Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?
Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.
Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.
Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?
ap
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Vietin ala-asteen "kympin tyttöjen" keskellä. Vain yhdestä heistä tuli "menestyvä" aikuisena (leikkaava lääkäri).
Kumma kyllä, ne luokan villit pojat menestyivät uskomattoman hyvin.
Villit pojat eivät siis joutuneet tarkkikselle? Alkoholisoituneet ja kuolleet?
Eivät he niin villejä olleet että olisivat tarkkikselle joutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan koulusta, mutta kyllä kympin poikiakin haukuttiin minun nuoruudessani. Ei saanut olla hikari eikä erottua massasta. Mutta käsitettä kympin poika ei ole olemassa, koska ei ole stereotypiaa heistä. Kympin poikaa pidetään kuitenkin yleensä älykkäänä, mutta kympin tytöstä sitä on vaikea myöntää. Itsekin olen saanut vielä aikuisenakin kuulla känniavautumisia 'et oikeasti ole älykäs vaan opettelet vain asioita ulkoa' - ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä, että ne 'ulkoa' osattava asiat ovat osa isompia kokonaisuuksia, jotka pitää ensin hahmottaa. Ei myöskään tajuta, että kympin tytötkin ovat kaikki erilaisia, ei stereotyyppejä. Vaikea kuvitella, että tuollaista tultaisiin selittämään miehille.
Tämä! Joku hirveä vimma selittää ja uskotella että kympin tyttö ei voi olla älykäs. Vaan että kaikki on ”ulkoa opeteltu”. Analyyttistä ajattelua ja ongelmanratkaisua ei vaan voi opetella ulkoa.
T. Kympin tyttö, äo 139 (mensa virallinen) ja loistavasti menestynyt myös työelämässä - ja tämä kaikki raivostuttaa muita jostain syystä todella paljon vaikken mitään näistä asioista tuo itse esille koskaan.
Miten ihmisiä voi raivostuttaa asia, jota et ole tuonut esiin?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kympin tyttö on myöhemmin katunut sitä, että käytti liikaa aika kirjojensa ääressä. Nuoruus ja elämättä.
Itse olen kympin tyttö, joka ei jälkikäteen ajatellen viettänyt aikaa tarpeeksi kirjojen parissa, vaan kun opiskelu oli helppoa, menin siitä missä aita oli matalin. En koskaan tiedä, mihin olisin pystynyt, jos olisin nähnyt tosissani vaivaa. Nyt olen keskiverto keskiluokkainen, ja mietin, että olisi nuorempana ollut parempi käyttää energia kiinnostavien asioiden tosissaan opiskeluun kuin bilettämiseen. Omista lapsista tytölle opiskelu on ollut vaikeampaa ja hän on oppinut näkemään vaivaa. Veikkaan hänen olevan lapsistani se, joka ns. menestyy elämässä.
Koulussa luokkakavereiden oli vaikea ymmärtää, että en saanut kymppejä pänttäämisen tuloksena, vaan siksi että olin kuunnellut tunnilla, tehnyt läksyt ja satun olemaan audiovisuaalinen oppija. Opin siis helposti ja olen nopea yhdistelemään asioita. Numeroiden perusteella minua alettiin syrjiä ja kanssani juteltiin lähinnä, kun haluttiin kopioida läksyt. Yritä siinä sitten kehittää sosiaalisia taitoja, kun kukaan ei halua kaveerata kanssasi. Aina kokeiden jälkeen numeroita vertaillaan, ja siitä on hyvien arvosanojen kanssa tosi vaikeaa päästä ilman kenenkään mielen pahoittamista yli. Jossain kohtaa mietin pitäisikö tahallaan vastata väärin, mutten siihenkään halunnut lähteä.
Onneksi koulun ulkopuolella oli kavereita, ja lukiossa lisää muitakin, jotka pärjäsivät hyvin. Yliopistossa alkoi näkyä, etten päntännyt, sillä arvosanat olivat vitosen sijaan 3-4 luokkaa perus-suorittamisella.
