Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14821/19691 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät halunneet lomaa päiväkodista, joten minkäs teet. Huomenna menevät päivystävään päiväkotiin ja itse oikaisen jalkani sohvalle ja nappaan hyvän kirjan käteeni. Ja kaikki tämä hyvällä omallatunnolla, repikää siitä te valittavat Vaka työntekijät!

Siellä on varmasti kiva henkilökunta ja paljon kavereita, kun lapset viihtyvät. 

Vierailija
14822/19691 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset päätä itse näitä asioita eivätkä ymmärrä ,että arkena pitää vain jaksaa vaikka kuinka väsyttäsi. Ymmärrät varmasti äitinä, että lapsilla on myös oikeus lomaan, lepäämiseen ilman aikatauluja ja vanhempiinsa. Nämä sinun tulee tarjota lapsillesi. 

Toivon, että tämä on provo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14823/19691 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässäni homma meni juuri noin. Joka päivä. Siksi otin lopputilin ja olen toisella alalla. Voi sitä hoitajaa, joka tuli tilalle nousivat. Ollut nyt 2kk ja ei palaa vuodenvaihteessa. Ope touhuaa jotain muuta, esim lajittelee kartonkeja värijärjestykseen ja muuta tosi tärkeä Minä pissatin, puin 23 lasta joista monta eritystä. Sitten ulos lasten kanssa. 

Pomo ei näkynyt talossa aikoihin. Ei kuulemma ehtinyt joka ryhmään kuukausittan

Onneksi lähdin, vaikka lapsia on kova ikävä. 

Vierailija
14824/19691 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meidän talosta täytyy juosta toisiin taloihin sijaistamaan joka viikko. Suunnilleen pelottaa aamulla töihin mennä kun jännitetään lähetäänkö taas tänään. Mulle tämä täysin vieraaseen paikkaan äkkilähtö on henkisesti kuormittavaa. En pysty siihen. Viihtyisin, jos saisin olla omassa työpaikassani edes. 

Miten voi olla, että henkilökuntaa talosta pois ja silti juostaan muualle avuksi.

Jos yksikön johtajalla useampi kuin 1 talo "alaisuudessaan" niin silloinhan se on varsin tavallista, että hlökuntaa juoksutetaan yksikköjen välillä, koska suhdeluvut, täyttöasteet jne. Se on raakaa peliä ja matematiikkaa kuinka he aamuisin laskevat ryhmien lasten/kasvattajien läsnäolomääriä ja sitten eikun menoksi."

Saatteko matkakorvaukset kun käytätte omaa autoa Pk-paikasta toiseen siirtymiseen?

Kuuluu saada tai sitten pitää työnantajan maksaa bussimatkat. Työehtosopimusta on noudatettava.

Vierailija
14825/19691 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatteko varhaiskasvattajat lounaasta? Onko täällä ketään, kenen ei tarvitse maksaa? Missä päin Suomea?

Tämä asia on mielestäni yksi tärkeimpiä asioita mikä tulisi korjata. Meille kuuluu päivän aikana 10min kahvitauko. Omassa ryhmässäni emme pysty pitämään edes sitä, sillä nukkariin tarvitaan aina vähintään 2 työntekijää (aivan mahdottomia lapsia, jotka eivät vanhempien vuoksia saa tai edes pysty rauhoittumaan). Joka päivälle on keksitty myös jokin palaveri, eli tiimistä yksi on aina jossain muualla palaverissa kahvitteluajan. Eli kahvit juodaan ryhmätilassa hereillä olevien kanssa. Ehkä kerran viikossa ehtii istahtaa kahvipöydässä sen 5min. Ja lounastaukoa ei ole. Ruuasta pitää maksaa reilut 4e ja ruoka on lähinnä einestä ja lasten räkimää ja kylmää. Ruokaa myös säästetään, joten sitä tulee aina liian vähän. Esim 1,5 kalapuikkoa per ruokailija. Mielestäni aika vähän aikuiselle ihmiselle. 

