Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eskarissa vanhempainilta viime viikolla. Nyt kuultiin että se puolitoistatuntinen ei ollutkaan työaikaa. Eli emme saaneet siitä ylitöitä, emmekä saa ottaa siis aikaa pois.
Ensi vuonna en aio mennä vanhempainiltaan.Anteeksi mitä?!!!! Siis vaka-ala on ihan hirveä ala. Oikeasti. Sama kuin hoitoala yleisesti ottaen. Ihan kamalaa kyykytystä! Orjatyötähän tuo käytännössä on!!
Jep. Miksi ei työpaikka kustanna esim ulkoiluvaatteita?? Paskapalkalla pitää itse omasta pussista ostaa. Miksi ei hoitomaksuja vaikka nostettaisi vähän jotta saataisiin hoitajille kunnon työvaatteet? Tai vaihtoehtoisesti lyhennettäisi esim näiden virikelasten hoitoaikoja. Johan sillä saataisiin säästöä! Ja lisäksi pakolliset koulujen loma-ajat virikelapsille niin ei tarvittaisi sijaisia ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eskarissa vanhempainilta viime viikolla. Nyt kuultiin että se puolitoistatuntinen ei ollutkaan työaikaa. Eli emme saaneet siitä ylitöitä, emmekä saa ottaa siis aikaa pois.
Ensi vuonna en aio mennä vanhempainiltaan.Anteeksi mitä?!!!! Siis vaka-ala on ihan hirveä ala. Oikeasti. Sama kuin hoitoala yleisesti ottaen. Ihan kamalaa kyykytystä! Orjatyötähän tuo käytännössä on!!
Jep. Miksi ei työpaikka kustanna esim ulkoiluvaatteita?? Paskapalkalla pitää itse omasta pussista ostaa. Miksi ei hoitomaksuja vaikka nostettaisi vähän jotta saataisiin hoitajille kunnon työvaatteet? Tai vaihtoehtoisesti lyhennettäisi esim näiden virikelasten hoitoaikoja. Johan sillä saataisiin säästöä! Ja lisäksi pakolliset koulujen loma-ajat virikelapsille niin ei tarvittaisi sijaisia ollenkaan!
Monilla olisi varaa maksaa enemmän hoitomaksuja. Tai vastaavasti hoitaa itse enemmän, jos ei varaa ole.
Luulenpa, että johtamisen ongelmat päiväkodista ministeriöihin asti ovat suurin syy näin suuriin ongelmiin. Työtä ei tehdä kaikki yhdessä, vaan yläporras, joskus täysin tietämättä mitään lapsista, päivähoidosta ja kasvatuksesta, kuulematta ja varsinkin kuuntelematta tekevät mitä ihmeellisimpiä päätöksiä, niin kuin vakinaiset, pätevät sijaiset tai virkoja ei julisteta haettavaksi säännöllisin väliajaoin, siis julkisesti, kunnes saadaan oikeasti pätevä, koulutuksen vähäisyys ja laatu, palkkauksen ongelmat, ryhmäkoot, työvaatteet niille, jotka ne haluavat, erityislapset, lisäkoulutukseen pääsy ja varsinkin, siellä missä se on mahdollista, kaikista epäpätevistä luopuminen, vaikka olisikin kuntapampun vaimo. Kunnilla on kyllä mahdollista panostaa hieman enemmän, mutta se vaatii asiansa osaavaa henkilöä virastoon, ei näitä kaikenalan asiantuntijoita, jotka eivät oikeasti tiedä tai osaa mitään ainakaan lasten ja -päivähoitoalalta, ovat vain saaneet paikan "sopivana".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna en aio mennä vanhempainiltaan.Yhteys luottamusmieheen. Oliko merkitty työvuoroluetteloon?
Ei ollut. Oli työvuoron jälkeen, kuudesta puoli kahdeksaan.
Kaikki työvuorolistan ulkopuolella tapahtuva toiminta ja seurustelu on vapaaehtoista.