Työelämässä olen opetellut tietoisesti hölläämään suorittamista vielä lisää: perushyvä riittää. Asioita voisi hinkata loputtomiin tasolla, jolla siitä ei enää ole mitään hyötyä kokonaiskuvan kannalta. Valmis on aina parempi kuin keskeneräinen, asioita voi myöhemminkin viilata jos sille on oikea tarve. Tämä on ollut avain menestykseen. Sen lisäksi, että opetteli olemaan erityisen varovainen puhumaan omasta menestyksestään - kel onni on, se onnen kätkeköön.
Terveisin 9.7 tyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Vietin ala-asteen "kympin tyttöjen" keskellä. Vain yhdestä heistä tuli "menestyvä" aikuisena (leikkaava lääkäri).
Kumma kyllä, ne luokan villit pojat menestyivät uskomattoman hyvin.
Mitä yläkoulussa tapahtui?
Pojat rauhoittuivat ja alkoivat opiskelemaan.
Hetkinen. Eli siis opiskelu kannatti sittenkin? Rauhoittuminen, keskittyminen ja asiaan paneutuminen toi paremman tuloksen kuin päämäärätön perseily? Sepäs kummaa!
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan koulusta, mutta kyllä kympin poikiakin haukuttiin minun nuoruudessani. Ei saanut olla hikari eikä erottua massasta. Mutta käsitettä kympin poika ei ole olemassa, koska ei ole stereotypiaa heistä. Kympin poikaa pidetään kuitenkin yleensä älykkäänä, mutta kympin tytöstä sitä on vaikea myöntää. Itsekin olen saanut vielä aikuisenakin kuulla känniavautumisia 'et oikeasti ole älykäs vaan opettelet vain asioita ulkoa' - ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä, että ne 'ulkoa' osattava asiat ovat osa isompia kokonaisuuksia, jotka pitää ensin hahmottaa. Ei myöskään tajuta, että kympin tytötkin ovat kaikki erilaisia, ei stereotyyppejä. Vaikea kuvitella, että tuollaista tultaisiin selittämään miehille.
Tämä! Joku hirveä vimma selittää ja uskotella että kympin tyttö ei voi olla älykäs. Vaan että kaikki on ”ulkoa opeteltu”. Analyyttistä ajattelua ja ongelmanratkaisua ei vaan voi opetella ulkoa.
T. Kympin tyttö, äo 139 (mensa virallinen) ja loistavasti menestynyt myös työelämässä - ja tämä kaikki raivostuttaa muita jostain syystä todella paljon vaikken mitään näistä asioista tuo itse esille koskaan.Miten ihmisiä voi raivostuttaa asia, jota et ole tuonut esiin?
Joku voi saada sen jostain selville. Ja jos koulutuksesta ja tutkinnoista kysytään suoraan, valehdellako pitäisi?
Minun kouluaikanani joillakin opettajilla oli ikävä tapa sanoa, kuka sai parhaan numeron kokeista. Itse jouduin pahasti kiusatuksi saatuani muutamasta kokeesta kympin, vaikka en itse tuonut asiaa esille. Kiusaaminen ja hikariksi jne. haukkuminen kesti vuosikausia, vaikka en edes ollut kaikissa kouluaineissa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kaikki mun tuntemat nykyiset huippuosaajat olivat kyllä niitä kympin oppilaita, kun entisiä koulukavereita katsoo.
En tunne ketään elämässään menestynyttä ihmistä, joka olisi ollut koulussa tosi huono.
Varmaan tällaisia tapauksia löytyy, esim. Kimi Räikkönen kuulemma oli koulussa heikko. On silti menestynyt hienosti.Isäni lukion pästötodistuksen keskuarvo oli 5,5 ja siitä tuli hävittäjälentäjä ja ilmavoimien eversti. Itse reputin kirjoitukset ja saan nyt 6500€:n palkkaa. Työelämä vaatii eri taitoja kuin opiskelu.
Ja tuostako voi mielestäsi päätellä, että opiskelu ei kannata? Ehei, ei voi. Eri aloilla vaaditaan eri taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kympin tyttö on myöhemmin katunut sitä, että käytti liikaa aika kirjojensa ääressä. Nuoruus ja elämättä.
Aika moni kutosen tyttö on myös katunut sitä, että jäi läksyt lukematta ja päätyi lähiöön eriväristen lasten yh-mutsiksi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet aina etenevät työelämässä suhteilla ja sillä, että ovat hyviä tyyppejä.
Nainen taas on naiselle susi ja miehet suosivat miehiä ennemmin kuin naisia.Niin, miehet etenevät työelämässä suhteilla ja suosimalla toisia miehiä. Sitten on ihan sama onko naiset toisilleen susia vai lampaita, kun heillä ei ole yhteiskunnassa ja työelämässä sellaista valtaa, että voisivat helposti pönkittää naispuolisten kavereittensa etenemistä työelämässä tai yhteiskunnassa.
Miten joku hyväsisko toimistosihteeririnki tai lähihoitajarinki saa ketään etenemään yhtään mihinkään, kun miehet on firmojen toimareita ja hoitolaitosten pomoja?!
Tonkin nainen on toiselle naiselle susi myytin voisi jo haudata. Eiköhän se ole miesten keksimä ja menee enemmänkin niin että mies on toiselle miehelle hyväveli ja naiselle susi, vaikka muuta väittää!!!
On turha kuvitella, että asiat muuttuisivat miesten aloitteesta. Teidän naisten tulee itse ottaa itsellenne se tila ja valta, minkä katsotte ansaitsevanne. Uhriutumisella ja keskenään marisemalla se ei tule tapahtumaan.
Mutta kun me halutaan ja vaaditaan. Eikö sen pitäisi tiittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Moni kympintyttö on ahkera opiskelija, mutta liian pedantti ja hidas työelämässä. Minulla on tuollainen työkaverina. Tekee hyviä raportteja, mutta minä laskutan samassa ajassa tuplasti. Että se siitä menestyksestä työelämässä.
Oon lääkäri ja paljon 10-tyttöjä ja 6 laudaturin ylioppilaita kollegoina. Nää lukion tähtioppilaat on tehottomia lääkäreitä, hitaita, hiovat loputtomiin sairauskertomustekstejä, ovat epävarmoja ja huonoja tekemään diagnoosin, kun sen pitää olla 100% oikein, lataavat turhia tutkimuksia, jotka tuottaa merkityksettömiä sivulöydöksiä ja lisää tutkimuksia ja kuluja. Ja eivät uskalla ottaa mihinkään kantaa, kun voi aina olla joku 1/milj poikkeus kyseessä ja pahinta on, että tämä kaikki aiheuttaa potilaalle turhaa huolta ja murhetta, joka poistuisi pääsemällä päätöksentekokykyisen lääkärin vastaanotolle.
Lukiossa ja ylioppilaskirjoituksissa voi olla absoluuttisesti oikeita vastauksia. Mutta työelämässä ja ihmistieteissä varsinkaan usein ei näin ole. Mennään todennäköisyyksien ja Kl päätöksentekokyvyn mukaan.
Onpas palstalla paljon kympin tyttöjä.
Liittyy vähenevän tuoton lakiin. Eli kaikessa tekemisessä on piste, jonka jälkeen lisätyö vie enemmän paljon energiaa ja resursseja kuin tuo tuloksia. Jotkut ovat sokeita tälle ja etsivät perfektionistisesti täydellisyyttä, mistä ei jää lopulta kuitenkaan mitään käteen.
Tunnetaidot monesti puuttuvat. Suorittajiin on vaikea luoda syvää yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olimme lukion ekalla ja opettaja arpoi parit ryhmätyötä varten historian tunnilla. Minulle sattui pariksi tällainen kympin tyttö. ja Itse olin keskitason oppilas ja poika, niin tyttö oli varmaan siksi suorastaan tyrmistynyt ja peitti sen huonosti. Tämä ärsytti minua, mutta ei voinut mitään. No aloimme kuitenkin tekemään ryhmätyötä jonka ideana oli ottaa joku historiallinen aihe ja esitellä se muille oppilaille. Tyttö oli hurahtanut keskiaikaan, joten aloimme sitten tekemään esitelmää siitä. Tässä huomasin heti, miten eri tavalla lähestyimme aihetta: tyttö kirjoitti vuosilukuja ynnä muita detaljeja todella vimmatusti papereihin, minä yritin ehdottaa että esityksen elävöittämiseksi olisi parempi kuvata jotakin raflaavaa tapahtumaa takertumatta liikaa pikku yksityiskohtiin. Ehdotin, että voisimme tehdä esityksen tueksi vaikka jonkinlaisen dia-esityksen tai vastaavan, jolla saisimme porukan kiinnostumaan. Itku silmässä tämä tyttö piti kuitenkin kiinni siitä omasta näkemyksestään, että mennään siihen luokan eteen ja luetaan paperista nimiä ja vuosilukuja.
Onneksi opettaja kysyi että miten suunnittelimme esityksen. Tyttö ilmoitti oman kantansa ja katsoi todella myrkyllisesti kun itse esitin omani. Ope tykkäsi tästä minun näkemyksestäni ja kannatti sitä, joten tytön oli annettava periksi. Muokkasin esitystä vielä omassa mielessäni kertomatta tytölle mitään ja kun me esitimme sitä aikanaan, vedin lisäksi hatusta pari extra-kania vertauskuvallisesti. En siis puhunut tytön päälle vaan täydensin stooria. Ja kaikki tykkäsivät. Saimme kiitettävän ja kehut hyvästä esityksestä, mutta uskokaa tai älkää tämä tyttö oli minulle tästä vihainen eikä puhunut koko lukioaikaan enää yhtään mitään minulle.
Toki kaikki pitävät ihmisestä, joka muokkaa yhteistä esitystä kertomatta siitä toiselle ja vetää vielä yllärit kehiin.
Tämä sitten ilmenee vasta esityksen ollessa jo käynnissä.
En suosittele samaa työelämään.Vaikka tuloksena molemmat hyötyvät ja saavat saman palkinnon? Ehkä joskus jonkun on pakko ottaa johto käsiin, jos toinen ei siihen kykene, ja johdettava projekti maaliin menestyksekkäästi.
Tuo kympin tyttö oli ilmeisesti jo aikaisemmin onnistunut saamaan kymppinsä ilman sinua. Hän olisi tehnyt työn toisin ja sinä vedit yksin oman versiosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy vähenevän tuoton lakiin. Eli kaikessa tekemisessä on piste, jonka jälkeen lisätyö vie enemmän paljon energiaa ja resursseja kuin tuo tuloksia. Jotkut ovat sokeita tälle ja etsivät perfektionistisesti täydellisyyttä, mistä ei jää lopulta kuitenkaan mitään käteen.
Mistä ihmeestä tällaisia ihmisiä löytää?
Omissa hommissa on nimittäin tullut vastaan vain sellaisia tyyppejä, jotka ovat älykkäitä, tehokkaita, luovia sekä tekevät paljon töitä.
Jotenkin kuulostaa kateellisten panettelulta tällainen ”kympin se-ja-se” -selittely…
Esimerkiksi yliopistossa oli muutamia opiskelijakavereita, jotka istuivat jokaisessa tentissä viimeiseen minuuttiin asti, vaikka olen vakuuttunut etteivät ne ylimääräiset minuutit arvosanaan vaikuttaneet millään tavalla. Toisena pienenä esimerkkinä on myyjiä, joilla ei ole pienintäkään tilannetajua, että ymmärtäisivät lopettaa jankkaamisen nähtyään, ettei asiakas tule koskaan lämpenemään ostoajatukselle. Heidänkin etunsa olisi siirtyä mahdollisimman nopeasti seuraavaan asiakkaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttö on negatiivinen ilmaisu sen vuoksi, että hänen oletetaan arvosanojen perusteella olevan lahjakkaampi, millaiseksi hän paljastuu. Sen vuoksi tarvitaankin vaativampiin tehtäviin älykkyys- ja soveltuvuustestejä, joilla mitataan myös lahjakkuutta sekä henkisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia. Niillä saadaan seulottua joukosta parhaat, ne jotka ovat saaneet hyviä arvosanoja ilman suurta ponnistelua, lahjakkuutensa avulla.
Samasta syystä kympin tytöt ovat useammin ärsyttäviä ja hankalia ihmisiä, koska he yliarvostavat omia kykyjään. Kun on saavuttanut jotakin sellaista kovalla ponnistelulla, minkä lahjakkaammat saavat helposti, arvostaa osaamistaan ja saavutuksiaan liikaa. Tämä on tutkittu havainto, lahjakkaat ja älykkäät ihmiset arvostavat saavutuksiaan ja osaamistaan vähemmän kuin ne, joille samat saavutukset ovat kovan työn takana. Kympin tyttö, joka luulee saavutustensa olevan kaikille yhtä vaikeaa, luulee yleisestikin ymmärtävänsä asioita enemmän, mitä hän käsittää. Yhdistelmä, jossa ahkera keskiverto ihminen omaa suuren pätemisen tarpeen ja liian suuret luulot itsestään on erittäin ikävä.
