Kiinalaisten epäkohteliaisuus
Miksi kiinalaiset sanovat muille usein suoraan päin naamaa, jos heidän mielestään esim. toinen on ruma tai tämän pitäisi laihtua? Olisiko ns. ikävän totuuden peittäminen jotain halveksuttavaa epäkohteliaisuutta tai petollisuutta kiinalaisessa kulttuurissa?
Kommentit (78)
Kyllä Kiina ja Japani on kuin yö ja päivä. Japanissa kohteliaisuus ja muiden huomioonottaminen on 100% läsnä kokoajan joka paikassa. Ei meluta, ei sotketa, ei aiheuteta muille epämukavuutta. Pidetään kohtelias etäisyys toisiin ja toimitaan yhteisten sääntöjen mukaan.
Kiinassa toimii hallittu kaaos. On ok pitää ääntä, sotkea, olla töykeä, etuilla jonossa ja jonotetaankin sitten yhtenä tiiviinä massana niin huvipuistossa kuin kaupan kassalla. Äidit motkottavat jälkikasvulleen painosta ja etenkin naimisiinmenosta. Sinkku 30-vuotias on kamala häpeä ja mahdottomuus.
Puolensa kummassakin, mutta vain Japaniin haluaisin palata vielä.
Kerro Jeesuksesta kirjoitti:
Kertotteko heille evankeliumia ?? Budha ei ole Jumala joten voi kertoa .
En ole koskaan kertonut, enkä tule kertomaankaan. En myöskään ole koskaan kysynyt, yhdenkään kiinalaisen uskonnollista vakaumusta. Kukaan ei ole halunnut edes keskustella uskonnosta, mikä tosin kyllä sopisi minulle varsin hyvin.
Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että tunnen kiinalaisia. Mukavia ihmisiä. Valitettavasti yksi joutui palaamaan Kiinaan, koska yhden lapsen -politiikan seurauksena oli ainoa ikääntyvistä vanhemmistaan huolehtija.
Ja niinpä vanhemmat eivät enää saa vastapaahdettua ja -jauhettua kahvia tuliaisiksi ulkomailta (vanhemmat eivät kahvia juoneet, mutta sen tuoksu oli heille jotakin aivan erityistä ja kun se vielä oli tyttären tuhansien kilometrien päästä tuomaa. - Ja se kahvi oli muuten toisen kiinalaisen paahtamaa ja jauhamaa)..
Olen asiakaspalvelijana monta kertaa kohdannut kiinalaisia ja pakko sanoa etteivät ole lemppareita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kiina ja Japani on kuin yö ja päivä. Japanissa kohteliaisuus ja muiden huomioonottaminen on 100% läsnä kokoajan joka paikassa. Ei meluta, ei sotketa, ei aiheuteta muille epämukavuutta. Pidetään kohtelias etäisyys toisiin ja toimitaan yhteisten sääntöjen mukaan.
Kiinassa toimii hallittu kaaos. On ok pitää ääntä, sotkea, olla töykeä, etuilla jonossa ja jonotetaankin sitten yhtenä tiiviinä massana niin huvipuistossa kuin kaupan kassalla. Äidit motkottavat jälkikasvulleen painosta ja etenkin naimisiinmenosta. Sinkku 30-vuotias on kamala häpeä ja mahdottomuus.
Puolensa kummassakin, mutta vain Japaniin haluaisin palata vielä.
No onhan tuossa naimisiin pääsemisessä puolensa, eikä "motkottaminen" ole vain joutavaa.
Puoliso on turva. Yhdessä saa sentään jotakin ja ainakin turvaa. Eikä se nyt niin kumma ole, jos vanhemmat haluavat lapsenlapsen. Monilla vain se yksi lapsi, joten sen pitäisi tehdä se lapsenlapsi. Jos ei tee, sitä ei sitten ole. Ja taas päästään siihen, että lapset ovat vanhuuden turva.
Kiinalaiset ovat omituisia. He eivät hymyile, heille ihminen on kuin ilmaa. Asiakaspalvelutyössä itsekin heitä olen kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa, myös Japanissa ja Etelä-Koreassa on paljon eri "sosiaalisen hierarkian" tasoja. Eri tasolla olevat käyttäytyvät eri tavalla.
Yleensä paljon sivystystä saanut osaa pitää kielensä kurissa.
Suomessa tätä on vaikea käsittää, koska kaikilla on suht samanlainen koulusivistystausta.
Tämä juuri. Kiitos, olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa.
Tää on hauska palsta. Luulenpa että jos kiinalaiset olisi korvattu jollain muulla ihmisryhmällä/kansalaisuudella tää ketju olis varmaan jo poistettu.
Oletteko huomanneet että joitakin ryhmiä saa kommentoida vapaammin?
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset ovat omituisia. He eivät hymyile, heille ihminen on kuin ilmaa. Asiakaspalvelutyössä itsekin heitä olen kohdannut.
Oletko varma ettet anna itsestäsi epäkohteliasta ja etäistä kuvaa? Muistathan hymyillä? Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kiinalaisten kanssa, aina käyttäytyvät erittäin hyvin, hymyilevät minulle ja minä takaisin heille. Voi olla että johtunee siitä että puhun sujuvaa mandariinia ja ymmärrän heidän tapojaan.
Aspana on tullut huomattua, että ylivoimaisesti tylyimmät ja mulkuimmat asiakkaat tulee kiinasta ja muutenkin kaukoidästä.
Ovat kyllä kovasti maireita ja mukavia kun hyötyvät siitä, mutta muuten ollaan ihan hlvetin omahyväisiä ja ilkeitä.
Kuvittelevat olevansa jotain maailmannapoja.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset yrittävät ainakin omalla maallaan olla kohteliaita joka suuntaan. Eihän sitä koskaan tiedä, minkä taakseen jättää sen edestään löytää ja niin päin pois. Muurahaispesässä on ihan ok asustaa, kun kaikki koittavat ottaa toiset huomioon.
Kiinalaiset on järkeilleet sen niin, että resurssit ovat rajalliset, joten aina on parasta vetää kotiinpäin, tai ainakin omalle joukolle. Jokaiselle vastaantulijalle ei kannata olla kohtelias, vaan ne säästetään omalle sisäpiirille. Kyynärpäätaktiikka on siis kuningas.
Kumpikin tapa toimii niin kauan, kun kaikki muutkin ovat sisäistäneet saman systeemin, eikä ketään ala jurppimaan toista enempää. Kulttuurien kohdatessa kiinalainen ei edes huomaa muitten paheksuntaa, vaan ihmetellään toisten heikkoutta. Tämän takia kiinalaisia ja japanilaisia turistiryhmiä ei pidä majoittaa samaan hotelliin. Aamiasbuffetista tulee sotatanner.
Voi voi sinua sivistymätöntä typerystä. Olisit edes tarkistanut faktat. Kyynärpäätaktiikkaa käyttävät kiinalaiset ovat vaurastunutta keskiluokkaa mikä ei tarkoita koko Manner-Kiinaa, Taiwania, Singaporea tai Hong Kong -Macao akselia.
Meidänfirman kiinalaiset kumppanit on tosi jees joka mittasuhteessa. Kohteliaita osaavia kovia painaa hommia hienoja ihmisiä kaikenkaikkiaan
Ihme höpinöitä
Vierailija kirjoitti:
Ovat todella sivistymätön kansa. Kaikesta vuosituhansien historiasta huolimatta.
Tuhansia vuosia vanha sivistys tuhoutui kommunistien kulttuurivallankumouksessa.
Kommunismi ja sosialismi tuhoaa sivistyksen ja käytöstavat.
Tähän on lisättävä että Kiinassa on helppo tienata rahaa.
Eli täällä monet törmäävät kiinalaisiin joilla on rahaa matkustella mutta he eivät ole välttämättä korkeasti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pidä länsimaalaisista. Lisäksi tosiaan erilainen tapakulttuuri. Naiselle voi sanoa mitä vain. Ja sellainenkin asia on niillä eri, että fyysinen tila ihmisen ympärillä paljon pienempi kuin suomalaisilla. Muistaakseni japanilaiset ja suomalaiset vaativat eniten tilaa ympärilleen. Kiinalainen taas tunkee tosi lähelle seisomaan ilman, että siinä on mitään luonnotonta heidän mielestään. Ehkä henkisesti on sama juttu, onhan toisen ulkonäön kommentointi aika yksityisten rajojen ylittämistä.
Ovat kyllä aivan hulluna blondien perään, mutta kulttuuri ei arvosta naisia, paitsi nyt kun naisia on selvästi vähemmän he ovat haluttuja.
R4smuksessa ollaan myös samaa mieltä aasialaisista ja heitä ei todellakaan haluta suomeen.
Afrikan ja lähi-idän miehistä siellä tykätään kuten tälläkin palstalla. Sekä myös tietyt poliittiset päättäjät jopa hakevat viimeksi mainituista maista väkeä suomeen
Kiina on ollut virallisestikin kapitalistinen maa jo 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi lienee syynä tapainturmelukseen.
lienee ja lienee. Et siis tiedä.
Ei tullut mieleesi, että ehkä ovat aina kunnioittaneet rehellisyyttä eivätkä näe mitään epäkohteliasta tuossa?
Mittaavat kohteliaisuutta eri mittareilla. Se on semmoista, että eri kulttuureissa on eri tavat.
Joku pölhö täällä väitti, että koskisi vain länsimaalaisia. Ei pidä paikkaansa. Aikoinaan eräässä Kiinan lähetystössä maailmalla oli kaksi samannimistä virkailijaa. Puuheessa heidät erotettiin toisistaan siten , että toisen nimeneteen lisättiin sanat "hevosen naama". Oli ihan kuvaava, eikä kukaan kitissyt.
Jos olisin laittanut sanan "on", koen, että minun olisi tullut perustella ja laittaa joku lähdeviite tutkimukseen aiheesta. En jaksa mutuilla feikisti.
Yhden kiinalaisen naisen kanssa olin taannoin kämppis eräällä matkalla. Ihan kiva nainen muuten juttukaverina, mutta täräytti aika suoraan ostamistani uusista kengistä, että rumat olivat kuulemma. 😀 Ei hän tosin tykännyt ranskalaisesta silloisesta kenkämuodista muutenkaan. Tykkäsi sirommista kengistä ja ehkä kiinalaisessa kulttuurissa sirous naisen jalan ja kenkien osalta on edelleen pop. Omasta mielestäni kengät olivat kuitenkin hienot ja diplomaattisesti totesinkin sen.
Myös Hollannissa on aika suorasukaista väkeä eli eivät juurikaan siloittele sanojaan. Siellä myös palvelukulttuuri kaupoissakin on vähän tökeröä.
kiinalaisten todella idioottimaista käytöstä olen nähnyt useammankin kerran lentokentillä, eli ei ole vain näiden tv-sarjojen totuutta. Pari japanilaista tunnen ja ovat vierailleet kotonani, ovat todella kohteliata, mukavia ja kiinnostuneita suomalaisista tavoista.