Ihan oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta eskari-ikäistä plus viskaritenavaa yhdessä ryhmässä sikinsokin saa olla yhden ulkomaalaishoitajan (sijaisen) vastuulla joka puhuu ja ymmärtää vain välttävästi suomenkieltä?
Just ask.
No, ihan siinä on samat lainalaisuudet ja ylhäällä asetetut säädökset kuin siinäkin ryhmässä missä on se "natiivisuomea" puhuva kasvattaja/t. Ei hänkään siinä yksin ole vaan kahden muun kasvattajan kanssa.
Eli esim.oma eskariryhmäni joka ei täysin puhdas eo-ryhmä ole vaan siinä on 4kpl ns viskareita ja 17kpl niitä eskareita eli yht.21 lasta.Olipa poliitikon vastaus. tuossa kysyttiin kuinka monta lasta yhdellä ihmisellä saa olla vastuullaan?
7 saa olla.
Muistaakseni esiopetusaikana saisi olla enemmän kuin 7, olikohan 13-20 riippuen montako "opettajaa" (sitaateissa koska kaikkialla ei ole koulutettuja esiopetuspätevyyden omaavia opettajia laittaa ryhmään) ryhmässä on. Eli jos esiopetus on esim. 9-13 aikana niin 2 opettajaa +1 hoitaja aikuisvahvuudella sinä aikana voi paikalla olla 20 eskaria ja 7 viskaria, mutta tällöin noista eskareista varhaiskasvatusta saa tarvita vain 14 (eli tuossa tapauksessa ennen 9 tai 13 jälkeen paikalla olevia). Osa perheistä ei tarvitse lainkaan varhaiskasvatusta mutta lapsi osallistuu esiopetukseen. Esiopetuksen lapsimäärästä ei ole lakia vain ministeriön suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vakassa noin seitsemän vuotta kunnallisella puolella. Tänä syksynä minut siirrettiin itselleni uuteen taloon. Uusi talo, työyhteisö, lapset ja perheet, työkulttuuri ja -tavat...minkäänlaista perehdytystä en ole saanut, vaikka olen kysellyt ja pyytänyt, mutta kenelläkään ei ole aikaa eikä kiinnostusta...
Onneksi on työkokemusta takana, mutta olisihan se kiva jos joku opastaisi edes vähän talon tavoille. Nyt hädintuskin tervehditään, kytätään vaan joka tekemistä ja niistä kyllä huomautellaan. Työvuoroissa kohdallani osuu kummasti talon avaus- ja sulkuvuorot.
Jos jaksaminen ja motivaatio on ollut koetuksella jo aiemminkin, niin ei tämä kohtelu kyllä yhtään innostusta lisää. Ahdistaa jo niin paljon taas huominen ja uusi alkava viikko. Kunpa pääsisi pian pois!
Kiinnostaa että miten sinut nyt vaan siirrettiin toiseen paikkaan?"
Kunnalla ne heittelee työntekijöitään kuin hernepusseja sinne tänne eikä kysele.
Yksityisellä ei koskaan, korkeintaan johonkin kesäpäivystykseen harvoin kysytään kun päiväkoteja yhdistellään kesäpäivystykseen. Silloinkin päivystyksen hoitaa pääosin sijaiset.
Riippuu hieman talosta ja sen johtajasta miten "heitellään" ja mihin, ei meillä ainakaan talosta toiseen, mutta toki siirrytään talon sisällä toiseen ryhmään, jos tarve päivän aikana vaatii.
