Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk-opinnot kaatumassa siihen ettei harjoittelupaikkaa löydy

Vierailija
14.06.2025 |

Kokemuksia? Onko mahdollista saada opinnoille lisäaikaa tästä syystä???

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja sitten hyväksiluetutat sen harjoitteluna.

Vierailija
2/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut yhteydessä opettajaan? Minulla ei opiskeluaikoina ollut voimavaroja hakea riittävästi harjoittelupaikkaa. Olin yhteydessä omaan vastuuopettajaan joka järjesti minulle lopulta harkkapaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri amk-opintojen ongelma. Voi hyvin päätellä kuinka helppoa on saada palkkatyö, jos kukaan ei ota edes ilmaiseen harjoitteluun.

Vierailija
4/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri amk-opintojen ongelma. Voi hyvin päätellä kuinka helppoa on saada palkkatyö, jos kukaan ei ota edes ilmaiseen harjoitteluun.

kuka menisi edes ilmaiseen harjoitteluun?

Vierailija
5/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta oma yritys ja tee siinä harkka. 

Vierailija
6/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten, kun omana aikanani jollain opiskelutovereillani ei ollut harjoittelupaikkaa löytynyt, niin he alkoivat tekemään ensin opinnäytetyötä, ja siinä ohessa hakivat harjoittelupaikkaa.

Vierailija
7/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma yritys ja tee siinä harkka. 

Miten omaan yritykseen voi tehdä harkan?

Vierailija
8/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuka menisi edes ilmaiseen harjoitteluun?

Sellaiset joilta mm. laki estää suorittamasta osaa harjotteluja palkallisenä? Terveisiä sote-alalta.

Vierailija
9/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lisäaikaa, mutta sitten joutuu maksamaan koko opintolainan itse. 

Vierailija
10/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain lisäaikaa, mutta sitten joutuu maksamaan koko opintolainan itse. 

En ole ottanut opintolainaa

Vierailija
11/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi alkaa etsimään harjoittelupaikkaa jo siinä tokan vuoden alussa. Itse en tajunnut.

Vierailija
12/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, onko jotain koulun projektia tai koululla jotain hommaa, jossa voisit harjoittelun suorittaa. Jouduin itse turvautumaan tähän. Onneksi jouduin olemaan tuossa tekemisissä vain tuosta projektista vastaavan opettajan kanssa, joka oli tiukka, mutta ymmärtäväinen ja antoi tehdä paljon hommia etänä. Vaati kuitenkin keskusteluja ja raportteja etenemisestäni ja siitä, että ymmärsin, mitä olin tekemässä. Oli kuitenkin ihan tyytyväinen ja vaati vain vähän muutoksia.

Vierailija
13/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy, onko jotain koulun projektia tai koululla jotain hommaa, jossa voisit harjoittelun suorittaa. Jouduin itse turvautumaan tähän. Onneksi jouduin olemaan tuossa tekemisissä vain tuosta projektista vastaavan opettajan kanssa, joka oli tiukka, mutta ymmärtäväinen ja antoi tehdä paljon hommia etänä. Vaati kuitenkin keskusteluja ja raportteja etenemisestäni ja siitä, että ymmärsin, mitä olin tekemässä. Oli kuitenkin ihan tyytyväinen ja vaati vain vähän muutoksia.

Kuinka tarkkoja tuntimääristä ollaan tuolla

Vierailija
14/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-HULLU TAAS VAUHDISSA 

Vierailija
15/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on siis autisminkirjon diagnoosi ja luulen, että tuolla opettajillakin on. En siis yleensä tule ihmisten kanssa toimeen, mutta tuon opettajan kanssa tulin harvinaisen hyvin toimeen. Useat muut oppilaat taas pitävät tuota opettajaa ihan OK:na, mutta paljon vaativana ja tiukkana. Omasta mielestäni tuo opettaja vaati vaan ihmisiä tekemään työnsä, eikä sietänyt laiskottelua.

Vierailija
16/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntavastuuta kaivattaisiin yrityksiltä että saataisiin opiskelijoille harkkapaikat

Vierailija
17/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntavastuuta kaivattaisiin yrityksiltä että saataisiin opiskelijoille harkkapaikat

Itse työelämässä olevana ymmärrän erittäin hyvin, etteivät yritykset oikein enää mielellään ota harjoittelijoita koska koulutuksen taso on laskenut niin alas. On työntekijöille todella työlästä ohjata opiskelijaa joka ei osaa edes perusasioita.

Näin ei tietenkään kaikilla ole, ja käsittääkseni ongelma on erityisesti ammattikoulu tasolla. Ketjun aloittaja on amk-opiskelija joten pohjataidot ovat varmasti ihan asialliset eikä koske häntä. Puhun ilmiöstä yleisellä tasolla.

Vierailija
18/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tarkkoja tuntimääristä ollaan tuolla

Ainakin itselläni oli tarkkaa ja siitä piti pitää kirjaa. En nyt muista enää tarkkaa tuntimäärää, mutta se oli paljon. Itselläni oli niin, että piti suorittaa koko tutkinnon työharjoittelu 6 kuukaudessa kesäkuu-joulukuu, mutta sain sen suoritettua jo joskus marraskuun puolivälin jälkeen. Tämä vaati kuitenkin usean tunnin työskentelyä päivittäin. Toki alussa otin rennommin, mutta sitten kiristin tahtia. Kotikaupungissani on yhä ja oli tuolloin myös ihan normaalisti sunnuntaisin auki oleva kaupungin kirjasto ja olin siellä syksyn ajan myös melkein joka sunnuntai useita tunteja työskentelemässä.

Vierailija
19/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kehotan ottamaan suoraan yhteyttä koulutusohjelman päällikköön/johtajaan. Työharjoitteluista muka vastaavaan opettajaan ei kannata ottaa yhteyttä. Näitä ei kiinnosta auttaa ja hoitaa työtään, eikä osaamista ole ja saat vaan haukut ja syyttelyä kun olet erilainen. Tällä päälliköllä/johtajalla on ilmeisesti jopa jotain työhön liittyvää virkavastuuta, tulosvastuuta tai vastaavaa ja suhtautuminen ongelmiin on erilaista. Puhun nyt siis omista kokemuksistani. 

Vierailija
20/46 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia palkattoman työn muotoja on nykyään niin paljon, että kaikille ei riitä paikkaa.

On ihan oikea ja todellinen ongelma, että opintoja ei harkkapaikkojen puutteen vuoksi saa valmiiksi. AMK-tutkintoihin kuuluu kaiken lisäksi useita harjoitteluja sellaisillakin aloilla, joille lukuisat erilaiset harjoittelut eivät ole tarpeen. Sairaanhoitajille tietenkin on, mutta joku tradenomi tai insinööri ei mene ihan erilaisiin harkkaympäristöihin.