Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?

Vierailija
09.10.2021 |

Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.

Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.

Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?

ap

Kommentit (260)

Vierailija
101/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin arvostan kympin tyttöja. Ei ole osunut koskaan kumppaniksi, mutta 8-9 tyttöjä on ollut useampi. Ja kaikki olleet hyviä omalla tavallaan. Ainahan meitä yksilöitä on joka lähtöön. Ei se koulumenestys ihan kaikkea kerro.

Vierailija
102/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia mikä kympin tytöissä häiritsi kouluaikana minua oli se, kun kokeet menivät 'oikeesti siis ihan tosi huonosti' ja sitten sieltä tuli kuitenkin se kymppi. Miten muka voi arvioida oman osaamisensa noin väärin??

Mutta ehkä tuolla tavalla on yritetty madaltaa odotuksia ja menestymispaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska ihmiset ovat kateellisia sille, että joidenkin vahvuuksia arvostetaan koulumaailmassa enemmän kuin toisten.

t. kasin tyttö

P.S. Ei kaikki ne, jotka olivat koulussa "kympin tyttöjä", menesty työelämässä.

Ei varmaan kaikki, mutta mahdollisuus menestymiseen työelämässä on heillä huomattavasti korkeampi kuin mulla, vitosen tytöllä.

Vierailija
104/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on se kokemus, että kympin tytöistä harvemmin tulee työelämässä menestyjiä. Olen itse ollut kympin tyttö, mutta sosiaalisilta taidoiltani aika vajavainen, joten minusta ei ole tullut oikein mitään. Minulla oli kavereina niitä toisia kympin tyttöjä, eikä heilläkään ole mennyt sen kummoisemmin. Olen jotenkin ajatellut, että kympin tyttöjä ei sellaisenaan arvosteta, vaan vaadittaisiin muitakin ominaisuuksia, ja oma kokemukseni kyllä tukee tätä. Hyvällä koulumenestyksellä ei sellaisenaan välttämättä tee mitään, vaan esimerkiksi niiden sosiaalisten taitojen olisi hyvä olla hyvät. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, ja tietenkin on olemassa niitä kympin tyttöjä, joilla on kaikki muutkin palikat kohdillaan. Minä en valitettavasti kuulu heihin.

Naisille ihan aidosti on paljon vaikeampaa tehdä uraa kuin miehille. Kympin ja vitosten tyttöjenkin kannattaisi kaikkien lopettaa naisten kanssa kilpailu opiskelun jälkeen.

Vierailija
105/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla on monesti kateus. Pelko siitä, että se kympin tyttö onkin oikeasti älykkäämpi kuin mitä itse on tai omat lapset ovat. Silloin pitää päästä julistamaan, että "kyllähän niitä kymppejä saa, kun ei muuta tee kuin pänttää ulkoa kaiket illat". Joillekin taas on voinut kympin tytön stereotypia vahvistua jostain yksittäisestä (puoli)tutusta. Jos minun pitäisi omasta kokemuksestani määritellä kympin tyttö, määritelmä poikkeaisi stereotypiasta isosti; lukiossa ne meidän luokan tytöt, jotka pärjäsivät koulussa parhaiten, olivat myös kovimpia bilettäjiä...

Vierailija
106/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi älykkäät ja ahkerat kympintytöt eivät ole onnistuneet raivaamaan tietään yhteiskunnan ja talouselämän johtopaikoille? Millä aseilla kasin pojat ovat pystyneet menestyksen torppaamaan?

Vierailija
107/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taustalla on monesti kateus. Pelko siitä, että se kympin tyttö onkin oikeasti älykkäämpi kuin mitä itse on tai omat lapset ovat. Silloin pitää päästä julistamaan, että "kyllähän niitä kymppejä saa, kun ei muuta tee kuin pänttää ulkoa kaiket illat". Joillekin taas on voinut kympin tytön stereotypia vahvistua jostain yksittäisestä (puoli)tutusta. Jos minun pitäisi omasta kokemuksestani määritellä kympin tyttö, määritelmä poikkeaisi stereotypiasta isosti; lukiossa ne meidän luokan tytöt, jotka pärjäsivät koulussa parhaiten, olivat myös kovimpia bilettäjiä...

Määrittelysi ei osu kympin tyttöön. Käsite määrittää nimenomaan sellaisen, joka hankkii kovalla pänttäämisellä hyviä arvosanoja. Se, joka saa hyviä arvosanoja löysin rantein lahjakkuuden avulla, ei ole kympin tyttö, vaikka hänellä onkin yhtä hyvät arvosanat. Kuka hullu kadehtisi sellaista, joka joutuu ponnistelemaan jo lukiossa kovasti saadakseen hyviä numeroita. Tai jossain amk:ssa. 