<

Valvonta-ateriasta ei makseta. Se on ateria-etu, luontaisetu josta sinulle maksetaan plus saat aterian. Katso palkkanauhasta niin näet, että se on sulle verotettavaa tuloa. Saat 4e per ateria ja siitä otetaan vero oman veroprosenttisi mukaan. Se kerryttää eläkettä. Verottajan sivulta näet lisätietoa.

Vierailija
14826/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Maksatteko varhaiskasvattajat lounaasta? Onko täällä ketään, kenen ei tarvitse maksaa? "

Ellei erikseen joka ikinen päivä merkitse aplikaatioon (työkännykkään, ennen kotiinlähtöä) ettei ole syönyt päiväkodin lounasta, palkasta lähtee 6 euroa.

Ns. ilmainen valvonta-ateria on tarkasti merkitty kerran kuussa tai jotain listan mukaan jokaiselle työntekijälle , kiertäen siis yksi kerrallaan saa sitä syödä, tästä siis tarkka nimilista kenen vuoro mahtaa olla ja siihen rasti ruutuun jos valvonta-aterian on syönyt. Yleensä kukaan ei sitä syönyt koska ruokaa usein tilattu niukasti.

Näin ainakin yhdessä Pk-paikassa oli käytäntö.

Vierailija
14827/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

"Ellei erikseen joka ikinen päivä merkitse aplikaatioon (työkännykkään, ennen kotiinlähtöä) ettei ole syönyt päiväkodin lounasta, palkasta lähtee 6 euroa.

Ns. ilmainen valvonta-ateria on tarkasti merkitty kerran kuussa tai jotain listan mukaan jokaiselle työntekijälle , kiertäen siis yksi kerrallaan saa sitä syödä, tästä siis tarkka nimilista kenen vuoro mahtaa olla ja siihen rasti ruutuun jos valvonta-aterian on syönyt. Yleensä kukaan ei sitä syönyt koska ruokaa usein tilattu niukasti.

Näin ainakin yhdessä Pk-paikassa oli käytäntö."

Eli aikamoinen "etuus" tuo valvonta-ateria.

Vierailija
14828/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v kahden lapsen äiti, suoritin harjoittelujakson päiväkodissa ja nyt olen varma, että omani ei päiväkotiin mene. Meillä tullaan rahallisesti toimeen vähemmälläkin mikäli toinen vaihtoehto on enemmän rahaa sisään ja lasten mielenterveyden pohjan eli perus turvallisuuden tunteen horjuttaminen. Olen itse moni lapsisesta perheestä ja vanhemmat molemmat omien ammattiensa puolesta enemmän tai vähemmän mielenterveyden ja lasten kasvatuksen ammattilaisia ja päätyneet pitämään meidät kotona, viimeistään nyt ymmärrän valinnan paremmin kuin hyvin. Opiskelen itse sosiaalityön piiriin kuuluvaan ammattiin ja olen järkyttynyt miten nuorista lapsista näkyy epätasapainoisuus ja miten niin moni alan työntekijäkin sivuuttaa asiat normaalina. Esimerkiksi lasten jatkuva itkuisuus, takertuneisuus, rauhattomuus ovat päiväkodeissa sillä tasolla etten ikinä laittaisi omia lapsiani tilanteeseen jossa joutuisivat seuraamaan vierestä, ei pari kolme vuotiaan kapasiteetti millään riitä ymmärtämään toisen huonoa olo. Sitten on vielä oma lukunsa oikeasti pahasti jo pilalla olevat ihmisen alut, siitä vaiheessa kun päiväkoti ikäinen puhuu tappamisesta ja hakkaa toisia oikeasti voimalla, ollaan jo aika syvissä vesissä. Onneksi täällä meillä Suomessa elää vahvasti pyhä-äiti myytti, ja lapset jätetään kotiin viimeiseen saakka. Ei ne lapset tee mitä sanotte vanhemmat, ne tekee mitä tekin teette. Vaikka ette takoisi toisianne turpaan niin jo lasten puheista voidaan päätellä miten kotona puhutaan toisille. 

Vierailija
14829/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti seurannut vierestä esim. kaupassa tms. nykyvanhempien tapaa rauhoittaa lapsi. He lykkäävät kännykän lapsen kätösiin, jos lapsi vähänkin älähtää. Ehkä osa päiväkotilapsista oireilee sitä kännykän puutetta. 

Vierailija
14830/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki haluavat sinne töihin, missä mahtavin tyyppi esihenkilönä. Seurauksena se, että kaikki kivoimmat (lue:taitavimmat) vakatyöntekijät päätyy samaan paikkaan. Mistä nämä mainiot päiväkotipaikat tunnistaa:  1. Henkilökunnan pysyvyys. 2. Sairauspoissaolot minimissä  3. Lapset juoksee innoissaan hoitopaikkaan. 4. Lapset kertovat hoitajista etunimiltä ja vanhemmat tunnistavat heti hoitajat. 5.Lasten toimintaympäristö on viihtyisä, monipuolinen ja hygieeninen (puhdas!)

Ja mansikka pohjalla, mihin menestys perustuu : Edelleen ---> Viisas ja oikeudenmukainen, henkilökuntaansa arvostava esihenkilö/Päiväkodinjohtaja----> seurauksena loistava ME-henki työyhteisössä. Kukaan ei kukkoile ja keinotekoista mikromanageeraus hierarkiaa ei esiinny näissä paikoissa. Yhdessä mennään ja tehdään tavoitteena hyvää päivähoitoa lapsille, siksi kaikki voivat hyvin, niin lapset kuin työntekijät.

Tällaisia paikko

Voi olla, mutta se, että lapsi riemusta kiljuen menee hoitoon ei kerro vielä yhtään mistään. Oma lapseni meni aina mielellään hoitoon, jossa aikuiset käyttivät henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Kaverit kuitenkin olivat se juttu, miksi siellä viihdyttiin. Lapset leikkivät ja saavat kavereita keskitysleireilläkin, se on hyvä muistaa. Myös niiden, joiden lapset välttämättä "haluavat" olla loman päikyssä.

Vierailija
14831/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi aiemmin:  maksatteko aterioista vakalaiset?

Eräässä yksikössä ainakin käytänne oli, että ellei työntekijä joka päivä kirjaa työpuhelimeen  ennen kotiin lähtöään, että hän ei ole syönyt työpaikassa (vaan on syönyt siis ihan omat eväät), hänen palkastaan vähennetään automaattisesti 6 euroa päivässä. Tämä on kirjattava joka päivä että et ole syönyt, muuten olet.

Valvontalounas tarjottiin listan mukaan yhdelle kasvatusvastuulliselle ryhmästä kerrallaan tarkan nimilistan mukaan, mikäli ruokaa oli tilattu riittävästi että työntekijä kehtaa sitä valvontalounasta ottaa.

Vierailija
14832/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässäni homma meni juuri noin. Joka päivä. Siksi otin lopputilin ja olen toisella alalla. Voi sitä hoitajaa, joka tuli tilalle nousivat. Ollut nyt 2kk ja ei palaa vuodenvaihteessa. Ope touhuaa jotain muuta, esim lajittelee kartonkeja värijärjestykseen ja muuta tosi tärkeä Minä pissatin, puin 23 lasta joista monta eritystä. Sitten ulos lasten kanssa. --

Aloin inhota laminointilaitetta, kun yksi ope istui toimistossa kaikessa rauhassa laminoimassa kuvia ja jätti hoitsun huhkimaan yksikseen täyteen lapsiryhmään.  

Vierailija
14833/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät halunneet lomaa päiväkodista, joten minkäs teet. Huomenna menevät päivystävään päiväkotiin ja itse oikaisen jalkani sohvalle ja nappaan hyvän kirjan käteeni. Ja kaikki tämä hyvällä omallatunnolla, repikää siitä te valittavat Vaka työntekijät!

..

Tuo on just hyvä tyyli, että antaa sen lapsen päättää kaikesta.       Kyllä lapsi itse tietää mitä haluu, eiks niin.