Yksityisellä on niin paljon huonommat lomat, että se jo yksinään riitä syyksi etten sille sektorille siirry ikinä.Tähän "heittelemiseen" kypsyin, ja jouston puutteeseen. Aina piti vaihtaa vuoroa ja venyä ja vuolaasti kyllä kiiteltiin, mutta toisin päin ei löytynyt joustoa yhtään. Ja heiteltiin kesken päivän ryhmästä toiseen, tunniksi sinne ja toiseksi tänne, kun ei ollut tarpeeksi väkeä talossa. Olin aina ihan poikki työpäivän jälkeen, kunnes vaihdoin pieneen yksityiseen paikkaan. Ihan sama vaikka palkka on huonompi, ihanaa kun jaksaa puuhailla iltaisin oman perheen kanssa eikä lojua raatona sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta eskari-ikäistä plus viskaritenavaa yhdessä ryhmässä sikinsokin saa olla yhden ulkomaalaishoitajan (sijaisen) vastuulla joka puhuu ja ymmärtää vain välttävästi suomenkieltä?
Just ask.
No, ihan siinä on samat lainalaisuudet ja ylhäällä asetetut säädökset kuin siinäkin ryhmässä missä on se "natiivisuomea" puhuva kasvattaja/t. Ei hänkään siinä yksin ole vaan kahden muun kasvattajan kanssa.
Eli esim.oma eskariryhmäni joka ei täysin puhdas eo-ryhmä ole vaan siinä on 4kpl ns viskareita ja 17kpl niitä eskareita eli yht.21 lasta.Olipa poliitikon vastaus. tuossa kysyttiin kuinka monta lasta yhdellä ihmisellä saa olla vastuullaan?
7 saa olla.
Muistaakseni esiopetusaikana saisi olla enemmän kuin 7, olikohan 13-20 riippuen montako "opettajaa" (sitaateissa koska kaikkialla ei ole koulutettuja esiopetuspätevyyden omaavia opettajia laittaa ryhmään) ryhmässä on. Eli jos esiopetus on esim. 9-13 aikana niin 2 opettajaa +1 hoitaja aikuisvahvuudella sinä aikana voi paikalla olla 20 eskaria ja 7 viskaria, mutta tällöin noista eskareista varhaiskasvatusta saa tarvita vain 14 (eli tuossa tapauksessa ennen 9 tai 13 jälkeen paikalla olevia). Osa perheistä ei tarvitse lainkaan varhaiskasvatusta mutta lapsi osallistuu esiopetukseen. Esiopetuksen lapsimäärästä ei ole lakia vain ministeriön suositus.
Ihanko tosi osa perheistä ei tarvitse varhaiskasvatusta lainkaan eskari-ikäisenä? Muistan kun oma lapseni oli eskarissa niin hän oli ainoa joka oli pelkän eskariajan ja tämä oli siis muutama vuosi sitten ennen kuin oli edes subjektiivista päivähoito-oikeutta. Muutenkin täällä missä asumme kaikki lapset 1-vuotiaasta eteenpäin ovat täysiä päiviä päiväkodissa ja on aivan kauhistus ja ihmetyksen aihe jos äiti hoitaa esikoisen kotona, kun on vauvan kanssa kotona. Olen miettinyt ja ihmetellyt onko vaan tämä asuinalue sellainen vai onko ihan normi nykyään että lapset ovat niin paljon päiväkodissa kuin suinkin vaan on mahdollista? Meillä myös koululaisia ja olisi hullu ajatus, että varhaiskasvatusikäinen olisi päiväkodissa enemmän kuin lapset koulussa, jos itse olen kotona.
Aloitin eskarissa pääkaupunkiseudulla.
Houkuteltiin ryhmään hyvillä resursseilla: kolme aikuista ja 14 lasta. 2 erityisen tuen lasta ja tetuja ainakin 6, lisää nousemassa. Olin iloinen, koska pääsin tehokkaaseen tiimiin, vaikka ryhmä on haastava.
No, sitä iloa kestikin ensimmäiset kaksi viikkoa. Toinen lastenhoitaja jäi pitkälle sairauslomalle terveyssyistä (tämä vaiva oli tiedossa jo rekrytessä). Minulle se tietenkin tuli yllätyksenä. Käytin paljon resursseja yhteisiin suunnitteluihin ja pedagogiikan läpikäymiseen ryhmän hyväksi. Todennäköisesti hänen tilalleen ei palkata sijaista. Sairaudelle ei voi mitään, mutta olen surullinen että menin taas lankaan että resurssit on hyvät - ja sitten ne ei olekaan sitä todellisuudessa.
Viime viikko selvittiin kahdestaan toisen lh:n kanssa ja nyt saatiin sijainen: nuori aikuinen lastenhoitaja, joka on kuin lapsi ryhmässä. Räplää kännykkää, eikä ohjaa lapsia vaikka on sovittu ja ohjeistettu työtehtävät. Hänelle ei voi antaa vastuuta lapsista, eikä hänellä ole esim. ulkoiluun sopivaa vaatetusta. Päivittäin sattuu vaaratilanteita, koska en itse voi pysyä silminä koko ryhmälle ja sijainen ei hoida osuuttaan. Ryhmä on erittäin haastava, väkivaltaisen käytöksen osalta. Hyvin menee silloin kun tuo vakkari lh on paikalla, sillä hän on erittäin napakka. En voi kuitenkaan luottaa että sijainen hoitaa oman osuutensa, jonka takia aloitan päivän yleensä aamun konfliktien selvittelyllä.
Olen niin pettynyt, olo on huijattu. Meinasin räjähtää. Ja oikeasti olen se kiva, kaikkia tsemppaava tyyppi - mutta en enää jaksa!
Mihin oikeaan firmaan voitaisiin palkata näin kykenemättömiä työntekijöitä ja aikuisia, joille ei voi antaa vastuuta työtehtävistä. Minun tehtäväni ei ole oikeiden työtehtävien ohella ohjeistaa aikuiselle ihmiselle, että ulos puetaan sadetakki ja työhön tarvittavat varusteet tulee olla mukana. Tuntuu että olen suurimmassa osassa tilanteita ihan yksin ja ryhmän haastavuus korostuu, kun muuttuvat aikuiset kaipaavat perehdytystä, vaikka tässä vaiheessa vuotta kaikki resurssit pitäisi laittaa lasten tukemiseen. Teen itse kahden tai kolmen ihmisen työt.
Miksi päiväkodista on tullut suojatyöpaikka, jonne laitetaan kaikki sellaiset ihmiset, jotka eivät saisi MISTÄÄN muualta töitä? Ei riitä että on ihan kiva tyyppi, pitää olla myös ammattitaitoa ja pystyä hoitamaan itsensä niin, että voi olla auktoriteetti myös lapsille.
En tiedä kauanko jaksan. Jos vaan joku päivä räjähdän. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla olisi varaa maksaa enemmän hoitomaksuja. Tai vastaavasti hoitaa itse enemmän, jos ei varaa ole.
Hoitomaksut ovat nyt jo todella kovat. Korkeimmassa maksuluokassa kahden lapsen hoito maksaa lähes 500 € kuussa. Tulorajat ovat niin matalat että tuohon korkeimpaan maksuluokkaan ei tarvitse edes olla suurituloinen perhe
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna en aio mennä vanhempainiltaan.
Oliko työvuoro listaan merkattu?
Laitonta tuo kumminkin on. Pakko niiden on maksaa työnteosta. Liittoon yhteys -> tai vakapäällikölle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna en aio mennä vanhempainiltaan.Yhteys luottamusmieheen. Oliko merkitty työvuoroluetteloon?
Ei ollut. Oli työvuoron jälkeen, kuudesta puoli kahdeksaan.
Kaikki työvuorolistan ulkopuolella tapahtuva toiminta ja seurustelu on vapaaehtoista.
Ihan oma moka.
