Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20811)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten päiväkodit olivat perusrauhallisia. Aidosti mahtavia työpaikkoja.
Kuului lasten naurua, leikkiä, laulua eteiseen saakka jos oli jotain kivaa meneillään.
Lepohetkellä hipihiljaista, rauhallista hengitystä ja korkeintaan aikuisen hiljainen ääni joka luki satua tai lohdutti jotain ikävöivää lasta.
Tarhatäti oli täti jota sekä lapset ja vanhemmat uskoivat ja kuuntelivat. Tultiin juttuun.
Tiimi merkitsi naisporukkaa joka oli vuosien saatossa hitsautunut yhteen. Vaihtuvuutta ei ollut- ainoastaan luonnollisen poistuman kautta ja päikkytädin eläkkeelle jääminen oli tapaus. Kun eläköitynyt hoitaja tuli joskus tervehtimään, keitettiin oikein pullakahvit ja kyseltiin lapsilta kuulumiset.
Siellä ei ollu sitä Marjattaa, jonka mielestä kahvinjuonti on saa*tanasta (paitsi hänen omansa) ja jonka mielestä jos aikuinen istuu se tarkottaa laiskuutta ja mistään muusta kuin työstä puhuminen on sekin epäasiallista käytöstä.
Nykyään työhteisössä on aina yksi tai useampi tällainen Marjatta joka pilaa koko homman kaikilta: Ja vaikuttaa myös lapsiin kun aikuiset eivät saa koke minkäänlaista rentouden tunnetta ja pelkkää "iloista olemista". Ja stressi sekä pahantuulisuus myös tarttuu aikuisista lapsiin.
Työstä on tullut niin suorituskeskeistä että se on kestämätöntä. Jokainen rauhallinen hetki pitää aina täyttää jollakin tekemisellä, siitä rauhallisuudesta ei saa pelkästään nauttia, vaan pitää olla luutuamassa kaappeja, pesemässä leluja tms.Tähän vielä päälle, että ei ole oikeutta edes lakisääteiseen lepotaukoon (eli ns. ruokataukoon), toisin kuin toimistotössä istuvilla. Ja jokainen vessareissukin pitää anoa erikseen ja parhaimillaan jos olet yli 2 minuuttia vessassa, niin saat kommenttia, että kylläpä kesti (oikeasti mulle tapahtunut). Että yritäppä pinnistellä kakat ulos tai hoitaa menkoista johtuvat hygieniasiat alle 2 minuutin.
Aivan hullu ala. Yksi 12 minuutin kahvitauko ja siitäkin saa kommenttia, kun pitää odottaa sen kahvin keittyvän jos se ei ollu valmiiksi keitettynä ja joidenkin mielestä et saisi sen jälkeen käydä esim. vessassa, vaan vessakäyntikin pitäisi suorittaa sen 12 minuutin aikana. Ja tehdä työvuoromuutokset tietenkin myös ja lukea palaverimuistio, sähköposti ja tehdä lomatoiveet ja muukin (oikeasti mulle on kommentoitu, että no mikset tehny sillon ku kävit tauolla).
Ja sitten kun oikeasti sen 12 minuuttia päätät istua, niin koko ajan kalvaa mielessä, että sua kaivataan ryhmässä ja että siellä on varmasti joku paniikkitilanne päällä. Ja todennäköisesti jos et varo, niin joku työntekijä tai esihenkilö kuitenkin päättää puhua sulle työasioita. EI EDES 12 MINUUTTIA ONNISTU SIIS PITÄÄ OIKEASTI SITÄ TAUKOA.
Ja tiimipalaveripäivinä et saa välttämättä yhtään taukoa, kun siinähän sitä istutaan ja juodaan kahvia vaikkakin työasioista puhuen samalla, eikä pysty sen jälkeenkään taukoilemaan kun opettajalla on suunnitteluaika (ja hän tietenkin aloittaa sen juomalla itse kahvit ja rupattelemalla muiden kanssa, samalla kun kollegat on ryhmässä huudon keskellä).
Semmoinen on varhaiskasvatus. Tiedän että esim. hoitoalalla ei välttämättä ehdi pitää taukoja aina, mutta ei siellä ole kuitenkaan KIELLETTY ruokataukoa (saa siis pitää jos ehtii). Mutta ravintola-ala kuulostaa aikalailla yhtä armottomalta kuin meidänkin homma, toki sielläkään ei suoranaisesti vaadita että pitää syödä samalla kun tarjolee asiakkaille, mutta mahdollisuutta ruokailulle ei mun ymmärtääkseni aina oikein anneta, varmasti riippuu paikastakin.Asialle ei voi tietenkään tehdä mitään, eihän? Muuta kuin motkottaa täällä?
Asia on ollut näin 100 vuotta. Tottakai sille voi tehdä jotakin, mutta se vaatii rohkeutta ja riskinottoa ja se tekeminen pitää aloittaa yksin, kun ihmiset on vaan tottuneita tähän että suorastaan vastustavat sitä, että taukoja olisi. Ensimmäinen ihminen, joka tekee asiasta numeron, ei tule olemaan kovin suosittu alalla työmarkkinoilla ja alaa-vaihtavat ei jaksa käyttää energiaa, kun pystyvät ajattelemaan vain omaa jaksamistaan. Muutos vaatii kuitenkin oikeusprosessin läpikäymistä, kun kvtessiä on tulkittu tietyllä tavalla iätkaiket, että "työnantaja vaan osoittaa tauon paikaksi lasten ruokapöydän".
Ironista myöskin, että sitten kun on varhaiserityislastenhoitajia eli ns. "ryhmäavustajia", niin heillä taas on oikeus taukoon: He eivät edes ole vastuussa koko ryhmästä, vaan yleenä on nimetty esim. yhden lapsen auttajaksi ja saavat samaa palkkaa kuin muutkin hoitajat: He pääsevät sille lakisääteiselle tauolle, mutta kollegat, joiden vastuulla on koko ryhmä ja sen toiminta, eivät pääse. He käyvät ruokatauolla kun kollegat syö lasten keskellä, ja n. tunnin päästä tästä he pääseekin sitten mukavasti myös kahvitauolle.Varhaiserityislastenhoitajia eli siis avustajia???
Alalla ei ole mitään varhaiserityislastenhoitajia, avustajia on, mutta he ovat sitten avustajia, joko yksilö-tai ryhmäkohtaisia. Ja heillä ei ole samanlaista kasvatusvastuuta ja he eivät ole vastuullisia kasvattajia ryhmässä ja koulutus on muutaman kk kurssityyppinen tmv.
Tehostetun ja erityisen tuen vakahoitajia on, ainakin pk-seudulla, ja heillä on alan koulutus eli lähihoitaja lapset-ja nuoret ja joillakin myös lisäkoulutusta, siis alaan liittyvä. Ja he todellakin ovat vastuukasvattajia ryhmässä.
T. Hooärrältä ja palkkiksesta
Et ole perillä nykyajan nimikkeistä. Googleta vaikkaitse varhaiserityislastenhoitaja tai varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitaja. Sillä nimikkeellä jos onnistuu saamaan vakituisen työpaikan, on aika onnellisessa asemassa, kun tosiaan saa enemmän taukoja kuin muut, ei ole niin suurta vastuuta kuin muilla, palkataan yleensä keskittymään yhteen lapseen (jos tämä on paikalla). Miinuksena yksikkö voi sitten vaihtua ihan työntekijältä kysymättä ja avustettavista osa voi olla todella haastaviakin, mutta osa sitten taas suhteellisen helppoja silloin kun on mahdollisuus kunnolla keskittyä häneen.
Ihan normaali koulutus riittää, eli ei tarvi mitään "erityistä" koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kunnallakin niitä lomia pimitetään viimeiseen asti. Sain tietää oman kesälomani ajankohdan kesäkuussa. Ilmoitin esimiehelle että ensi vuonna lomailen koko elokuun. Esimies nauroi että eihän sitä vielä tiedä, vastasin että voi kuule, kyllä sen tietää. Minä EN OLE KÄYTETTÄVISSÄ elokuussa 2027. En tule töihin, vahvistat sitten milloin vahvistat lomaani tai olet vahvistamatta, mutta minä en tule töihin vaan olen koko kuukauden reissussa.
Olen siinä pisteessä että alan opettaa esimiestäni miten minua sopii ihmisenä kohdella. Jos se ei sovi hänelle, otan potkut vastaan pystypäin. En ole mikään orja.Et sitten miettinyt mitä siitä tulisi jos kaikki toimisivat kuten sinä? Jos kaikki vain ilmoittaisivat kesälomansa ajankohdan, miten luulet että koko kesäkausi olisi turvattu jos sitä ei tarkoin suunniteltaisi?
Ei, en miettinyt. Tytär menee naimisiin ulkomailla elokuussa 2027 ja aion olla paikalla hyvissä ajoin. Esimies tietää tämän, mutta en kuulemma voi vielä tehdä suunnitelmia, koska lomaa ei voi näin varailla. Luuletko että jään tosiaan jännittelemään pääsenkö tyttäreni häihin vai en. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen.
Paska ala. Vain apteekkiala vetää vertoja tälle, etenkin jos ei satu olemaan apteekkari.
Tutkin lisää, niin se 20 minuutin joutuisa ruokatauko koski jaksotyöntekijöitä. Vuorotyöläisillä siis olisi mahdollisuus vedota tuollaisee kohtaan.
Eli tavallisilla päivätyöntekijöillä ei yksiselitteisesti ole oikeutta kuin siihen 10 minuutin taukoon. Ja tämän on liitot neuvotelleet, koska lainsäädännöllinen lähtökohta on, että pitäisi olla kunnon ruokataukoa, joka tosin ei kuulu työaikaan sellaisissa työpaikoissa joista voi poistua paikalta.
Huomioitavaa kuitenkin on, että varhaiskasvatukseen verrattavissa työpaikoissa, työntekijöillä kuitenkin on oikeus ruokataukoon ja se sisältyy työaikaan.
Eli varhaiskasvatus on tässä ihan selkeä väliinputoaja ja syy on se, että voivat syödä ja suostuvat syömään lasten keskellä.
MUTTA esimerkkiruokailu ei ole pakollista. Joten ei kun hampurilaista pitsaa jne. joukolla syömään siellä lasten keskellä, veikkaanpa ettei menis kauaa, kun alkais tulla valituksia vanhemmilta ja työnantajien olisi pakko sitten reagoida siihen.
Ja yrittäisikö työnantaja rajoittaa työntekijöiden syömistä? Ehkä, mutta ei heillä ole siihen mitään oikeutta: Työntekijät omalla rahalla ostavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä ja ei ole työntekijöiden vika, että paikka syömiselle on kaalilaatikkoa syövien lasten vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkin lisää, niin se 20 minuutin joutuisa ruokatauko koski jaksotyöntekijöitä. Vuorotyöläisillä siis olisi mahdollisuus vedota tuollaisee kohtaan.
Eli tavallisilla päivätyöntekijöillä ei yksiselitteisesti ole oikeutta kuin siihen 10 minuutin taukoon. Ja tämän on liitot neuvotelleet, koska lainsäädännöllinen lähtökohta on, että pitäisi olla kunnon ruokataukoa, joka tosin ei kuulu työaikaan sellaisissa työpaikoissa joista voi poistua paikalta.
Huomioitavaa kuitenkin on, että varhaiskasvatukseen verrattavissa työpaikoissa, työntekijöillä kuitenkin on oikeus ruokataukoon ja se sisältyy työaikaan.
Eli varhaiskasvatus on tässä ihan selkeä väliinputoaja ja syy on se, että voivat syödä ja suostuvat syömään lasten keskellä.
MUTTA esimerkkiruokailu ei ole pakollista. Joten ei kun hampurilaista pitsaa jne. joukolla syömään siellä lasten keskellä, veikkaanpa ettei menis kauaa, kun alkais tulla valituksia vanhemmilta ja työnantajien olisi pakko sitten reagoida siihen.
Ja yrittäisikö työnantaja rajoittaa työntekijöiden syömistä? Ehkä, mutta ei heillä ole siihen mitään oikeutta: Työntekijät omalla rahalla ostavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä ja ei ole työntekijöiden vika, että paikka syömiselle on kaalilaatikkoa syövien lasten vieressä.
Syön mieluummin kaalilaatikkoa lasten kanssa kuin alan rahdata kotoa jotain ruokaa päivittäin ja lämmittämään mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Paska ala. Vain apteekkiala vetää vertoja tälle, etenkin jos ei satu olemaan apteekkari.
Hoitoala on kyllä vielä pahempaa kokemuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kunnallakin niitä lomia pimitetään viimeiseen asti. Sain tietää oman kesälomani ajankohdan kesäkuussa. Ilmoitin esimiehelle että ensi vuonna lomailen koko elokuun. Esimies nauroi että eihän sitä vielä tiedä, vastasin että voi kuule, kyllä sen tietää. Minä EN OLE KÄYTETTÄVISSÄ elokuussa 2027. En tule töihin, vahvistat sitten milloin vahvistat lomaani tai olet vahvistamatta, mutta minä en tule töihin vaan olen koko kuukauden reissussa.
Olen siinä pisteessä että alan opettaa esimiestäni miten minua sopii ihmisenä kohdella. Jos se ei sovi hänelle, otan potkut vastaan pystypäin. En ole mikään orja.Et sitten miettinyt mitä siitä tulisi jos kaikki toimisivat kuten sinä? Jos kaikki vain ilmoittaisivat kesälomansa ajankohdan, miten luulet että koko kesäkausi olisi turvattu jos sitä ei tarkoin suunniteltaisi?
Ei, en miettinyt. Tytär menee naimisiin ulkomailla elokuussa 2027 ja aion olla paikalla hyvissä ajoin. Esimies tietää tämän, mutta en kuulemma voi vielä tehdä suunnitelmia, koska lomaa ei voi näin varailla. Luuletko että jään tosiaan jännittelemään pääsenkö tyttäreni häihin vai en. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen.
Tuohan on esimiehen taholta kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilö ei suhtaudu kuten esihenkilön kuuluisi. Kiusata nyt jumalauta työntekijää tuollaisella asialla!
Hieman kunnioitusta tuokin molopää voisi työntekijälleen osoittaa.
Oikea esihenkilö sanoisi: Älä suotta murehdi, asia järjestyy kyllä. Katsotaan mitä voimme tehdä.
Molopää sanoo: hih hihi hihi ei sitä ny mitenkään viälä voi tietää hi hi...
Älkää enää kysykö miksi niin moni kunnon nainen lähtee alalta pois.
Näiden tahallaan ärsyttävien molopäiden takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onkin ! Kannattaa soittaa sen esimiehen esimiehelle että mites tässä tehdään kuin joudut jännittämään pääsetkö lapsesi häihin ensi vuonna!
Minä soittaisin. Mitä tuollaisia pokkuroi jos ei tuon vertaa kerran arvosteta, töissä sekin siellä on ja vastuussa ylemmälle taholle miten käyttäytyy.
Niin kyllästynyt kuulemaan tällaisista pelleistä.
Paskovat koko tärkeää vaka-alaa tahallaan veemäisyydellään, ja se vaikuttaa laajalle ja moniin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on kyllä vielä pahempaa kokemuksen mukaan.
Riippuu hoitoalasta, monenlaista paikkaa mahtuu sen tittelin alle. Itse tulin 20 vuotta sitten hoitoalalta päiväkotiin töihin ja ensimmäinen asia mitä hämmästyin oli se, että oli vain yksi tauko pitkän työpäivän aikana. Oli aluksi melkoinen kulttuurishokki tämä, koska työ ei kuitenkaan loppuenlopuksi paljoa poikennut siitä mitä tein hoitoalalla.
Tuntui myös tosi epähygieeniseltä syödä yskivien räkäisten lasten kanssa saman pöydän ääressä. Myöskin se että piti samalla syöttää pieniä lapsia, eli tarttua välillä lapsen tahmaiseen ruokailuvälineeseen ja sitten taas omaani, tuntui todella inhottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisin pitkälle saikulle esimiehen harjoittaman kiusaamisen vuoksi, jolloin loma siirtyisi pidettäväksi myöhemmin.
Alalla on tietenkin myös rakenteellisia ongelmia, mutta on myös ihmisiä, jotka haluavat jostain syystä entistäkin enemmän tiukentaa toimintaa sellaiseksi etteivät työntekijät saa yhtään höllätä (paitsi he itse tietenkin, kun heillä on aina hyvä syy).
Ei tietenkään tuokaan ole Marjattojen syy, vaan syy on organisaatiossa ja siinä, että esihenkilöt antavat näiden melskata.
Vaikuttaa ihan älyttömän paljon työhyvinvointiin.