Vierailija
14834/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa eri koulukuntia, kasvatustyylejä. Rakastavaan ja sallivaan kasvatukseen liittyy vahvasti se, että lapsi saa osallistua itseään koskevan päätöksentekoon, esim. Haluatko lomaa päiväkodista vai et? Tämä kasvatustyyli on mielestäni parempi kuin kasvatus, jossa aikuinen määrää kaiken lapsen elämään liittyvän jolloin lapsi ei osaa itsenäistyä koskaan.

Vierailija
14835/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa eri koulukuntia, kasvatustyylejä. Rakastavaan ja sallivaan kasvatukseen liittyy vahvasti se, että lapsi saa osallistua itseään koskevan päätöksentekoon, esim. Haluatko lomaa päiväkodista vai et? Tämä kasvatustyyli on mielestäni parempi kuin kasvatus, jossa aikuinen määrää kaiken lapsen elämään liittyvän jolloin lapsi ei osaa itsenäistyä koskaan.

Lapsi saa ikätasoisesti osallistua häntä koskevien päätösten tekoon, tottakai. Mutta on eroa saako (varhaiskasvatusikäinen) lapsi päättää pukeako tänään punaisen vai keltaisen pitkähihaisen toppahaalarin alle, vai lähteäkö pulkkamäkeen pukeutuen vain Frozenin Elsan roolimekkoon. Huomaatko eron?

Kotona ehkä on mahdollista jättää se pulkkareissu hyvinkin lyhyeksi kun lapsi mekossaan paleltuu mutta päiväkodissa mennään ryhmän tahdissa ja retkellä ollaan 1-3h. 

Ja jos lapsi nyt jo päättää omista lomistaan, miten uskot hänen koulunsa sujuvan? Siellä on loma-aikoina ovet lukossa ja pitäisi pystyä olemaan ajoittain yksinkin, itse keksimään tekemistä itselleen. Entä jos hän keksiikin haluta lomailla silloin, kun ei ole loma-aika? Entä jos maanantaiaamuisin väsyttää, kun on viikonloppuna tullut valvottua, saako halutessaan jäädä kotiin? Oppiiko sinun itsenäistymistavalla lapsi ottamaan myös vastuuta ja sisäistääkö sen, että jotkut asiat on vaan tehtävä, halusi tai ei.

Vierailija
14836/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi aiemmin:  maksatteko aterioista vakalaiset?

Eräässä yksikössä ainakin käytänne oli, että ellei työntekijä joka päivä kirjaa työpuhelimeen  ennen kotiin lähtöään, että hän ei ole syönyt työpaikassa (vaan on syönyt siis ihan omat eväät), hänen palkastaan vähennetään automaattisesti 6 euroa päivässä. Tämä on kirjattava joka päivä että et ole syönyt, muuten olet.

Valvontalounas tarjottiin listan mukaan yhdelle kasvatusvastuulliselle ryhmästä kerrallaan tarkan nimilistan mukaan, mikäli ruokaa oli tilattu riittävästi että työntekijä kehtaa sitä valvontalounasta ottaa.

Vuonna 1997? Ei toi muuten ole laillista olettaa että syöt maksavan aterian joka päivä. Ettekö te koskaan kysyneet tätä liitosta?

Vierailija
14837/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa ilmaisia lounaita, ei edes Vakassa.

Vierailija
14838/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

429. Tarvitsetko lomaa omista lapsista? ??

Vierailija
14839/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itse olin kotona lasten kanssa,kunnes nuorin oli kolme vuotta. Aloitin viikonlopputöillä,joten hoitoon tarvi viedä vasta neljävuotiaana korkeintaan kolmena päivänä viikossa. Ihanaa aikaa se kotona olo. Koululaiset kouluun ja pienet sai nukkua rauhassa, sairastaa kotona. Pieni eläke tulevaisuudessa, mutta en vaihtaisi päivääkään.

Vierailija
14840/19691 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtaa alaa koska työkaveri järjestelee pahveja värijärjestykseen. Toinen ei ymmärrä mitä ateriaetu tarkoittaa. Tämä on oikeesti aika mielenkiintoinen ketju. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän