Muistatko, milloin lakkasit leikkimästä?
En muista itse tarkalleen milloin tämä olisi tapahtunut, mutta joku leikkihän se on viimeinen oikea leikki ollut.
Muistan vaan sellaisia asioita, että joskus ala-asteaikana puhuin koulussa jostain leluistani, jolloin luokan koviksen kysyivät että vieläkö sä leikit?? Tätä ennen en ollut edes tullut ajatelleeksi että kaikki luokkakaverini eivät leikkisi. Tämä oli ehkä joskus 10-vuotiaana. Tästä eteenpäin en enää kertonut leikeistäni (leikin täyttä häkää nuorempien siskojeni kanssa sekä itseni kanssa saman ikäisten naapurin lasten kanssa), ja luulen että aika moni muukin leikki vielä, vaikka koulussa tuolloin esitti muuta. Aidosti leikit varmaan loppuivat siinä 12-vuotiaana, kun tilalle tuli harrastuksia ja "hengailua" kavereiden kanssa leikkien sijaan.
Kommentit (26)
Ei leikkimistä kannata lopettaa koskaan. Leikki valmentaa ihmistä monessa asiassa. Todellisia haittapuolia sillä ei ole, kunhan se ei täytä aikuisen ihmisen koko elämää.
t.27v
Muutettiin toiselle paikkakunnalle 5. ja 6. luokan välissä. Lelut jäivät laatikoihin, vaikka hirveästi olisikin tehnyt mieli leikkiä. Minulla ei ollut kavereita joten kaipasin leikkimistä aivan kamalasti, mutta en viitsinyt, koska minut olisi leimattu lapselliseksi. Vielä yläasteella koulukiusattuna olisin halunnut paeta leikin maailmaan. Toivon, että lapseni uskaltavat leikkiä ja olla lapsia niin pitkään kuin haluavat. Vielä toisinaan saatan haikeudella salaa pukea tyttäreni barbeja siivotessa...
Joskus 7 luokalla. Leikki vaihtui enemmän lautapeleiksi, nintendon peluuksi, kirjoittamiseksj, piirtelyksi...
En tykkää leikkiä enään (30v.) Lasten kanssa en leiki, mutta pelaan, järjestelen nukkekotia, puen mielelläni nukkeja jne. onhan sekin tavallaan leikkiä, ajatusleikkiä jos miettii mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä jossain tilaanteessa, mitä jos voittaisi lotossa..
Leluilla leikkimisen lopetin jo kouluun mennessä 7-vuotiaana, mutta n. 9-10-vuotiaaksi asti leikittiin vielä ulkona "roolileikkejä" eli leikittiin, että oltiin esim. jotain eläimiä. 10-vuotiaasta eteenpäin se kavereiden kanssa hengailu oli sitten semmosta juoruilua, pihapelejä (kirkkis, polttopallo yms.), lautapelejä, leffojen katsomista... Limudiskoissa käytiin innolla silloin kun niitä koululla tai nutalla järjestettiin. Näin Helsingissä 90-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:31"]
Kyllä se kuudennella luokalla oli. Tein kirjahyllyyni sellaista ponitallia, mutten sitten osannut enää leikkiä sillä.
[/quote]
itsekin muistan kun olin 6 luokalla ja leikkimisessä oli jo sellaisia taukoja että se oli jäänyt vähemmälle ja kun kaivoin hepat esille että leikkisin niillä, en enää osannutkaan.
Noin 10v ikäisenä, ellei leikeiksi lasketa esim kymmenen tikkua laudalla ym "ulkopelejä". Mutta siis leluilla leikkimisen n10v. Muistan hyvin kun myin nukkekodin ja barbit ym mitä nyt olikin, itseäni nuoremmalle naapurin tytölle. Olen tehnyt "kaiken" nuorena, kuuk alkoi 11v, seurustelu 13v (seurustelin 3v ekan rakkauteni kanssa),eka kunnon työ15v, muutin kotoa ja vastasin täysin itsestäni 16v jne jne...sittemmin hidastin tahtia. (Eka lapsikin vasta 27v) olen syntynyt -60