Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?
Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.
Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.
Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?
ap
Kommentit (260)
Paljon koulun eteen puurtaneet ”kympin tytöt” eivät mitenkään erityisesti menestyneet, mutta taas luontaisesti älykkäät ja vähällä vaivalla kymppejä saaneet menestyivät. Näin oman kokemuksen perusteella.
Koska kulttuurissamme pidetään yhä helposti koulussa menestyneitä poikia lahjakkaina ja tyttöjä ahkerina pingottajina. Kympin tyttöjen morkkaaminen on sekä kateutta että naisvihaa, selityksen avulla monen on helpompi kestää oma tavallisuus tai heikompi suoritus. Ajatelkaa nyt järjellä: kympin tytöt ovat kaikella todennäköisyyydellä usein myös lahjakkaita, harvemmin pelkästään (tai välttämättä eivät edes ollenkaan) ahkeria. Itse en joutunut hirveästi ponnistelemaan edes yliopistossa, mutta opin jo koulussa pitämään menestykseni omana tietonani. Arvaatte varmaan miksi. Työelämässä olen pärjännyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttöjen heikko arvostus johtuu varmaan ennen kaikkea vertailusta miehiin.
Naisten älykkyyden hajonta on mitä on, eli hyvin tasainen on käyrä miehiin verrattuna. Silti näitä kympin tyttöjä istuu jossain määrin ihan korkeissakin asemissa.
Jos tulee oikein vakava paikka, kumman haluaisit itse lääkäriksi/yhteiskunnalliseksi päättäjäksi: ahkeran ja älykkään vai superahkeran ja hitusen keskivertoa fiksumman?
Kova paikka on usein sellainen, että siitä ei mitään oppikirjaesimerkiä ole olemassa. Toimintatapa pitää osata luoda siinä hetkessä.Väitteesi on virheellinen. Naisilla on hajontaa vähemmän lähinnä siellä aivan ääripäissä, eli kun puhutaan älykkäimmästä tai tyhmimmästä kahdesta prosentista. Arvioiden mukaan siinä älykkäimmässä kahdessa prosentissa on tuplamäärä miehiä verrattuna naisiin, sama pätee tyhmeliineihin. Muuten, maailman korkein mitattu älykkyysosamäärä löytyi naiselta. Googlaa vaikka.
Kiitos. Kaksi prosenttia on paljon. Todistit juuri minun pointtini oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttöjen heikko arvostus johtuu varmaan ennen kaikkea vertailusta miehiin.
Naisten älykkyyden hajonta on mitä on, eli hyvin tasainen on käyrä miehiin verrattuna. Silti näitä kympin tyttöjä istuu jossain määrin ihan korkeissakin asemissa.
Jos tulee oikein vakava paikka, kumman haluaisit itse lääkäriksi/yhteiskunnalliseksi päättäjäksi: ahkeran ja älykkään vai superahkeran ja hitusen keskivertoa fiksumman?
Kova paikka on usein sellainen, että siitä ei mitään oppikirjaesimerkiä ole olemassa. Toimintatapa pitää osata luoda siinä hetkessä.Väitteesi on virheellinen. Naisilla on hajontaa vähemmän lähinnä siellä aivan ääripäissä, eli kun puhutaan älykkäimmästä tai tyhmimmästä kahdesta prosentista. Arvioiden mukaan siinä älykkäimmässä kahdessa prosentissa on tuplamäärä miehiä verrattuna naisiin, sama pätee tyhmeliineihin. Muuten, maailman korkein mitattu älykkyysosamäärä löytyi naiselta. Googlaa vaikka.
Tämä maailman älykkäimmäksi mitattu nainen muuten kasvoi perheessä jossa ei juuri koulutuksesta välitetty. Tyttö pistettiin töihin vanhempien yritykseen. Varmaan aika tyypillinen tarina ollut monelle älykkönaiselle. Onneksi hän alkoi myöhemmin kirjailijaksi.
