Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Miisan tai jonkun pitäisi myös tarkemmin ohjeistaa (että minne voisi vaikka soittaa), että minkä kokoinen kansakunta tai ihmisryhmä on, jolta ei saa ostaatai omia mitään joutumatta omimisesta syytetyksi. Tai että mikä on suhdeluku näiden ihmisryhmien välillä.
Valkoihoinen ei voi omia mustien pikkulettejä, mutta mustaihoinen voi suoristaa hiuksensa valkoihoisen tyyliseksi. Kuinka tumma täytyy ihonvärin olla, että saa käyttää pikkulettejä? Tummia ruskean sävyjä on niin paljon, että pitäisi ilmoittaa raja sävylle. Entä miten muiden asioiden kanssa? Mistä tietää, kuka voi tehdä mitäkin?
kysyy epätietoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraan instassa eri saamelaisten käsityö- ja elinkrinosivuja ja niissä keskusteluissa (joita ymmärrän) ei tuota Miisaa oikein arvosteta. Ja ihan syystä.
Miisan agenda on sateenkaaren värinen. Käyttää tuota saamelaisuuttaan lähinnä aseena ja siitä ei varmasti tavalliset saamelaiset pidä. He kun haluavat oikeasti asua rauhassa ilman vastakkainasettelua.
Miisa tekee omaa uraa ja itselleen fyrkkaa tuolla saamelaisten puolesta loukkaantumiselle ja omasta "saamelaisuudestaan" jatkuvasti huutamalla, vaikka ei edes ole kuin 1/4 saamelainen. Eihän se sitä Ylen sarjaakaan olisi saanut ilman tuota "saamelaisuutensa" korostamista, kun ei siinä ole mitään muuta kiinnostavaa. Saamelaisen feikkaaminen on Miisalle vain influensserbrändi jolla tehdä itselleen fyrkkaa.
Eli todellisuudessa hän itse harrastaa kulttuurista omimista kaupallisiin tarkoituksiinsa räikeimmillään.
Minua on aina tökkinyt jokin Miisassa ja hänen omituisissa kulmakarvoissaan ja kun luin hänen olevan "saamelainen" ajattelin hänen pilaavan saamelaisten mainetta. Hauska nähdä myös saamelaisten kokevan tilanteen niin. Nythän Miisa opiskelee saamenkieltä, joten kuvitteleeko hän vielä tienaavansa Ylen leivissä joskus saamelaistoimittajana?
Miisan ulkonäkö on omituisesti maalattujen kulmakarvojen takia kuin pilakuvasta. Joskus muinoin saamelaisia pidettiin sen näköisinä.
Avausviestiin linkatun FB-postauksen kommenteissa mainitaan Nuorgamin nimi vain kerran ja sekin ilmeisesti ei-saamelaisen toimesta. Erikoista siis väittää että saamelaiset sankoin joukoin olisivat syyttämässä häntä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Miisan tai jonkun pitäisi myös tarkemmin ohjeistaa (että minne voisi vaikka soittaa), että minkä kokoinen kansakunta tai ihmisryhmä on, jolta ei saa ostaatai omia mitään joutumatta omimisesta syytetyksi. Tai että mikä on suhdeluku näiden ihmisryhmien välillä.
Valkoihoinen ei voi omia mustien pikkulettejä, mutta mustaihoinen voi suoristaa hiuksensa valkoihoisen tyyliseksi. Kuinka tumma täytyy ihonvärin olla, että saa käyttää pikkulettejä? Tummia ruskean sävyjä on niin paljon, että pitäisi ilmoittaa raja sävylle. Entä miten muiden asioiden kanssa? Mistä tietää, kuka voi tehdä mitäkin?
kysyy epätietoinen
Tämä lettigate on sangen ikävä meille, joilla on todella ohuet harvat haitulahiukset.
Vaikka laitamme letille koko pääkasvuston, tuloksena on ohut pikkuletti, joka siis nyt onkin mustien kulttuurin omimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin vähentämään kaiken kanssakäymisen vähemmistöryhmien kanssa minimiin.
Ei jaksa koko aika miettiä mistä ne loukkaantu ja onko ilmeestäni luettavissa mikroagressiota tai muuta.
Olkoot omissa oloissaan.
Totta. Työkaveri kuuluu seksuaalivähemmistöön ja juteltuamme jostakin uutisesta, hän kävi heti muistuttamaan kuuluvansa tähän vähemmistöön. Aina pitää miettiä kahdesti, mitä sanoa, minulle hän on työkaveri siinä missä muutkin, en ajattele häntä seksuaalisuutensa kautta.
Tarkoituksella nykyään välttelen koko ihmistä, kai hän siinäkin kokee tulevansa loukatuksi.
Ihan sama mulle, en jaksa jatkuvasti miettiä mitä saa sanoa, mitä ei.Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea oikein työkavereille juttelet, jos pitää vartavasten pohtia sitä, mikä loukkaisia seksuaalivähemmistön edustajaa ja mikä ei? Ihan esimerkkinä haluaisin tietää, mitkä sinun arkiset jutustelut luulisit loukkaavaan tätä henkilöä, kun kerran näin pitkälle olet tätä pohtinut.
No jos ei vaikkapa kannata Pride-liputusta tai -kulkuetta tai unisex-vessoja. Itse olin töissä jossa suurimmaksi osaksi muut olivat elokapinalaisia, vegaaneja ja kannattivat vaaleissa vihervasemmiston rasittavimpia tyrkkyjä. Sai olla kieli keskellä suuta kun näistä aiheista vaahdottiin aina kahvihuoneessa. -eri
En kyllä usko pätkääkään että missään työyhteisössä vaahdotaan Pride-lipuista ja unisex-vessoista päivät pitkät :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa koko aika miettiä mistä ne loukkaantu ja onko ilmeestäni luettavissa mikroagressiota tai muuta.
Olkoot omissa oloissaan.
Totta. Työkaveri kuuluu seksuaalivähemmistöön ja juteltuamme jostakin uutisesta, hän kävi heti muistuttamaan kuuluvansa tähän vähemmistöön. Aina pitää miettiä kahdesti, mitä sanoa, minulle hän on työkaveri siinä missä muutkin, en ajattele häntä seksuaalisuutensa kautta.
Tarkoituksella nykyään välttelen koko ihmistä, kai hän siinäkin kokee tulevansa loukatuksi.
Ihan sama mulle, en jaksa jatkuvasti miettiä mitä saa sanoa, mitä ei.Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea oikein työkavereille juttelet, jos pitää vartavasten pohtia sitä, mikä loukkaisia seksuaalivähemmistön edustajaa ja mikä ei? Ihan esimerkkinä haluaisin tietää, mitkä sinun arkiset jutustelut luulisit loukkaavaan tätä henkilöä, kun kerran näin pitkälle olet tätä pohtinut.
No jos ei vaikkapa kannata Pride-liputusta tai -kulkuetta tai unisex-vessoja. Itse olin töissä jossa suurimmaksi osaksi muut olivat elokapinalaisia, vegaaneja ja kannattivat vaaleissa vihervasemmiston rasittavimpia tyrkkyjä. Sai olla kieli keskellä suuta kun näistä aiheista vaahdottiin aina kahvihuoneessa. -eri
Ei tosiaan riitä, että ei ole periaatteista samaa mieltä, vaan pitää olla samaa mieltä myös metodeista, joista on äänekkäämpien yhteisellä sopimuksella "päätetty". Olin jonkin aikaa sitten (lähinnä itse hiljaa) pääasiassa amerikkalaisten dominoimassa somekuplassa, jossa piti olla esimerkiksi sitäkin mieltä, että poliisi pitää lakkauttaa. Jos oli sitä mieltä, että poliisin lakkauttamisesta ei ole vähemmistöille minkään valtakunnan hyötyä, oli heti vääräoppinen. Ja jos on vaikka sitä mieltä, että unisex-vessoja parempi idea olisi erilliset WC-tilat niille, jotka kokevat oman sukupuolensa tilat epämukaviksi, sekin oli vääräoppista. Toisin sanoen ihmisille ei sovi toivoa hyvää ja tasapuolisuutta kuin tarkoin sanelluilla tavoilla.
BLM-mielenosoitusten ajoilta muistan nähneeni netissä videon jossa tummaihoinen mies repii BLM-julisteita kadunvarresta pois ja valkoinen BLM-mielenosoittaja tulee vihaisena estelemään.
Vähän vastaava homma tämäkin.
Ei kai se miisan vika ole että matkamuistot ei enää nappaa suurta yleisöä.
Porukkaa kuvaa kännyillään nettisivuilleen muistoja kuvina tai kuvaten, joita jakaa, mitään konkreettista krääsää ei enää roudata mukaan paikoista.
Mitä oikeesti jäljellä olevat selväjärkiset ihmiset odottavat tubettajalta, muuta kuin maksimaalista julkisuutta?
Älyn suhteen peli on jo menetetty, parempi siirtyä elämässä katsomoon, siihen naurukatsomoon. ;)
Vierailija kirjoitti:
Avausviestiin linkatun FB-postauksen kommenteissa mainitaan Nuorgamin nimi vain kerran ja sekin ilmeisesti ei-saamelaisen toimesta. Erikoista siis väittää että saamelaiset sankoin joukoin olisivat syyttämässä häntä täällä.
Ei saamelaiset syytä häntä, vaan trollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot omissa oloissaan.
Ei tosiaan riitä, että ei ole periaatteista samaa mieltä, vaan pitää olla samaa mieltä myös metodeista, joista on äänekkäämpien yhteisellä sopimuksella "päätetty". Olin jonkin aikaa sitten (lähinnä itse hiljaa) pääasiassa amerikkalaisten dominoimassa somekuplassa, jossa piti olla esimerkiksi sitäkin mieltä, että poliisi pitää lakkauttaa. Jos oli sitä mieltä, että poliisin lakkauttamisesta ei ole vähemmistöille minkään valtakunnan hyötyä, oli heti vääräoppinen. Ja jos on vaikka sitä mieltä, että unisex-vessoja parempi idea olisi erilliset WC-tilat niille, jotka kokevat oman sukupuolensa tilat epämukaviksi, sekin oli vääräoppista. Toisin sanoen ihmisille ei sovi toivoa hyvää ja tasapuolisuutta kuin tarkoin sanelluilla tavoilla.
Sori, ajatusvirhe - tarkoitin tietysti, että ei riitä, että ON periaatteista samaa mieltä. Mutta se kai tuli viestistä muuten selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen ei USKALLA ostaa esim, saamelaista matkamuistoa tjms.?? Mitä tämän ihmisen päässä liikkuu? Pelkääkö hän ostaessaan tuotteen, että 12 saamelaislasta kuolee? Kuinka ihmiset voivat olla näin aivopestyjä?
Pelkääkö tämä sama ihminen ostaa savolaisen kalakukon, karjalaisen särän, tamperelaisen Tapolan makkaran?
Ehkä helsinkiläiset?
Itselläni kyllä on mennyt maku jatkuvaan uhriutumiseen ja koko kyseiseen kulttuuriin, joten en HALUA enää mitään siihen liittyvää eikä se kiinnosta minua. Ennen olin kyseisestä kulttuurista hyvinkin kiinnostunut, opiskelin jopa kieltä. Nyt suljen television tai vaihdan kanavaa, jos tulee Oddasat, kun ärsyttää jo edes kuulla koko kieltä. Harmi jos menee lapsi pesuveden mukana. Oma reaktioni ei edes johdu tästä Miisasta, en ole häntä seurannut, kun evvk. Tämä alkoi kohdallani jo paljon aiemmin. Ehkä se alkoi jo Märät säpikkäät -ohjelmasta, jota ensin katsoin ja pidin hauskahkona, kunnes sieltä alkoi puskea semmoinen piiloaggressio läpi ja tympäännyin.
Vierailija kirjoitti:
Avasin tämän ketjun tänään ensimmäistä kertaa ja etusivun melkein jokaiseen kommenttiin oli jo valmiina petkutukset laitettuna. Mitä hitto oikeasti?!
Tätä tapahtuu mullekin välillä. Arvelen, että johtuu vpn:stä. Varmaan joku toinen selaillut samalla ip:llä ja peukutellut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vallalla kaiken kärjistäminen ja vetäminen äärimmilleen, usein se suvaitsevaisin "saat olla sellainen kuin olet" ihmisryhmä lokeroi jokaisen yksilön tiettyyn karsinaan, sitten karsinan perusteella määritellään millainen olet, mikä on sallittua ja miten pitäisi käyttäytyä.
On mielestäni nurinkurista, että sen sijaan että puhuttaisiin esim. miehen ja naisen käsitteen avartamisesta ja laajentamisesta, niin on ryhdytty tekemään täysin uusia "biologisesti mies, mutta tuntee itsensä naiseksi kesäviikonloppuisin klo 12-21, jos lämpötila on yli 20c" lokeroita ja samalla sitten ne miehen ja naisen määritelmät muuttuvat entistä kapeammiksi ja samalla määritellään se ainoa oikea tapa olla nainen tai mies.
Vaikka tuo suvaitsevaisin ryhmä yrittää tehdä samaa kärjistämistä kulttuurisen omimisen kanssa, niin todellisuudessa sitä ei voi selkeästi lokeroida ja lajitella, sillä se riippuu täysin tilanteesta, tarkoituksesta ja monesta muusta asiasta. Omasta mielestäni ihan käytöstapojen perusteisiin kuuluu, ettei toisia pilkata mistään syystä. Olen myös ihmetellyt tätä pikkulettikeskustelua, joku sanoi että se ei ole ok, koska jenkeissä joitain tummaihoisia tyttöjä on lähetetty kotiin pikkulettien takia. Okei, ei tietystikään hyvä, mutta eikö valkoisen väestön pikkulettien käyttö normalisoi tuota ja lopulta se on hyväksi myös tummaihoisille? Usein on tapana, että jos jotain kiusataan vaikkapa pinkkien hiuksien takia, niin häntä kannustavat värjäävät myös hiuksensa pinkeiksi kertoakseen tuestaan ja antaakseen muille sen signaalin, että se eka pinkkihiuksinen ei ole yksin. Miksi kaikki kulttuurisen omimisen tilanteet automaattisesti mielletään negatiivisiksi?
Ai saakeli :D :D
Palautit juuri uskoni ihmiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta tässäkin on, että ns. kulttuurinen approppriaatio tapahtuu vain joidenkin kulttuurien osalta, ei kaikkien. Esimerkiksi kukaan ei älähdä, kun Bridgertonissa länsimaisen kulttuurin / kansakunnan henkilöt värittyykin aivan toisenlaiseksi kuin todellinen historia. Tämä on siis ok? Samaan aikaan samassa maailmassa ans olla millainen meteli syntyisi, jos väärän värinen henkilö esittäisi vaikka Martin Luther Kingiä. Melkein 24h tv:ssä pyörii myös liuta hääpukuohjelmia, joissa morsiamet kulttuurista viis haluavat valkoisen prinsessaunelman, vaikka olisivat oikeutettuja käyttämään ties minkälaisia perinneasuja. On siis omittu länsimainen kulttuuri. Vai onko niin, ettei länsimaista kulttuuria voi omia?
Uusi raikas säännöstö menee näin:
Eurooppalaista voi esittää: eurooppalainen (tunkkaista), afrikkalainen (erittäin raikasta) ja aasialainen
Afrikkalaista voi esittää: afrikkalainen (eurooppalainen olisi aivan kauheaa ja aasialainen outoa)
Aasialaista voi esittää: aasialainen
Euroopan historiasta kertovassa ohjelmassa voi olla eurooppalaisia, afrikkalaisia ja aasialaisia näyttelijöitä (raikasta)
Afrikan historiasta kertovassa afrikkalaisia ja eurooppalaisia roiston roolissa
Aasian historiasta kertovassa pelkästään aasialaisia
Musta Englannin kuningatar ok (raikasta) musta tai valkoinen Kiinan keisari outoa
Unohdit listastasi vielä sen, ettei homoa saa esittää kuin homo, trans-sukupuolista kuin oikeasti trans-sukupuolinen henkilö jne
Minua hieman epäilyttää miten jatkossa voidaan tehdä sci-fi -elokuvia. Mistä löydämme oikeita alieneita? Ja onko oikein, että suomalainen Laura Birn esittää Apple TV:n Säätiö-sarjassa jonkinlaista robotti-alienia?
ps. hyvin esittää, ja mainio sarja
Tämä ei ole mikään ongelma. Musta voi näytellä alienia. (raikasta)
Oletko varma, ettei tuo ole rasismia? Tulevaisuudessa varmastikin noin, mutta olet nyt ehkä hieman aikaasi edellä. Koska tuosta voisi loukkaantua. Tai no hyvis-alien voi olla musta, pahis olisi rasismia, joten se voi olla vain valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin tämän ketjun tänään ensimmäistä kertaa ja etusivun melkein jokaiseen kommenttiin oli jo valmiina petkutukset laitettuna. Mitä hitto oikeasti?!
Tätä tapahtuu mullekin välillä. Arvelen, että johtuu vpn:stä. Varmaan joku toinen selaillut samalla ip:llä ja peukutellut.
Se on varmaan joku palstan oma manipulaatiokeino. Huomannut että mulla näkyy mustana osa noista peukuista, vaikka en ole todellakaan koskenut niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ei sinne Lappiin uskalla mennä enää lainkaan kun ne aineissa olevat paikalliset mönkijämiehet kiertävät autiotupia etsimässä raiskattavaa!
Luin noista porukoista viimeviikolla Iltalehdestä. Seuraava vaelluskohde on kyllä jossain muualla kuin Lapissa. En halua joutua tilanteeseen jossa minua ajetaan takaa maastossa useamman mönkijämiehen toimesta. Ei pakopaikkaa, ei kenttää että voisi soittaa apua...
Kannattaa myös miettiä missä pysähtyy kaupassa, kahvilla tai tankkaamassa kun sana leviää nopeasti nykyään.
Itse teen siellä aina niin, että ajan jonkin matkaa huoltoaseman ohi ja käännyn takaisin niin että näyttää että tulen vastakkaisesta suunnasta kun olen oikeasti menossa. Saman suunnan vaihdon teen lähtiessä huoltoasemalta ja jos mahdollista ajan vain pimeään aikaan mikä tekee auton tunnistamisen vaikeammaksi.
Siis ihan oikeasti?? Missä päin Lappia tarvii turvautua tämmöiseen? Kuulostaa ihan hullulta!
Tosin nyt kun mietin, niin muutama vuosi sitten menimme puolison kanssa Ylläkselle ja jossain huoltsikalla oli kyllä outoa sakkia, kun pysähdyttiin vessaan. En kyllä muista tarkemmin, mutta nuorehkoja epämääräisiä tyyppejä, kumpaakin sukupuolta. Asiakkaina siis.
Miisa kertoo omassa instassaan nyt että hänen äidinkielensä on pohjoissaame. En ole mitään mieltä kenenkään identiteetistä, mutta saako tuon asian oikeasti vain päättää itse?