Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat jotka tykkää olla omien lapsiensa kanssa ovat kaikkien mielestä hyviä vanhempia. Vanhemmat jotka hoidattavat ja kasvattavat omat lapsensa pääosin pk:ssa (vaikka itse vauvalomalla, kesälomalla, jollain lomalla, kuntosalilla, harrastamassa tai muutoin vain kotona ) aiheuttavat yleistä paheksuntaa ja heidän lasten säälittelyä.
Noin se vain näköjään menee.
No rehellisesti ne jotka tykkää olla lastensa kanssa lisääntykööt vaikka sitten vähän enemmän ja muut jättäkööt lapsensa kokonaan tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmässäni homma meni juuri noin. Joka päivä. Siksi otin lopputilin ja olen toisella alalla. Voi sitä hoitajaa, joka tuli tilalle nousivat. Ollut nyt 2kk ja ei palaa vuodenvaihteessa. Ope touhuaa jotain muuta, esim lajittelee kartonkeja värijärjestykseen ja muuta tosi tärkeä Minä pissatin, puin 23 lasta joista monta eritystä. Sitten ulos lasten kanssa.
Pomo ei näkynyt talossa aikoihin. Ei kuulemma ehtinyt joka ryhmään kuukausittan
Onneksi lähdin, vaikka lapsia on kova ikävä.
..
Tuo on ihan järkyttävän väärin ! 23 lasta hoitajalla ja opettaja missä sattuu!!
Tunnen yhden vakaopen, joka somettaa pitkin päivää. Valittaa huonosta palkasta ja kiireestä mut ihan hyvin kännyn räpläämisestä saa, mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
"Et taida tietää vaka-arjesta paljoa. Asioiden priorisointi niin, että lasten tarpeet ja ryhmän tilanne tulevat ensin ei ole kaikille itsestäänselvää. Siksi kartonkien lajittelu tai laminointikone ovat asian ytimessä. Tilannetaju puuttuu joiltakin vakaopettajita täysin. Työkaveri jätetään yksin pukemistilanteisiin, ruokailuun, ulkoiluun armotta."
Mitä ihmettä sellaisella opettajalla tekee joka ei osaa lukea tilanteita milloin täytyy osallistua ? Mitä sen open hommiin sitten kuuluu jos kaikki lasten kanssa käytännön tekeminen ja oleminen jätetään hoitajalle? Mikromanageeraus? Hoitaja jätetään yksin lapsiryhmään?
Tuo peli ei kyllä vetele.
Hyväksyykö päiväkodin johtaja sitten oikeasti muka tuollaisen työnjaon ettei opettaja pysy omassa lapsiryhmässään vaan hoitaja huhkii yksin vastuussa lapsista? Entä riskit kun vain 1 kasvatusvastuullinen on jätetty lasten kanssa pärjäilemään? Ihan järkyttävää.
Kyllä hyväksyy kaiken, mitä olet keksivät pyytää . Sak-aika on pyhää aikaa joka pidetään vaikka lasten kanssa ei olisi ketään.
Lisäksi todellakin jopa kuvien värittäminen puukynillä yksin toimistossa on opelle tärkeää työtä, samoin johtajalle. Viis siitä vaikka hoitaja on yksin.
Tähän puutuin talon palaverissa niin johtaja sanoi ,että ope itse katsoo mikä on tärkeää, ei hoitaja.
No, tähän on tultu. Yliopistokoulutus ja hukkaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyväksyy kaiken, mitä olet keksivät pyytää . Sak-aika on pyhää aikaa joka pidetään vaikka lasten kanssa ei olisi ketään.
Lisäksi todellakin jopa kuvien värittäminen puukynillä yksin toimistossa on opelle tärkeää työtä, samoin johtajalle. Viis siitä vaikka hoitaja on yksin.
Tähän puutuin talon palaverissa niin johtaja sanoi ,että ope itse katsoo mikä on tärkeää, ei hoitaja.
No, tähän on tultu. Yliopistokoulutus ja hukkaan menee.
..
No mitä mahtaa tuollainen johtaja sanoa sitten, kun ryhmän lapsista jollekin sattuu jotain vakavaa suotraan johtuen puutteellisesta valvonnasta, ja aletaan tivata käräjillä missä aikuiset olivat tapahtuma-aikaan? No opettaja oli toimistossa värittelemässä puukynillä jotain ja laminoimassa muovilärpäkkeitä tunnin? Ja tämä oli johtajasta ihan normi käytäntö ja turvallinen työnjako lasten kannalta koska ope itse katsoi tämän tärkeäksi.
Mitä ihmettä siellä koulussa sitten opetetaan ellei juuri sitä, että kaikki pukeutumis, riisumis, ruokailu sun muut tilanteet ovat pedagogisia tilanteita joissa opettaja juuri voi käyttää sitä tietoaan lapsien hyödyksi? Päiväkotiarkihan on juuri tuotakin.
Ei siellä yliopistossa opeteta että opettaja voi jättää ihan hyvin hoitajan yksin pärjäilemään ihan vaativaankin lapsiryjhmään ja mennä kaikessa rauhassa toimistoon tekemään tai suunnittelemaan jotain muuta ovi kiinni.
