Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?

Vierailija
09.10.2021 |

Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.

Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.

Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?

ap

Kommentit (260)

Vierailija
161/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ne feministiset lasit pois silmiltäsi ja katso maailmaa siten, kuin se oikeasti on.

Laiskanpullea typerä keskivertoinssi saa ihan keskiverron elämän ihan vaan koska on mies.

Noinhan se menee! Miesten on ihan turha muuta väittää. Töissä naisten nimikkeet on sihteerejä, miesten päälliköitä, vaikka käytännössä koulutustaustassa tasollisesti ja työtehtävissä ja vastuutasoissa ei ole kovin kummoista eroa! Ihan on työelämässä itse nähty ja koettu. Sihteerille ja voi siten maksaa huonompaa palkkaa ja CVssä ei ole niin vetävä työkokemus. 

Vierailija
162/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempi, ihan asiallinen kommenttini näköjään poistettiin, joten laitetaan uusiksi. Olen seurustellut lukioikäisenä juurikin tällaisen kympin tytön kanssa. Jo silloin huomasin, miten kouluun suhtautumisessa oli pakkomielteisiä sävyjä. Esimerkiksi jotkut normaalit peruskokeet saivat aikaan sellaisen paineen, että hän oli suorastaan sairaalloinen siihen valmistautuessaan. Siinä hän oli poikkeus, että seurusteli. Tämäkin pitkälti sattuman vuoksi, vanhempamme tunsivat toisensa ja olimme eräässä kesätapahtumassa ja aloitimme sieltä.

Hänen oli hyvin vaikea rentoutua seurustellessammekaan. Herkästi keskustelu lähti menemään niihin kouluasioihin ja läheisyyttä oli ajoittain haastavaa saada. Hän kyllä tykkäsi siitä, mutta pakkomielle opiskeluajan maksimointiin johti siihen, että hän katsoi usein kelloa. Oma lukunsa oli seksi, jossa hänellä oli vaikeuksia rentoutua. Esimerkiksi orgasmin saamiseen jouduttiin käyttämään todella paljon aikaa, koska hän ei uskaltanut heittäytyä ja antaa mennä. Saimme tämän "kirouksen" lopulta murrettua ja luulen sen olleen hänelle todella iso asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempi, ihan asiallinen kommenttini näköjään poistettiin, joten laitetaan uusiksi. Olen seurustellut lukioikäisenä juurikin tällaisen kympin tytön kanssa. Jo silloin huomasin, miten kouluun suhtautumisessa oli pakkomielteisiä sävyjä. Esimerkiksi jotkut normaalit peruskokeet saivat aikaan sellaisen paineen, että hän oli suorastaan sairaalloinen siihen valmistautuessaan. Siinä hän oli poikkeus, että seurusteli. Tämäkin pitkälti sattuman vuoksi, vanhempamme tunsivat toisensa ja olimme eräässä kesätapahtumassa ja aloitimme sieltä.

Hänen oli hyvin vaikea rentoutua seurustellessammekaan. Herkästi keskustelu lähti menemään niihin kouluasioihin ja läheisyyttä oli ajoittain haastavaa saada. Hän kyllä tykkäsi siitä, mutta pakkomielle opiskeluajan maksimointiin johti siihen, että hän katsoi usein kelloa. Oma lukunsa oli seksi, jossa hänellä oli vaikeuksia rentoutua. Esimerkiksi orgasmin saamiseen jouduttiin käyttämään todella paljon aikaa, koska hän ei uskaltanut heittäytyä ja antaa mennä. Saimme tämän "kirouksen" lopulta murrettua ja luulen sen olleen hänelle todella iso asia. 

Sinä olit vain huono sängyssä.

Ja hän koki että sinä olisit tyypillinen kivireki jota hän joutuisi laahaamaan menestyksensä jarruna.

Been there dumped that.

Vierailija
164/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hän koki että sinä olisit tyypillinen kivireki jota hän joutuisi laahaamaan menestyksensä jarruna.

Been there dumped that.

En usko että kyse oli siitä, ettenkö olisi pystynyt toimimaan sängyssä oikein. Käytimme esileikkiin aikaa, annoin suuseksiä ja etenimme rauhallisesti.. mutta hän ei vaan pystynyt rentoutumaan. Lopulta saimme sitten tämän murrettua ja oli kuin joku hieroja olisi laukaissut pahan noidannuolen asiakkaan selästä. Hän rentoutui ja alkoi sitten saamaan orgasmeja joka ikisellä seksikerralla. 

Vierailija
165/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there dumped that.

En usko että kyse oli siitä, ettenkö olisi pystynyt toimimaan sängyssä oikein. Käytimme esileikkiin aikaa, annoin suuseksiä ja etenimme rauhallisesti.. mutta hän ei vaan pystynyt rentoutumaan. Lopulta saimme sitten tämän murrettua ja oli kuin joku hieroja olisi laukaissut pahan noidannuolen asiakkaan selästä. Hän rentoutui ja alkoi sitten saamaan orgasmeja joka ikisellä seksikerralla. 

Et tietenkään usko. Pieni miehisyytesihäm romahtaisi.

Vierailija
166/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there dumped that.

Et tietenkään usko. Pieni miehisyytesihäm romahtaisi.

Miksi olet noin aggressiivinen? Oletko itse sitten jäänyt ilman miestä tai kipuiletko orgasmivaikeuksien kanssa?

-ohis

Vierailija
167/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä. Kuka vaan saa kymppejä kun lukee kaiket päivät illat

Vierailija
168/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin. Ihmisten oppimiskyvyissä on suuria eroja. Osa oppii hyvinkin helposti ja vähäisellä lukemisella, osa joutuu paneutumaan enemmän. Miksi tuo jälkimmäinen olisi automaattisesti huono asia?

Vierailija
169/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkul kirjoitti:

Minä tykkään 10 tytöistä, jos niillä on hyvät tisut!

Usein kympin tytöt oli hoikkia ja pienirintaisia. Sellaiset söpöt ja pienet...

Ei ole korrelaatiota älykkyyden ja rintojen koon välillä mihinkään suuntaan (puhun nyt tässä luonnollisista rinnoista lähinnä). Seksismiä on haukkua isorintaisia tyhmiksi, tähän sortuu myös monet naiset.

Rinnat ovat rasvaa, joten ylipainoisilla on keskimäärin suuremmat rinnat kuin hoikilla. Tilastojen mukaan koulutetummat ovat keskimäärin hoikempia, joten keskimäärin älykkäämmät ovat pienempirintaisia.

Ja normaalipainoisilla/hoikilla rasva kerääntyy eri paikkoihin. Eli minä, yli 9 keskiarvolla lukiosta valmistunut ja viiden ällän ylioppilas (D-kupin rinnat oli silloin) olen varmaan tyhmempi kun pienirintainen luokkakaverini, joka oli yhtä painava noin kuin minä (mutta ei pärjännyt niin hyvin koulussa). Rasvojen kerääntyminen rintoihin ei tyhmennä eikä se, että rintarauhaskudosta on tavallista enemmän, siksi hoikillakin naisilla voi olla suurehkot rinnat. Tunkkainen asenne, että isorintaiset ovat tyhmempiä.

Vierailija
170/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin. Ihmisten oppimiskyvyissä on suuria eroja. Osa oppii hyvinkin helposti ja vähäisellä lukemisella, osa joutuu paneutumaan enemmän. Miksi tuo jälkimmäinen olisi automaattisesti huono asia?

Kympin tytöt pänttäävät niin, että osaisivat kirjan takaperin unissaankin ja silti pänttäisivät lisää. Eli päntätään koska pelätään huonoa numeroa. He itse kärsivät siitä. Jos tällaiselle laittaisi opiskelukiellon ennen koetta niin kymppi sieltä silti tulisi.

Vierailija
171/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas kympin tytöt (ja pojat), että antaako se kiitettävien pakonomainen metsästys jotakin turvallisuuden tunnetta vai mitä? Itse olen seiskan poika, joka on huonolta alueelta. Minulle turvaa antoi kamppailulajit, joita harrastin niin fanaattisesti, että en jaksanut keskittyä enää mihinkään muuhun. Tämä fanaattisuus loppui vasta siihen, kun sain puukosta selkääni ollessani portsarina. 

Teet tässä nyt oletuksen, että kympin tytöt jotenkin pakonomaisesti metsästävät kymppejä. Oletko miettinyt sitä miksi joku tahallaan kirjoittaisi kokeeseen väärän vastauksen kun samalla vaivalla voi kirjoittaa sen oikean?

No niinhän se menee, että perfektionistinen suorittaja alias kympin tyttö nimenomaan pakonomaisesti metsästää kymppejä. Hyvin koulussa pärjäävä sitten ihan vain saa niitä kymppejä sen kummemmin metsästämättä. Siinä on kympin tytön ja luonnostaan hyvän/älykkään oppilaan ero. 

Mielestäni on mielenkiintoista miten Suomessa suorastaan halveksutaan ahkeruutta ja päämäärätietoisuutta. Jos hyviä tuloksia saa ahkeruuden avulla ihminen ikään kuin "huijaa" eikä ole oikeasti älykäs, ja silloin on ihan oikein, että muut ihmiset alkavat karsastaa tällaista ihmistä. Vain luonnostaan älykäs ihminen on arvostettava, ja nähtävästi tällainen luonnostaan älykäs on sellainen, jolle hyvät tulokset tulevat ilman mitään vaivannäköä. Ilmankos monet ihmiset valittavat, että yliopistossa opiskeleminen on vaikeaa, kun yhtäkkiä pitäisi nähdä vaivaa opiskeluiden eteen ja siihen ei olla nuorena totuttu. 

Tätä asennetta on mielenkiintoista verrata aasialaiseen koulukulttuuriin, jossa arvostetaan nimenomaan ahkeruutta, ei niinkään luonnollista älykkyyttä. Tulosten puolesta sanoisin, että he luultavasti ovat tässä asiassa oikeassa.

Vierailija
172/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasilka kirjanoppineilla ei ole mitään käyttöä käytännön hommissa.

Vierailija
173/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasilka kirjanoppineilla ei ole mitään käyttöä käytännön hommissa.

Ei ehkä käytännön hommissa, mutta älyä vaativissa tehtävissä kylläkin. Molempia tarvitaan eikä toinen ole toistansa arvokkaampaa.

Vierailija
174/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei haittaa se että vetävät kokeista kymppejä, vaan se että nämä ovat liian usein sellaisia hikipinkoja sanan ikävässä merkityksessä. Eli eivät ole kovin hyviä sosiaalisesti, eivät arvosta muita, eivät näe muun kuin ne omat koulukirjansa. He ovat tylsiä.

Miksi se haittaa sinua, jos joku on ns. tylsä? Onko muiden ihmisten tarkoitus viihdyttää sinua jotenkin? Pitäisiköhän sinun ottaa itse vastuu omasta viihtymisestäsi?

Vierailija
175/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he ovat suorittajia

Vierailija
176/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kympin tytöistä on kuitenkin pänttääjiä. Turha uskotella muuta.

Sinulla on varmaankin tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa faktaa tästä?

Sitä paitsi, vaikka väitteesi pitäisikin paikkansa, niin entä sitten? Mitä haittaa toisten pänttäämisestä aiheutuu sinulle?

Vierailija
177/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut asia mikä kympin tytöissä häiritsi kouluaikana minua oli se, kun kokeet menivät 'oikeesti siis ihan tosi huonosti' ja sitten sieltä tuli kuitenkin se kymppi. Miten muka voi arvioida oman osaamisensa noin väärin??

Mutta ehkä tuolla tavalla on yritetty madaltaa odotuksia ja menestymispaineita.

Entisenä kympin tyttönä tunnistan tämän! Yritän selittää omalta osaltani (ei varmaan päde kaikkiin): Kokeessa oli useimmiten kohtia, joiden vastauksesta en ollut täysin sataprosenttisen varma. Lisäksi saattoi tuntua, että vastaukseni johonkin kysymykseen oli epätäydellinen, liian lyhyt. Jos epävarmuutta aiheuttavia kohtia oli liian paljon, koe tuntui menneen huonosti, koska olisivathan kaikki epävarmat kohdat voineet mennä väärinkin. Mulla ei ollut kokemusta siitä, millaista olisi ollut, jos koe olisi oikeasti mennyt tosi huonosti (tyyliin 5 tai 6). Siksi omassa päässäni neljä-viisi epävarmaa kohtaa tarkoitti samaa kuin "tosi huonosti" mennyt koe.

Kiitos selventävästä vastauksesta. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
178/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa ns. pänttäämisessä on? Osa ihmisistä omaksuu uutta tietoa hyvinkin helposti, mutta kaikkiin aiheisiin liittyy jonkin verran myös ulkoa opeteltavaa: esimerkiksi kielissä sanasto ja kieliopin käsitteet, matematiikassa ja fysiikassa laskukaavat, biologiassa luokat ja latinankieliset nimet jne.

Vierailija
179/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani saa helposti kymppejä ihan sillä, että osallistuu tunneilla ja tekee kotitehtävät. Eipä ole paljoa tarvinnut pingottaa tai päntätä kokeisiin. Ehtii elää elämää ja olla mukana jos jonkinlaisessa, vaikka todistus onkin hyvä. Ei nämä aina sulje toisiaan pois.

Vierailija
180/260 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota sukupuoliasiaa on tuotu tässä nyt esille, mutta itse entisenä kympin tyttönä ja huonosti työelämään päässeenä sanoisin, että ei minun huono sijoittumiseni työelämässä ole ollut kiinni sukupuolestani. Kyllä se on johtunut siitä, että en ole ollut persoonaltani riittävän jotakin. Varmasti kaltaiseni miespuolinen henkilö olisi pärjännyt ihan yhtä huonosti. Sitä en sano, etteikö oikeaa syrjimistä olisi olemassa. Varmasti on, ja onhan se tietysti väärin, jos joku menestyy lähinnä sukupuolensa takia (on kyse sitten naisesta tai miehestä).