Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6
"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.
https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140
Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.
Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.
Kommentit (738)
Ei kai tuon miisan sanomaa ja dokumenttia sentään kovin moni ole katsonut? Joo jostain luin, että miljoona (vai satatuhatta?) klikkiä avausjaksolla, mutta kuinka moni tosissaan on katsonut. Itse olin kai ihan tavoiteltua kohderyhmää sillä seuraan kotimaisia nettipalstoja, olen perimältäni ""1/4 saamelainen"" (en siis miellä itseäni mitenkään saamelaiseksi, mutta papan tausta kiinnostaa), olen 27 v ja sosiaalipor no on salainen paheeni. En silti jaksanut katsoa kui 4 jaksoa ja nekin pysyäkseni kärryillä nettikeskusteluista, itse sarja oli huono. Vaikea kuvitella, että kovin moni olisi todella noteerannut koko showta? Aloituksen aiheeseen niin tietysti kannatan, että ääni annettaisiin nimenomaan niille ihmisille, joita nämä asiat oikeasti eniten koskettavat. Muakin olis oikeasti kiinnostanut tuo itse dokumentin aiheetkin, muuta kuin sos.por no puoli, että ihan sellaisenkin olisi voineet tehdä. Jotenkin ei mennyt ihan läpi ne tuotannon selitykset, että tavoite oli tavoittaa nuori yleisö. Kyllä jotenkin vaikutti, että tavoite oli tehdä vaan roskaa ja jälkeenpäin taivutella sille jotain yleviä tavoitteita kun ei muuta osata.
Saamelaisten on lopetettava viinan ja kahvin juonti heti, koska milemmat ovat röyhkeää kulttuurista omimista.
Kahvijuoman keksivät arabit 1200-luvulla Jemenissä.
Kovina viinamiehinä tunnettujen saamelaisten pitää lopettaa ryyppääminen. Väkevän viinan tislaus keksittiin 1200 eaa Mesopotamiassa.
Nunnuka nunnuka lai laa laa.
Taitavat vain yrittää omia Miisaa kulttuurisesti.
Miltäköhän Miisasta tuntuu olla yhdessä Tytti Yli-Viikarin kanssa Suomen halveksituin ja inhotuin nainen? :D
Vierailija kirjoitti:
Pyrin vähentämään kaiken kanssakäymisen vähemmistöryhmien kanssa minimiin.
Ei jaksa koko aika miettiä mistä ne loukkaantu ja onko ilmeestäni luettavissa mikroagressiota tai muuta.
Olkoot omissa oloissaan.
Totta. Työkaveri kuuluu seksuaalivähemmistöön ja juteltuamme jostakin uutisesta, hän kävi heti muistuttamaan kuuluvansa tähän vähemmistöön. Aina pitää miettiä kahdesti, mitä sanoa, minulle hän on työkaveri siinä missä muutkin, en ajattele häntä seksuaalisuutensa kautta.
Tarkoituksella nykyään välttelen koko ihmistä, kai hän siinäkin kokee tulevansa loukatuksi.
Ihan sama mulle, en jaksa jatkuvasti miettiä mitä saa sanoa, mitä ei.
Onko mitään Nobelin palkintoa, jonka voisi myöntää Miisa Nuorgamille? Hän onnistui sammuttamaan ja tuhoamaan kokonaisen saamelaiskulttuurin parissa vuodessa ihan omin käsin.
Aiemmin vastaavia on yritetty etnisin puhdistuksin ja keskitysleirein, mutta huonolla menestyksellä. Nuorgam sen sijaan keksi nerokkaan vihapuhekampanjan, jolla hän hävitti saamelaiskulttuurin maan päältä.
KIITOS KORONAN EN OLISI USKONUT ETTÄ NÄIN HÄRSKEJÄ TUKIEN HAKIJOITA ON HUUTO PELLE ,RÄKÄLÄT, MATKAILU, ARTISTIT KYLLÄ MENEEN TOINENKIN SUKUPOLVI KUN JA JOS TEIHIN USKOTAAN. NYT JO KOLMASKIN POLVI ON OPETETTU ETTÄ OLETTE RÖYHKEITÄ ROSVOJA. HINTOJEN PUDOTTAVA 60% JA STTENKIN PARANNETTAVA PALVELUA.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään Nobelin palkintoa, jonka voisi myöntää Miisa Nuorgamille? Hän onnistui sammuttamaan ja tuhoamaan kokonaisen saamelaiskulttuurin parissa vuodessa ihan omin käsin.