He säteilevät ymprilleen häpeää
Itse kanssa käsitän termin "kympin tyttö" niin että se ei tarkoita pelkästään kympin arvosanoja koulussa. Vaan kympin tytöllä viitataan yleensä ihmiseen joka on perfektionisti ja näkee todella paljon vaivaa sen eteen että saa kokeesta kympin tai esim siihen että asuntonsa on aina siisti. Siis sellaista pakonomaista suorittamista. Ehkä jopa jonkin diagnoosin arvoista. Ja kympin tyttöjä voi olla myös pojissa mutta harvemmin.
On aivan eri asia jos saa kokeista kymppejä ilman stressiä ja pänttäämistä. Erityisesti se että jos kykenee menemään kokeeseen ilman että pitää olla varma että osaan kaiken koealueesta on minusta merkittävää. Eli siis se että onko pakko osata vai se että osaan hyvin eikä haittaa jos teen kokeessa jonkun virheen. Eli kympin tyttö termiin yhdistetään yleensä se kova halu hallita kaikkea pakonomaisesti.
Itse olen tuntenut yhden tällaisen pojan. Juu kirjoitti 6 laudaturia. Mieleeni jäi kerta kun voivotteli kovin koulussa minulle kuinka ei kerinnyt silittää puseroaan ennen kouluun lähtöä ja onko se nyt aivan ryppyinen. Tuijotin tuota poikaa todella hämmentyneenä. Itse en silittänyt koskaan puseroani kouluun. Keksin kymmeniä mielenkiintoisempia tekemisiä aamuun kuin puseron silittäminen...
Minulla on ollut työkaverina myös tällainen kympin tyttö. Hän oli mielettömän ahkera ja oppi helposti kaikkea uutta. Mutta meillä meni paljon aikaa pieniin yksityiskohtiin kun hän pohti ja pohti jotain merkityksetöntä pikkuasiat tehtäisiinkin se tavalla A vai B. Minä rupesin päättämään kummalla tavalla tehdään ja ilmoitin että minun vika jos menee väärin. Ja jatkoin työtä. Eli jos pelkää aina tekevänsä virheen niin elämä on itselle todella rankkaa ja esim työnteko hidasta kun kaikki asiat pitää varmistella moneen kertaan.
Kympin tytölle voi olla todella vaikeaa myöntää tehneensä virheen ja muuttaa mielipidettään tai tapaansa toimia. Tämä näkyy esim meidän pääministerin toiminnassa.
Toisaalta kympin tyttö on joissakin töissä todella hyvä. Mutta väärässä ympäristössä turhasta täydellisyyden tavoittelusta kärsii tekijä itse ja ympäristökin. Hyvässä yhteydessä taas kaikki voittavat.
Yläasteella luokallani oli miespuolinen "kympin tyttö". Kauhea haloo jos kokeesta ei tullut kymppiä. Sai burn outin ylioppilaskirjoitusten aikaan ja ne meni penkin alle. Nykyään duunarina.
Luokalla oli myös älykäs poika. Kaikki tiesivät tämän vetävän kymppejä kokeesta, mutta ei tehnyt siitä numeroa. Teki harrastuksestaan työn itselleen. On kyllä maisteri ihan toiselta alalta.
Ei ole kympin tyttöjä, kaikilla on vikansa. Toiset saavat vaan puolustajia.
Suomessa vallitsee myytti ”vaivatta älykkäästä koulumenestyjästä joka saa kymppejä tekemättä mitään”.
Tämä on myytti.
Menestys vaatii aina ponnisteluja ja moni kouluaine vaatii sitä ulkoa opettelemista ja toistoa, toistoa, toistoa, jotta sen oppii.
Minua siskot haukkuivat vuosia ahkeraksi ja tyhmäksi koska tein paljon töitä koulun eteen.
No, minä olen maisteri, siskoista toinen jäi peruskouluun ja toinen hikisesti äherrettyyn lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet aina etenevät työelämässä suhteilla ja sillä, että ovat hyviä tyyppejä.