Missä työpaikassa voi muka toimia noin että jättää työnsä toisen vastuulle ja sanoo esim tee hommat (pue lapset yksinn pihalle) ja tuu sanoon sitte ku ootte valmiit tai katso ettei mitään satu 21 lapselle, mä meen ny toimistoon suunnitteleen. Älkää suostuko tuollaiseen. Vastuu ja kuormitus on liian suuri yhdelle.
Jotain on nyt pielessä ja pahasti. Ihan asenteissa ja käytänteissä. Ja vielä johtajatasolla tuetaan tällaista, uskomatonta! Jos johtaja irrottaa opettajan säännöllisesti pois ryhmävahvuudesta , niin hän korvaa puuttuvan kasvattajan sijaisella hoitajan avuksi! Lasten turvallisuudesta ei tule tinkiä suunnitteluajankaan vuoksi.
tajusin miten huutavia! hulluja pk on täynnä. Yksi avustaja tantta voi myrkyttää tiuskinnallaan koko ryhmän.
Jouduin työttömänä päiväkotiin töihin. En mitään kokemusta alalta. Minut jätettiin heti yksin lasten kanssa. Ryhmässä 21 lasta, kaaos, sekavaa, hullunmyllyä. Jouduin valvomaan yksin lapsia, kun opettajat olivat jossain kokouksissa, palavereissa. En saanut opastusta. Jouduin lopettamaan työn, koska en jaksanut, sain jonkinsortin burnoutin. Lisäksi: ei saanut käyttää maskia, vaikka kotona iäkäs omainen. Olin jatkuvasti jossain flunssassa.
Kaikki pulleat pk tädit on usein ketkä huutaa !
Te- toimisto työntää työttömiä päiväkoteihin, vanhustenhoitoon, palkkatuellla. Ei ihme, että hoito on huonoa, kun ilman motivaatiota olevat pakoitetaan töihin alalle.
Palkkatuki pitäisi lopettaa.
Missä pk ei keksi säästää!
Vierailija kirjoitti:
Minä taas vähän ihmettelen varhaiskasvattajien palkkaa suhteessa sairaanhoitajiiin. Sh tienaa melko lailla enemmän. Sairaanhoitajien koulutus on lyhyempi. Miksi harhaiskaavattajat ei pidä itsestään melua?
Apua, nyt mulle on kamala virhe: harhaiskaavattajat 🦒🐰
Höpö, höpö. Ne ateriat näkyy palkkanauhassa kyllä tulona, esim.10 syötyä ateriaa 104.80€= 48€. Sitä rahaa ei kuitenkaan oikeasti makseta, mutta maksat siitä summasta verot. Eli jos sun palkka on 2500€/kk ja syöt ton kymmenen esimerkkiateriaa, maksetaan sulle palkkaa normaalisti tuo 2500€, mutta maksat kuitenkin veroja 2548 eurosta. Eli tarkka esimerkkiaterialle jäävä hinta määräytyy sun veroprosentin mukaan.
Varhaiskasvattajan opettajan kk palkka on 2900 euroa. Sh:n palkka 66 euroa vähemmän. Katsoin juuri Helsingin kaupungin avoimia työpaikkailmoituksia. Aika samaa palkkaluokkaa siis..
Höpö, höpö. Ne ateriat näkyy palkkanauhassa kyllä tulona, esim.10 syötyä ateriaa 104.80€= 48€. Sitä rahaa ei kuitenkaan oikeasti makseta, mutta maksat siitä summasta verot. Eli jos sun palkka on 2500€/kk ja syöt ton kymmenen esimerkkiateriaa, maksetaan sulle palkkaa normaalisti tuo 2500€, mutta maksat kuitenkin veroja 2548 eurosta. Eli tarkka esimerkkiaterialle jäävä hinta määräytyy sun veroprosentin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki pitäisi lopettaa.
Missä pk ei keksi säästää!
Eivätkös he saa ainakin alennusta siksi koska joutuvat vahtimaan lapsia samalla kun syövät heidän kanssa? Jotakin arvostusta kiitos. Olen ainakin itse kiitollinen suht edullisesta päivähoidosta jossa lapsikin viihtyy. Kaikessa ei pidä säästää koskaan tai se tulee jopa kalliimmaksi sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko varhaiskasvattajat lounaasta?
"Valvonta-ateriasta ei makseta. Se on ateria-etu, luontaisetu josta sinulle maksetaan plus saat aterian. Katso palkkanauhasta niin näet, että se on sulle verotettavaa tuloa. Saat 4e per ateria ja siitä otetaan vero oman veroprosenttisi mukaan. Se kerryttää eläkettä. Verottajan sivulta näet lisätietoa."
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajan opettajan kk palkka on 2900 euroa. Sh:n palkka 66 euroa vähemmän. Katsoin juuri Helsingin kaupungin avoimia työpaikkailmoituksia. Aika samaa palkkaluokkaa siis..
Ei vaan 2600 euroa. En tiedä, minkä ilmoituksen olet lukenut. Minä luin tänään saapuneen palkkatodistuksen.