Vierailija
108/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi kympin tyttö, joka ei todellakaan ollut ahkera ja jätti kirjat lukematta. Koulu tuntui vain helpolta. Riitti, että kuunteli tunnilla. En todellakaan pitänyt melua arvosanoista, päinvastoin. Yritin piilotella, ettei muut kiusaisi. Pahinta oli kun opettaja ääneen sanoi ketkä sai kympin. Ja sit myös kiusattiin, jos joku kerta saikin "vain" ysin.

Vapaa-aika meni urheillessa ja perheen kanssa viettäen.

Elämässä olen ihan hyvin pärjännyt, mutta varmasti paremmin, jos joku ope olisi joskus vaatinut minulta enemmän työntekoa.

Vierailija
109/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kympin tytöistä on kuitenkin pänttääjiä. Turha uskotella muuta.

Vierailija
110/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään 10 tytöistä, jos niillä on hyvät tisut!

Vierailija
111/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti hauku kympin tyttöjä, mutta mun pari lapsuudenystävää ovat sellaisia, enkä oikein viihdy enää heidän kanssaan. Myönnän, kyseessä on jonkinlainen kateus. He pärjäävät elämässä niin hyvin, ovat hyväpalkkaisissa töissä, hyvä itsetunto, ei masennusta, hyvät miehet, heillä näyttää kaikki olevan niin v--un hienosti.

Ja minä hyvä kun peruskoulusta pääsin läpi ja olen niin tyhmä ettei amiksestakaan tullut mitään, keskeytin sen. Huonopalkkaisissa paskatöissä painanut koko ikäni, mielenterveys mennyt, ei ole rahaa mihinkään kivaan, yritä siinä sitten kahvitella näiden naisten kanssa heidän hienostokodeissaan ja keksiä jotain yhteistä juteltavaa.

Viihtyvätkö hyvin menestyneet ystäväsi sinun seurassasi?

Vierailija
112/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tyttö on negatiivinen ilmaisu sen vuoksi, että hänen oletetaan arvosanojen perusteella olevan lahjakkaampi, millaiseksi hän paljastuu. Sen vuoksi tarvitaankin vaativampiin tehtäviin älykkyys- ja soveltuvuustestejä, joilla mitataan myös lahjakkuutta sekä  henkisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia. Niillä saadaan seulottua joukosta parhaat, ne jotka ovat saaneet hyviä arvosanoja ilman suurta ponnistelua, lahjakkuutensa avulla. 

Samasta syystä kympin tytöt ovat useammin ärsyttäviä ja hankalia ihmisiä, koska he yliarvostavat omia kykyjään. Kun on saavuttanut jotakin sellaista kovalla ponnistelulla, minkä lahjakkaammat saavat helposti, arvostaa osaamistaan ja saavutuksiaan liikaa. Tämä on tutkittu havainto, lahjakkaat ja älykkäät ihmiset arvostavat saavutuksiaan ja osaamistaan vähemmän kuin ne, joille samat saavutukset ovat kovan työn takana.  Kympin tyttö, joka luulee saavutustensa olevan kaikille yhtä vaikeaa, luulee yleisestikin ymmärtävänsä asioita enemmän, mitä hän käsittää. Yhdistelmä, jossa ahkera keskiverto ihminen omaa suuren pätemisen tarpeen ja liian suuret luulot itsestään on erittäin ikävä. 

Komppaan. Useimmat "kympin tytöt" ovat erittäin ärsyttäviä. Heidän kanssaan on vaikea keskustella, koska he pitävät itseään fiksuina ja älykkäinä, mutteivat sitä ole. Kovalla työllä ovat saaneet amk -tutkinnon tai jonkun helpon yliopistotutkinnon, jossa ei tarvita niinkään älyä, vaan pänttäämistä. Keskusteluissa he putoavat kärryiltä ja inttävät ulkomuistista kirjoista oppimiaan asioita, kykenemättä älykkääseen keskusteluun ja itsenäiseen ajatteluun. Miksei sitten ole kympin poikia? Koska pojat ovat nuorena enemmän vetelyksiä ja ne jotka tahkoavat hyviä numeroita, saavat niitä lahjakkuutensa avulla. Sen vuoksi poikien arvosanatkin ovat keskimäärin huonompia, vastaten paremmin todellista tasoa. 

Ihan yhtä paljon on niitä tyttöjä, jotka ovat nuorena enemmän vetelyksiä ja monesti ne tytöt jotka tahkoavat hyviä numeroita, saavat niitä lahjakkuutensa avulla.

Miksi nainen ei voi olla luonnostaan lahjakas?

Vierailija
113/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt on kateellisia kympin tytöille.

Pojat on katkeria, kun kympin tytöt ei anna römpsää heille.

Aikuisia ärsyttää, kun kympin tyttö on heitä älykkäämpi.

-ei ole helppoa kympin tytöillä ei...

Vierailija
114/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkul kirjoitti:

Minä tykkään 10 tytöistä, jos niillä on hyvät tisut!

Usein kympin tytöt oli hoikkia ja pienirintaisia. Sellaiset söpöt ja pienet...

Vierailija
115/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä naisvaltaisella alalla. Joukkoomme on sattunut minun mielestäni useampi näitä kympin tyttöjä, pyritään tekemään parhaansa, vaikka se ei aina olisi tarpeen tai ilmoittaudutaan tehtävään kuin tehtävään, mihin ei ole edes kykyjä. Ainakin parilta heistä puuttuu tunneäly - olen eilisestä saakka pohtinut, teenkö pomolle ilmoituksen työpaikkakiusaamisesta. Jos käytös minua kohtaan olisi ollut vastaavaa, olisin sanonut suoraan, mutta on vaikea puuttua tilanteeseen, kun läsnä on useampia ihmisiä ja asiakkaita. Perustelu tuli jo eilen selväksi: minä tiedän tämän ja tämä on kaikkien parhaaksi, mutta hän olisi voinut tehdä sen itsekin ja meidän koulutus on aika samantasoinen kaikilla. Ja ihan vain ystävällisyyttään  ja avuliaisuuttaan hän käskytti toista.

Vierailija
116/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei hauku kympin tyttöjä koska ovat suorittaneet opinnot hyvin arvosanoin. Mutta työelämässä arvosanoilla ei ole mitään arvoa, vain sillä miten työssään menestyy. Ja silloin vaikuttavat aivan eri asiat kuin

Työelämässä pärjää jos on hyvä myyjä, hyvä johtaja tai luova kehittäjä. Mikään näistä ei korreloi sen kanssa mikä auttaa opinnoissa. Kylmä totuus on, että opinnoissa voi pärjätä vain sillä, että opiskelee tunnollisesti, ei muuta. Työelämässä tällä taidolla ei tee mitään.

Vierailija
117/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi kympin tyttö, joka ei todellakaan ollut ahkera ja jätti kirjat lukematta. Koulu tuntui vain helpolta. Riitti, että kuunteli tunnilla. En todellakaan pitänyt melua arvosanoista, päinvastoin. Yritin piilotella, ettei muut kiusaisi. Pahinta oli kun opettaja ääneen sanoi ketkä sai kympin. Ja sit myös kiusattiin, jos joku kerta saikin "vain" ysin.

Vapaa-aika meni urheillessa ja perheen kanssa viettäen.

Elämässä olen ihan hyvin pärjännyt, mutta varmasti paremmin, jos joku ope olisi joskus vaatinut minulta enemmän työntekoa.

Tästäkin näkee, että kympin tyttö voi olla ihan rento tyyppi. Asiaan pakkomielteisesti suhtautuvat ulkopuoliset pyrkivät maalaamaan hänestä sellaista kuvaa, joka parhaiten lääkitsisi heidän omaa heikkoa itsetuntoaan.

Vierailija
118/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän edes ole kympin tyttö vaan lahjakas/älykäs - ei se, että saa kymppejä ole ainoa kriteeri

Vierailija
119/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin aikanaan ns kympin tytön kanssa. Kympit perustuivat hauki on kala-tyyppiseen pänttäämiseen. Koulumenestys oli neuroottista a ei mitään kiinnostusta mihinkään muuhun lukemiseen kuin koulukirjoihin. Nykyään perusvirkamies, varmasti oikea uravalinta.

Vierailija
120/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kirjoitti:

Miksi älykkäät ja ahkerat kympintytöt eivät ole onnistuneet raivaamaan tietään yhteiskunnan ja talouselämän johtopaikoille? Millä aseilla kasin pojat ovat pystyneet menestyksen torppaamaan?

En ny jaksa alkaa erittelemään niitä keinoja. Mutta eipä tässä lopputuloksessa ole erityisemmin hurraamista. Sitäpaitsi yhteiskunnan ja myös talouselämän ylimmillä orsilla istuu useinmiten kympin poika. Mutta kuten todettua ei sekään mitään takaa.