Koirasta 15€ vesimaksu, onko yleistä
Muutin uuteen vuokra-asuntoon. Sen tiesin että vesimaksu on 15€/kk, mutta sitä en tienyt että koirasta myös peritään 15€:n vesimaksu.
Taisi jäädä vuoteen tämä vuokrasuhde.
Kommentit (552)
Ällöttää kaikki koirien ja lemmikkien kautta eläjät. On niin ilosta touhua että ja lässyn lässyn. Miten tuilla eläjillä on vara pitää lemmikkiä, lääkärimaksut yms.???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan koiralleni vaahtokylvyn 3-4 kertaa viikossa, enkä maksa hänestä euroakaan vesimaksua.
Näen sieluni silmin koirasi rentoutumassa vaahtokylvyssä kynttilöiden luodessa tunnelmallista loistoaan ja shampanjan välkehtivän lasissa.
😂 Ai että, tuossa kodissa on koiran hyvä elää.
Koirista pitäisi muutenkin kerätä mojovia maksuja, loppuisi se kennelinpito. Älytöntä, että yhdellä ihmisellä pitää olla kolme tai useampi koiraa. Mieluiten vaikka koiravero 1000 € / nuppi vuodessa.
Kunnon koiraverot, kannatetaan! Niin että tuntuu. Aivan turhaa pas.komista ja keltasta lunta. Jos ei pikkulenkille pääse ilman paskakonetta niin on korvien välissä vikaa. Paljon vikaa.
Kieltämättä joskus oikein kuraisena kautena olen ajatellut koirani kuluttavan aika runsaastikin vettä, jos on joka päivä joutunut suihkuttelemaan. Meillä ei tosin mitään vesimaksuongelmaa ole, koska vesi laskutetaan kulutuksen mukaan (kuten toivoisin joka paikassa olevan, jotta päästäisiin näistäkin kiistoista).
Vierailija kirjoitti:
Mistä se vuokralainen tietää mitä se vuokranantaja tilittää eteenpäin taloyhtiölle. Ottaa vuokralaiselta vesimaksun ihmisistä ja koirista ja kanarialinnuista ja maksaa sitten taloyhtiölle eteenpäin vain ihmisistä.
Jos vuokranantaja ottaa vesimaksu lemmikeistä niin isännöitsijältä voi helposti tarkistaa ottaako taloyhtiö tämän maksun myös. Ne sopimuspohjat mitä minä olen käyttänyt rajaavat että vuokranantajalla on oikeus ottaa vain se vesimaksu minkä taloyhtiö on asettanut. Jos olisin vuokralainen niin en ottaisi asuntoa minkä vuokrasopimuksesta ei ole rajattu tätä vesimaksu määrää ja en myöskään allekirjoittaisi sopimusta missä pienistäkin lemmikeistä peritään vesimaksu. Terveisin, vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kusetukselta. Lemmikki ei lisää vedenkulutusta juurikaan ja muutenkin kuuluu ihan normaaliin vesimaksuun kuuluvaan vedenkulutukseen. Lähtisin kyllä viemään asiaa eteenpäin.
kannattaa viedä asia eteenpäin, niin saatte kaikille reilut omat mittarit ja lasku kulutuksen mukaan. Se mittarien asennus tietenkin maksaa jotain, mutta putkimiehet ovat tunnetusti halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä + mies + 2 koiraa kulutumme kuukaudessa yhteensä 1,5 kuutiota vettä, eli päivää kohti viitisenkymmentä litraa. Näin jo 3 vuotta mennyt. Oma vesimittari siis meillä, joten helppo seurata.
3 vuoden aikana ei ole myöskään tarvinnut kertaakaan pestä koiria, ei edes tassuja. Koirat juo päivässä noin 2,5 - 5,5l vettä, helppo laskea kupin täyttöjen perusteella kun vetoisuus 1l. 15e/kk/koira vesimaksu olisi sellainen, mitä en hyväksyisi meidän veden kulutuksella. Jos ei saisi neuvoteltua vastaamaan todellista kulutusta, niin vaihtaisin asuntoa.
Koira myöskin lain mukaan esine, joten erikoista jos tuon vesimaksun voi tosiaan periä. Silloinhan saisi periä myös huonekaluilta.
Nyt kun muuten lienee on suuressa osassa asunnoissa jo omat vesimittarit, miksi edelleen pitää silti maksaa vesiennakkoa? Joskus määrät ovat hurjia, jopa yli 30e/hlö.
1500 litraa kuukaudessa on todella vähän kahdelle hengelle ja kahdelle koiralle. Peseydyttekö lainkaan?
Ei peseydytä, vaan ollaan oltu 3 vuotta käymättä suihkussa.
No totta kai peseydytään, mutta ei me läträtä suihkussa eikä tuota mitään ongelmaa. Tiskit pestään käsin. Pyykkiä pestään kerran pari viikossa, vaikka vaatteetkin joka päivä vaihdetaan. Mihis sitä vettä pitäisi kuluttaa?
No, aika pieni vedenkulutus. Käyn itse kaksi kertaa päivässä suihkussa, max 5min. Ei siellä suihkussa asua tarvitse, mutta 750l/hlö/kk on kyllä jossain teltassa asumista.
Ihan rivarissa asutaan :) eikä elämä ole edes kärsimystä. Ei vain kulu vettä, niin minkäs teet. Eikä edes olla pihejä sen käytöstä, mutta ei vaan kulu.
Olen miettinyt mitä pitäisi lisätä keskiarvokulutukseen pääsemiseksi, niin kyllä se vaatisi melkein suihkussa asumista, paljon enemmän pyykin pesua, astioiden pesua juoksevan veden alla, auton pesua, varmasti koirienkin pesua viikottain. Ei pysty ei kykene.
Ennen koiria ja omaa vesimittaria meillä meni 3x enemmän vettä, mutta oman vesimittarin myötä kulutus tippui koska se läträtty veden määrä oli aika jäätävä. Meillä itse vesi on halpaa, eli hinta ei pelottanut vaan nimenomaan se määrä.
Mielestäni jokainen voisi miettiä hieman, mihin vettä käyttää. Mutta se siitä.
Omat vesimittarit olisi jokaiselle taloyhtiölle järkevä ratkaisu. Maksu kulutuksen mukaan.
Koirasta pitää ehdottomasti maksaa vesimaksu. Myös puhtaanapitomaksu kaupungeissa pitäisi määrätä koirien omistajille. Ja sen pitäisi olla vähintään 500€/vuosi. Sen jälkeen voitaisiin palkata koirien jätösten kerääjiä kaupunkeihin. Loppuisi ehkä jokakeväinen koirankakkakeskustelu?
kerrostalossa pitäisi myös maksaa räksytyskorvaus naapureille. esim 1000e/seinänaapuri/kk
meidän taloyhtiö perii 10e vesimaksulisän jauhenlihan käyttäjiltä
Vierailija kirjoitti:
Koira on irtainta, ei henkilö, kuten yleensä nuppiluvun mukaan määräytyy.
Nii mutku koira on nykyään HÄN. Eli vuokranantaja täysin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä + mies + 2 koiraa kulutumme kuukaudessa yhteensä 1,5 kuutiota vettä, eli päivää kohti viitisenkymmentä litraa. Näin jo 3 vuotta mennyt. Oma vesimittari siis meillä, joten helppo seurata.
3 vuoden aikana ei ole myöskään tarvinnut kertaakaan pestä koiria, ei edes tassuja. Koirat juo päivässä noin 2,5 - 5,5l vettä, helppo laskea kupin täyttöjen perusteella kun vetoisuus 1l. 15e/kk/koira vesimaksu olisi sellainen, mitä en hyväksyisi meidän veden kulutuksella. Jos ei saisi neuvoteltua vastaamaan todellista kulutusta, niin vaihtaisin asuntoa.
Koira myöskin lain mukaan esine, joten erikoista jos tuon vesimaksun voi tosiaan periä. Silloinhan saisi periä myös huonekaluilta.
Nyt kun muuten lienee on suuressa osassa asunnoissa jo omat vesimittarit, miksi edelleen pitää silti maksaa vesiennakkoa? Joskus määrät ovat hurjia, jopa yli 30e/hlö.
1500 litraa kuukaudessa on todella vähän kahdelle hengelle ja kahdelle koiralle. Peseydyttekö lainkaan?
Ei peseydytä, vaan ollaan oltu 3 vuotta käymättä suihkussa.
No totta kai peseydytään, mutta ei me läträtä suihkussa eikä tuota mitään ongelmaa. Tiskit pestään käsin. Pyykkiä pestään kerran pari viikossa, vaikka vaatteetkin joka päivä vaihdetaan. Mihis sitä vettä pitäisi kuluttaa?
No, aika pieni vedenkulutus. Käyn itse kaksi kertaa päivässä suihkussa, max 5min. Ei siellä suihkussa asua tarvitse, mutta 750l/hlö/kk on kyllä jossain teltassa asumista.
Ihan rivarissa asutaan :) eikä elämä ole edes kärsimystä. Ei vain kulu vettä, niin minkäs teet. Eikä edes olla pihejä sen käytöstä, mutta ei vaan kulu.
Olen miettinyt mitä pitäisi lisätä keskiarvokulutukseen pääsemiseksi, niin kyllä se vaatisi melkein suihkussa asumista, paljon enemmän pyykin pesua, astioiden pesua juoksevan veden alla, auton pesua, varmasti koirienkin pesua viikottain. Ei pysty ei kykene.
Ennen koiria ja omaa vesimittaria meillä meni 3x enemmän vettä, mutta oman vesimittarin myötä kulutus tippui koska se läträtty veden määrä oli aika jäätävä. Meillä itse vesi on halpaa, eli hinta ei pelottanut vaan nimenomaan se määrä.
Mielestäni jokainen voisi miettiä hieman, mihin vettä käyttää. Mutta se siitä.
👍. Tästähän se keskiarvo juuri tuleekin. Yksi säästää luonnostaan. Toinen laulaa kaikki aariat oopperasta joka suihkureissu
Mikäli koira ei kuluta vettä niin vesimaksulle ei ole perustetta.
Meilläkin yksityinen perii ”pienestä koirasta” lisämaksun 15e. Eipä olla hankkimassa tähän kämppään.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut koiran vesimaksusta.
En minäkään, mutta lähes päivittäin näen "koiraihmisiä" joille on liian vaikea saada kerättyä sen hurtan paskat pois.
Miten koirankakat ulkona liittyvät taloyhtiön vesimaksuun? 🤔
Ei jouduta maksaan vesimaksua. Jos jouduttaisiin, ei se vaikuttaisi mihinkään. Koiramme pitää pestä kura-aikaan joka lenkin jälkeen, joten kuluttaa vettä siinä missä ihminen.
Jaa, että lapsetko ei kuluta käytävien lattioita, kun vetää pulkkaa, stigaa jne niin että korvissa vinkuu, mutta koira kuluttaa tassutellessaan? Onko teillä yleisesti laitettu teidän sopimuksiin käytävien kulutusmaksu? Onko myös oven avausmaksu ja naapurit vahtii, kuinkamknta kertaa se pirre käytti ovea?