Komppaan. Useimmat "kympin tytöt" ovat erittäin ärsyttäviä. Heidän kanssaan on vaikea keskustella, koska he pitävät itseään fiksuina ja älykkäinä, mutteivat sitä ole. Kovalla työllä ovat saaneet amk -tutkinnon tai jonkun helpon yliopistotutkinnon, jossa ei tarvita niinkään älyä, vaan pänttäämistä. Keskusteluissa he putoavat kärryiltä ja inttävät ulkomuistista kirjoista oppimiaan asioita, kykenemättä älykkääseen keskusteluun ja itsenäiseen ajatteluun. Miksei sitten ole kympin poikia? Koska pojat ovat nuorena enemmän vetelyksiä ja ne jotka tahkoavat hyviä numeroita, saavat niitä lahjakkuutensa avulla. Sen vuoksi poikien arvosanatkin ovat keskimäärin huonompia, vastaten paremmin todellista tasoa.
Ihan yhtä paljon on niitä tyttöjä, jotka ovat nuorena enemmän vetelyksiä ja monesti ne tytöt jotka tahkoavat hyviä numeroita, saavat niitä lahjakkuutensa avulla.
Miksi nainen ei voi olla luonnostaan lahjakas?
Monesti näiltä pänttääjiltä puuttuu aitoa älykkyyttä. Nähdäänhän se uravalinnoissakin, kauppis ja oikis.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä kommentti. Ongelma on vaan se, että monilla paikkakunnilla pitää yläkoulussa jo pingottaa, jotta edes voi päästä (hyvään) lukioon ja siellä pitää pingottaa, koska yliopistoon haetaan ylioppilaskirjoitusten tuloksilla. Sitten kun mennään yliopistoon ja (alasta toki riippuen) tärkeintä on löytää asian pihvi ja nähdä metsä puilta, ollaan ihan kuutamolla.
Mielestäni "kympin tytöllä" viitataan ihan suoraan sellaiseen pingottajatyyppiin, ei keneen tahansa kymppejä saavaan tyttöön. Onhan se surullista, jos opiskelumotivaatio ei synny mistään uteliaisuudesta ja oppimisen ilosta vaan ihan pakkomielteestä olla täydellinen. Siinä mielessä nämä paljon parjatut muutokset opiskelussa ovat ihan tervetulleita. Esim. oman lapseni historian ja yhteiskuntaopin opiskelu yläkoulussa on niin soveltavaa, ettei siellä pärjää pänttäämällä. (Muuten näen kyllä ongelmia näissä muutoksissa.)
Tietämästäni kympin tytöstä tuli yksi suurimmista epäonnistujista meidän ala-asteen luokan tytöistä. En tiedä tarkkaan milloin ongelmat alkoivat, meni vielä huippulukioon mutta sen jälkeen alamäkeä. On nyt opiskellut varmaan 3-4 eri korkeakoulututkintoa, en tiedä onko mistään valmistunut. Lukioaikana tuli oikein punk-tyylinen kapinoija ja tietääkseni vieläkin 34 vuotiaana elää aika "vaihtoehtoista" elämäntyyliä. Viimeisin tieto että tekee jotain freelancer töitä kielenkääntäjänä eli varmasti aika pienituloinen.
Vaikea tarkkaa syytä sanoa, mutta ehkä se loputon opiskelu ja pättääminen nuorena sai lopulta kilahtamaan niin että siirtyi toiseen ääripäähän.
Luokkamme toiseksi parhaat arvosanat saanut tyttö on nyt rään kaupungin talousjohtajana joten hänellä meni hyvin. Heikoiten pärjännyt tyttö on lähihoitaja mutta jo lapsesta ollut niin sairaalollisen ylipainoinen etten tiedä onko missään vaiheessa ollut työkykyinen.
Kyllähän esimerkkejä aina löytyy. Oma isäni oli kuutosen oppilas, eikä hän elämässään paljon tienannut. Minä kympin tyttönä saan ihan hyvää palkkaa.