Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
4761/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduista kun puhutaan niin jospa nyt tosiaan edes siitä kahvista/teestä lähdettäisiin liikkeelle, ne kun ei edes nekään vaka-alan ihmisten työsuhde-etuihin sisälly.

Toinen ihan kiva juttu olisi edes jonkinlainen vaatekulukorvaus, ei ne vedenpitävät ja goretex ym ulkoiluvaatteet jne mitään edullisia ole, lisäksi on sisävaatteiden kulutus aivan toista luokkaa ellei sitten käytä päiväkausia samoja pesemättä olkoonkin enterorokkoa, korona ym räässä tai vaikka ripulissa/oksennuksessa. Työkengätkään ei voi olla mitkään 10€ rimpulasandaalit ellei sitten halua selkä-tai jalkavaivoja jo muutamassa vuodessa eikä edes vakuutus korvaa mitään ellei ne ole tietynlaiset.

Työterveys oma lukunsa, viimeksikin sai kuulla kuinka "teillä on tämä suppein sopimus" joten ei sitä tätä eikä tuota, ja HUSkin pistää lähetteet bumerangina takaisin, työnantajaa siis kiinnostaa kuin kg paskaa se kuinka työntekijät vaka-alalla voi ja jaksaa, painakaa vaan menemään kunnes drop dead, ei ihme, että vakahlöstön sairauslomien syy nro1 on ollut v.2019 alkaen mielenterveyspuolen syyt, hyvänä kakkosena entinen ykkönen eli tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

Joopa joo, mutta onneksi on sellainen palkka missä ei mainitut kuluerät paljoa purista.

Eikun🤔

Työvaatteet ja kengät voi laittaa verotukseen.

Luulisin, että harvempi viitsii laittaa, kun ei niistä paljonkaan korvata.

Harvalla vara edes ostaa yli 700e työvaatteita.

Pelkät kunnon nastakengät maksaa 120-200€ ja kyllä, ne on tarpeen, koska ulkoilemme erilaisessa maastossa myös koska/jääkuukausien aikana.

Vierailija
4762/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sinänsä ei harmita eikä motivoisi mitkään työvaatteet. Ostan yleensä ajatuksella että samoja vaatteita tarvitsen muutoinkin ulkoillessa.

Enkä taas oikein tykkäisi ajatuksesta että kaikilla olisi joku sama sisävaatetus.

Olisi aika iso menoerä jos koko henkilökunnalle hankittaisiin joka sään ulkoiluvarusteet.

Mieluummin sama rahamäärä muuhun lisärerurssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4763/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olen sitä mieltä että vaka on tuhoontuomittu.

Käytännössä ryhmän opettajalle ja sosionomille tulee antaa aikaa irrottautua ryhmästä, mutta silloin lastenhoitaja jää yksin jopa 20 lapsen kanssa,

joista osa on tehostetun tuen lapsia mahdollisesti.

Tämä on tilanne esim meidän ryhmässä josta irtisanouduin.

Koko hommassa ei vaan ole enää MITÄÄN järkeä.

Kohta myös lastenhoitajat lopettaa koska kukaan ei voi pärjätä yksin monen lapsen kanssa eikä pidäkään pärjätä.

Opettajilta vaaditaan vaikka mitä mutta aikaa tietokonehommille ei ole.

Onko missään muulla alalla näin? Jotain pitää tehdä.

T:sosionomi taustainen opettaja"

Hei!

Kiinnostaisi mille alalle tähtäät kun jätät kriisiytyneen vaka-alan (varmaan helpottuneena) taaksesi? Sosionomikoulutuksella pääsee esim lastensuojelulaitoksiin, vanhustenhoitoon ? Kiinnostaa vaihtaa myös alaa ....ei tämä tunnu enää tosiaan järkevältä.

En ole vielä varma mutta pk seudulla on todella paljon töitä tarjolla eli riittää mistä valita. Vanhusten parissa tehtävä työ kyllä kiinnostaa koska se on hieman rauhallisempaa. Kyllä olo on helpottunut ja tätä olen jo jonkin aikaa miettinyt mutta olen niin hyvä työssäni että päätös oli siinä mielessä vaikea. Kannustan muitakin miettimään omaa hyvinvointia sillä kukaan muu ei sitä mieti vakapuolella.

