Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä murre on mielestäsi ärsyttävimmän kuuloinen? Entä kivoimman?

Vierailija
05.12.2014 |

Mun korvaan särähtää vähän tuo turun murre, mutta rauman murteesta taas tykkään. :-)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:47"]Mun mielestä oikeastaan kaikki murteet kuulostavat enemmän tai vähemmän ärsyttäviltä. Inhokkilistani ykkösenä ovat kaikki itämurteet, myös Turku ja Rauma ovat aika kammottavia. Ja Oulun murre on todella typerän kuuloista.

Parhaiten siedän Etelä-Pohjanmaan murretta, koska totuin siihen lapsena, mutta kyllähän sekin kuulostaa aika karmealta, ja kirjoitettuna se on vielä karmeampaa :D

Keski- ja pohjoispohjalaiset murteet sekä hämäläismurteet eivät ärsytä niin kovasti, ehkä sen takia, että ne muistuttavat kuitenkin jonkin verran Etelä-Pohjanmaan murretta (no ainakin enemmän kuin muut murteet).

Peräpohjalaiset murteet ovat lähinnä hassuja, niitä tulee harvemmin kuultua. Stadin slangi ei ärsytä, mutta monien helsinkiläisten puhetyyli (kyseessä ei siis ole varsinainen murre) kuulostaa kyllä tyhmältä.

Porin murre ei jostain syystä kuulosta mun korvaani niin pahalta.
[/quote]

What. Pohjoispohjalaiset murteet eivät ärsytä, mutta et kuitenkaan siedä Oulun murretta? Oulu on Pohjois-Pohjanmaan pääkaupunki.

Länsilappilaisena kannatan tietty peräpohjalaisia murteita, ne ovat kotoisia ja korvaani sympaattisia. Pohjalaismurteita pidän tönkköinä, ja Oulun murre kuulostaa jotenkin kovalta. Pääasiassa rannikkoseutujen murteet (vaikka Turun murre) kuulostavat omaan korvaani miellyttävimmiltä. Savolaisesta viäntämistä en ymmärrä.

Vierailija
22/26 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 02:33"]

What. Pohjoispohjalaiset murteet eivät ärsytä, mutta et kuitenkaan siedä Oulun murretta? Oulu on Pohjois-Pohjanmaan pääkaupunki.

[/quote]

Totta, tuo pohjoispohjalaiset tuli mun kommenttiin vahingossa, jokin ajatushäiriö. Keskipohjalaiset murteet eivät ole mun korvaan niin vahvoja kuin esim. Oulun ja lähiseutujen murteet, joten ne ovat vielä ihan ok.

Ja jotenkin niin ennalta-arvattavaa, että alkuperäinen vastaukseni saa alapeukkuja :D  Kyseessä on kuitenkin vain mun henkilökohtainen mielipide, eikä mulla tietenkään ole tapana toitottaa sitä ääneen. En loukkaa sillä muita eikä teidänkään tarvitse siitä loukkaantua. Nämähän ovat tottumis- ja mieltymyskysymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähen kohta keittään kahavia ja laitan siihen maitua.... En tykkää puhuttuna Turun ja Tampereen murteista ja savolaisista ihmisistä.

Vierailija
24/26 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaisten kieli on ainoa murre josta en pidä! Savo kuulostaa kauniin lupsakalta tämän karjalaisen korvaan. :)

Vierailija
25/26 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 05:54"]

Turkulaisten kieli on ainoa murre josta en pidä! Savo kuulostaa kauniin lupsakalta tämän karjalaisen korvaan. :)

[/quote]

Minusta taas karjalan murre kuulostaa kivalta ja jotenkin sitä, että sen puhuja on iloinen. Tai sitten olen vaan tavannut iloisia karjalalaisia.. :)

Vierailija
26/26 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähen kohta keittään kahavia ja laitan siihen maitua.... En tykkää puhuttuna Turun ja Tampereen murteista ja savolaisista ihmisistä.

Oulun murre on järkyttävän kuuloista. Se on hidasta ja töykeää. Oululaiset naiset etenkin puhuvat lisäksi huutamalla. Turku ja Tampere ovat ok