Aiemmin vastaavia on yritetty etnisin puhdistuksin ja keskitysleirein, mutta huonolla menestyksellä. Nuorgam sen sijaan keksi nerokkaan vihapuhekampanjan, jolla hän hävitti saamelaiskulttuurin maan päältä.
Nyt postia Amerikkaan in.tia.anei.l.le. Suomen julkkissaamelais- Miisasta ja Emmistä.
Saavat uhriutua koko porukka KUN TAAS heidät on ymmärretty väärin.
tää käänty nyt ylen ja miisan kannalta oudosti, eli nyt yle ja miisa aiheuttaa sekä vihaa että tulojen menetystä alkuperäiskansaa vastaan....mites nyt näin.
Kyllä minua niin loukkaa, kun keskisessä Euroopassa on muka suomalaisia saunoja. Se on meiltä kulttuurista omimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin toivonut, että ne pohjoisessa asuvat saamelaiset olisivat nostaneet ääntään jo paljon aiemmin ennen kuin tilanne menee tähän. Petra Laitit ja Nuorgamit ovat saaneet hyvin vapaasti tuoda omia näkemyksiään esiin mediassa vuosien ajan ja se on aika tehokkaasti muokannut ihmisten asenteita saamelaisia (ja muita vähemmistöjä kohtaan) kohtaan. Ihmiset ovat halunneet jättää heidät vain rauhaan, koska eivät jaksa syyttelyä milloin vähemmistön varpaille asumisesta ja kylttyyrisestä omimisesta. Miisakin valitti somessaan, kun ihmiset kyselivät saamelaiskulttuurista sen dokkarin myötä ja heti tuli vihainen "ei ole vähemmistön tehtävä selittää näitä asioita enemmistölle" sen sijaan, että otettaisiin ilolla vastaan, kun joku on kiinnostunut saamelaiskulttuurista ja haluaa tietää lisää. Kaikki kysyminen, uteliaisuus ja tuotteiden ostaminen on tehty niin hankalaksi ja pelottavaksi, että on vain helpompi jättää ne rauhaan. Ja jos kukaan ei tuo eriäviä näkemyksiä esiin, niin ihmisten asenteet ovat tämmöisiä. Tämän osasi jokainen vähänkin kuplan ulkopuolella oleva ennustaa.
Tätä samaa kummastelin. Aiemmin oli joku juttu, missä hän kertoi miten tinder yms treffikumppanit kyselevät koko ajan hänen saamelaisuudestaan. Tai vastaavat vaikka chatissa "onpa tosi mielenkiintoista" tms josta Miisalla menee poronpapana sieraimeen, koska se on loukkaavaa.
Minusta se olisi ihanaa, jos joku olisi kiinnostunut vieraasta kulttuurista. Ihan varmaan joskus myös ärsyttävää "wau miten eksoottista", mutta siinähän se on loistava mahdollisuus oikoa vääriä käsityksiä.
Ns. kolmannesta maasta oleva mieheni on aivan innoissaan jos joku kyselee hänen taustastaan tai kotimaastaan tai haluaa vaikka hankkia hänen kauttaan paikallisia esineitä tai vaatteita. Hän ei ollenkaan ymmärrä keskustelua kulttuurisesta omimisesta.
Tuntuu että tässäkin ilmiössä muutama ihminen on ottanut käyttöön Jenkeistä kopioidut käsitykset "mikroaggressiosta" ja kulttuurisesta omimisesta ja meillä niitä viljelevät nimenomaan Miisan kaltaiset valkoihoiset loukkaantujat. Tilanne muuttuu ongelmalliseksi kun Miisa luulee edustavansa koko saamelaisyhteisöä räyhäämisellään. Hienoa että nyt jotkut muut saamelaiset ovat avanneet suunsa aiheesta.
Somevaikuttajien vähemmistöbrändäytyminen on aihe, josta puhutaan todella vähän. Kysehän on huomion
hakemisesta ja erottautumisesta sillä että julistautuu sorretuksi vähemmistöksi ja saa sillä lisäpisteitä ja medianäkyvyyttä. Samaa harrastavat ihoaan tummentava Koko Hubara ja karjalaisaktivisti jonka nimen unohdin. On vain ajan kysymys milloin joku somettaja ottaa agendakseen esimerkiksi vammaisuuden ja identifioituu vammaisten ääneksi esim. pienen näkövamman takia.
Sitä en just ymmärrä, että samaan aikaan toitotetaan, ettei ihonvärillä tai seksuaalisella suuntaumisella tai jollain muulla ei mitään väliä. Kaikki ovat tasa-arvoisia. Sitten kuitenkin itse korostavat näitä asioita ja pitävät meteliä. Lähinnä noi mainitut asiat tuntuvat nykyään kyynärpäiltä, joilla survovat menemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua niin loukkaa, kun keskisessä Euroopassa on muka suomalaisia saunoja. Se on meiltä kulttuurista omimista.
No amerikkalaiset saunat ne vasta häväistyksiä onkin. Siellä ne keksii laittaa kokolattiamattoa tai rakentelevat itse jonkun tiilisen häkämyrkytyskiukaan.
Joku idiootti teki saunan crawl spaceen, eli siis talon ja maaperän väliseen tuuletustilaan. Tätä myötähäpeän määrää..
Vierailija kirjoitti:
Kansanmurhasta pitäisi Suomen rikoslain mukaan tuomita elinkautinen.
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä heittää löylyä saksalaisen kylpylän suomalaiseksi mainostamassaan saunassa.
Saat ihan varmasti nuhteet ja paheksuntaa siitä. Saksalaisten mukaan suomalaisessa saunassa ei saa missään nimessä heittää löylyä. Ei koskaan eikä missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuon miisan sanomaa ja dokumenttia sentään kovin moni ole katsonut? Joo jostain luin, että miljoona (vai satatuhatta?) klikkiä avausjaksolla, mutta kuinka moni tosissaan on katsonut. Itse olin kai ihan tavoiteltua kohderyhmää sillä seuraan kotimaisia nettipalstoja, olen perimältäni ""1/4 saamelainen"" (en siis miellä itseäni mitenkään saamelaiseksi, mutta papan tausta kiinnostaa), olen 27 v ja sosiaalipor no on salainen paheeni. En silti jaksanut katsoa kui 4 jaksoa ja nekin pysyäkseni kärryillä nettikeskusteluista, itse sarja oli huono. Vaikea kuvitella, että kovin moni olisi todella noteerannut koko showta? Aloituksen aiheeseen niin tietysti kannatan, että ääni annettaisiin nimenomaan niille ihmisille, joita nämä asiat oikeasti eniten koskettavat. Muakin olis oikeasti kiinnostanut tuo itse dokumentin aiheetkin, muuta kuin sos.por no puoli, että ihan sellaisenkin olisi voineet tehdä. Jotenkin ei mennyt ihan läpi ne tuotannon selitykset, että tavoite oli tavoittaa nuori yleisö. Kyllä jotenkin vaikutti, että tavoite oli tehdä vaan roskaa ja jälkeenpäin taivutella sille jotain yleviä tavoitteita kun ei muuta osata.
Tavoite oli järjestää kaverille fyrkkaa. Yle perusteli sarjan tuottamista sillä, että Miisa oli ollut Yle Kioskissa töissä aiemmin ja kun esitteli tämän idean sarjasta niin päättivät tukea kaveria. Aivan puhdasta nepotismia siis.
Vierailija kirjoitti:
Kuka lisää tämän Miisan Wikipedia-artikkeliin? Saamelaiskulttuurin hävittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin toivonut, että ne pohjoisessa asuvat saamelaiset olisivat nostaneet ääntään jo paljon aiemmin ennen kuin tilanne menee tähän. Petra Laitit ja Nuorgamit ovat saaneet hyvin vapaasti tuoda omia näkemyksiään esiin mediassa vuosien ajan ja se on aika tehokkaasti muokannut ihmisten asenteita saamelaisia (ja muita vähemmistöjä kohtaan) kohtaan. Ihmiset ovat halunneet jättää heidät vain rauhaan, koska eivät jaksa syyttelyä milloin vähemmistön varpaille asumisesta ja kylttyyrisestä omimisesta. Miisakin valitti somessaan, kun ihmiset kyselivät saamelaiskulttuurista sen dokkarin myötä ja heti tuli vihainen "ei ole vähemmistön tehtävä selittää näitä asioita enemmistölle" sen sijaan, että otettaisiin ilolla vastaan, kun joku on kiinnostunut saamelaiskulttuurista ja haluaa tietää lisää. Kaikki kysyminen, uteliaisuus ja tuotteiden ostaminen on tehty niin hankalaksi ja pelottavaksi, että on vain helpompi jättää ne rauhaan. Ja jos kukaan ei tuo eriäviä näkemyksiä esiin, niin ihmisten asenteet ovat tämmöisiä. Tämän osasi jokainen vähänkin kuplan ulkopuolella oleva ennustaa.
Tätä samaa kummastelin. Aiemmin oli joku juttu, missä hän kertoi miten tinder yms treffikumppanit kyselevät koko ajan hänen saamelaisuudestaan. Tai vastaavat vaikka chatissa "onpa tosi mielenkiintoista" tms josta Miisalla menee poronpapana sieraimeen, koska se on loukkaavaa.
Minusta se olisi ihanaa, jos joku olisi kiinnostunut vieraasta kulttuurista. Ihan varmaan joskus myös ärsyttävää "wau miten eksoottista", mutta siinähän se on loistava mahdollisuus oikoa vääriä käsityksiä.
Ns. kolmannesta maasta oleva mieheni on aivan innoissaan jos joku kyselee hänen taustastaan tai kotimaastaan tai haluaa vaikka hankkia hänen kauttaan paikallisia esineitä tai vaatteita. Hän ei ollenkaan ymmärrä keskustelua kulttuurisesta omimisesta.
Tuntuu että tässäkin ilmiössä muutama ihminen on ottanut käyttöön Jenkeistä kopioidut käsitykset "mikroaggressiosta" ja kulttuurisesta omimisesta ja meillä niitä viljelevät nimenomaan Miisan kaltaiset valkoihoiset loukkaantujat. Tilanne muuttuu ongelmalliseksi kun Miisa luulee edustavansa koko saamelaisyhteisöä räyhäämisellään. Hienoa että nyt jotkut muut saamelaiset ovat avanneet suunsa aiheesta.
Somevaikuttajien vähemmistöbrändäytyminen on aihe, josta puhutaan todella vähän. Kysehän on huomion
hakemisesta ja erottautumisesta sillä että julistautuu sorretuksi vähemmistöksi ja saa sillä lisäpisteitä ja medianäkyvyyttä. Samaa harrastavat ihoaan tummentava Koko Hubara ja karjalaisaktivisti jonka nimen unohdin. On vain ajan kysymys milloin joku somettaja ottaa agendakseen esimerkiksi vammaisuuden ja identifioituu vammaisten ääneksi esim. pienen näkövamman takia.
Siis ihmisethän - röyhkeät sellaiset - ottavat lisäpisteitä mistä vain saavat. Jos kerran vähemmistöbrändäytymisellä saa näkyvyyttä ja valtaa, jota ei muuten saisi, niin en yhtään ihmettele, että löytyy ihmisiä jotka käyttävät sitä hyväksi. Kyllähän ihmiset keksivätkin nykyään kaikenlaisia hämäriä "vähemmistöjä", joihin väittävät kuuluvansa, koska eivät halua olla pelkkiä tylsiä taviksia.
Sinänsähän tämä ei ole vain "valkoisten" juttu, kyllä erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat harrastavat sitä yhtä lailla. Mutta nähdäkseni se on yleensä vain tietyn tyyppiset egoistiset luonteet, jotka tekevät omasta vähemmistöstatuksestaan markkinointikeinon ja lyömäaseen. Muut samaan vähemmistöön kuuluvat usein häpeilevät näitä sometörttöjä.
lappalaiset canseloitiin woke porukan toimesta.