Mikä murre on mielestäsi ärsyttävimmän kuuloinen? Entä kivoimman?
Mun korvaan särähtää vähän tuo turun murre, mutta rauman murteesta taas tykkään. :-)
Kommentit (26)
ärsyttävin on jyväskylän murre, kivoin on turun tai porin murre.
Jännä, että et tykkää Turun murteesta, mutta Rauman kyllä :D Samaa murreperhettä ja molemmat vahvoja. Mutta makuasioista ei sovi kiistellä :)
Itse en tykkää mistään vahvoista murteista, eli lounaismurteet, Savon murre eikä Oulun murre oikein uppoa. No on Pirkanmaankin murre aika ilkeän kuuloista. Pidän yleiskielestä eniten, eli helpointa minun on oleskella pk-seudulla ja Vaasassa!
Tykkään lapin murteesta, kun olen sieltä kotoisin. Mikään murre ei ärsytä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:08"]
Varmaan joku lahden tms missä sekoittuu monta murretta. Tai sitten porin. Aivan kamalan töksähtelevää. Kaikista kivoin on mielestäni kuusamossa puhuttava murre (mikä lienee). Ihanan rauhallisen kuuloista. Itse olen helsingistä kotoisin.
[/quote]
Isäs oli töksähtelevä ko sua teki. Pori murtees ei ol mittää vikkaa.
Mahtaako Jyväskylässä olla mitään murretta? Olen kuullut tutkimuksesta, että siellä puhutaan LÄHINNÄ kirjakieltä, siis "enemmän kirjakieltä" kuin missään muualla Suomessa.
Rakastan belgianhollantia eli flaamia :) limburgilaisten puhetapa oksettaa, en pidä siitä lässytyksestä. Suomen murheista pidän Savon ja Lapin murteista. Vihaan sitä murretta missä ihmiset sanovat "istusin" kun tarkoittavat "istuin", mikä lie Pohjanmaan murre on.
kyllä jyväskyläläiset puhuu selvästi omalla tavallaan, eli eikö se silloin ole murre. en ole ikinä kuullutkaan että puhuisivat eniten kirjakieltä....! ehei ainakaan siltä kuulosta!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:03"]Mun korvaan särähtää vähän tuo turun murre, mutta rauman murteesta taas tykkään. :-)
[/quote]Turun murre on koira :-o
Mun mielestä oikeastaan kaikki murteet kuulostavat enemmän tai vähemmän ärsyttäviltä. Inhokkilistani ykkösenä ovat kaikki itämurteet, myös Turku ja Rauma ovat aika kammottavia. Ja Oulun murre on todella typerän kuuloista.
Parhaiten siedän Etelä-Pohjanmaan murretta, koska totuin siihen lapsena, mutta kyllähän sekin kuulostaa aika karmealta, ja kirjoitettuna se on vielä karmeampaa :D
Keski- ja pohjoispohjalaiset murteet sekä hämäläismurteet eivät ärsytä niin kovasti, ehkä sen takia, että ne muistuttavat kuitenkin jonkin verran Etelä-Pohjanmaan murretta (no ainakin enemmän kuin muut murteet).
Peräpohjalaiset murteet ovat lähinnä hassuja, niitä tulee harvemmin kuultua. Stadin slangi ei ärsytä, mutta monien helsinkiläisten puhetyyli (kyseessä ei siis ole varsinainen murre) kuulostaa kyllä tyhmältä.
Porin murre ei jostain syystä kuulosta mun korvaani niin pahalta.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:13"]Jännä, että et tykkää Turun murteesta, mutta Rauman kyllä :D Samaa murreperhettä ja molemmat vahvoja. Mutta makuasioista ei sovi kiistellä :)
Itse en tykkää mistään vahvoista murteista, eli lounaismurteet, Savon murre eikä Oulun murre oikein uppoa. No on Pirkanmaankin murre aika ilkeän kuuloista. Pidän yleiskielestä eniten, eli helpointa minun on oleskella pk-seudulla ja Vaasassa!
[/quote]
No kunhan jotain heitin. En edes tiedä, miltä kyseiset murteet kuulostaa. :D Ap
Tampereen murre ihan paras. Nääs.
Eteläpohjanmaan murre on vajaaälyisimmän, hitaimman, vastenmielisimmän ja huumorintajuttomimman kuuloinen murre koko Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:54"]
Tampereen murre ihan paras. Nääs.
[/quote]
Muillekin tähän kiäleen rakastuneille:
https://www.facebook.com/groups/tampereenmurre/?fref=nf
Ja rumin murre on ehdottomasti turkkune ja savo
Turun murre kuullostaa hassulta, sellaiselta kivalta. Oikea Karjalan murre on kaunista, sellaista kalevalamaista. Muuten itä- ja pohjoismurteet ovat inhokkejani, samoin Hesan slangi. Olen Hämeestä, mutta aika kauhealta Tampereen murre kyllä kuullostaa. Tavallinen yleiskieli ei ota korvaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 02:05"]
Turun murre kuullostaa hassulta, sellaiselta kivalta. Oikea Karjalan murre on kaunista, sellaista kalevalamaista. Muuten itä- ja pohjoismurteet ovat inhokkejani, samoin Hesan slangi. Olen Hämeestä, mutta aika kauhealta Tampereen murre kyllä kuullostaa. Tavallinen yleiskieli ei ota korvaan.
[/quote]
Hesan slangi?! Se, että olet Hämeestä, ei tarkoita mitään mitä tulee Tampereen murteeseen. Häme on aika laaja alue...
kyllä se vaan kotikunnan savon ruplatus parraalta kuulostaa :) turkuusen murre särähtää korvaan.
Hollannin murteista inhokkini on flaami, sehan kuulostaa ihan saksalle, paljon rumempaa.
Mutta jos Hollannin sisalla pysytaan niin arsyttavimman kuuloista on Amsterdamin murre, sellaista honottamista vaan.
Suomessa pidan eniten Ita-Suomen murteista, vaikken sielta kotoisin olekaan.
Tampereen murre on kaikista hauskin vaikka ei sitä joka päivä ehkä jaksaisi kuunnella :D Ja kun niin moni nuorikin tamperelainen puhuu sillä "kyä nääs meinaa mää käväsiv viikko sitte siä kaljalla siä uuressa Tammelan paarissa"-tyylillä, ei ehkä ihan noin karkeasti mutta melkein kuitenkin. Vähiten pidän Helsingin ja Rauman murteista.
Varmaan joku lahden tms missä sekoittuu monta murretta. Tai sitten porin. Aivan kamalan töksähtelevää. Kaikista kivoin on mielestäni kuusamossa puhuttava murre (mikä lienee). Ihanan rauhallisen kuuloista. Itse olen helsingistä kotoisin.