Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen "esittämiskohtaus"

Vierailija
04.12.2014 |

Onko jollain lapsia, jotka alkavat pelleilemään, kun tulee vieraita? Kun meille tulee joku käymään, alkaa lapsi pelleilemään, esim. näyttämään kieltä, pyörimään lattialla ja muuta. Nämä nyt vielä pahoja ole, mutta jos oikein pahasti menee saattaa repiä vieraan paidasta, vaikka toinen sanoisi "ei saa". Sanoo vaan jotain "plää" nauraa ja repii vielä enemmän. Toki menen heti väliin. On itselleni tosi raskasta kun kylään tulee joku, koska lapsi menee ihan yli "jännityksestä" tai jostain. On pakko koko ajan keksiä lapselle jotain tekemistä, huomioida lasta koko ajan. Ei voida istua pöydässä tai sohvalla tavallisesti yhdessä ja juoda kahvia, koska lapsi alkaa pelleillä, riehua niin ettei aikuiset voi keskenään edes jutella.  Kaikki lelut on tällöin tyhmiä ja hän haluaa kuulemma vaan pelleillä ja riehua. Jos häneltä kysyy jotain hän ei vastaa vaan nauraa ja selittää outoa, kuten "pallo on päässä, kattila on päässä, mopo on korvassa" ja nauraa päälle. Osaa kyllä ihan sujuvasti oikeasti puhua ja ihan normaaleita asioita, mutta vieraille lähinnä vaan pelleilee. Jos mukana on lapsia, on tietysti helpompaa, koska voi itselle jutella aikuisten juttuja (muuten tietysti huomioidaan myös lapsi), mutta saattaa lastenkin kanssa riehua ihan päättömästi ja kerran eräs vieras (no lapselle ihan tuttu) lapsi kysyi, mikä meidän lapsella on kun juoksee edes takas ja hölöttää omiaan. Toinen voi rauhassa leikkiä barbilla, piirtää, mutta meidän lapsi tykkää vaan riehua, juosta ja huutaa. Kun menen siihen väliin ja sanon lapselle, ettei sisällä juosta tai huudeta, ei lapseen saa mitään kontaktia, saattaa alkaa kiljumaan, kun tietää sen että joutuu toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Ei joutuisi jos lopettaisi huutamisen ja juoksemisen, mutta puhe ei siis tehoa tällöin. Otan lapsen syliin ja menen toiseen huoneeseen lapsen kanssa "rauhoittumaan". Tämän jälkeen kaikki on taas normaalisti ja tasaista...ainakin jonkun aikaa. 

Lapsi ei ole tälläinen normaalisti, jollei ole väsynyt. Ennen vieraita voi rauhassa istua ja piirtää/leikkiä ja kun ovi käy muuttuu lapsesta ihan eri ihminen. Onko muilla samanlaisia lapsia vai onko meidän lapsessa jotain vialla? On jo yli 4 vuotias. Lapsi on päiväkodissa, joten kyse ei ole siitä, ettei olisi tottunut muihin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on ihanaa kun lapsi alkaa esittämään. Sitten mietin että luuleekohan nuo vieraat että meidän lapsi on oikeesti tollanen.

Vierailija
2/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ihan samanlainen. Yleensä vähän helpompi jos on tosi tuttuja vieraita. 3-vuotias on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meillä tuollaista jossain iässä, mutta en siitä mitään ongelmaa tehnyt, kun on asia joka menee taatusti itsestään ajan kanssa ohi. Kukaan 10-vuotias ei esimerkiksi noin käyttäydy vaikkei ikinä yrittäisi lastaan tavasta pois opettaa edes ;)

Vierailija
4/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:23"]

Joo, on ihanaa kun lapsi alkaa esittämään. Sitten mietin että luuleekohan nuo vieraat että meidän lapsi on oikeesti tollanen.

[/quote]

Kerron myös aina, ettei meillä oikeasti ole tällaista aina, lapsi vaan esittää :D

-Ap

Vierailija
5/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:24"]

Oli meillä tuollaista jossain iässä, mutta en siitä mitään ongelmaa tehnyt, kun on asia joka menee taatusti itsestään ajan kanssa ohi. Kukaan 10-vuotias ei esimerkiksi noin käyttäydy vaikkei ikinä yrittäisi lastaan tavasta pois opettaa edes ;)

[/quote]

No hyvä, etten ole ainoa :) Eli ohimenevää toivottavasti.

Vierailija
6/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa liian vähän huomiota? Tai leluja? 

Tuntee itsensä huonoksi? Onko teillä muita lapsia?

Tai sitten vaan ADHD tai ADD.

Mä olin lapsena tuollainen.

Meillä arki oli tosi tylsää, ja oli kivaa kun tuli joku kylään.

Mulla täsmää kaikki ADD:n piirteetkin, mutta lääkäriin en ole vielä mennyt.

Vierailija
7/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea tuollaista pötköä kuin ekan lauseen ja sen perusteella vastaan kyllä. Sekä omani, että muiden lapset.

Vierailija
8/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on lapsen tapa tutustua? Tahtoo saada fyysisen kontaktin vieraaseen, mikä on tietenkin lapsellista, mutta kun lähtökohtana on symbioosi äitiin ja myöhemmin leikki muiden lasten kanssa, niin miksipä ei. Opeta  vähitellen tilanteeseen sopiville tavoille.

Vierailija
9/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei, jos heillä on omia lapsia.

Vierailija
10/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:24"]

[/quote]

Kerron myös aina, ettei meillä oikeasti ole tällaista aina, lapsi vaan esittää :D

-Ap

[/quote]

Tämä lauseen olen kuullut useastikin vierailessamme lapsiperheessä.

Vierailija
11/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katsoisin että lapsi kokee tulevansa uhatuksi, kun ei ole kaikkien keskipisteenä. Haluaa keinolla millä hyvänsä saada huomiota ja on huomannut näin sitä saavansa. Sekin että sinä menet lapsen kanssa toiseen huoneeseen kahdestaan saattaa palvella juuri lapsen tarpeita. Saa sinun huomiosi pois vieraista. Itse yrittäisin olla vain välittämättä ja näyttää että pelleilkööt kuinka paljon tahansa, äidin huomio on nyt vieraassa. Itse olen kasvatettu niin ettei vanhempaa saa keskeyttää kun juttelee ja näin kasvatan myös omat lapseni. Talossa määrään minä vanhemman oikeudella, ei lapsi. Totuutta ja syytä en tiedä, mutta jotenkin tuntuisi että hakee rajoja tässä asiassa ja kaikki huomio itseensä on lapselle palkinto. Kyllä se ajan kanssa siitä sitten rauhoittuu, varsinkin kun huomaa että käytöstä ei hyväksytä ja ehkä pidetään myös vähän hölmönä. Tämä siis vain ja ainoastaan oma mielipiteeni. Kaikki lapset ovat erilaisia ja toimivat erilailla eri tilanteissa.

Vierailija
12/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:28"]

Saa liian vähän huomiota? Tai leluja? 

Tuntee itsensä huonoksi? Onko teillä muita lapsia?

Tai sitten vaan ADHD tai ADD.

Mä olin lapsena tuollainen.

Meillä arki oli tosi tylsää, ja oli kivaa kun tuli joku kylään.

Mulla täsmää kaikki ADD:n piirteetkin, mutta lääkäriin en ole vielä mennyt.

[/quote]

Omaa huomion antamista olen miettinyt, koska eihän sitä itse voi tietää antaako tarpeeksi vai ei. Mutten usko johtuvan siitä. Lapsi yleensä hakee huomiota selvästi myös esim. isältä, kun isä on ollut töissä koko päivän. Käyttäytyy samalla tavalla vieraidenkin kanssa. Minun kanssa ei. Ei kai lapsella liian vähän leluja voi olla :D? Ja joo, meillä on kyllä paljon ja erilaisia ja lapsen toivomia. Lapsesta arki on meillä tylsää, jos ei koko ajan tapahdu jotain. Ei koko ajan ehdi olla jossain menossa, meillä on nuorempikin lapsi joka nukkuu päiväunia. Lievä ADHD voi toki olla mahdollinen, vaikka enemmänkin puhuisin tosi energisestä lapsesta. Lapsi kun osaa olla välillä ihan enkelikin ja piirtää rauhassa.

Vierailija
13/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, inhoon tollasia lapsia... 

Vierailija
14/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:35"]

Minä katsoisin että lapsi kokee tulevansa uhatuksi, kun ei ole kaikkien keskipisteenä. Haluaa keinolla millä hyvänsä saada huomiota ja on huomannut näin sitä saavansa. Sekin että sinä menet lapsen kanssa toiseen huoneeseen kahdestaan saattaa palvella juuri lapsen tarpeita. Saa sinun huomiosi pois vieraista. Itse yrittäisin olla vain välittämättä ja näyttää että pelleilkööt kuinka paljon tahansa, äidin huomio on nyt vieraassa. Itse olen kasvatettu niin ettei vanhempaa saa keskeyttää kun juttelee ja näin kasvatan myös omat lapseni. Talossa määrään minä vanhemman oikeudella, ei lapsi. Totuutta ja syytä en tiedä, mutta jotenkin tuntuisi että hakee rajoja tässä asiassa ja kaikki huomio itseensä on lapselle palkinto. Kyllä se ajan kanssa siitä sitten rauhoittuu, varsinkin kun huomaa että käytöstä ei hyväksytä ja ehkä pidetään myös vähän hölmönä. Tämä siis vain ja ainoastaan oma mielipiteeni. Kaikki lapset ovat erilaisia ja toimivat erilailla eri tilanteissa.

[/quote]

Tämä kuulostaa ihan järkevältä. Olen miettinyt noita pitääkö lapselle mennä sanomaan tuosta riehumisesta vai ei. Lapsi kiljuu siis tosi kovaan ääneen, kun on todella innostunut. Ei asuta okt talossa, joten naapureidenkin kannalta vähän huono juttu. Saako teillä muilla juosta sisällä ja miten on tuon kiljumisen kanssa? Pitäisikö antaa vaan riehua vai ei? Jos en huomioi lasta jos on vain aikuisseuraa meno menee vielä pahemmaksi. Viime kerta sujui ihan ok, kun olin etukäteen suunnitellut tosi paljon tekemistä lapselle. Toki esittämistä oli, mutta ei mennyt ihan yli. Vieraiden kanssa askarreltiin (siis aikuisten kanssa :D) ja muuta sellaista. Lapselle olen opettanut, ettei toisten päälle puhuta. Ei osaa pitää suutaan kiinni kyllä normaalistikaan.

Vierailija
15/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen lapsi. Muuten ihan rauhallinen, mut vieraiden tulossa pelleilijä. Hakee huomiota varmaan, haluaa olla seurueessa mukana, muttei osaa? Yrittää olla hassu ja pidetty?

Vierailija
16/16 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin käymästä yhden yh-kaverini luona koska sen lapsi oli niin raivostuttava. Menin sinne kylään ja lapsi oli KOKO ajan huomiota hakemassa ja kerjäämässä. Minua veti kädestä katsomaan leluja, pakotti leikkimään ja kun kieltäydyin niin äitinsä katsoi minua anovasti että leiki nyt. Lapsella ei ollut mitään normaaleja tapoja, riekkui ja riehui, parkuin ja kiukkusi ja pöntöllä huusi kakkaa ja pissaa ja äidin piti mennä pyyhkimään, katsomaan yms.

Mä ole mikään lasta viihdyttävä pelle hermanni, mulla on oma lapsi kenen kanssa olen leikkinyt ja junanratoja rakennellut niin paljon että lapsi kyllä pärjäsi itsekseen sen ajan kun mulla kävi kavereita. Kaverini oli aivan liian lepsu, sellainen tahdoton vässykkä jolla ei ollut intohimoa mihinkään. Vähemmästäkin lapsi menee tolaltaan kun äiti on ihan ameebana koko ajan ja ei syty mistään. Se on todella hankalaa lapsen käsittää miksi äiti ei laitakaan rajoja, ja niitä sitten koetellaan aina vaan enemmän. Kun lapsi menee siihen modeen missä normaali puhe ei tehoa, on tilanne päästetty jo liian pitkälle.

Jos tiedät että kaveri on tulossa kylään, tee lapsesi kanssa jotain spesiaalia. Askartele, maalaa, käy ulkona yms. VÄSYTÄ lapsesi siten että hänen huomiokiintiönsä on täynnä. Lapsikin kaipaa omaa aikaa, mutta se on vanhemman vastuulla huolehtia siitä että lasta huomioidaan tarpeeksi arjessa. Mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa sosiaalisen lapseni kanssa, sillä me tehtiin niin paljon yhdessä kaikkea. Kun sitten kaverini tuli kylään, lapsen ei tarvinnut kamppailla huomiostani tai vieraan huomiosta.

Uskon että ongelmana ei tässäkään tapauksessa ole lapsi, vaan aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme