 2 kasvattajaa olla ensimmäisen 30min ajan, toinen lukee satua ja toinen kiertää silittämässä lapset.
Mutta siis joo, meidän nukkarissa tarvitaan kaikki 3 kasvattajaa joka ikinen päivä ainakin sen 30min ajan, 1 lukee ja 2 auttaa lapsia asettumaan ja rauhoittumaan, on paljon tuen tarpeisia ja muitakin jotka kokevat suurta vaikeutta asettua lepäämään ja todellakin tarvitsevat aikuista lähelleen ja saamaan hetken verran huomiota "vain itselleen". Sitten lisäksi sitä pienempää väkeä joka ihan vain sen vuoksi kaipaa aikuisen hetkeksi vierelleen ja silittämään.
Sitten koittaa vuorotellen se kahvitauko, 10-20min, joka päivä ei sitäkään ja vakaopettaja viipyy tauolla+koneella päivittäin 1-2h. N.45min jälkeen osa lapsista nouseekin jo ylös ja sitä ennen on siis myös vaatteet eli kuivauskaapit, haalarit, rukkaset, kurakamat yms käytävä läpi, ainakin käänneltävä jotta kuivuisivat iltapäivän ulkoiluun. Lasten noustessa kys asioita ei voi tehdä, ihan jo vaikka siksi että ylös nousevissa niitä tuen tarpeisia.
Eli älä yleistä, älä mustamaalaa, älä oleta ja älä luule.
Alalle on koulutettu ja koulutetaan lisää aggressiivisia hirviöitä, jotka ovat kuin jostain ulkoavaruudesta tullut vieraslaji. Ne asemoidaan päiväkoteihin ja sen jälkeen ne imevät muista elinvoiman ja robotoivat systeemin. Johtoporras on koodattu tasoittamaan tie näille ihmisyydelle vieraille olioille, jotka kouluttavat lapsista uudenlaisen ihmislajin. Kyberjouko
Vierailija kirjoitti:
Alalle on koulutettu ja koulutetaan lisää aggressiivisia hirviöitä, jotka ovat kuin jostain ulkoavaruudesta tullut vieraslaji. Ne asemoidaan päiväkoteihin ja sen jälkeen ne imevät muista elinvoiman ja robotoivat systeemin. Johtoporras on koodattu tasoittamaan tie näille ihmisyydelle vieraille olioille, jotka kouluttavat lapsista uudenlaisen ihmislajin. Kyberjouko
Tunnekasvatus opettaa lapselle kieron suhtautumisen tunteisiinsa. Tunnekasvatuksessa faktat eivät meinaa mitään eikä lapsi osaa käsitellä faktoja vaan lapsi on sen aikuisen sanoittaman tunteen orja.
Vierailija kirjoitti:
🥱😴😢
Oireillut esim rytmihäiriöinä(niitä tosin on muutenkin),ärtyisyytenä,itsetunto huonontunut,pitkien yöunien jälkeen tekee heti aamukahvin jälkeen mieli mennä uudestaan nukkumaan eli väsymys on mieletöntä.
Mä arvostan ihan hitokseen päiväkotien tätejä ja setiä eli siis varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia, keittiön väkeä, millä nimikkeellä kukakin niissä työskentelee. Itse ajattelen, että teitä ja tärkeää työtänne ei arvosteta tarpeeksi. Kukaan päättäjä ei ole oikeasti kiinnostunut, miten päiväkodeissa menee. Kauniita sanoja, yleviä ajatuksia vaan ei minkäänlaista konkretiaa. Henkilökuntaa liian vähän ja lapsia liian paljon. Lapsia ns. ongelmaperheistä ja jolloin en tiedä, että mikä tai kuka on se suurin ongelma - hankalat vanhemmat vai oireileva lapsi? Vaiko molemmat?
En ymmärrä myöskään sitä, että kaikilla on subjektiivinen oikeus laittaa lapsensa päiväkotiin vaikka itse makoilisi kotona. Miksi ihmeessä noin? Mun mielestä etusija tulisi antaa työssäkäyville/opiskeleville vanhemmille, jotka eivät oikeasti voi (aina) päivisin/iltaisin lastaan/lapsiaan hoitaa. Jos taas vanhempi on psyykkisistä/fyysisistä syistä kykenemätön hoitamaan lastaan, niin silloinhan tilanne on viime kädessä lastensuojelun hoidettava. Itse lähtisin purkamaan jollain tavalla/jossain määrin tuota subjektiivista oikeutta ja jolloin (ainakin teoreettisesti ajatellen) lapsia olisi päiväkodeissa vähemmän ja lapsia per työntekijä tietenkin vähemmän. Tasa-arvoista ajattelua, että kaikille kaikkea vaan kun se ei aina mene realiteettien kanssa yksi yhteen. Niin se vain on.
Päiväkotien henkilökunnalle - jaksamista, mutta vaatikaa myös. Kukaan ei teidän puolestanne "taistele". Te olette tärkeitä!