Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?
Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.
Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.
Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?
ap
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas kympin tytöt (ja pojat), että antaako se kiitettävien pakonomainen metsästys jotakin turvallisuuden tunnetta vai mitä? Itse olen seiskan poika, joka on huonolta alueelta. Minulle turvaa antoi kamppailulajit, joita harrastin niin fanaattisesti, että en jaksanut keskittyä enää mihinkään muuhun. Tämä fanaattisuus loppui vasta siihen, kun sain puukosta selkääni ollessani portsarina.
Kerropa sinä, miksi oletat, että jokainen kymppejä saanut, metsästi niitä pakonomaisesti? Onko sinulle mahdoton ja täysin vieras ajatus, että jotkut vaan osaavat ja muistavat helposti asioita, ovat älykkäitä? Ei siihen mitään pakonomaista jahtaamista välttämättä tarvita.
T: kiitettäviä koulussa saanut ja viikonloput puistoissa pussikaljaa juoden notkunut
Minulla oli keskiarvo lähellä kymppiä, mutta en mielestäni ole kympin tyttö. Minulla vain on hyvä kyky omaksua ja muistaa asioita. Eräästäkin historian kokeesta sain kympin sillä, että valokuvamuistin avulla muistin muutaman kirjassa olleen kuvan ja osasin niiden pohjalta kuvailla tietyn aikakauden rakennustyylejä. Eli edes älykkyyttä ei tarvittu kymppien saamiseen.
Seukkasin nuorena yhden kympin tytön kanssa, olin itse kasin poika. Ensimmäistä kertaa elämässäni jouduin kilpailemaan koulukirjojen kanssa, niin kiinni tyttö oli niissä. Häntä oli vaikea saada rentoutumaan, joten tajusin pian että paras aika saada läheisyyttä on silloin kun koetulokset on tulleet. Silloin hyvänolon tunne teki tytöstä jotenkin inhimillisemmän ja hellimisen haluisen. Ja tämä ei ole edes keksitty juttu, vaan täysin täyttä totta. Tälle tytölle kävi lopulta kuitenkin oikein hyvin, hän on nykyään ylilääkäri ja kaikesta päätellen pärjää hommassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Eli tiivistettynä tärkeimmät asiat oppii elämänkoulussa ja katuviisaus on todellista viisautta?
Missä sanoin niin? Tässä hyvä esimerkki taas siitä, miten sosiaalinen älykkyys puuttuu ja heti alkaa tulla ylimielistä olkiukkoilua.
Kyllähän siinä rivien välissä lukee, että kasin oppilailla on jotain työelämän kannalta hyödyllisempää osaamista, jota on saanut muualta kuin koulusta. "Ulkoa lukeminen" ei myöskään tuo parhaita arvosanoja vaan pitää ymmärtää yhteyksiä ja merkityksiä ja osata käsitellä laajempia kokonaisuuksia.
Yleensä kekseliäimmät eivät ole täydellisyyteen pyrkijöitä, koska uutta luodessa pitää sietää sössimisiä ja epätäydellisyyttä, varsinkin itsessään. Kuka tahansa normaalikapasiteettinen voi olla kympin suorittaja harjoittelemalla, mutta sitten kun aletaan keksiä uutta, johon pelkkä suorittaminen ja säännöt eivät enää pädekään...
Onko ihan mahdoton ajatus, että kympin tyttö voi oikeasti olla älykäs? Voitko sinä ymmärtää tällaista mahdollisuutta? Eivät kaikki kympin tytöt pyri täydellisyyteen, mutta jos asiansa osaa, sen osaa ja tuloksena on kymppi. Älykkyys myös korreloi työelämässä menestymisen, taitojen soveltamisen ja luovien ratkaisujen kehittämisen kanssa.
T. Kympin tyttö
Sinähän sen sanoit; "työelämässä menestyminen", "taitojen soveltaminen" ja "luovat ratkaisut" ovat ihan perus älykkyyttä, ei mitään erityistä huippuälykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas kympin tytöt (ja pojat), että antaako se kiitettävien pakonomainen metsästys jotakin turvallisuuden tunnetta vai mitä? Itse olen seiskan poika, joka on huonolta alueelta. Minulle turvaa antoi kamppailulajit, joita harrastin niin fanaattisesti, että en jaksanut keskittyä enää mihinkään muuhun. Tämä fanaattisuus loppui vasta siihen, kun sain puukosta selkääni ollessani portsarina.
Teet tässä nyt oletuksen, että kympin tytöt jotenkin pakonomaisesti metsästävät kymppejä. Oletko miettinyt sitä miksi joku tahallaan kirjoittaisi kokeeseen väärän vastauksen kun samalla vaivalla voi kirjoittaa sen oikean?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sinä, miksi oletat, että jokainen kymppejä saanut, metsästi niitä pakonomaisesti? Onko sinulle mahdoton ja täysin vieras ajatus, että jotkut vaan osaavat ja muistavat helposti asioita, ovat älykkäitä? Ei siihen mitään pakonomaista jahtaamista välttämättä tarvita.
T: kiitettäviä koulussa saanut ja viikonloput puistoissa pussikaljaa juoden notkunut
Enpä tiedä, mutta olisit ollut tyttö makuuni noilla spekseillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että tunnen yhden kympin tytön, joka meni yliopistoon ja kun pääsi työelämään, pää hajosi. Sitten tunnen yhden seiskan pojan, joka skarppasi myöhemmin ja pääsi yliopistoon, sielä työelämään ja nyt on ison firman pomo.
Onko naisviha vai johtuisiko siitä, että kympin tytöt eristäytyvät liiaksi kotiinsa niiden kirjojensa kanssa eivätkä osaa kohdata erilaisia ihmisiä tai toimia luontevasti porukassa?
Jos olisit kympin tyttö et tekisi tuollaisia olettamuksia noin pienen aineiston perusteella.
T. Kympin tyttö
Olet melkoinen viisastelija. En suosittele tuota asennetta työelämässä, tai joku vihainen seiskan tyttö saattaa tehdä elämästäsi hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet tässä nyt oletuksen, että kympin tytöt jotenkin pakonomaisesti metsästävät kymppejä. Oletko miettinyt sitä miksi joku tahallaan kirjoittaisi kokeeseen väärän vastauksen kun samalla vaivalla voi kirjoittaa sen oikean?
No niinhän se menee, että perfektionistinen suorittaja alias kympin tyttö nimenomaan pakonomaisesti metsästää kymppejä. Hyvin koulussa pärjäävä sitten ihan vain saa niitä kymppejä sen kummemmin metsästämättä. Siinä on kympin tytön ja luonnostaan hyvän/älykkään oppilaan ero.
Naiset harvemmin menestyvät vain olemalla hyviä tyyppejä ja tutustumalla oikeisiin ihmisiin. Naisen pitää olla paitsi miellyttävä myös he**etin ahkera ja pätevä menestyäkseen ja siksi menestyvät naiset ovat aika usein näitä kympin tyttöjä. Menestys sitten herättää myös kateutta ja ärtymystä. Toki jokunen narsisti aina pärjää myös röyhkeydellä ja manipuloinnilla.
Eli tämäkin väittely olisi ollut vältettävissä jos termit olisi avattu aloituksessa.
Kympin tyttö = pakonomaisesti hikaroiva naispuolinen vähän tyhmempi henkilö, joka saa kokeista kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesti sanottu, mutta sanotaan vielä kerran: kympin tyttö saa kymppejä, mutta kaikki kymppejä saavat tytöt eivät ole kympin tyttöjä. Kympin tyttö on tietty ihmistyyppi. Älykkyys sitten ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eli tämäkin väittely olisi ollut vältettävissä jos termit olisi avattu aloituksessa.
Kympin tyttö = pakonomaisesti hikaroiva naispuolinen vähän tyhmempi henkilö, joka saa kokeista kymppejä.
Tuon pitäisi olla selvää avaamattakin.
Entäs ne lukuisat kasin tytöt ja kympin pojat?
Kun aina puhutaan kympin tytöt vs kasin pojat.
Haukkujat haukkuu. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kympin poikia ei haukuta, heitä ihaillaan. Naisenhan ei perinteisesti ole kuulunut tehdä mitään kunnianhimoista, ainoastaan lisääntyä ja passata miestä ja lapsia. Se on muilta pois jos nainen menestyy eikä noudata perinteitä.
Miehet hallitsevat maailmaa, naiselle on toinen rooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöillä on usein ylimielinen asenne muita kohtaan. Pitävät itseään parempana, mutta ovat pelkkiä teoreetikkoja ja ulkoa lukijoita. Sitten kun mennään työelämään ja ne koulun säännöt ei enää päde, näiltä hajoaa pää ja ne kasin oppilaat alkaa pyörittää hommaa.
Ei minulla ole mitään kympin tyttöjä vastaan, mutta he voisivat miettiä sitä asennettaan ympäröivään maailmaan vähän aikaisemmin.
Eli tiivistettynä tärkeimmät asiat oppii elämänkoulussa ja katuviisaus on todellista viisautta?
Missä sanoin niin? Tässä hyvä esimerkki taas siitä, miten sosiaalinen älykkyys puuttuu ja heti alkaa tulla ylimielistä olkiukkoilua.
Kyllähän siinä rivien välissä lukee, että kasin oppilailla on jotain työelämän kannalta hyödyllisempää osaamista, jota on saanut muualta kuin koulusta. "Ulkoa lukeminen" ei myöskään tuo parhaita arvosanoja vaan pitää ymmärtää yhteyksiä ja merkityksiä ja osata käsitellä laajempia kokonaisuuksia.
Yleensä kekseliäimmät eivät ole täydellisyyteen pyrkijöitä, koska uutta luodessa pitää sietää sössimisiä ja epätäydellisyyttä, varsinkin itsessään. Kuka tahansa normaalikapasiteettinen voi olla kympin suorittaja harjoittelemalla, mutta sitten kun aletaan keksiä uutta, johon pelkkä suorittaminen ja säännöt eivät enää pädekään...
Onko ihan mahdoton ajatus, että kympin tyttö voi oikeasti olla älykäs? Voitko sinä ymmärtää tällaista mahdollisuutta? Eivät kaikki kympin tytöt pyri täydellisyyteen, mutta jos asiansa osaa, sen osaa ja tuloksena on kymppi. Älykkyys myös korreloi työelämässä menestymisen, taitojen soveltamisen ja luovien ratkaisujen kehittämisen kanssa.
T. Kympin tyttö
Olen eri mutta minusta kympin tyttö tarkoittaa nimenomaan henkilöä joka pärjää tunnollisuuden, ahkeruuden ja perfektionismin, ei älykkyyden ansiosta. Eli kympin tyttöyteen sisältyy se, että he EIVÄT ole huippuälykkäitä. Sen takia heitä varmaan vierastetaankin, kun nähdään että tuo on tyhmempi kuin minä mutta pärjää silti paremmin. Niinhän sitä sanotaan, että neroudesta 10 % on inspiraatiota ja 90 % perspiraatiota.
Väärin. He nimenomaan ovat huippuälykkäitä ja joku tyhmempi yrittää valehdella itselleen, olevansa älykkäämpi mutta vain laiskempi:D
En varsinaisesti hauku kympin tyttöjä, mutta mun pari lapsuudenystävää ovat sellaisia, enkä oikein viihdy enää heidän kanssaan. Myönnän, kyseessä on jonkinlainen kateus. He pärjäävät elämässä niin hyvin, ovat hyväpalkkaisissa töissä, hyvä itsetunto, ei masennusta, hyvät miehet, heillä näyttää kaikki olevan niin v--un hienosti.
Ja minä hyvä kun peruskoulusta pääsin läpi ja olen niin tyhmä ettei amiksestakaan tullut mitään, keskeytin sen. Huonopalkkaisissa paskatöissä painanut koko ikäni, mielenterveys mennyt, ei ole rahaa mihinkään kivaan, yritä siinä sitten kahvitella näiden naisten kanssa heidän hienostokodeissaan ja keksiä jotain yhteistä juteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että tunnen yhden kympin tytön, joka meni yliopistoon ja kun pääsi työelämään, pää hajosi. Sitten tunnen yhden seiskan pojan, joka skarppasi myöhemmin ja pääsi yliopistoon, sielä työelämään ja nyt on ison firman pomo.
Onko naisviha vai johtuisiko siitä, että kympin tytöt eristäytyvät liiaksi kotiinsa niiden kirjojensa kanssa eivätkä osaa kohdata erilaisia ihmisiä tai toimia luontevasti porukassa?
Miehet aina etenevät työelämässä suhteilla ja sillä, että ovat hyviä tyyppejä.
Nainen taas on naiselle susi ja miehet suosivat miehiä ennemmin kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöille hyvää elää myös sitä elämää, eikä homehtua kirjojen kanssa. Väittäisin, että tällä olisi tulevaisuuden kannalta suurempi merkitys kuin sillä tuleeko kokeesta kymppi vai ysi.
Miksi 'elämän eläminen' on jollakin tavalla tavoiteltavaa? Ja mikä on mielestäsi oikeanlainen elämä?
Elämiä on monenlaisia ja myös kirjat ovat osa elämää. Ne voivat olla jollekulle myös koko elämä - ja mitä sitten? Onko se sinulta jotenkin pois?