Nainen taas on naiselle susi ja miehet suosivat miehiä ennemmin kuin naisia.Niin, miehet etenevät työelämässä suhteilla ja suosimalla toisia miehiä. Sitten on ihan sama onko naiset toisilleen susia vai lampaita, kun heillä ei ole yhteiskunnassa ja työelämässä sellaista valtaa, että voisivat helposti pönkittää naispuolisten kavereittensa etenemistä työelämässä tai yhteiskunnassa.
Miten joku hyväsisko toimistosihteeririnki tai lähihoitajarinki saa ketään etenemään yhtään mihinkään, kun miehet on firmojen toimareita ja hoitolaitosten pomoja?!
Tonkin nainen on toiselle naiselle susi myytin voisi jo haudata. Eiköhän se ole miesten keksimä ja menee enemmänkin niin että mies on toiselle miehelle hyväveli ja naiselle susi, vaikka muuta väittää!!!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on se kokemus, että kympin tytöistä harvemmin tulee työelämässä menestyjiä. Olen itse ollut kympin tyttö, mutta sosiaalisilta taidoiltani aika vajavainen, joten minusta ei ole tullut oikein mitään. Minulla oli kavereina niitä toisia kympin tyttöjä, eikä heilläkään ole mennyt sen kummoisemmin. Olen jotenkin ajatellut, että kympin tyttöjä ei sellaisenaan arvosteta, vaan vaadittaisiin muitakin ominaisuuksia, ja oma kokemukseni kyllä tukee tätä. Hyvällä koulumenestyksellä ei sellaisenaan välttämättä tee mitään, vaan esimerkiksi niiden sosiaalisten taitojen olisi hyvä olla hyvät. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, ja tietenkin on olemassa niitä kympin tyttöjä, joilla on kaikki muutkin palikat kohdillaan. Minä en valitettavasti kuulu heihin.
Keskinkertainen kasin koululainen, mies vastaa:
En ole koskaan erityisen paljoa panostanut kouluun tai opiskeluun. Opinnoissa riitti läpipääsy ja muun ajan keskityin hauskanpitoon ym.
Työelämässä olen pärjännyt aika hyvin, vaikka työura ei ole paljoa kiinnostanut. Enemmän kiinnostaa oma perhe, harrastukset, matkailu ym. Olen nyt yli viisikymppisenä tajunnut, mikä on ollut oma vahvuuteni. Se on ollut sosiaalinen pelisilmä. Olen hyvä tekemään yhteistyötä, minuun luotetaan ja ammatillisesti olen riittävän pätevä. En ole alani huippuammattilainen, mutta saan porukan puhaltamaan yhteen hiileen. Hankalissa projekteissa pystyn olemaan rauhallisena ja aistin, millainen luonne kullakin on. Ja sen mukaan käsittelen eri ihmisiä eri tavoilla.
Joskus kohtaan ns. kympin suorittajia. Aika usein on niin, että he eivät itse tajua miten ympäristö suhtautuu heidän töksähtäviin kommentteihin. Ihmetellen saatan seurata jotain keskustelua tai väittelyä. Ajattelen mielessäni, että eikö tuo ymmärrä lainkaan, että joutuu tekemään tuon toisen kanssa töitä vielä pitkään?
Eli yhteenvetona: Työelämässä on oltava yhteistyökykyä. Pelkillä numeroilla ei yleensä pärjää.
-inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on se kokemus, että kympin tytöistä harvemmin tulee työelämässä menestyjiä. Olen itse ollut kympin tyttö, mutta sosiaalisilta taidoiltani aika vajavainen, joten minusta ei ole tullut oikein mitään. Minulla oli kavereina niitä toisia kympin tyttöjä, eikä heilläkään ole mennyt sen kummoisemmin. Olen jotenkin ajatellut, että kympin tyttöjä ei sellaisenaan arvosteta, vaan vaadittaisiin muitakin ominaisuuksia, ja oma kokemukseni kyllä tukee tätä. Hyvällä koulumenestyksellä ei sellaisenaan välttämättä tee mitään, vaan esimerkiksi niiden sosiaalisten taitojen olisi hyvä olla hyvät. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, ja tietenkin on olemassa niitä kympin tyttöjä, joilla on kaikki muutkin palikat kohdillaan. Minä en valitettavasti kuulu heihin.
En ole koskaan erityisen paljoa panostanut kouluun tai opiskeluun. Opinnoissa riitti läpipääsy ja muun ajan keskityin hauskanpitoon ym.
Työelämässä olen pärjännyt aika hyvin, vaikka työura ei ole paljoa kiinnostanut. Enemmän kiinnostaa oma perhe, harrastukset, matkailu ym. Olen nyt yli viisikymppisenä tajunnut, mikä on ollut oma vahvuuteni. Se on ollut sosiaalinen pelisilmä. Olen hyvä tekemään yhteistyötä, minuun luotetaan ja ammatillisesti olen riittävän pätevä. En ole alani huippuammattilainen, mutta saan porukan puhaltamaan yhteen hiileen. Hankalissa projekteissa pystyn olemaan rauhallisena ja aistin, millainen luonne kullakin on. Ja sen mukaan käsittelen eri ihmisiä eri tavoilla.
Joskus kohtaan ns. kympin suorittajia. Aika usein on niin, että he eivät itse tajua miten ympäristö suhtautuu heidän töksähtäviin kommentteihin. Ihmetellen saatan seurata jotain keskustelua tai väittelyä. Ajattelen mielessäni, että eikö tuo ymmärrä lainkaan, että joutuu tekemään tuon toisen kanssa töitä vielä pitkään?
Eli yhteenvetona: Työelämässä on oltava yhteistyökykyä. Pelkillä numeroilla ei yleensä pärjää.
-inssi
Sinä olet pärjännyt sillä että olet mies.
Huonoa pelisilmää ja kateutta osoittaa termisi ”kympin suorittaja”.
Siksi koska he ovat usein ylimielisiä, omassa erinomaisuudessaan piehtaroivia tylsimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet aina etenevät työelämässä suhteilla ja sillä, että ovat hyviä tyyppejä.
Nainen taas on naiselle susi ja miehet suosivat miehiä ennemmin kuin naisia.Niin, miehet etenevät työelämässä suhteilla ja suosimalla toisia miehiä. Sitten on ihan sama onko naiset toisilleen susia vai lampaita, kun heillä ei ole yhteiskunnassa ja työelämässä sellaista valtaa, että voisivat helposti pönkittää naispuolisten kavereittensa etenemistä työelämässä tai yhteiskunnassa.
Miten joku hyväsisko toimistosihteeririnki tai lähihoitajarinki saa ketään etenemään yhtään mihinkään, kun miehet on firmojen toimareita ja hoitolaitosten pomoja?!
Tonkin nainen on toiselle naiselle susi myytin voisi jo haudata. Eiköhän se ole miesten keksimä ja menee enemmänkin niin että mies on toiselle miehelle hyväveli ja naiselle susi, vaikka muuta väittää!!!
Julkisen puolen johtajista valtaosa on naisia (64%). Naisten osuus yritysten johtajissa on 78 % HR puolella ja viestintäpuolella 73 %. Miksi nämä naiset ei nosta alaistensa palkkaa korkeammalle ja nosta heitä johtotasolle?
Toinen seikka. Naiset voisi vaikka itse perustaa firman ja palkata sinne pelkästään naisia ja maksaa heille huipputason palkkaa.
Ja lopuksi: Väitteesi on kliseinen, se on virheellinen ja poliittisesti värittynyt. Joten älä väitä niitä todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-inssi
Kun asia-argumentteja ei ole, niin käytetään sukupuolikorttia. Jos nainen ei pärjää, hän voi aina piiloutua sukupuolisyyn taakse. Mies ei voi syyttää sukupuolta omasta epäonnistumisestaan.
En ymmärrä, missä asiassa olisin kateellinen kympin suorittajille, koska olen yleensä pärjännyt heitä paremmin ja ollut heille esimies. Ja kympin suorittajista en maininnut sukupuolta. Itse olen ollut esimies vain miehille. Omia esimiehiäni ovat olleet sekä miehet, että naiset, suunnilleen 50/50.
Ota ne feministiset lasit pois silmiltäsi ja katso maailmaa siten, kuin se oikeasti on.
Miten ihmeessä ahkeruudesta ja sinnikkäästä puurtamisesta asettamiensa tavoitteiden saavuttamiseksi on tullut halveksittavaa, ja ilman omaa ansiota geeneissä saaduista luontaisesta lahjakkuudesta ja älykkyydestä puolestaan ihailtavaa?
Todella nurinkuriset arvot joillain. Ihannoidaan enemmän henkilöä, joka saa haluamansa tuosta vaan yrittämättä. Eikö itsensä kehittämisen pitäisi olla hyvä asia ”karvoihin katsomatta”?
Kympin tytöt taidetaan kokea ärsyttävinsi siksi, että he ovat valmiita uhraamaan menestykselle itseämenemmän ja heidät koetaan siten uhaksi kilpailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-inssi
Kun asia-argumentteja ei ole, niin käytetään sukupuolikorttia. Jos nainen ei pärjää, hän voi aina piiloutua sukupuolisyyn taakse. Mies ei voi syyttää sukupuolta omasta epäonnistumisestaan.
En ymmärrä, missä asiassa olisin kateellinen kympin suorittajille, koska olen yleensä pärjännyt heitä paremmin ja ollut heille esimies. Ja kympin suorittajista en maininnut sukupuolta. Itse olen ollut esimies vain miehille. Omia esimiehiäni ovat olleet sekä miehet, että naiset, suunnilleen 50/50.
Ota ne feministiset lasit pois silmiltäsi ja katso maailmaa siten, kuin se oikeasti on.
Laiskanpullea typerä keskivertoinssi saa ihan keskiverron elämän ihan vaan koska on mies.
Arvosanoista viis, mutta jos muodot on vielä kympin luokkaa niin kelpaa.
Minä käsitän kympin tyttöyden suorittamiseksi ja ulkopäin annettujen raamien täyttämiseksi. Olen kohdannut myös kympin poikia. Joskushan jotkut ovat aikuisiällä kovin pettyneitä, kun ovat tehneet kaiken ”oikein”, mutta suurta menestystä ei tullutkaan.
Olin koulussa aina hyvä, opin tosi helposti. Käyttäydyin kuitenkin aika huonosti, ehkä osittain siksi että en halunnut kympin tytön leimaa. Suhtauduin aika ylimielisesti kaikkiin raameihin, enkä pitänyt siitä, jos minun luultiin välittävän kovinkin paljon jostain satunnaisen opettajan mielipiteistä.
Nykyään koulutettuna keski-ikäisenä tätinä käyttäydyn jo oikein hyvin, pyrin olemaan sopuisa, selkeä ja rauhallinen. Kympin tyttöys se taas kummittelee, kun minua saatetaan ikään kuin rauhoitella tai tsempata siinä sävyssä, että luullaan että olen suunnilleen itku silmässä, yötä myöten stressanut raporttini kokoon. En sitten viitsi sanoa, että sutaisin kokoon muun surffailun ohessa.
Väitteesi on virheellinen. Naisilla on hajontaa vähemmän lähinnä siellä aivan ääripäissä, eli kun puhutaan älykkäimmästä tai tyhmimmästä kahdesta prosentista. Arvioiden mukaan siinä älykkäimmässä kahdessa prosentissa on tuplamäärä miehiä verrattuna naisiin, sama pätee tyhmeliineihin. Muuten, maailman korkein mitattu älykkyysosamäärä löytyi naiselta. Googlaa vaikka.