Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (20849)

Vierailija
20841/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä kunnallakin niitä lomia pimitetään viimeiseen asti. Sain tietää oman kesälomani ajankohdan kesäkuussa. Ilmoitin esimiehelle että ensi vuonna lomailen koko elokuun. Esimies nauroi että eihän sitä vielä tiedä, vastasin että voi kuule, kyllä sen tietää. Minä EN OLE KÄYTETTÄVISSÄ elokuussa 2027. En tule töihin, vahvistat sitten milloin vahvistat lomaani tai olet vahvistamatta, mutta minä en tule töihin vaan olen koko kuukauden reissussa. 
Olen siinä pisteessä että alan opettaa esimiestäni miten minua sopii ihmisenä kohdella. Jos se ei sovi hänelle, otan potkut vastaan pystypäin. En ole mikään orja.

Et sitten miettinyt mitä siitä tulisi jos kaikki toimisivat kuten sinä?  Jos kaikki vain ilmoittaisivat kesälomansa ajankohdan, miten luulet että koko kesäkausi olisi turvattu jos sitä ei tarkoin suunniteltaisi?

Ei, en miettinyt. Tytär menee naimisiin ulkomailla elokuussa 2027 ja aion olla paikalla hyvissä ajoin. Esimies tietää tämän, mutta en kuulemma voi vielä tehdä suunnitelmia, koska lomaa ei voi näin varailla. Luuletko että jään tosiaan jännittelemään pääsenkö tyttäreni häihin vai en. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen.

Tuohan on esimiehen taholta kiusaamista.

Se on sitten kaikkialla kiusaamista. Missään (ainakaan julkisella puolella) et voi varata itsellesi lomia. Ihan normaali käytäntö, ettei lomamatkoja voi varata etukäteen sillä periaatteella, että 100 varmasti saat loman juuri siihen kohtaan. 

Tyttären häät on aika ainutlaatuinen elämäntapahtuma; nyt ei ole kyse siitä että ollaan lähdössä ruotsinristeilylle. Tottakai pitäis onnistua loma ensi vuoden elokuussa, ainakin häiden ajankohtaan. Ihan etenkin, jos tänä kesänä suostui ottamaan minkä loma-ajan vaan, mikä ilmoitettiinkin vasta kesäkuussa. 

Oma kokemus on myös että joustaa saa kyllä työntekijä loputtomiin vaka-alalla; mut sit kun joustoa pyytää toisen suuntaan niin on kuin tyhjille seinille huutelis. 

Kestääkö sun tyttären häät koko elokuun ja monta viikkoa? Itse olen nykyään pörssiyhtiössä töissä ja meillä on kiertävät lomat. Toiveita saa toki esittää, mutta harvassa työpaikassa voi vaan ilmoittaa, että minä lomailen sitten koko elokuun ja piste. Häät, hautajaiset jne kestää yleensä sen päivän ja niille toki vapaat aina myönnetään, mutta nehän on yksittäisiä päiviä?

Moni avioituu nykyään ulkomailla. Jos on oma yksityiskone niin sitten päivässä voi just ehtiä esim sinne ja äkkiä takaisin aamuvuoroon päiväkotiin. Ettei tarvi johtajan hommata sijaista. Voi hemmetti teitä.

Ei siihen silti neljää tai viittä viikkoa saa kulumaan eli ei mikään peruste varata tyyliin koko elokuuta kesälomaksi. Siihen riittää hyvin se viikko tai vajaa. Eihän siitä tulis mitään jos kaikki työntekijät vaan ilmottaisivat milloin aikovat lomailla, koska häät, synttärit, polttarit jne. 

Jos kesälomaa on kertynyt muutama viikko, niin ihan kätevä pitää ne samalla , varsinkin kun kauemmaksi matkustaa ja noin hyvästä syystä.

Järjestelykysymys.

(sanoisi tähän se oikea esihenkilö)

Silti sitä ei voi mitenkään luvata vielä tässä vaiheessa eikä kukaan voi vaan ilmoittaa, että minäpä pidän koko lomani elokuussa reissun takia. Syy on toki hyvä, mutta niin voi olla niillä kollegoillakin hyvä syy lomailla juuri elokuussa. Siellä voi olla muitakin, jotka ovat joutuneet joustamaan. 

