Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14841/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät halunneet lomaa päiväkodista, joten minkäs teet. Huomenna menevät päivystävään päiväkotiin ja itse oikaisen jalkani sohvalle ja nappaan hyvän kirjan käteeni. Ja kaikki tämä hyvällä omallatunnolla, repikää siitä te valittavat Vaka työntekijät!

Ah, vanha klassinen "eivät lapseni edes halua lomailla"

Vierailija
14842/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuodaan tietenkin sen takia, koska ei itse viitsitä ulkoilla räntäsateessa lapsen kanssa. Myöskin sen takia, kun lapsen kaverit ovat varhaiskasvatuksessa. Ei osata itse olla lapsen seurana, leikkiä, seikkailla, leipoa tms. Mieluummin vietetään äitinä aikaa esim. somessa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotonaolijat tuovat itsestäänselvyytenä lapsensa AINA myös aamupalalle? Eihän koululaisetkaan syö koulussa aamupalaa, vaan vanhempiensa kanssa, jos he sattuvat olemaan kotona.

Monet vanhemmat sanoo että kun tää herää niin aikaisin niin pitää tuoda. Sehän siinä on ettei osata olla 1 vuotiaan kanssa kun se herää aamulla eikä itse vielä olla valmiita mihinkään

Mikä selitys tuo edes on? Tiedän että vanhemmat kyllä ihan herättää pienen lapsen aamupalalle päiväkotiin, vaikka itse olisi kotona. En vaan voi mitenkään ymmärtää tätä, että millä tavalla tämä on lapsen etu? Repiä 1v ylös sängystä päiväkotiin aamupalalle, vaikka voisi rauhassa nukkua hieman pidempään ja syödä aamupalan rauhassa kotona? No, en ymmärrä muutenkaan että etenkään niitä 1-2-vuotiaita edes raahataan tuolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14843/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän me saada edes käydä pukemassa rauhassa ulos lähtiessä, koska tilanne ei salli sitä. Eli ne omat vaatteet siihen täpötäytwen eteiseen johonkin kasattuna odottamaan ulos lähtöä ja sitten, kun "sopiva" määrä mukuloita valmiina niin itse siitä riipimään kerroksia päälle, kengät jalkaan ja menoksi.

Olisi aika ylellistä mennä pukkariin, käydä vaikka siellä pissalla ensin ja sitten riisua/pukea ne mitä nyt kulloinkin ulos vaikka talvipakkaseen katsoo tarvitsemansa.

Vähän huolestuttuvaa jos lasten kanssa ette pärjää hetkeä niin, että toinen voi vessassa käydä.

Toki sitä pärjätään, mutta meno on sen mukaista kiitos useiden (5kpl) erityislasten (3-5v), että vaikka ryhmän kaikki 3 kasvattajaa on paikalla niin silti sattuu ja tapahtuu useita kertoja päivässä jotakin, saati sitten, kun on siinä laumassa yksin, eikä siinä kukaan edes haluaisi olla yksin, ihan jo oman oikeusturvankin takia. Esimerkkinä vaikkapa se vessassa käyminen ennen pukemista, sehän on hyvä hetki mottaista ohimennessä kaveria turpaan niin, että huuli aukeaa samaan aikaan kun siinä pukemistilanteessa toinen tönäisee vieressä olevan kumoon "ihan vaan koska voi" ja sitten kuuluukin siitä kenkäeteisestä parin metrin päästä hirveä huuto, kun kolmas sankari aukaisee lattiakaivon ritilän ja tunkee sinne kaverin kenkiä ja huitoo muita satuttaen pois läheltään, kun ei vaan halua, että ne on siinä.

Että kyllä minä pitäisin huolestuttavana jotakin ihan muuta kuin sitä, ettei "pärjää" yksin työkaverin käydessä pukkarissa. Sitähän et toki ymmärrä etkä käsitä, kun et tuollaista käytännön arkirealismia elä ja siinä klaaraa, päätäsi kyllä osaat tietämättömänä aukoa, tyypillisesti.

Vierailija
14844/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät halunneet lomaa päiväkodista, joten minkäs teet. Huomenna menevät päivystävään päiväkotiin ja itse oikaisen jalkani sohvalle ja nappaan hyvän kirjan käteeni. Ja kaikki tämä hyvällä omallatunnolla, repikää siitä te valittavat Vaka työntekijät!

Itse olisin aika huolissani jos oma lapseni valitsisi päiväkodin oman kodin sijasta. Kokisin olevani epäonnistunut äitinä. Ja jos olisi halunnutkin kodin sijaan päiväkotiin en olisi tähän suostunut. Ei ole omat lapseni olleet hetkeäkään  päiväkodissa kun itse olen ollut lomalla. Ihan koko 10 viikkoo lomaillaan kesällä, syys-hiihto- ja joululomat mukaanlukien. 

Vierailija
14845/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin aika huolissani jos oma lapseni valitsisi päiväkodin oman kodin sijasta. Kokisin olevani epäonnistunut äitinä. Ja jos olisi halunnutkin kodin sijaan päiväkotiin en olisi tähän suostunut. Ei ole omat lapseni olleet hetkeäkään  päiväkodissa kun itse olen ollut lomalla. Ihan koko 10 viikkoo lomaillaan kesällä, syys-hiihto- ja joululomat mukaanlukien. 

Alisteisessa asemassa oleva lapsi ei uskalla tuoda esiin omaa rehellistä mielipidettään vaan on autoritäärisen kasvatuksen tuloksena tottunut miellyttämään ja myötäilemään vanhempiaan. Tästä seuraa ongelmia myöhemmässä elämässä. Terveellä itsetunnolla varustettu lapsi uskaltaa sanoa vanhemmilleen että on mieluummin kavereiden kanssa päiväkodissa.

Vierailija
14846/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alisteisessa asemassa oleva lapsi ei uskalla tuoda esiin omaa rehellistä mielipidettään vaan on autoritäärisen kasvatuksen tuloksena tottunut miellyttämään ja myötäilemään vanhempiaan. Tästä seuraa ongelmia myöhemmässä elämässä. Terveellä itsetunnolla varustettu lapsi uskaltaa sanoa vanhemmilleen että on mieluummin kavereiden kanssa päiväkodissa.

Kyllä me ihan yhdessä lasketaan päiviä molempien lomaan, ja mietitään kiireettömiä aamuja! 😁 "Alisteista ilmapiiriä" ei meillä näy, älä huoli. Ja näin on kyllä jokaisen täysijärkisen ja terveen vanhemman kodissa. 

Vierailija
14847/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisemmin lapsi yrittää arvailla, jos edes joutuu arvailemaan kun usein se on aika selvää, että mitä vanhempi toivoo hänen päättävän. Lapselle tärkein turvallisuutta tuova tekijä on miellyttää vanhempaa. Joo kiukutteleehan ne välillä, ja kapinoi, mutta sitä vähemmän mitä vähemmän on varmuutta siitä että kelpaa millaisena vain. 

Vierailija
14848/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän me saada edes käydä pukemassa rauhassa ulos lähtiessä, koska tilanne ei salli sitä. Eli ne omat vaatteet siihen täpötäytwen eteiseen johonkin kasattuna odottamaan ulos lähtöä ja sitten, kun "sopiva" määrä mukuloita valmiina niin itse siitä riipimään kerroksia päälle, kengät jalkaan ja menoksi.

Olisi aika ylellistä mennä pukkariin, käydä vaikka siellä pissalla ensin ja sitten riisua/pukea ne mitä nyt kulloinkin ulos vaikka talvipakkaseen katsoo tarvitsemansa.

Vähän huolestuttuvaa jos lasten kanssa ette pärjää hetkeä niin, että toinen voi vessassa käydä.

Toki sitä pärjätään, mutta meno on sen mukaista kiitos useiden (5kpl) erityislasten (3-5v), että vaikka ryhmän kaikki 3 kasvattajaa on paikalla niin silti sattuu ja tapahtuu useita kertoja päivässä jotakin, saati sitten, k

Lapset siis riehuvat päiväkodissa ihan miten haluavat?

Vierailija
14849/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi aiemmin:  maksatteko aterioista vakalaiset?

Eräässä yksikössä ainakin käytänne oli, että ellei työntekijä joka päivä kirjaa työpuhelimeen  ennen kotiin lähtöään, että hän ei ole syönyt työpaikassa (vaan on syönyt siis ihan omat eväät), hänen palkastaan vähennetään automaattisesti 6 euroa päivässä. Tämä on kirjattava joka päivä että et ole syönyt, muuten olet.

Valvontalounas tarjottiin listan mukaan yhdelle kasvatusvastuulliselle ryhmästä kerrallaan tarkan nimilistan mukaan, mikäli ruokaa oli tilattu riittävästi että työntekijä kehtaa sitä valvontalounasta ottaa.

Vuonna 1997? Ei toi muuten ole laillista olettaa että syöt maksavan aterian joka päivä. Ettekö te koskaan kysyneet tätä liitosta?

En tiedä (tuosta sun vuosiluvusta tai) siitä ovatko kysyneet mistään, mutta tosiaan on olemassa apilikaatio missä vaihtolehdot : Olen syönyt lounasta/ En ole syönyt lounasta . Ja heidän on merkattava, muutoin on kuulemma heidän esihenkilön mukaan syönyt lounasta.

Vierailija
14850/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt että tällaisissa perheissä on jotain todella pahasti pielessä. No, kyllähän se pienikin lapsi aistii sen jos hänen kanssaan ei haluta olla ja jos hän on vaan ikävä pakollinen paha vanhemmalle. 

T. Useamman lapsen äiti itsekin, joka olisi ollut todella huolissani jos joku lapsistani olisi joskus sanonut noin, eikä olisi ikinä tullut mieleen sen seurauksena viedä lapsi vielä hoitoon lomalla!

Vierailija
14851/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat jotka tykkää olla omien lapsiensa kanssa ovat kaikkien mielestä hyviä vanhempia. Vanhemmat jotka hoidattavat ja kasvattavat omat lapsensa pääosin pk:ssa (vaikka itse vauvalomalla, kesälomalla, jollain lomalla, kuntosalilla, harrastamassa tai muutoin vain kotona ) aiheuttavat yleistä paheksuntaa ja heidän lasten säälittelyä.

Noin se vain näköjään menee.

Vierailija
14852/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmana tuo kirjan lukija tunsi jouluaattona vastenmielisyyttä olla oman lapsensa kanssa, voi harmi kun ei voinut sohvalla lukea kirjaa ja makoilla vaan piti viettää lapsensa kanssa jouluaatto!!:D

Vierailija
14853/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat jotka tykkää olla omien lapsiensa kanssa ovat kaikkien mielestä hyviä vanhempia. Vanhemmat jotka hoidattavat ja kasvattavat omat lapsensa pääosin pk:ssa (vaikka itse vauvalomalla, kesälomalla, jollain lomalla, kuntosalilla, harrastamassa tai muutoin vain kotona ) aiheuttavat yleistä paheksuntaa ja heidän lasten säälittelyä.

Noin se vain näköjään menee.

Niin onhan niitä vanhempia jotka ulkoistaa kaiken vastuun ja kasvatuksen ulkopuolisille. Toisaalta ymmärrän myös jos on kesäloma,vauvaloma tms että muutaman päivän haluaa viettää hiljaisuudessa ja rauhassa. Mutta että lähes vuorokauden ympäri työntävät lapsensa päikkyyn ei menen mun jakeluun. Tosi hyvin sanottu joku täällä et kyllä se lapsi aistii jos vanhempi ei halua olla hänen kanssaan,suurin osa jää itkemään vanhempiensa perään heti kun vanhemmat vaan nopsasti vievät lapsensa päikkyyn ja äkkiä pois. Vanhemmat jotka tuovat lapsensa jo heti kun päikky aukeaa klo 6-7 ja hakevat sitten 16-17.00 aikoihin....

Vierailija
14854/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida tietää vaka-arjesta paljoa. Asioiden priorisointi niin, että lasten tarpeet ja ryhmän tilanne tulevat ensin ei ole kaikille itsestäänselvää. Siksi kartonkien lajittelu tai laminointikone ovat asian ytimessä. Tilannetaju puuttuu joiltakin vakaopettajita täysin. Työkaveri jätetään yksin pukemistilanteisiin, ruokailuun, ulkoiluun armotta. 

Vierailija
14855/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää vaka-arjesta paljoa. Asioiden priorisointi niin, että lasten tarpeet ja ryhmän tilanne tulevat ensin ei ole kaikille itsestäänselvää. Siksi kartonkien lajittelu tai laminointikone ovat asian ytimessä. Tilannetaju puuttuu joiltakin vakaopettajita täysin. Työkaveri jätetään yksin pukemistilanteisiin, ruokailuun, ulkoiluun armotta. 

-

Lisää tuohon vielä : lepo-ja nukkaritilanteet, missä sattuu olemaan lapsiryhmässä muutama ylivilkas erityislapsi ja lepohetki menee huutosirkukseksi. Apua ei tule, senkun pärjäät, kas siitähän sulle palkka maksetaan. Surutta hoitaja jätetty yksin siellä kaaoksessa, opettaja menee pokkana toimistoon.

Paheksuttavaa toimintaa, mutta silti ihan arkipäivää ja yleistä vaka-arjessa. Osallistuviin ja työkavereita kohtaan kiitettävän reiluihin opettajiin tuli törmättyä lähinnä pienten lasten puolella. Eskariopet pahimpia lusmuja jotka kävi lähinnä "antamassa tehtäviä" hoitajille.

Ja joo--laminointikone lauloi toimistossa vaikka ryhmässä täysi kaaos. 

Älkääkä edes kehdatko väittää ettei tuota tapahdu.

Vierailija
14856/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin pari taloa, joihin ehtisi tutustua. Kyseinen alue puoli kaupunkia ja kymmeniä kohteita, joihin juoksutetaan. En ole ryhtynyt kiertäväksi työntekijäksi! Tein työsopimuksen yhteen taloon.

-

Työsopimuksessa lukee "työsuhteen alussa" ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että se hoitaja siirtyy vaikka päivittäin eri kohteisiin kun käsky käy (joita yleensä useampia tarpeen mukaan minne siis sompailtava, yleensä vähintään 3). Nyt vielä tullut tämä 2 opettajaa + 1 hoitaja-meininki lapsiryhmiin, niin siinä saa hoitaja monena olla.

Lukekaa mitä teille tarjottavassa työsopimuksessa on ennen kuin allekirjoitatte.

Vierailija
14857/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin todellakin on tilanne.. Ennen joulua olin ryhmäni open kanssa iltapäivän kaksin kuten usein. Hän illassa minä välivuorossa. 2-5viisivuotiaita paikalla 22,3 vaipallista juuri 2 v. .

Tarjoilin ja valvoin yksin välipalan, nostin  sängyt, hoidin lapset, informoin päivästä vanhemmille jne. Siis yksin. 

Opettaja todellakin laminoi suljetun oven takana. Sanoi, että ei saa hävitä. Pyysi sitten kertomaan kun lapset on valmiiksi puettu ulos. 

Olen itse 59 v hoitaja, työvuosia 35,hän 27ope , ollut nyt 2v vakassa. 

Tein hommat yksin, hän tuli neljäksi ulos. Seuraavana päivänä olisi sama toistunut, mutta sanoin että nyt minä laminoin ja sinä hoidat lapset. Ilme oli järkyttynyt. 

Menin oven taakse ja suljin sen. Olin noin 5min ja tulin ryhmään. Kysyin, että miltä tuntui. 

Kerroin, että vaikka olet ope et jätä hoitajaa yksin. Saa nähdä mitä loman jälkeen tapahtuu.. 

Vierailija
14858/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas vähän ihmettelen varhaiskasvattajien palkkaa suhteessa sairaanhoitajiiin. Sh tienaa melko lailla enemmän. Sairaanhoitajien koulutus on lyhyempi. Miksi harhaiskaavattajat ei pidä itsestään melua? 

Vierailija
14859/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin todellakin on tilanne.. Ennen joulua olin ryhmäni open kanssa iltapäivän kaksin kuten usein. Hän illassa minä välivuorossa. 2-5viisivuotiaita paikalla 22,3 vaipallista juuri 2 v. .

Tarjoilin ja valvoin yksin välipalan, nostin  sängyt, hoidin lapset, informoin päivästä vanhemmille jne. Siis yksin. 

Opettaja todellakin laminoi suljetun oven takana. Sanoi, että ei saa hävitä. Pyysi sitten kertomaan kun lapset on valmiiksi puettu ulos. 

Tein hommat yksin, hän tuli neljäksi ulos. Seuraavana päivänä olisi sama toistunut, mutta sanoin että nyt minä laminoin ja sinä hoidat lapset. Ilme oli järkyttynyt. 

Menin oven taakse ja suljin sen. Olin noin 5min ja tulin ryhmään. Kysyin, että miltä tuntui. 

Kerroin, että vaikka olet ope et jätä hoitajaa yksin. Saa nähdä mitä loman jälkeen tapahtuu..&nb

Ohis mutta olen huomannut että nuoremmat yrittää komennella meitä vanhempia koska "tietävät paremmin ja uutta tietoa" eli ei me vanhat tiedetä mistään mitään uusimmista keinoista!

Vierailija
14860/19691 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin, että vaikka olet ope et jätä hoitajaa yksin. Saa nähdä mitä loman jälkeen tapahtuu..

....

Uskon täysin tuon. Kävelin kerran ryhmätilan läpi, missä ope oli jättänyt hämmentyneen kielitaidottoman sijaisen istumaan (valvomaan) täyttä lapsiryhmää. Sijainen näpytteli (muka salaa) omaa kännykkäänsä siihen keskittyneenä ja lapset touhasi siinä mitä lystäsi. Meteli oli karmea ja joku itki ja pari tappeli. Open oli pitänyt mennä johonkin Teams- kestävän kehityksen lapsenläheisyys-kasvuympäristön -hyvinvointi-tunnetaidot kohtaamisessa-.blaablaa-koulutukseen istumaan läppäri sylissä toimistoon. Kurkkasin toimistoon, niin ryhmän open vastapäätä istui toisen ryhmän ope. Paikan johtajakin oli siinä (samassa tilassa) ja naputteli omaa tietokonettaan kuulokkeet tiukasti päässä.

Niinku että mitä helkkarin varhaiskasvatusta tommonen on? Vai oliko sieltä ryhmästä ehkä joku toinen kasvatusvastuullinen just veskissä käymässä kun ohitin paikan.  Mutta silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä