Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Vierailija kirjoitti:
" Muistatteko, kun ennen oli perhepäivähoitajia.
Eikös ainakin Helsinki ajanut ne pois alalta?["
.
"On heitä vieläkin, tosin vähenevät kokoajan.["
.
"Täällä yksi 👋 ja siis yksityinen.Olen aikaisemminkin kirjoittanut ketjussa.
Työni on oikeasti todella leppoisaa ja palkka hyvä ( 800/lapsi/kk) kun ryhmä täynnä. Lapsia tulisi ovista ja ikkunoista. Ennen olin (15v sitten) päiväkodissa töissä ja ei koskaan enää sinne."
.
Oletko yksin päivät pitkät vastuussa perhepäivähoitajana täynnä olevasta ryhmästä?
Vastuun jakaminen työkaverin kanssa puuttuu?
Kyllä, työskentelen yksin ja sehän tässä onkin yksi hyvä puoli. Toki ulkona sitten näen muita lähistöllä olevia pphoitajia ja lapset näkevät muita kavereita.
T.pph
Isojen talojen rakentamisella esim. pesätoiminta vain kierretään varhaiskasvatuslakia tekemällä ns. työpareja. Eihän ketään saisi jättää yksin esim. 8 alle 3-vuotiaan kanssa, joten työparit joutuvat lähes päivittäin yhdistämään voimansa iltapäivästä, jolloin tiloissa on 4 kasvattajan verran lapsia, mutta paperillahan mitään lakia ei rikota. Käytäntö onkin eri asia. Lukuisat tutkimukset ja tunnetut psykologit esim. Liisa Keltikangas-Järvinen ovat puhuneet paljon siitä, miten haitallisia isot ryhmät ovat etenkin pienille. Isot talot ovat myös äärimmäisen haavottuvaisia, kun henkilökuntaa on poissa. Tämä on taas tällainen ihmiskoe, jonka vaikutukset tullaan vielä näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi subjektiivista päivähoitoa ei poisteta tai ainakin valvota tarkemmin? Nykyään jotkut vanhemmat tuovat lapsia lomillaankin ja vapaapäivinä hoitoon. Mitä resurssien haaskausta!
Koska se ei ole päivähoitoa vaan varhaiskasvatusta eli pedagogista toimintaa. Se ei ole siis hoitopaikka vaan ikäänkuin koulu jossa lapset jo opettelee taitoja. Siksi se on taattava kaikille.
Huuhaata. Tuo pedagogiikka on väen vängällä yritetty ympätä päiväkoteihin jotta saataisiin lastentarhanopettajien statusta nostettua. Eivät ne mitään koulua siellä käy, pienet lapset. Tärkeintä on hoito, leikki, huolenpito ja turvallisuus.
Pedagogiikka on muutakin kuin koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Työni on oikeasti todella leppoisaa ja palkka hyvä ( 800/lapsi/kk) kun ryhmä täynnä. Lapsia tulisi ovista ja ikkunoista. Ennen olin (15v sitten) päiväkodissa töissä ja ei koskaan enää sinne."
.
Oletko yksin päivät pitkät vastuussa perhepäivähoitajana täynnä olevasta ryhmästä?
Kyllä, työskentelen yksin ja sehän tässä onkin yksi hyvä puoli. Toki ulkona sitten näen muita lähistöllä olevia pphoitajia ja lapset näkevät muita kavereita.
T.pph"Mitä tapahtuu jos pph sairastuu ? Minne lapset?
Lisäksi perhepäivähoitajissakin on eroja , esim entinen työkaverikin haki lapsensa aikoinaan pp-hoitajalta siinä kunnossa, että vaippa oli vaihdettu aina hieman ennen hakua, pyllyn iho oli lopulta tosi karseassa kunnossa. Huomasi mistä kamala ihon polttanut ihottuma johtui kun haki kerran tuntia aikaisemmin niin vaippa ihan täpötäynnä koko päivältä. Itkien kertoi ja vannoi ettei ikinä enää.
Sillä kukaan ei itseasiassa vahdi hoidon laatua päivän aikana, herttainen yksin työskentelevä pphoitaja voi puhua ja käyttäytyä kuinka sattuu lapsia kohtaan kun ketään ei ole kuulemassa.
En väitä että kaikki pphoitajat olsivat epäilyttäviä, mutta uskon että karseitakin ja hommaan leipääntyneitä alalta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa opettajana yli 20 vuotta ja ihmettelen kyllä, miten paljon aikaa siihen vasun kirjaamiseen menee, jos ei ehdi edes perustyötä tekemään, kun istuu vain kirjoittamassa.
Vasuun valmistautumiseen voi mennä minulla ehkä 15 minuuttia, lisäksi kyselen tiimiltä mielipiteitä. Keskustelu vie 20-30 minuuttia ja puhtaaksikirjoitus ehkä vielä 15 minuuttia. Näin laskien yhden lapsen kirjallisiin töihin kuluu 1h. Sak-aikaa on 5h/vko. Kukaan ei pakota pitämään kaikkia keskusteluita samalla viikolla. Lain mukaan keskustelut tulee pitää kahden kuukauden kuluessa hoitosuhteen alkamisesta. Melko harvoin kaikki aloittavat samaan aikaan, jolloin kahdessa kuukaudessa pitäisi kaikki 20 vasua olla kirjattuna.
Suosittelen aloittelijoille, että pidätte tekstit lyhyinä. Napakasti ja tiiviisti lapsen vahvuuksia, 1-2 tavoitetta tiimille ja niihin konkreettiset menetelmät, jotka ovat saavutettavissa nykyisillä resursseilla eikä haavemaailmassa.
Ei kukaan jaksa lukea edes liian pitkiä tarinoita eikä liian korkealentoisia ja laajoja tavoitteita pysty saavuttamaan. Epärealistiset odotukset työtä kohtaan uuvuttavat.
Kuten sanoin, minä olen aloittanut työt syksyllä. Pidän vasut lyhyenä ja tiiviinä, mutta meidän alueella huomiodaan myös lapsen edellinen vasu ja uuteen pitää kirjata tietoa siitä, mitä edellisenä vuotena on ollut tavoitteena ja miten lapsi on edistynyt tavoitteen suhteen. Aikaa menee vanhojen vasujen lukemiseen. ja kuten sanoin, lapsia on 21 ja kaikki minulle täysin uusia. Ryhmässä on myös paljon S2 lapsia ja onha siinä ollut oma hommmansa, että on saanut tilattua tulkit keskusteluun. Vasuaikojen sopiminen on myös melkoista palapeliä. Asiaa ei helpota se, että päiväkodissa ei ole kunnon tiloja työskentelylle ja olen joutunut työskentelemään päiväkodin kuraeteisessä, koska muut tilat oli varattu! Millä muulla alalla teet kirjallista työtä eteisessä?!
Mä olen pitänyt vasuja henkilökunnan pukkarissa, kun muuta tyhjää tilaa ei ollut.
Minä hiekkaeteisessä ja pihalla.
Sairaanhoitajat tienaavat nykyisellään sitten yli 500€ enemmän kuin varhaiskasvatuksen opettajat. Nice.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle rakennetaan vain yli 160 lapsen yksiköitä.
Suurista päiväkodista on muodostunut trendi Suomessa.
Lukekaa alta
https://www.360journalismia.fi/suurpaivakodin-arki-taytyy-suunnitella-h…
Sama se on Espoossa. Samalla perhepäivähoitoa lakkautetaan, joka olisi paitsi edullisin hoitomuoto kunnalle, niin erinomainen vaihtoehto etenkin pienille lapsille, miksi näin? Kun ei näissä päätöksissä ole mitään järkeä yritti niitä katsoa mistä suunnasta tahansa.
Pph taitaa kylläkin olla kallein hoitomuoto, siksi sitä ajetaan hiljalleen alas.
Super ja Tehy petti varhaiskasvatuksen: Viimeiseen asti minäkin hyväuskoisena luulin että ajavat vaka:n asioita, vaikka ovat keväästä asti tienneet etteivät voi saada meille enempää, turhaan on taisteltu pelkästään sote-alan palkkojen puolesta, josta emme itse hyödy mitään.
Mikään liitto ei enää aja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien asioita, myös opettajien liitto on aika surkeasti hoitanut asiansa. Tämä tarkoittaa alalle entistäkin suurempaa kurjistumista: Tämä oli työnantajien voitto, saavat jatkossakin halvalla lähihoitajia, kun samalla vanhuspuolella yms. samantasoinen lähihoitaja tulee saamaan selkeästi suuremman peruspalkan.
Varhaiskasvatus tulee tuhoutumaan.
Jotenkin järkyttävää, pysäyttävää, kuinka varhaiskasvatuksen työntekijöistä eikä ylibuukattuihin ryhmiin pärjäämään tungetuista lapsista ei kukaan Suomessa oikeasti välitä tällä hetkellä vähääkään.....
" Super ja Tehy petti varhaiskasvatuksen: Viimeiseen asti minäkin hyväuskoisena luulin että ajavat vaka:n asioita, vaikka ovat keväästä asti tienneet etteivät voi saada meille enempää, turhaan on taisteltu pelkästään sote-alan palkkojen puolesta, josta emme itse hyödy mitään.
Mikään liitto ei enää aja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien asioita, myös opettajien liitto on aika surkeasti hoitanut asiansa."
Muistakaa maksaa jäsenmaksut!
Superin jäsenmaksu on 1,2% bruttopalkasta/kk.
Tehyn jäsenmaksu 1,1% bruttopalkasta/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat tienaavat nykyisellään sitten yli 500€ enemmän kuin varhaiskasvatuksen opettajat. Nice.
Lähihoitajat päiväkodeissa vetävät sitten enemmin kuin opettajat palkkaa?? Eihän tässä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järkyttävää, pysäyttävää, kuinka varhaiskasvatuksen työntekijöistä eikä ylibuukattuihin ryhmiin pärjäämään tungetuista lapsista ei kukaan Suomessa oikeasti välitä tällä hetkellä vähääkään.....
Ammattiliittojen romahdus on kyllä todella paha asia, oli mikä tahansa ala kyseessä: Nyt tullaan näkemään miten työnantajapuoli hyödyntää tilannetta, missä ammattiliitot eivät pidä työntekijöidensä puolia.
Toisaalta, onhan tämä ollut aika selvä asia jo pitkään mm. se ettei varhaiskasvatuksessa ole edes lakisääteisiä ruokataukoja, huom. LAKISÄÄTEISIÄ. Mikä hiton ammattiliitto sallii tällaisen näin räikeän lainrikkomisen jo ihan yksinkertaisessakin asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
.
T.pph"Mitä tapahtuu jos pph sairastuu ? Minne lapset?
Lisäksi perhepäivähoitajissakin on eroja , esim entinen työkaverikin haki lapsensa aikoinaan pp-hoitajalta siinä kunnossa, että vaippa oli vaihdettu aina hieman ennen hakua, pyllyn iho oli lopulta tosi karseassa kunnossa. Huomasi mistä kamala ihon polttanut ihottuma johtui kun haki kerran tuntia aikaisemmin niin vaippa ihan täpötäynnä koko päivältä. Itkien kertoi ja vannoi ettei ikinä enää.
Sillä kukaan ei itseasiassa vahdi hoidon laatua päivän aikana, herttainen yksin työskentelevä pphoitaja voi puhua ja käyttäytyä kuinka sattuu lapsia kohtaan kun ketään ei ole kuulemassa.
En väitä että kaikki pphoitajat olsivat epäilyttäviä, mutta uskon että karseitakin ja hommaan leipääntyneitä alalta löytyy.
Toki varmasti työhönsä leipääntyneitä löytyy joka alalta. Minä olen yksityinen ja tämän alan valinnut, minä en ole olosuhteiden pakosta tässä työssä. Ajattelen, että perheet ovat asiakkaitani ja koetan mahdollisimman hyvin tehdä työni, jotta "yritykseni" menestyisi hyvin.
Ja tietysti niin, että lapsilla on hyvä ja kiva olla täällä. Se tekee omasta päivästäni paljon helpompaa kuin, että joku itkee kipeää peppuansa/ikävää/karmea hoitajaa koko päivän. Jotenkin erikoisen kuuloista.
Ja kysymykseesi.. Olen siis yksityinen, minulla ei ole varahoitoa ja tämä on vanhemmilla tiedossa kun sopimusta solmitaan.
Esim viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut sairaslomalla yhteensä 5vrk koronan takia, minkä sairastin hoitolasten kanssa samaan aikaan.
T.yks pph
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat päiväkodeissa vetävät sitten enemmin kuin opettajat palkkaa?? Eihän tässä ole mitään järkeä.
Päiväkotien lähihoitajat jäivät sopimuksen ulkopuolelle, eli lähihoitaja vanhusten parissa tienaa enemmän kuin lähihoitaja joka hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
" Super ja Tehy petti varhaiskasvatuksen: Viimeiseen asti minäkin hyväuskoisena luulin että ajavat vaka:n asioita, vaikka ovat keväästä asti tienneet etteivät voi saada meille enempää, turhaan on taisteltu pelkästään sote-alan palkkojen puolesta, josta emme itse hyödy mitään.
Mikään liitto ei enää aja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien asioita, myös opettajien liitto on aika surkeasti hoitanut asiansa."
Muistakaa maksaa jäsenmaksut!
Superin jäsenmaksu on 1,2% bruttopalkasta/kk.
Tehyn jäsenmaksu 1,1% bruttopalkasta/kk.
Miksi?
Ja JHL ottaa 1%:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien lähihoitajat jäivät sopimuksen ulkopuolelle, eli lähihoitaja vanhusten parissa tienaa enemmän kuin lähihoitaja joka hoitaa lapsia.
Jäi vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi vai?
Kyllä, tehy ja super huijasivat lähihoitajia jotka työskentelevät vaka:ssa, eivät kertoneet, että he eivät kuulu sopimuksen piiriin, vaikka asia on ollut liittojen tiedossa jo keväästä asti.
Korttitalo kirjoitti:
Isojen talojen rakentamisella esim. pesätoiminta vain kierretään varhaiskasvatuslakia tekemällä ns. työpareja. Eihän ketään saisi jättää yksin esim. 8 alle 3-vuotiaan kanssa, joten työparit joutuvat lähes päivittäin yhdistämään voimansa iltapäivästä, jolloin tiloissa on 4 kasvattajan verran lapsia, mutta paperillahan mitään lakia ei rikota. Käytäntö onkin eri asia. Lukuisat tutkimukset ja tunnetut psykologit esim. Liisa Keltikangas-Järvinen ovat puhuneet paljon siitä, miten haitallisia isot ryhmät ovat etenkin pienille. Isot talot ovat myös äärimmäisen haavottuvaisia, kun henkilökuntaa on poissa. Tämä on taas tällainen ihmiskoe, jonka vaikutukset tullaan vielä näkemään.
Isoissa taloissa myös taudit kiertävät tehokkaammin kuin enemmän väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi vai?
Kyllä, tehy ja super huijasivat lähihoitajia jotka työskentelevät vaka:ssa, eivät kertoneet, että he eivät kuulu sopimuksen piiriin, vaikka asia on ollut liittojen tiedossa jo keväästä asti.
Tulee koskemaan myös vakaa, siitä sovittiin jo kesällä, että jos sote puolen korotukset ovat suuremmat, ne koskevat myös kuntapuolen vakaa. Siitä nyt vain ei ole ehditty heti tiedottaa, se tapahtuu kunhan hahmottavat miten se tapahtuu.
Voitaisi myös kokeilla sitä että pakkoruotsi alkaa jo ekalla luokalla tai ehkä jopa esikoulussa. Tää varmaan nostaisi pisatulokset massiivisen nopeasti korkealle kun ruotsihan on tunnetusti porttikieli maailman muihin kieliin.
/s