Eli Sinä et myöntäisi ansaittuja ja säästettyjä vapaita työntekijälle että hän pääsee matkustamaan ulkomaille tyttärensä häihin, koska muutkaan ei saa silloin olla vapaalla?

Jotenkin alkaa nyt hieman valkenemaan mistä vaka-alan kuormittavat olosuhteet taitaa johtua...

Millainen esihenkilö lupaa KOKO elokuun yhdelle työntekijälle yksien häiden takia? Mitäs ne työkaverit mahtavat ajatella? Kukaan meistä ei tiedä heidän elämäntilannettaan. Esihenkilö ei voi suosia yhtä työntekijää vaan tulee kohdella kaikkia tasapuolisesti.

Se nyt ei tässä liene olelliista miten kuka lomailunsa käyttää. Se ei oikeastaan kuulu kenellekään.

Loman voi myöntää pidettäväksi yhtäjaksoisesti. Laki ei sitä kiellä myöntämästä.

Toki yksi yleisimpiä savustuksen keinoja alalla on tehdä aivan kaikesta mihin suinkin vain voi vaikuttaa toiselle mahdollisimman ikävää.

Varsinkin jos toinen ihan ensimmäistä kertaa kehtaa oikein pyytää jotain. Niin ei, ei , ei, onnistu, epäreilua muita kohtaan, jne.

Vierailija
20842/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä kunnallakin niitä lomia pimitetään viimeiseen asti. Sain tietää oman kesälomani ajankohdan kesäkuussa. Ilmoitin esimiehelle että ensi vuonna lomailen koko elokuun. Esimies nauroi että eihän sitä vielä tiedä, vastasin että voi kuule, kyllä sen tietää. Minä EN OLE KÄYTETTÄVISSÄ elokuussa 2027. En tule töihin, vahvistat sitten milloin vahvistat lomaani tai olet vahvistamatta, mutta minä en tule töihin vaan olen koko kuukauden reissussa. 
Olen siinä pisteessä että alan opettaa esimiestäni miten minua sopii ihmisenä kohdella. Jos se ei sovi hänelle, otan potkut vastaan pystypäin. En ole mikään orja.

Et sitten miettinyt mitä siitä tulisi jos kaikki toimisivat kuten sinä?  Jos kaikki vain ilmoittaisivat kesälomansa ajankohdan, miten luulet että koko kesäkausi olisi turvattu jos sitä ei tarkoin suunniteltaisi?

Ei, en miettinyt. Tytär menee naimisiin ulkomailla elokuussa 2027 ja aion olla paikalla hyvissä ajoin. Esimies tietää tämän, mutta en kuulemma voi vielä tehdä suunnitelmia, koska lomaa ei voi näin varailla. Luuletko että jään tosiaan jännittelemään pääsenkö tyttäreni häihin vai en. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen.

Se on sitten kaikkialla kiusaamista. Missään (ainakaan julkisella puolella) et voi varata itsellesi lomia. Ihan normaali käytäntö, ettei lomamatkoja voi varata etukäteen sillä periaatteella, että 100 varmasti saat loman juuri siihen kohtaan. 

Tyttären häät on aika ainutlaatuinen elämäntapahtuma; nyt ei ole kyse siitä että ollaan lähdössä ruotsinristeilylle. Tottakai pitäis onnistua loma ensi vuoden elokuussa, ainakin häiden ajankohtaan. Ihan etenkin, jos tänä kesänä suostui ottamaan minkä loma-ajan vaan, mikä ilmoitettiinkin vasta kesäkuussa. 

Oma kokemus on myös että joustaa saa kyllä työntekijä loputtomiin vaka-alalla; mut sit kun joustoa pyytää toisen suuntaan niin on kuin tyhjille seinille huutelis. 