Vierailija
4764/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sinänsä ei harmita eikä motivoisi mitkään työvaatteet. Ostan yleensä ajatuksella että samoja vaatteita tarvitsen muutoinkin ulkoillessa.

Enkä taas oikein tykkäisi ajatuksesta että kaikilla olisi joku sama sisävaatetus.

Olisi aika iso menoerä jos koko henkilökunnalle hankittaisiin joka sään ulkoiluvarusteet.

Mutta sitten ei auta valittaa että lissun paita haisee hajuvedelle ja tissivakokin näkyy.

Vierailija
4765/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ryhmän opettajalle ja sosionomille tulee antaa aikaa irrottautua ryhmästä, mutta silloin lastenhoitaja jää yksin jopa 20 lapsen kanssa,

Kohta myös lastenhoitajat lopettaa koska kukaan ei voi pärjätä yksin monen lapsen kanssa eikä pidäkään pärjätä.

Hei!

Kiinnostaisi mille alalle tähtäät kun jätät kriisiytyneen vaka-alan (varmaan helpottuneena) taaksesi? Sosionomikoulutuksella pääsee esim lastensuojelulaitoksiin, vanhustenhoitoon ? Kiinnostaa vaihtaa myös alaa ....ei tämä tunnu enää tosiaan järkevältä.

Pakko näin eri toimialalla toimivana sosionomina ihmetellä, miksi menisit vanhustenhoitoon? Siellä tarvitaan kuitenkin hoitoalan tutkintoa.

Vierailija
4766/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Pakko näin eri toimialalla toimivana sosionomina ihmetellä, miksi menisit vanhustenhoitoon? Siellä tarvitaan kuitenkin hoitoalan tutkintoa.

Kyllä siellä on sosionomeillekin töitä esim päivätoiminnassa ja palveluohjauksessa. Tosiaan vielä en tiedä minne menen mutta se on varmaa että vaka jää taakse.

Vierailija
4767/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Kyllä siellä on sosionomeillekin töitä esim päivätoiminnassa ja palveluohjauksessa. Tosiaan vielä en tiedä minne menen mutta se on varmaa että vaka jää taakse.

Okei. Pahoittelut, ymmärsin virheellisesti, että tällä tarkoitettiin hoitotyötä.

Vierailija
4768/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lastenhoitaja jää meillä koskaan yksin. Meillä on kaksi opea, Yksi lastenhoitaja ja yksi erityislastenhoitaja joka ryhmässä. Opettajat pitävät palaverit ja sak-ajan eri aikaan, jotta ryhmässä on miehitystä. Ei tulisi mieleenkään jättää jotain yksin, harvoin kaksistaankaan. Ainoastaan tauon aikaan.

Aamulla kun kaikki oman ryhmän jäsenet eivät ole vielä tulleet, niin kaksi ryhmää on yhdessä. Aina on siten väh. 2 työntekijää. Ja jos päivällä lapsia on paljon ja aikuisia vain kaksi (harvoin), niin silloin muokataan toimintaa: Ei mennä metsäretkelle, ei lähdetä kaatosateella ulos kun ei ole tarpeeksi kurahousujen pukijoita (😝) jne. Iltapäivällä taas yhdistetään toisen ryhmän kanssa, niin on tarpeeksi aikuisia.

Luulisi, että tämä on käytäntö muuallakin. Toki jos ryhmässä on 3 aikuista, silloin useammin ollaan kahdestaan.

Mutta eihän opettajien pidä lähteä yhtäaikaa palavereihin. Pitäisi osata aikatauluttaa asiat. Ja loppujen lopuksi niitä palavereja ei ole joka päivä, saati joka viikko yhteistä sak-tuntia lukuunottamatta. Lisäksi meillä on lastenhoitajan oma suunnitteluaika ja erityislastenhoitajalle kuuluva suunnitteluaika.

Vierailija
4769/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lastenhoitaja jää meillä koskaan yksin. Meillä on kaksi opea, Yksi lastenhoitaja ja yksi erityislastenhoitaja joka ryhmässä. Opettajat pitävät palaverit ja sak-ajan eri aikaan, jotta ryhmässä on miehitystä. Ei tulisi mieleenkään jättää jotain yksin, harvoin kaksistaankaan. Ainoastaan tauon aikaan.

Aamulla kun kaikki oman ryhmän jäsenet eivät ole vielä tulleet, niin kaksi ryhmää on yhdessä. Aina on siten väh. 2 työntekijää. Ja jos päivällä lapsia on paljon ja aikuisia vain kaksi (harvoin), niin silloin muokataan toimintaa: Ei mennä metsäretkelle, ei lähdetä kaatosateella ulos kun ei ole tarpeeksi kurahousujen pukijoita (😝) jne. Iltapäivällä taas yhdistetään toisen ryhmän kanssa, niin on tarpeeksi aikuisia.

Luulisi, että tämä on käytäntö muuallakin. Toki jos ryhmässä on 3 aikuista, silloin useammin ollaan kahdestaan.

Mutta eihän opettajien pidä lähteä yhtäaikaa palavereihin. Pitäisi osata aikatauluttaa asiat. Ja loppujen lopuksi niitä palavereja ei ole joka päivä, saati joka viikko yhteistä sak-tuntia lukuunottamatta. Lisäksi meillä on lastenhoitajan oma suunnitteluaika ja erityislastenhoitajalle kuuluva suunnitteluaika.

Meillä jätetään kyllä opettajat yksin. Minut on jätetty useasti yksin kun olen kahdenkymmen lapsen kanssa ryhmässä, kun lastenhoitaja menee valvomaan pienten puolelle nukkariin palaverin ajaksi, toinen opettaja on sak ajalla tai lähtenyt kotiin ja avustaja komennettu toiseen ryhmään paikkaamaan vajausta tai vessassa tai kahvilla tai poissa. Olen opettajana ollut lähes joka päivä yksin ison lapsiryhmän kanssa. Mukana erityisen tuen lapsia ja tehostetun tuen lapsia.

Mutta ilmeisesti opettajan yksin jäämisellä ei ole väliä.

Vierailija
4770/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi opea, Yksi lastenhoitaja ja yksi erityislastenhoitaja joka ryhmässä..

Anteeksi, mutta tuo #*erityislastenhoitaja*# kuulostaa kyllä erikoiselle. Missä näin? Meillä on ryhmäavustajia kyllä, mutta että oikein erityislastenhoitaja..? Koulutus ja työnkuva?

Vierailija
4771/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ei auta valittaa että lissun paita haisee hajuvedelle ja tissivakokin näkyy.

Siis mitä häh.

Alan uskoa että alalle päätyy vain hiukan yksinkertaisia.

Vierailija
4772/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä häh.

Alan uskoa että alalle päätyy vain hiukan yksinkertaisia.

Sinä itse olet yksinkertainen jos kuvittelet kaikkien kommentoijien täällä olevan päiväkodissa töissä. 🤦

Vierailija
4773/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ja vessapaperia sentään työnantajalta saa vaikka istuinkin perjantaina eteisen lattialla vasuja kirjoittamassa enkä mitään taukoa saanut kokopäivänä. Ja ei,en ole edes opettaja vaikka vasuja väännän.

Miksi väännät, ei kuulu hoitajalle. Mä olen sanonut, että en tee, jo vakalaki kieltää. Ja tauosta pidän kiinni ja annan sen mahdollisuuden työkaverillekin.

Vierailija
4774/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ja vessapaperia sentään työnantajalta saa vaikka istuinkin perjantaina eteisen lattialla vasuja kirjoittamassa enkä mitään taukoa saanut kokopäivänä. Ja ei,en ole edes opettaja vaikka vasuja väännän.

Miksi väännät, ei kuulu hoitajalle. Mä olen sanonut, että en tee, jo vakalaki kieltää. Ja tauosta pidän kiinni ja annan sen mahdollisuuden työkaverillekin.

Paitsi jos tekee opettajan sijaisuutta.

Vierailija
4775/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut edes tiimikaveria koko syksynä. Nyt tuli toinen, hänkään ole opettaja eikä tee sitä hommaa. Varsin vähän oon mitään tehny vasujen eteen enkä meinaa pitää yhtäkään. Perjantaina hänet revittiin muualle joten olin yksin enkä päässyt tauolle . Juu, hlöpula on jäätävä koko talossa.

Vierailija
4776/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos tekee opettajan sijaisuutta.

No silloin ne kuuluukin tehdä vaikka olisi vain ylioppilas.

Vierailija
4777/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut edes tiimikaveria koko syksynä. Nyt tuli toinen, hänkään ole opettaja eikä tee sitä hommaa. Varsin vähän oon mitään tehny vasujen eteen enkä meinaa pitää yhtäkään. Perjantaina hänet revittiin muualle joten olin yksin enkä päässyt tauolle . Juu, hlöpula on jäätävä koko talossa.

No kai sä teit ilmoitusvelvollisuuden mukaisen ilmoituksen tilanteesta. Oletko millä tittelillä töissä? Jos hoitajan niin ei vasut kuulu sulle oli tiimikaveria tai ei.

Vierailija
4778/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vakaa suojaa edes jonkin verran se, että yksi ihan keskeisimmistä tehtävistä suomenkielentaidon parantaminen,

ja kielipulmien bongaaminen sieltä lapsikatraasta.

Nythän toki jo kielitaidottomat sijaiset murentavat tätä keskeistä tehtävää, mutta silti. Jos kaikki aikuiset ovat kielitaidottomia, ei vaka ole enää kuntosalin lapsiparkkia kummempi.

Siitä tulee hengissäpitolaitos myös ihan virallisesti, jossa halpatyövoima orjailee aikansa, kunnes löytää paremmin palkattua työtä.

Kuka sitten lapsensa sinne laittaisi, sitä en osaa sanoa."

'

Kyllähän tuo kuvailemasi skene on jo pitkälti toteutunut päiväkodeissa, jossa suomenkieliset työntekijät alkavat olla jo selkeänä vähemmistönä henkilökunnassa, kun lasketaan vielä jatkuvasti yleistyvän sijaisten käytön.

Jostainhan sitä henkilökuntaa ja aikuisia riittävästi on saatava.

Voihan toki olla, että lapsi hyötyy paljon monikulttuurillisesta kasvattajaympäristöstä ja kielikylvystä päiväkotiarjessaan, vaikkei lapsi hoitavan ihmisen kieltä heti ymmärräkään tai hoitaja ymmärrä lasta. 

Vierailija
4779/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on kaksi opea, Yksi lastenhoitaja ja yksi erityislastenhoitaja joka ryhmässä..[/quote]

Anteeksi, mutta tuo #*erityislastenhoitaja*# kuulostaa kyllä erikoiselle. Missä näin? Meillä on ryhmäavustajia kyllä, mutta että oikein erityislastenhoitaja..? Koulutus ja työnkuva?["

Tarkoittikohan se kommentoija erityisavustajaa ( joka vastaa päiväkodissa erityistarpeisen lapsen ohjauksesta ja auttamisesta sekä lapsen itsenäisen toiminnan tukemisesta), ja siis kommentoija kirjoitti vahingossa "erityislastenhoitaja"?

Vierailija
4780/19748 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä jätetään kyllä opettajat yksin.

Minut on jätetty useasti yksin kun olen kahdenkymmen lapsen kanssa ryhmässä,

kun lastenhoitaja menee valvomaan pienten puolelle nukkariin palaverin ajaksi,

toinen opettaja on sak ajalla tai lähtenyt kotiin ja avustaja komennettu toiseen ryhmään paikkaamaan vajausta tai vessassa tai kahvilla tai poissa.

Olen opettajana ollut lähes joka päivä yksin ison lapsiryhmän kanssa.

Mukana erityisen tuen lapsia ja tehostetun tuen lapsia.

Mutta ilmeisesti opettajan yksin jäämisellä ei ole väliä."

Ketään ei tule jättää yksin pärjäilemään kahdenkymmenen lapsen kanssa (jossa kaikenlisäksi erityisen tuen lapsia).

Riski sille että jotain sattuu on suuri tuollaisessa tilanteessa ja miksi se otetaan kuitenkin ihan tietoisena valintana?

Kuka on vastuussa jos esimerkiksi kahdenkymmenen lapsen ryhmässä 1 lyö saksilla toista lasta aiheuttaen vakavan vamman kun aikuisia paikalla yksi ainoa? Kun aletaan kysellä kuka oli tapahtuman aikaan ryhmässä vastuussa ja ketä kasvatusvastuullisia siellä oli ja mitä ja missä tekemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi