Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ei sinne Lappiin uskalla mennä enää lainkaan kun ne aineissa olevat paikalliset mönkijämiehet kiertävät autiotupia etsimässä raiskattavaa!
Luin noista porukoista viimeviikolla Iltalehdestä. Seuraava vaelluskohde on kyllä jossain muualla kuin Lapissa. En halua joutua tilanteeseen jossa minua ajetaan takaa maastossa useamman mönkijämiehen toimesta. Ei pakopaikkaa, ei kenttää että voisi soittaa apua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö edes se Nuorgamien isä ole saamelainen? Tai siis onko se vaan 1/2?
Ja siitä muksusta kasvatetaan saamelaista vaikka on vaan 12,5 %? Peräti 1/8 isoisovanhemmista saamelaisia 😀Jos tuossa olisi 12.5% mustaa, niin hänet luokiteltaisiin sen mukaan mustaihoiseksi(ei suomalaiseksi), eikä sen valkoisen osuuden mukaan.
Ei välttämättä, ei noihin ole mitään "rotulakeja". Rotu on USA:ssa henkilön itsensä ilmoitettavissa. Jos tuossa tilanteessa näyttää ihan valkoiselta ja haluaa ilmoittautua valkoiseksi, sille ei ole mitään estettä. Voi myös ilmoittaa olevansa "biracial", mikä on eri asia kuin musta.
Puhuin suomalaisten asenteista.
Onko Pete Parkkonen musta? Hänellähän nimenomaan yksi neljästä isovanhemmasta on musta. Ei häntä mielestäni ole kohdeltu mustana tai esiintynyt sellaisena.
Vai ei muka ole kohdeltu? Hah.
Jos sinulla olisi vähänkään kokemusta asiasta, niin jopa mustien suomalaiset puolisot määritellään puolison ihon värin mukaan, vaikka olisivat täysin suomalaisia.
Miksei sitten saamelaiset?No etsipä haastattelu, missä Pete itse väittäisi, että häntä olisi kohdeltu mustana. Eihän hän saanut edes tietää isoisästään vasta kuin viime vuonna.
Mutta joo, rotu ja sukupuolihan ovat ilmoitusasioista. Sittenhän kuka tahansa voi ilmoittautua saamelaiseksi.
Ettekö te nyt edes tajua ajavanne itseänne jatkuvasti nurkkaan näillä järjettömillä epäloogisuuksilla?
En tiedä Peten kohtelusta, mutta kyllä hänestä näkee, että on osittain musta.
En ole koskaan oikein välittänyt tästä Parkkosesta, mutta olen Vin Diesel -fani. Minä kuten moni muukin piti häntä pitkään amerikkalaisena, jolla on ehkä italiasta geeniperimää. Oikeasti hän on biracial ja sen huomaisi, jos hän ei olisi kalju :) Asia on yllättänyt monet.
En kyllä tiedä miten olen päätynyt keskustelemaan Vin Dieselin kaljuudesta Miisa-ketjuun, joten vaikenen.
Jatkan vielä aiheen ohi Petestä sen verran, että hän on tumma, mutta ei hänestä osaa arvata, mistä se tummuus tulee. Näyttää siltä kuin ihan hyvin voisi olla esimerkiksi romanitaustaa suvussa. Eihän hän itsekään, eikä kukaan, tiennyt mistä tuo keskimääräistä suomalaista tummemmat piirteet tulevat ennen sitä viime vuoden tv-ohjelmaa, jossa hän selvitti sukujuurensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ieš kirjoitti:
Tämä voi nyt tulla teille shokkina, mutta saamelaisethan ei tapaa laskea verestä mitään saamelaisuusprosentteja tai kutsua toisiaan vaikka puolisaamelaisiksi...
Tässä asiassa on merkitystä sillä, tunnistetaanko sinut saamelaiseen sukuun kuuluvaksi. Miisa on kyllä saamelainen saamelaistenkin mielestä. Samoin on pohjoisessa asuvat saamelaiset, joilla on esimerkiksi toinen vanhempi suomalainen.
Terveisin pohjoisessa asuva saamea puhuva saamelainen, joka pitää Miisaa saamelaisena.
Kiitos tästä kommentista!
Teidän saamelaisten pitää nyt sitten tulla nykyaikaan. Nykyisin ihmisen sukupuoli, rotu, etnisyys, ihan kaikki määriytyvät vain sen mukaan, miten ihminen itse kokee asiat. Ulkopuolelta ei kukaan voi olettaa tai määrätä mitään. Eli esimerkiksi kiinalainen turisti voi tullaan Lappiin ja päättää olla saamelainen, koska kokee itsensä sellaiseksi. Mitään tuollaista geneettisyyden mukaan menevää etnisyyttä, mikä oli muodikasta 1930-luvun eugeniikassa, ei saa enää harrastaa. Tervetuloa postmoderniin maailmaan!
Oh, oh, oh, kuinka kekseliästä ja nokkelaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne vaalit käytiin joissa Miisa valittiin saamelaisten edustajaksi?
Onko saamelaisena oleminen sun mielestä saamelaisten edustamista? Pitääkö mun suomalaisena hakea jollain vaaleilla oikeuteni olla suomalainen?
Jos minä esiinnyn Ylellä suomalaisten edustajana ja Yle julkaisee näkökulmani suomalaisten edustajana. Missä tuolloin olisi vika? Minussa sekä Ylessä, kuten nyt Miisassa ja Ylessä
Ilmeisesti medialukutaitoa pitäisi opettaa peruskoulussa. Missä kohtaa Yle tai Miisa on sanonut, että hän edustaa kaikkia saamelaisia tai on joku saamelaisten edustaja? Ei missään. Hän on saamelainen eikä edusta sen enempää tai vähempää saamelaisia kuin minä suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ei sinne Lappiin uskalla mennä enää lainkaan kun ne aineissa olevat paikalliset mönkijämiehet kiertävät autiotupia etsimässä raiskattavaa!
Juurin näin! Sieltä ne taas tulee tunturista, moottorit huutaa ja mulkut valmiiksi pystyssä kun siansilmät lasittuneina etsivät saalista, yksinäisiä vaeltajia tai pieniä ryhmiä, miehet, naiset, lapset, lemmikit, kaikki käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurin näin! Sieltä ne taas tulee tunturista, moottorit huutaa ja mulkut valmiiksi pystyssä kun siansilmät lasittuneina etsivät saalista, yksinäisiä vaeltajia tai pieniä ryhmiä, miehet, naiset, lapset, lemmikit, kaikki käy.
Tunturissa kukaan ei kuule huutoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko saamelaisena oleminen sun mielestä saamelaisten edustamista? Pitääkö mun suomalaisena hakea jollain vaaleilla oikeuteni olla suomalainen?
Pitää jos olet mediassa suuna päänä määrittelemässä ja käyttämässä vaikutusvaltaa siihen mitä suomalaisuus on ja miten suomalaisuutta pitää käsitellä ja suomalaisten olla.
Niinpä, jos esiinnyt julkisesti suuna päänä jonkun kokonaisen ihmisryhmän äänitorvena ja esiinnyt aina kuin puhuisit heidän kaikkien puolesta, niin silloin pitäisi olla hyväksyntä tältä ihmisryhmältä. Toisaalta ei siihen varsinaisesti liity se, oletko jotenkin 100% geneettisesti jotain ihmisryhmää, koska jo se kaikkien toisten edustaja esiintyminen ilman näiden hyväksyntää on täysin väärin.
Olen kuullut, että TundraTinderissä ilmoitetaan toisille mönkijämiehille yksittäisistä kulkijoista tai pienistä vaellusporukoista koordinaatit ja suunta johon on nähty menevän. Helpottaa jäljittämistä ja niiden löytämistä ”intiimin kohtaamisen” merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ieš kirjoitti:
Tämä voi nyt tulla teille shokkina, mutta saamelaisethan ei tapaa laskea verestä mitään saamelaisuusprosentteja tai kutsua toisiaan vaikka puolisaamelaisiksi...
Tässä asiassa on merkitystä sillä, tunnistetaanko sinut saamelaiseen sukuun kuuluvaksi. Miisa on kyllä saamelainen saamelaistenkin mielestä. Samoin on pohjoisessa asuvat saamelaiset, joilla on esimerkiksi toinen vanhempi suomalainen.
Terveisin pohjoisessa asuva saamea puhuva saamelainen, joka pitää Miisaa saamelaisena.
Teidän saamelaisten pitää nyt sitten tulla nykyaikaan. Nykyisin ihmisen sukupuoli, rotu, etnisyys, ihan kaikki määriytyvät vain sen mukaan, miten ihminen itse kokee asiat. Ulkopuolelta ei kukaan voi olettaa tai määrätä mitään. Eli esimerkiksi kiinalainen turisti voi tullaan Lappiin ja päättää olla saamelainen, koska kokee itsensä sellaiseksi. Mitään tuollaista geneettisyyden mukaan menevää etnisyyttä, mikä oli muodikasta 1930-luvun eugeniikassa, ei saa enää harrastaa. Tervetuloa postmoderniin maailmaan!
Saamelaiset ei ikinä ole väittäneet, että saamelaisuus menee geeneissä. Saamelaisuus ei siirry geeneissä eikä saamelaiseksi tulla vain määrittelemällä itsensä saamelaiseksi.
Saamelaiset ei kyseenalaista Miisan saamelaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin noista porukoista viimeviikolla Iltalehdestä. Seuraava vaelluskohde on kyllä jossain muualla kuin Lapissa. En halua joutua tilanteeseen jossa minua ajetaan takaa maastossa useamman mönkijämiehen toimesta. Ei pakopaikkaa, ei kenttää että voisi soittaa apua...
Kannattaa myös miettiä missä pysähtyy kaupassa, kahvilla tai tankkaamassa kun sana leviää nopeasti nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mun ieš kirjoitti:
Olet siis Miisan käytökseen tyytyväinen. Hän on edistänyt teidän asiaa juuri kuten toivot?
Enhän mie siitä puhunut yhtään mitään. Puhuin siitä, miten saamelaiset määrittelee ihmiset saamelaisiksi kun täällä oli vallalla aika outo kanta siitä, että jollain veren saamelaisuusprosentilla ois tekemistä asian kanssa.
Olen lähes kaikista asioista eri mieltä kuin Miisa. Hänen saamelaisuutensa ei vaan minusta kovin oleellisesti liity tähän käsityökeskusteluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös miettiä missä pysähtyy kaupassa, kahvilla tai tankkaamassa kun sana leviää nopeasti nykyään.
Itse teen siellä aina niin, että ajan jonkin matkaa huoltoaseman ohi ja käännyn takaisin niin että näyttää että tulen vastakkaisesta suunnasta kun olen oikeasti menossa. Saman suunnan vaihdon teen lähtiessä huoltoasemalta ja jos mahdollista ajan vain pimeään aikaan mikä tekee auton tunnistamisen vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä esiinnyn Ylellä suomalaisten edustajana ja Yle julkaisee näkökulmani suomalaisten edustajana. Missä tuolloin olisi vika? Minussa sekä Ylessä, kuten nyt Miisassa ja Ylessä
Ilmeisesti medialukutaitoa pitäisi opettaa peruskoulussa. Missä kohtaa Yle tai Miisa on sanonut, että hän edustaa kaikkia saamelaisia tai on joku saamelaisten edustaja? Ei missään. Hän on saamelainen eikä edusta sen enempää tai vähempää saamelaisia kuin minä suomalaisia.
Eli Maisan mielipiteet ovat hänen omia mielipiteitään eikä niistä tarvitse sen kummemmin välittää?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vallalla kaiken kärjistäminen ja vetäminen äärimmilleen, usein se suvaitsevaisin "saat olla sellainen kuin olet" ihmisryhmä lokeroi jokaisen yksilön tiettyyn karsinaan, sitten karsinan perusteella määritellään millainen olet, mikä on sallittua ja miten pitäisi käyttäytyä.
On mielestäni nurinkurista, että sen sijaan että puhuttaisiin esim. miehen ja naisen käsitteen avartamisesta ja laajentamisesta, niin on ryhdytty tekemään täysin uusia "biologisesti mies, mutta tuntee itsensä naiseksi kesäviikonloppuisin klo 12-21, jos lämpötila on yli 20c" lokeroita ja samalla sitten ne miehen ja naisen määritelmät muuttuvat entistä kapeammiksi ja samalla määritellään se ainoa oikea tapa olla nainen tai mies.
Vaikka tuo suvaitsevaisin ryhmä yrittää tehdä samaa kärjistämistä kulttuurisen omimisen kanssa, niin todellisuudessa sitä ei voi selkeästi lokeroida ja lajitella, sillä se riippuu täysin tilanteesta, tarkoituksesta ja monesta muusta asiasta. Omasta mielestäni ihan käytöstapojen perusteisiin kuuluu, ettei toisia pilkata mistään syystä. Olen myös ihmetellyt tätä pikkulettikeskustelua, joku sanoi että se ei ole ok, koska jenkeissä joitain tummaihoisia tyttöjä on lähetetty kotiin pikkulettien takia. Okei, ei tietystikään hyvä, mutta eikö valkoisen väestön pikkulettien käyttö normalisoi tuota ja lopulta se on hyväksi myös tummaihoisille? Usein on tapana, että jos jotain kiusataan vaikkapa pinkkien hiuksien takia, niin häntä kannustavat värjäävät myös hiuksensa pinkeiksi kertoakseen tuestaan ja antaakseen muille sen signaalin, että se eka pinkkihiuksinen ei ole yksin. Miksi kaikki kulttuurisen omimisen tilanteet automaattisesti mielletään negatiivisiksi?
Leteistä sen verran, että niiden väittäminen jonkin yhden kulttuurin tuotteeksi on naurettavinta ikinä. Kaikki kansat ovat vuosituhansia letittäneet hiuksiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ne mönkijäkyttääjät päivystävät juurikin huoltoasemilla ja joskus myös markettien parkkipaikoilla TundraTinderit valmiiksi auki viestittelyyn ja kuvien lähettelyyn.
Mun ieš kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ieš kirjoitti:
Olet siis Miisan käytökseen tyytyväinen. Hän on edistänyt teidän asiaa juuri kuten toivot?
Enhän mie siitä puhunut yhtään mitään. Puhuin siitä, miten saamelaiset määrittelee ihmiset saamelaisiksi kun täällä oli vallalla aika outo kanta siitä, että jollain veren saamelaisuusprosentilla ois tekemistä asian kanssa.
Olen lähes kaikista asioista eri mieltä kuin Miisa. Hänen saamelaisuutensa ei vaan minusta kovin oleellisesti liity tähän käsityökeskusteluun...
Miisan (väitetty) saamelaisuus on täydellisen olennaista aiheen kannalta. Muuten hänen sanoillaan ei olisi mitään merkitystä.
En ymmärrä valitusta.
Nyt kulttuurinen appropriaatio on loppumassa, aivan kuten on toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ieš kirjoitti:
Saamelaiset ei ikinä ole väittäneet, että saamelaisuus menee geeneissä. Saamelaisuus ei siirry geeneissä eikä saamelaiseksi tulla vain määrittelemällä itsensä saamelaiseksi.
Saamelaiset ei kyseenalaista Miisan saamelaisuutta.
Saamelaisuuden määrittely liittyy myös oikeuteen äänestää saamelasískäräjillä, seuraavin ehtojen pitäisi saamelaisten mielestä täyttyä:
Lain mukaan henkilö voidaan katsoa saamelaiseksi, jos hän ensinnäkin pitää itseään saamelaisena. Sen ohella ainakin yhden kolmesta lisäehdosta pitää täyttyä:
- henkilö on itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen ensimmäisenä kielenään
- tai henkilö on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa. K
- kolmas ehto on, että ainakin yksi henkilön vanhemmista on merkitty tai hänet olisi voitu merkitä äänioikeutetuksi saamelaisvaltuuskunnan tai saamelaiskäräjien vaaleissa.
Kiva että tästä nyt puhutaan.
Olen useita kertoja kommentoinut somessa, että k _ultt_uu_risesta omi_mises_ta syyttely vie elinkeinon alk_uperäi_k_@nsojen käsit_yöläisiltä ja pahimmillaan pakottaa heidät työskentelemään huon_olla pal_kalla län_si_maiden suur_yrityksille.
Kaikki viestit on poistettu hyvin nopeasti, jos ovat edes päässeet läpi sens_uurista.
Sen olen oppinut hyvin että tietyt sanat täytyy pätkiä jos haluaa yhtään päästä s_en_suurista läpi.
Pitää jos olet mediassa suuna päänä määrittelemässä ja käyttämässä vaikutusvaltaa siihen mitä suomalaisuus on ja miten suomalaisuutta pitää käsitellä ja suomalaisten olla.