Kestääkö sun tyttären häät koko elokuun ja monta viikkoa? Itse olen nykyään pörssiyhtiössä töissä ja meillä on kiertävät lomat. Toiveita saa toki esittää, mutta harvassa työpaikassa voi vaan ilmoittaa, että minä lomailen sitten koko elokuun ja piste. Häät, hautajaiset jne kestää yleensä sen päivän ja niille toki vapaat aina myönnetään, mutta nehän on yksittäisiä päiviä?

Moni avioituu nykyään ulkomailla. Jos on oma yksityiskone niin sitten päivässä voi just ehtiä esim sinne ja äkkiä takaisin aamuvuoroon päiväkotiin. Ettei tarvi johtajan hommata sijaista. Voi hemmetti teitä.

Ei siihen silti neljää tai viittä viikkoa saa kulumaan eli ei mikään peruste varata tyyliin koko elokuuta kesälomaksi. Siihen riittää hyvin se viikko tai vajaa. Eihän siitä tulis mitään jos kaikki työntekijät vaan ilmottaisivat milloin aikovat lomailla, koska häät, synttärit, polttarit jne. 

Jos kesälomaa on kertynyt muutama viikko, niin ihan kätevä pitää ne samalla , varsinkin kun kauemmaksi matkustaa ja noin hyvästä syystä.

Järjestelykysymys.

Silti sitä ei voi mitenkään luvata vielä tässä vaiheessa eikä kukaan voi vaan ilmoittaa, että minäpä pidän koko lomani elokuussa reissun takia. Syy on toki hyvä, mutta niin voi olla niillä kollegoillakin hyvä syy lomailla juuri elokuussa. Siellä voi olla muitakin, jotka ovat joutuneet joustamaan. 

Eli Sinä et myöntäisi ansaittuja ja säästettyjä vapaita työntekijälle että hän pääsee matkustamaan ulkomaille tyttärensä häihin, koska muutkaan ei saa silloin olla vapaalla?

Jotenkin alkaa nyt hieman valkenemaan mistä vaka-alan kuormittavat olosuhteet taitaa johtua...

Millainen esihenkilö lupaa KOKO elokuun yhdelle työntekijälle yksien häiden takia? Mitäs ne työkaverit mahtavat ajatella? Kukaan meistä ei tiedä heidän elämäntilannettaan. Esihenkilö ei voi suosia yhtä työntekijää vaan tulee kohdella kaikkia tasapuolisesti.

Se nyt ei tässä liene olelliista miten kuka lomailunsa käyttää. Se ei oikeastaan kuulu kenellekään.

Loman voi myöntää pidettäväksi yhtäjaksoisesti. Laki ei sitä kiellä myöntämästä.

Toki yksi yleisimpiä savustuksen keinoja alalla on tehdä aivan kaikesta mihin suinkin vain voi vaikuttaa toiselle mahdollisimman ikävää.

Varsinkin jos toinen ihan ensimmäistä kertaa kehtaa oikein pyytää jotain. Niin ei, ei , ei, onnistu, epäreilua muita kohtaan, jne.

Loman VOI myöntää pidettäväksi yhtäjaksoisesti, mutta mikään pakko ei ole lomailla koko elokuuta ja siten esihenkilön ei ole mikään tarve myöntää lomaa koko elokuuksi yhden reissun takia, vaan on ihan fiksua kuulla myös muiden työntekijöiden lomatoiveet. Ymmärtäisin jos olisi pyytänyt, että saisi lomailla sen viikon kun häät pidetään, mutta koko elokuu? Entä jos kollegan lapsi aloittaa koulun ja tarvitsee lomaa elokuun eikä hänellä ole muita apuja? Toisen mummo täyttää vuosia ja synttärit pidetään Kreikassa, pitäis saada hänenkin koko elokuu vapaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20843/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo työntekijä tässä oli fiksu kun ilmoitti noin hyvissä ajoin, että hänelle on tulossa tällainen ainutkertainen tapaus ulkomailla.

Vaka-alalla törmää ihme länkyttämiseen välillä. Siksi siellä ei kauaa moni jaksa.

Vierailija
20844/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan mielellään yhtäjaksoisesti pidetään loma, kuin pilkottuna sinne tänne. 

Vierailija
20845/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo työntekijä tässä oli fiksu kun ilmoitti noin hyvissä ajoin, että hänelle on tulossa tällainen ainutkertainen tapaus ulkomailla.

Vaka-alalla törmää ihme länkyttämiseen välillä. Siksi siellä ei kauaa moni jaksa.

Tervetuloa kokeilemaan töitä vaka-alan ulkopuolelle. Yhdessäkään yrityksessä joissa olen ollut töissä, ei ole varailtu kuukauden lomia omalla ilmoituksella. Osassa kiertävät lomat ja jos ei kelpaa, neuvottelet työkaverin kanssa. Yksittäiset päivät ja viikot ovat myös aina onnistuneet, mutta että koko kuukausi? 

Vierailija
20846/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö itsekin alkaa varaamaan omat kesälomat niin, että ilmoitan vaan kuukauden jolloin en ole käytettävissä, perusteella ainutkertainen matka. Mahtaa kollegat tykätä ja varmaan alkaisivat harrastaa samaa, koska Marjattakin sai viime vuonna!

Vierailija
20847/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelykysymys.

Varmasti ei "mitenkään voi luvata" , mikäli asenne on valmiiksi tuo että työntekijällä ei saa olla yksityiselämää.

Keksimällä haetaan sitten tekosyitä miksei mitenkään voi onnistua.

Ikävää tuollainen. Henkilökunnan tukeminen ja kunnioittava vuorovaikutus on tärkeä osa työhyvinvointia.

Eikö se nimenomaan ole henkilökunnan kunnioittamista, että kuulee kaikkien työntekijöiden lomatoiveet ja perustelut eikä etukäteen lupaile yhdelle koko elokuuta yhden reissun takia?

Sinä et nyt ymmärrä. En kysele lupia. Olen poissa elokuun 2027 ja olen ilmoittanut sen esimiehelleni hyvissä ajoin. Työnantaja tekee asiassa sitten aikanaan omat ratkaisunsa, joihin minä en voi vaikuttaa.

Asia on harvinaisen simppeli.

Vierailija
20848/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kokeilemaan töitä vaka-alan ulkopuolelle. Yhdessäkään yrityksessä joissa olen ollut töissä, ei ole varailtu kuukauden lomia omalla ilmoituksella. Osassa kiertävät lomat ja jos ei kelpaa, neuvottelet työkaverin kanssa. Yksittäiset päivät ja viikot ovat myös aina onnistuneet, mutta että koko kuukausi? 

En osaa kuvitella millaisissa yrityksissä olet työskennellyt, mutta kiertävät lomat on kyllä ihan jees.

Olen ollut töissä päiväkodissa missä järjestyi ihan vaivatta kuukauden kesäloma jos tarve oli ja lomaa kertynyt. Yksikin asianomainen matkusti hieman kauemmaksi 3 viikoksi. Emme tienneet saati spekuloineet menikö hän hautajaisiin vai häihin. Johtaja myönsi ilman muuta ja auttoi itse paikan päällä töissä jos tarve oli. Ei ollut, koska hän hommasi vielä sijaisen. Muutoinkin lomienjärjestely sujui hyvässä yhteishengessä, loma-aikojen järkkääminen oli niitä helpoimpia asioita siinä PK:ssa.

Tänne on eksynyt tuollaisia jotka on olleet töissä paikoissa missä johto ei osaa organisoida hyvässä rakentavassa, hengessä, ja sitten kaikille tulee paha mieli.

Vierailija
20849/20849 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö itsekin alkaa varaamaan omat kesälomat niin, että ilmoitan vaan kuukauden jolloin en ole käytettävissä, perusteella ainutkertainen matka. Mahtaa kollegat tykätä ja varmaan alkaisivat harrastaa samaa, koska Marjattakin sai viime vuonna!

Meidän työyhteisössä kaikki olisivat iloisia kollegan puolesta joka pääsee ulkomaan reissulle tyttöärensä häihin. Kuulostaa ikimuistoiselta lomalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän