Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19695)
Vierailija kirjoitti:
Jokos tiedätte kesälomanne?
Meillä ei vielä ole vahvistettu lomia. Minä toivoin toukokuun loppuun ja kesäkuun alkuun kaksi viikkoa yhteensä lomaa, olisin lähtenyt reissuun, mutta nyt taitaa olla jo myöhäistä osaltani. Jos lomat vahvistetaan esim kahden viikon päästä,, onko minun pakko enää suostua pitämään lomani niin lyhyellä varoitusajalla?
Ei tiedetä. Joka vuosi sama laulu. Lopputulos on se että kukaan ei halua olla kesäkuussa lomalla ja määräaikaisten työsuhteet katkeavat kesäkuun alussa.kaikki vakituiset haluavat olla neljä viikkoa putkeen heinäkuussa lomalla, mutta ei onnistu. Pomo pistää työntekijät tappelemaan keskenään. Se joka on elokuussa eskareilla opettajana jää lomalle elo-syyskuun vaihteessa, eli juuri kun eskari alkaa,vanhat lastenhoitajat lomailevat juhannuksesta 5 viikkoa eteenpäin joko sovitusti tai saikuttaen, ja osa joutuu laittamaan lomansa säästövapaisiin koska esimies ei osaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä paljon, joku tai jotkut toivoisivat, että kotona vauvan kanssa olevat eivät toisi isompia lapsiaan päiväkotiin.. Kysymys, tuovatko varhaiskasvatuksen ammattilaiset vauvan kanssa äitiyslomalla olleessaan vanhemman/t lapset päiväkotiin?
Eivät takuulla tuo!
Vierailija kirjoitti:
" Mulla on korvatulpat töissä, helpottaa huomattavasti."
No mä ymmärrän täysin.
Mutta niillä lapsille ei ole korvatulppia vaan joutuvat sietämään samaa meteliä.
Ja miten sä kuulet jos joku lapsista on oikeasti hädässä jossain?
Enpä ole vielä löytänyt korvatulppia, jotka blokkaa kaikki äänet pois. Keltaiset peltorit jne. vaahtomuoviset ärsyttävät korvakäytävää. Korviinvaletut muusikoiden/motoristien korvatulpat ovat varmaan hyvät, mutta kalliit. Vaimennuksen määrää voi säätää. En ole vielä raaskinut ostaa sellaisia.
"Ja pihalla nää kasvattajat on aivan ulkona."
Ihanko totta? :DDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Täällä paljon, joku tai jotkut toivoisivat, että kotona vauvan kanssa olevat eivät toisi isompia lapsiaan päiväkotiin.. Kysymys, tuovatko varhaiskasvatuksen ammattilaiset vauvan kanssa äitiyslomalla olleessaan vanhemman/t lapset päiväkotiin?
En ole kuullut kenenkään tutun kollegan näin tehneen.
Itse en halunnut ylipäätään viedä lapsiani hoitoon päiväkodin meteliin. Lapset olivat esikouluvuoteen asti ihanilla perhepäivähoitajilla.
Onko perhepäivähoitopaikkoja enää pääkaupunkiseudulla?
" Täällä paljon, joku tai jotkut toivoisivat, että kotona vauvan kanssa olevat eivät toisi isompia lapsiaan päiväkotiin.. Kysymys, tuovatko varhaiskasvatuksen ammattilaiset vauvan kanssa äitiyslomalla olleessaan vanhemman/t lapset päiväkotiin?"
Ei missään nimessä. Se (isomman lapsen kiikuttaminen vieraiden hoitoon vaikka itse vauvan kanssa kotona äitiyslomalla) koetaan jotenkin hyvin noloksi ja erittäin epäreiluksi ja eriarvoistavaksi sitä isompaa lasta kohtaan. Ei lapsi ymmärrä miksi toinen saa jäädä kotiin äidin kanssa mutta hänet viedään vieraiden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
" Täällä paljon, joku tai jotkut toivoisivat, että kotona vauvan kanssa olevat eivät toisi isompia lapsiaan päiväkotiin.. Kysymys, tuovatko varhaiskasvatuksen ammattilaiset vauvan kanssa äitiyslomalla olleessaan vanhemman/t lapset päiväkotiin?"
Ei missään nimessä. Se (isomman lapsen kiikuttaminen vieraiden hoitoon vaikka itse vauvan kanssa kotona äitiyslomalla) koetaan jotenkin hyvin noloksi ja erittäin epäreiluksi ja eriarvoistavaksi sitä isompaa lasta kohtaan. Ei lapsi ymmärrä miksi toinen saa jäädä kotiin äidin kanssa mutta hänet viedään vieraiden hoitoon.
Nolouden ymmärrän, mutta on sekin eriarvoistavaa että esikoinen saa vauvana ja ehkä taaperonakin äidin vain itselleen, mutta seuraava lapsi joutuu jo vastasyntyneenä vuorottelemaan hoivasta vähän isomman lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolouden ymmärrän, mutta on sekin eriarvoistavaa että esikoinen saa vauvana ja ehkä taaperonakin äidin vain itselleen, mutta seuraava lapsi joutuu jo vastasyntyneenä vuorottelemaan hoivasta vähän isomman lapsen kanssa.
Sitten ei kannata tehdä enempää kuin yksi lapsi, jos ei pysty olemaan vanhempi kuin yhdelle kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika sentään, kaikessa nyt ei vaan voi olla tasapuolinen :,D Ja jännä että tämä vanhempien kanssa oleminen loppuu kuin seinään heti kun vauva täyttää vuoden ja on varhaiskasvatuskelpoinen, sitten dumpataan sekin hoitoon oli vanhemmat sitten töissä tai eivät.
Ja jotku tekee vielä useitakin lapsia tuolla samalla kaavalla, aina kun vauva tulee, niin muut lapset dumpataan varhaiskasvatukseen, ja sanotaanko niin, että yhä useamman ei mikään ihme kun katsoo miten ne lapset siellä varhaiskasvatuksessakin käyttäytyy, kukapa sellaista apinameininkiä kotona jaksaiskaan katsella ja varmaan on vauvakin vaarassa huligaanien keskellä. Sitä vaan jaksaa ihmetellä, että miksi jotku tekee aina vaan lisää lapsia, kun eivät edellisiäkään onnistu kasvattamaan ihmisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko perhepäivähoitopaikkoja enää pääkaupunkiseudulla?
Kunnallisina ei juurikaan, koska nykyisin panostetaan varhaiskasvatukseen eikä päivähoitoon. Yksityisiä löytyy jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkanut ilmestymään hoitoon näitä lapsia jotka huutavat/kiljuvat suoraa huutoa koko päivän.
Välillä vedetään henkeä, etkä hetkeksi ja taas huudetaan. Ollaan sitten syömässä, leikkimässä tai lepohetkellä hetken levon jälkeen huuto alkaa taas ja seuraa suoraa kovaa huutoa äääääääääääääYYYYÄÄÄÄÄÄÄÄ.......
Vanhemmat toki sanovat ihmeissään ettei se kotona koskaan .
Mielestäni nämä lapset eivät ole päiväkotikypsiä , eikä heidän paikkansa ole päiväkotimaisissa olosuhteissa missä on paljon lapsia, mistä huutajat jotenkin häiriintyvät eivätkä pysty sopeutumaan. Heidät pitäisi pystyä määräämään kotihoitoon kunnes pärjäävät psyykkisesti päiväkotimaisissa olosuhteissa.
Aivan kuin meidän ryhmästä. Yksi 4-vuotias huutaa ja itkee nukkarissa tunnin, ulos lähtiessä huutaa ja pakenee, kotiin lähtiessäkin sitten usein huutaa. Toinen 4-vuotias huutaa aina kun pitäisi mennä aamupalalle, nukkariin, välipalalle. Tänään huusi, kun halusi kotiin. Kummankin lapsen äidit ovat kotona vauvan kanssa. Toinen huutaa nukkarissa, että haluaa kotiin äidin ja vauvan luo. Ihan kuin lapsi ei tajuaisi, että hänet on dumpattu päiväkotiin, että äiti saa olla rauhassa vauvan kanssa. Kummatkin ovat sen 8 h hoidossa. Näiden paikka ei tosiaan olisi olla 8 h normi päiväkotiryhmässä.
soitto kotiin hakemaan lapsi on varmaan kipeänä kun vaan huutaa
" Mulla on korvatulpat töissä, helpottaa huomattavasti."
"No mä ymmärrän täysin.
Mutta niillä lapsille ei ole korvatulppia vaan joutuvat sietämään samaa meteliä.
Ja miten sä kuulet jos joku lapsista on oikeasti hädässä jossain?"
"Ai jos lapseton ilman niin aikuistenkin pitää olla vai?"
"Ei vaan sietämättömälle metelille, mitä ei edes aikuinen kestä ilman kuulosuojausta on tehtävä jotain . Ei takuulla tee lastenkaan kuulolle hyvää kun desibelit paukkuu."
"Ei missään nimessä. Se (isomman lapsen kiikuttaminen vieraiden hoitoon vaikka itse vauvan kanssa kotona äitiyslomalla) koetaan jotenkin hyvin noloksi ja erittäin epäreiluksi ja eriarvoistavaksi sitä isompaa lasta kohtaan. Ei lapsi ymmärrä miksi toinen saa jäädä kotiin äidin kanssa mutta hänet viedään vieraiden hoitoon."
"Nolouden ymmärrän, mutta on sekin eriarvoistavaa että esikoinen saa vauvana ja ehkä taaperonakin äidin vain itselleen, mutta seuraava lapsi joutuu jo vastasyntyneenä vuorottelemaan hoivasta vähän isomman lapsen kanssa."
"Sitten ei kannata tehdä enempää kuin yksi lapsi, jos ei pysty olemaan vanhempi kuin yhdelle kerrallaan."
Aivan, kyllä sillä vanhemmallakin lapsella on oikeus tutustua vauvaan ja kokea itsensä kuuluvan perheeseen tärkeänä osana, ilman syrjäyttämisen kokemusta pahimmillaan tyyliin: nyt on vauvan vuoro saada jakamaton hoiva ja huomio, me viedään nyt sinut tästä lähtien joka päivä päiväkotiin 8.00-17.00.
Vierailija kirjoitti:
"Ei missään nimessä. Se (isomman lapsen kiikuttaminen vieraiden hoitoon vaikka itse vauvan kanssa kotona äitiyslomalla) koetaan jotenkin hyvin noloksi ja erittäin epäreiluksi ja eriarvoistavaksi sitä isompaa lasta kohtaan. Ei lapsi ymmärrä miksi toinen saa jäädä kotiin äidin kanssa mutta hänet viedään vieraiden hoitoon."
"Nolouden ymmärrän, mutta on sekin eriarvoistavaa että esikoinen saa vauvana ja ehkä taaperonakin äidin vain itselleen, mutta seuraava lapsi joutuu jo vastasyntyneenä vuorottelemaan hoivasta vähän isomman lapsen kanssa."
"Sitten ei kannata tehdä enempää kuin yksi lapsi, jos ei pysty olemaan vanhempi kuin yhdelle kerrallaan."
Aivan, kyllä sillä vanhemmallakin lapsella on oikeus tutustua vauvaan ja kokea itsensä kuuluvan perheeseen tärkeänä osana, ilman syrjäyttämisen kokemusta pahimmillaan tyyliin: nyt on vauvan vuoro saada jakamaton hoiva ja huomio, me viedään nyt sinut tästä lähtien joka päivä päiväkotiin 8.00-17.00.
Tää on aivan pöyristyttävän hirveää suoraan sanottuna. Voin sanoa, että joka ikinen virikelapsi ketä olen hoitanut, jonka äiti vauvan kanssa kotona, mutta itse hoidossa täydet päivät klo 8-10h oireilee, aivan kuten muutenkin pienet lapset jotka ovat liian pitkiä päiviä hoidossa (näitä on paljon!). Mielestäni hoitopäivän pituus ei saisi ainakaan itsestäänselvyytenä olla pidempi kuin aikuisen työpäivä. Jos on kahden vanhemman perhe kyseessä, tämän ei useimmissakaan tapauksissa pitäisi olla ollenkaan mahdotonta järjestää, mutta monet vanhemmat eivät edes mieti vaihtoehtoja. Jos molemmat vanhemmat uraihmisiä ja tekevät pitkää päivää, niin sitten hoitaja kotiin illoiksi vaikka ennemmin. Se on väärin että pienet lapset joutuvat olemaan päiväkodin hälyssä ja metelissä ja taistelemaan aikuisen huomiosta pahimmillaan 9-10h päivässä.
Kunnon rääkkäystä se on lapselle etenkin siinä vaiheessa kun vanhemmat kieltävät päiväunet. Tässä vaiheessa ammattilaisen tehtävä on kertoa vanhemmille lapsen kehityksestä ja siitä miten haitallista tällainen toiminta voi pienelle herkässä iässä olevalle lapselle olla.
Loppuunpalaneita ja yliväsyneitä, ylityöllistettyjä hoitajia palstalla? Peukku ylös jos olet.
Vierailija kirjoitti:
Loppuunpalaneita ja yliväsyneitä, ylityöllistettyjä hoitajia palstalla? Peukku ylös jos olet.
Luin surullisenakin somessa keskustelua aiheesta kesähoito ja sen tarve sekä lapsen oikeus lomaan. Jäi fiilis että perheillä oikeus tehdä kuten tahtoo ja lapsi ei tarvi lomaa ja rauhoittumista päiväkodin hyörinästä. Näin ollen näille perheille pääasia on saada itselle lomaa, viis lapsesta ja hlökunnasta. Joka ei myöskään tahdo saada lomia kun paikalla nykyään paljon kesälapsia.
Uuvuttaa kyllä kuulla juoruja etten tee mitään, vaikka teen todella paljon tiimissä ja ryhmässä. Vastuualueita paljon ja vastuu tehtäviä on luvattu palaverissa mulle hoidettavaksi ilman multa kysymättä. Muuten pidän työstäni ja uusi työpaikka onneksi jo häämöttää😊
Joko tiedätte kesäloma ne? Meidän kunnassa yksikään varhaiskasvatuksessa työskentelevä ei tiedä. Paitsi siis varhaiskasvatuksen päällikkö itse.
Ai jos lapseton ilman niin aikuistenkin pitää olla vai?