Totta, että oma moka jos ei ole työvuoro listaan merkattu, MUTTA vanhempainillat ovat usein johtajien vaatimia, eli työnantaja on määrännyt sinut siihen aikaan töihin, jolloin siitä on maksettava palkka tai vastavuoroisesti tunnit on vähennettävä jaksotyössä toisena päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitomaksut ovat nyt jo todella kovat. Korkeimmassa maksuluokassa kahden lapsen hoito maksaa lähes 500 € kuussa. Tulorajat ovat niin matalat että tuohon korkeimpaan maksuluokkaan ei tarvitse edes olla suurituloinen perhe
Ei niin.
Aikanaan, kun meidän 2 lasta i'iltään 3,5-6v olivat päiväkodissa niin maksimin mukaan meni maksut (400+€/kk) ja olen sotealan matalapalkkatyössä, mies oli parempituloinen.
Mutta oikeastihan se on paljon kalliimpaa, n.1000€/lapsi.
" Viime viikko selvittiin kahdestaan toisen lh:n kanssa ja nyt saatiin sijainen: nuori aikuinen lastenhoitaja, joka on kuin lapsi ryhmässä.
Räplää kännykkää, eikä ohjaa lapsia vaikka on sovittu ja ohjeistettu työtehtävät.
Hänelle ei voi antaa vastuuta lapsista, eikä hänellä ole esim. ulkoiluun sopivaa vaatetusta. Päivittäin sattuu vaaratilanteita, koska en itse voi pysyä silminä koko ryhmälle ja sijainen ei hoida osuuttaan.
Ryhmä on erittäin haastava, väkivaltaisen käytöksen osalta.
Hyvin menee silloin kun tuo vakkari lh on paikalla, sillä hän on erittäin napakka.
En voi kuitenkaan luottaa että sijainen hoitaa oman osuutensa, jonka takia aloitan päivän yleensä aamun konfliktien selvittelyllä.
Olen niin pettynyt, olo on huijattu. Meinasin räjähtää. Ja oikeasti olen se kiva, kaikkia tsemppaava tyyppi - mutta en enää jaksa!
Mihin oikeaan firmaan voitaisiin palkata näin kykenemättömiä työntekijöitä ja aikuisia, joille ei voi antaa vastuuta työtehtävistä.
Minun tehtäväni ei ole oikeiden työtehtävien ohella ohjeistaa aikuiselle ihmiselle,
että ulos puetaan sadetakki ja työhön tarvittavat varusteet tulee olla mukana.
Tuntuu että olen suurimmassa osassa tilanteita ihan yksin ja ryhmän haastavuus korostuu, kun muuttuvat aikuiset kaipaavat perehdytystä, vaikka tässä vaiheessa vuotta kaikki resurssit pitäisi laittaa lasten tukemiseen. Teen itse kahden tai kolmen ihmisen työt."
Surullisen tuttua. Joskus ollaan sanottu esimiehelle että parempi kuin ei sitten ota ketään sijaistamaan jos se tietää jotain riesaa joka tulee vetämään palkan siitä, että vetelehtii hengaillen muiden samanhenkisten kanssa kahvimuki kädessä sillä aikaa kun muut hoitaa (heidänkin )hommat.
"Miksi päiväkodista on tullut suojatyöpaikka, jonne laitetaan kaikki sellaiset ihmiset, jotka eivät saisi MISTÄÄN muualta töitä? Ei riitä että on ihan kiva tyyppi, pitää olla myös ammattitaitoa ja pystyä hoitamaan itsensä niin, että voi olla auktoriteetti myös lapsille.
En tiedä kauanko jaksan. Jos vaan joku päivä räjähdän. :("
Nykyään otetaan sisään kuka vaan suostuu hyppäämään keskellä meteliä ja hullunmyllyä?
Järkevät, taitavat, motivoituneet ja sitoutuneet erottaa jo kaukaa.
Pysyvää henkilökuntaa yhä harvemmissa päiväkodeissa koska alalla on työntekijöiden markkinat niin pidettyjä tolkun työntekijöitä houkutellaan kovalla rahalla.
Alasta on kuitenkin tullut oikea villilänsi jossa kysytään: tiedäksää ketään joka tulis?
Itkettää tämä väsymys joka jos mahdollista vain pahentunut viimeisen kuukauden aikana jonka ollut töissä kesälomani jälkeen.
Olen ryhmässä jossa lapsia 22kpl joista peräti 6 lapsella tehostettu tai erityisen tuen päätös ja joista ainakin 4 tarvitsisi lähes koko ajan tai koko ajan aikuisen vierelleen, aivan järkyttävän olematonta mm pettymyksen sietokyky, toisen huomioiminen, keskittyminen, impulssi kontrollin käsittely tai siis sen totaalinen puute jne ja se kaikki näkyy valtavana huomion tarpeena jota haetaan kaikilla mahdollisilla ja nahdottomilla tavoilla ja varsinkin ei suotavilla (sopiva paikka siis olla isossa lapsilaumassa jossa järkyttävä metelin taso pitkin päivää ja lukuisia muita kilpailemassa siitä huomiosta) levottomuutena, toisen kaltoinkohteluna ja ja sen yrittämisenä, äkkiarvaamattomuutena-ja pikaisuutena ym.ym
En kirjaimellisesti jaksa kuin maata kotiin päästyäni, väsyttää koko päivän, väsyttää aamulla herätessä, väsyttää kotiin tullessa, väsyttää vkonloput.
Sydän oireilee myös, ollut nyt pari kolme viikkoa muljahteluja, nopeampaa tempoa ja ylipäätään sydämen liikkeen voimakkaampaa tuntemusta levätessä ja varsinkin nukkumaan mennessä ennenkuin simahdan.
Väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Itkettää tämä väsymys joka jos mahdollista vain pahentunut viimeisen kuukauden aikana jonka ollut töissä kesälomani jälkeen.
Olen ryhmässä jossa lapsia 22kpl joista peräti 6 lapsella tehostettu tai erityisen tuen päätös ja joista ainakin 4 tarvitsisi lähes koko ajan tai koko ajan aikuisen vierelleen, aivan järkyttävän olematonta mm pettymyksen sietokyky, toisen huomioiminen, keskittyminen, impulssi kontrollin käsittely tai siis sen totaalinen puute jne ja se kaikki näkyy valtavana huomion tarpeena jota haetaan kaikilla mahdollisilla ja nahdottomilla tavoilla ja varsinkin ei suotavilla (sopiva paikka siis olla isossa lapsilaumassa jossa järkyttävä metelin taso pitkin päivää ja lukuisia muita kilpailemassa siitä huomiosta) levottomuutena, toisen kaltoinkohteluna ja ja sen yrittämisenä, äkkiarvaamattomuutena-ja pikaisuutena ym.ym
En kirjaimellisesti jaksa kuin maata kotiin päästyäni, väsyttää koko päivän, väsyttää aamulla herätessä, väsyttää kotiin tullessa, väsyttää vkonloput.
Sydän oireilee myös, ollut nyt pari kolme viikkoa muljahteluja, nopeampaa tempoa ja ylipäätään sydämen liikkeen voimakkaampaa tuntemusta levätessä ja varsinkin nukkumaan mennessä ennenkuin simahdan.
Väsyttää.
Miten voi olla 22 kirjoilla kun 21 on maksimiryhmäkoko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietoinen asiakasmaksulain uudistuksesta? Tulorajat eivät todellakaan ole enää matalat, vaan esim. kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa yhteenlasketut tulot saavat olla n. 8500 e/kk, jotta kahdesta lapsesta peritään täyttä maksua, joka on n. 415 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsyttää.Miten voi olla 22 kirjoilla kun 21 on maksimiryhmäkoko.
Lapsiahan voi olla vaikka 24, jos muutamalla on osa-aikainen sopimus. Silti niitä on laskennallisesti 21.
Ei meillä oo resursseja, ne menee kaikki meidän oikeistolaisten taskuun.
Niin hyvä ihminen se Petteri Orpo on.