Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (21166)

Vierailija
21081/21166 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mielellä te aloitatte nyt uuden toimintakauden?

Vierailija
21082/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤮😭

😱🤔

🤬😮‍💨

😬

😩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21083/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤮😭

😱🤔

🤬😮‍💨

😬

😩

Mitä sinun pomosi ajattelee? Uskallatko kertoa hänelle tai työkavereille tuntemuksiasi? Vai onko se niin, että sinun ja minun ja monen muun on teeskenneltävä super- motivoitunutta ja innokasta!

Vierailija
21084/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤮😭

😱🤔

🤬😮‍💨

😬

😩

Mitä sinun pomosi ajattelee? Uskallatko kertoa hänelle tai työkavereille tuntemuksiasi? Vai onko se niin, että sinun ja minun ja monen muun on teeskenneltävä super- motivoitunutta ja innokasta!

Kannattaa miettiä alan vaihtoa, jos on noin raskasta olla töissä. Kuka teidän kanssanne viitsii olla samassa ryhmässä, kun on naama nurinpäin?

Vierailija
21085/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia fiiliksiä varhaiskasvatuksesta:

Ärsyttää kaikki kuvakortit, leikin kuvittamiset seinille ja joka paikassa olevat kuvalliset ohjeet, miksi lasten ei anneta elää rauhoittavassa kauniissa ympäristössä ja ajatella itse omilla aivoilla? Vähemmän väkerrysyä, enemmän sisustussuunnittelua.

Koko varhaiskasvatus pitäisi uudistaa. Ryhmäkoot pienentää max 15 lapsen ryhmiksi joissa 3 aikuista työpäivän aikana. Erityislapsille oma aikuinen.

Aikataulut pitäisi leppoistaa niin, ettei kiireen tunnetta ole koko päivänä, vaan asiat saa tehdä rauhassa. 

Kaikenlainen turha materiaalin väsääminen ja suunnittelu pois, ja enemmän vapaata luomista, lapsen oman mielikuvituksen käyttöä, keskustelua ja luontevaa olemista ennalta suunnitellun jäykän toiminnan sijaan. 

Rikkinäiset ja huonokuntoiset lelut surutta pois, ja annetaan lasten tuoda omia leluja joista opetellaan pitämään hyvää huolta. Pelit, palapelit yms. toimii yhteisinä, lelut menee nopeasti pilalle eivätkä innosta lasta leikkimään. Lapset tappelee vähistä resursseista ja tuhoavat tavarat.

Olen niin kyllästynyt päiväkoteihin että oksettaa.

Mä olen kans samaa mieltä kuvatuki-vouhotuksesta. Joku päiväjärjestys vielä menee, mutta että tapetoidaan päiväkoti kommunikaatiokuvilla...eihän kotonakaan tarvita seinillä kuvia?  

Eikä joku raivoava lapsi lopeta raivoamista vaikka sille näyttäisi nipullisen kuvia. Vaan lapsi rauhoitetaan muilla keinoilla. 

Vierailija
21086/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos eka flunssakierros on alkanut??? Yleensä pari viikkoa aloituksesta alkaa taas taudit kiertää…

Vierailija
21087/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppii vaan teille kaikille vakalaisille, lopetin duunit toukokuussa ja olen nauttinut kesälomasta.

Ei tauteja, meteliä ja kiirettä!  Toivotan kaikille jaksamista, työ on kyllä tosi rankkaa. Ei enää vaka-elämää…

Vierailija
21088/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppii vaan teille kaikille vakalaisille, lopetin duunit toukokuussa ja olen nauttinut kesälomasta.

Ei tauteja, meteliä ja kiirettä!  Toivotan kaikille jaksamista, työ on kyllä tosi rankkaa. Ei enää vaka-elämää…

Minkä ikäinen olet? Oletko ope vai hoitaja? Ja mitä keksit vakan tilalle? 

Kysyy lh 58 vuotta.

Vierailija
21089/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään iltapäivälehdessä: "Opettajien hätähuuto: Näin hirveää on vanhempien käytös"

Onko kokemuksia?

Vierailija
21090/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivissä taas 18 lasta, 2 aikuista. Osa lapsista vielä alle 3v. Ryhmässä useampi tuen tarvitsija ja sitten sen lisäksi vielä useampi sellainen joka ei tottele mitään sääntöjä, ei voi yhtään luottaa, riehuu ja häiriköi jatkuvasti. 

Se on ihan sama mikä on henkilöstön ammattitaito tai onko kuvakortteja vai ei kuvakortteja. Ei tuon kokoisia lapsiryhmiä pitäisi hoitaa edes 5 minuuttia kahdestaan. Silti se on arkipäivää päiväkodeissa. Tuollainen lössi pitäisi sitten syöttää, vessattaa, pukea ulos kaksin. 

Vierailija
21091/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivissä taas 18 lasta, 2 aikuista. Osa lapsista vielä alle 3v. Ryhmässä useampi tuen tarvitsija ja sitten sen lisäksi vielä useampi sellainen joka ei tottele mitään sääntöjä, ei voi yhtään luottaa, riehuu ja häiriköi jatkuvasti. 

Se on ihan sama mikä on henkilöstön ammattitaito tai onko kuvakortteja vai ei kuvakortteja. Ei tuon kokoisia lapsiryhmiä pitäisi hoitaa edes 5 minuuttia kahdestaan. Silti se on arkipäivää päiväkodeissa. Tuollainen lössi pitäisi sitten syöttää, vessattaa, pukea ulos kaksin. 

Nää on niitä "tilapäisiä ylityksiä".

Vierailija
21092/21166 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja!!!! Tietääkö lasten vanhemmat? Mä en ikinä uskaltaisi jättää pientäni tuollaisen paikkaan. Vai miten te saatte vanhemmat luottamaan, että lapsi on turvassa?

Vierailija
21093/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni eilen silmälasit rikki töissä, koska lapsi löi kasvoihin. Olen myös mustelmilla ja raapimisjäljissä ja vaatteet räässä, koska syljetty päälle.

Väsyttää aivan tolkuttomasti ja vasta toinen kesäloman jälkeinen viikko takana.

Raportoithan tilanteesta ja hajotetuista silmälaseista työaikana? Aikoinaan yksityisillä päiväkodeilla vallitsi jännästi tälläinen sanomaton sopimus -politiikka, ettei väkivaltaisista tilanteista ollut sopivaa raportoida, koska silloinhan oli "taitamaton ja huono kasvattaja" jos lapsi hyökki päälle-- ja sen päälle syljetyn/satutetun hoitajan ympärille kerääntyi heti hoitajarinki riekkumaan avoimesti ylpeillen  osaamisellaan tyyliin "ettei mulla vaan kukaan lapsista nuin tee" epäsuorasti vihjaten että syy lapsen käytöshäiriöihin ja ennakoimattomiin hyökkäksiin on aina sen hoitajan joka "ei vaan osaa" . Toivottavasti tuo asenne on nykyään muuttunut.

Kunnallisista päiväkodeissa pelkästään hyviä kokemuksia, siellä tuettiin myös omaa hoitohenkilökuntaa, otettiin välittömästi vakavasti henkilökunnan hyvinvointi ja lasten tuhoava käytös. Hommattiin käytöshäiriöiselle lapselle ammatti-apua. Ehkä yksityiset toimijat pelkäsi että menettävät asiakkaan jos puuttuvat lapsen käytökseen tai paikan maine menee jos raportoidaan paljon päällekäymisiä? 

Täällä pitää ilmoituksen teon yhteydessä kertoa, että miten tilanteen olis voinut välttää ettei äityisi väkivaltaiseksi. Eli lähtökohtaisesti ajatellaan, että työntekijän vika, olisit toiminu paremmin. Ja ilmoitus ei kelpaa jos tuohon ei vastaa mitään. 

Vierailija
21094/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Oletko ope vai hoitaja? Ja mitä keksit vakan tilalle? 

Kysyy lh 58 vuotta.

Olen 60 vuotias lastenhoitaja, olin päättänyt jo kauan sitten että hoidan raha-asiani siihen malliin, että voin lopettaa työt 60 vuotiaana ja tämän tein. Olen siis ”omalla eläkkeellä”. 

Vierailija
21095/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia fiiliksiä varhaiskasvatuksesta:

Ärsyttää kaikki kuvakortit, leikin kuvittamiset seinille ja joka paikassa olevat kuvalliset ohjeet, miksi lasten ei anneta elää rauhoittavassa kauniissa ympäristössä ja ajatella itse omilla aivoilla? Vähemmän väkerrysyä, enemmän sisustussuunnittelua.

Koko varhaiskasvatus pitäisi uudistaa. Ryhmäkoot pienentää max 15 lapsen ryhmiksi joissa 3 aikuista työpäivän aikana. Erityislapsille oma aikuinen.

Aikataulut pitäisi leppoistaa niin, ettei kiireen tunnetta ole koko päivänä, vaan asiat saa tehdä rauhassa. 

Kaikenlainen turha materiaalin väsääminen ja suunnittelu pois, ja enemmän vapaata luomista, lapsen oman mielikuvituksen käyttöä, keskustelua ja luontevaa olemista ennalta suunnitellun jäykän toiminnan sijaan. 

Rikkinäiset ja huonokuntoiset lelut surutta pois, ja annetaan lasten tuoda omia leluja joista opetellaan pitämään hyvää huolta. Pelit, palapelit yms. toimii yhteisinä, lelut menee nopeasti pilalle eivätkä innosta lasta leikkimään. Lapset tappelee vähistä resursseista ja tuhoavat tavarat.

Olen niin kyllästynyt päiväkoteihin että oksettaa.

Kivoihin leluihin ei paljoa panosteta. Jostain roskalavalta pahimmillaan roudattu muiden vanhoja tai tilattu Temusta. Nehän leikkii joissain paikoissa vanhoilla autonrenkailla ja laudanpätkillä siinä pihalla, niinkuin lapset jossain ukrainan pahimmilla sota-alueilla. 

Tevellalta ylikallista ja homogeenistä muovikrääsää tai huonolaatuista ikea-tason puukrääsää. Kirjojahan ei enää osteta edes, pitäis ehtiä kirjastoa hyödyntää. 

Ylikiltit alipalkatut työntekijä omista palkkarahoistaan ostaa ne kaikki lapsia oikeasti kiinnostavat lelut. Työntekijöiden pitäisi tajuta lopettaa oman rahan käyttö työvälineisiin (joita ne lelutkin alalla on).  Ja ihmisten pitää lopettaa vanhojen lelujen lahjoittaminen varhaiskasvatukseen kun se ainoastaan mahdollistaa vastuuttoman toiminnan kunnille. 

Ilmainen vaka pois kun siihen ei selvästi kunnilla ole kiinnostusta vaan se vaan johtaa entistäkin ahkerampaan säästämiseen ja myös varsin härksiin käytökseen vanhempien taholta. 

Vierailija
21096/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää johtaja käymään ja auttamaan iltapäivällä ryhmään. Näinhän ei voi olla. Jospa saisitte sitten ryhmä avustajan, kun hän huomaa, että kaksi henkilöä ei riitä. 

Ihmettelen tuota ryhmän koostumusta, kuinka monta alle kolmivuotiasta siinä on? 

Vierailija
21097/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää johtaja käymään ja auttamaan iltapäivällä ryhmään. Näinhän ei voi olla. Jospa saisitte sitten ryhmä avustajan, kun hän huomaa, että kaksi henkilöä ei riitä. 

Ihmettelen tuota ryhmän koostumusta, kuinka monta alle kolmivuotiasta siinä on? 

Meidänkin ryhmässä 21 lasta ja kolme kaksi vuotiasta, mutta täyttävät loppuvuodesta 3v. Pieniä on tulossa tällä hetkellä paljon hoitoon ja kaikille ei meinaa paikkoja riittää. Sitten näitä pienten puolen isompia siirretään isojen ryhmään.

Vierailija
21098/21166 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta toinen viikko loman jälkeen ja nyt jo ihan poikki. Mitä tälle alalle oikein on tapahtunut? Aivan käsittämätöntä menoa. En jaksa itse edes panostaa, hoidan perustyön hyvin ja siinä se, muuten ei vaan oikeasti jaksa.

Kauhistuttaa ajatus että ryhmämme opettaja kohta keksii kaikenlaista ylimääräistä hommaa. Kaiken kaaoksen keskellä tehdään kohta askarteluja yms. Huhhuh.

Vierailija
21099/21166 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta toinen viikko loman jälkeen ja nyt jo ihan poikki. Mitä tälle alalle oikein on tapahtunut? Aivan käsittämätöntä menoa. En jaksa itse edes panostaa, hoidan perustyön hyvin ja siinä se, muuten ei vaan oikeasti jaksa.

Kauhistuttaa ajatus että ryhmämme opettaja kohta keksii kaikenlaista ylimääräistä hommaa. Kaiken kaaoksen keskellä tehdään kohta askarteluja yms. Huhhuh.

Tämä on tätä laadukasta varhaiskasvatusta. Työntekijät ovat vain täysin burn outin partaalla. Päättäjät eivät tätä ymmärrä, että liian isot ryhmät ja liian vähän henkilökuntaa kun lapset voivat nykyään niin huonosti. 

Vierailija
21100/21166 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja!!!! Tietääkö lasten vanhemmat? Mä en ikinä uskaltaisi jättää pientäni tuollaisen paikkaan. Vai miten te saatte vanhemmat luottamaan, että lapsi on turvassa?

Pakkohan vanhempien on se lapsi sinne jättää, kun töissä on käytävä, ettei leipä lopu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi