Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaiset itse syyttävät Miisa Nuorgamia käsityöelinkeinonsa tuhoamisesta ja matkailuelinkeinonsa haittaamisesta

Vierailija
08.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

"– Harmillisen usein voimakkaimmin äänensä saavat kuuluville tahot, joiden elanto ei ole riippuvainen kummastakaan elinkeinosta, eivätkä he välttämättä edes asu saamelaisalueella, kirjoittaa Jan-Erik Paadar.

https://www.facebook.com/janpaadar/posts/10159472650509140

Paadarin postauksessa useampi saamelainen mainitsee juuri Miisa Nuorgamin suurimpana vahingontekijänä.

Hänhän sopii Paadarin kuvaukseen. Saa elantonsa verorahoista valtion työpaikassa (Yle), ei ole kuin puoleksi saamelainen eikä ole koskaan asunut saamelaisalueilla. Häntä ei haittaa, vaikka rakentaakin omaa julkkisuraansa tavalla, joka tuhoaa saamelaisten elinkeinoja.

Kommentit (738)

Vierailija
301/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miisa kertoo omassa instassaan nyt että hänen äidinkielensä on pohjoissaame. En ole mitään mieltä kenenkään identiteetistä, mutta saako tuon asian oikeasti vain päättää itse?

Eilen näin hänen kertovan Twitterissä, että hän on opiskellut vuoden verran saamea.

Ei kyllä itselläni olisi pokkaa lisätä edes CV:hen kieltä kielitaito-kohtaan vain vuoden opintojen jälkeen.

Olen opiskellut kansalaisopistossa espanjaa vuoden. Vaihdan äidinkielekseni espanjan, hola caramba!

Vierailija
302/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti siinä sivussa hän kalapuikkokulmakarvoineen onnistui tuhoamaan monituhatvuotisen käsityöperinteen..

En sanoisi niitä kalapuikkokulmakarvoiksi. Enemmänkin ne ovat kyttyrälohikulmakarvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan asiallista, ettei feikkipukuja jne myydä naamiaisiin tms.

Mutta jossain on menty överiksi kun ei uskalla enää ostaa vaikka matkamuistoksi korviksia Siidasta ettei joku lynkkaa somessa. Parempi jättää sit kokonaan väliin. Harmi. En uskalla käyttää enää oikeen nutukkaitakaan mitkä hankin käsityönä kun asuin Saariselän lähellä.

Mutta sen on mun mielestä aiheuttanut tää yleinen puolestaloukkaantuminen, että oikein etsimällä etsitään mistä vois loukkaantua koska jotain pitkää ajatusreittiä pitkin mietittynä sen voi nähdä sortona ja omimisena.

Vierailija
304/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurin omiminen on väärin, paitsi silloin kun Miisa itse päättää tehdä niin. Mitään kulttuurista perimää hänellä ei ole, mutta jostain syystä hänen geeniperimänsä antaa hänelle oikeuden jeesustella ja omia saamelaiskulttuuri itselleen. Tuskin hän on ollut mukana saamelaisten sukujen tapahtumissa tai muuten osallistunut saamelaiseen kansanperinteeseen millään tavalla isovanhempansa kanssa, mikä oikeuttaisi hänet edes olemaan osana tätä kulttuuria pienessä määrin. Olisi täysin oikeutettua häneltä puhua saamelaisen kulttuurin hyväksikäytöstä, jos hän olisi itse saamelainen, mutta kun ei ole. Saamelaisuus on muutakin kuin geeniperimä. Pelkän geeniperimän omistaminen jollekin ei riitä. En minäkään ole karjalainen vaikka isovanhempani oli evakko. En myöskään omista millään tavalla lestadiolaista kulttuuria, vaikka kasvoin heidän keskellään ja olin osana sitä hyvin pitkään, kunnes lähdin ko. lahkosta. Joitain piirteitä on toki jäänyt, mutta en voi esimerkiksi uhriutua ja puhua lestadiolaisten puolesta, kuten Miisakaan ei voi puhua saamelaisten puolesta.

Vierailija
305/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tuota verkkokauppaa aikomuksena ostaa ihanat lapaset jotka näin uutisten aihetta koskevassa jutussa, ja onnekseni löysinkin ne. Mutta eikö muuten nuo (sinänsä upeat) shaalit ole skottiruutuisia?

Vierailija
306/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurin omiminen on väärin, paitsi silloin kun Miisa itse päättää tehdä niin. Mitään kulttuurista perimää hänellä ei ole, mutta jostain syystä hänen geeniperimänsä antaa hänelle oikeuden jeesustella ja omia saamelaiskulttuuri itselleen. Tuskin hän on ollut mukana saamelaisten sukujen tapahtumissa tai muuten osallistunut saamelaiseen kansanperinteeseen millään tavalla isovanhempansa kanssa, mikä oikeuttaisi hänet edes olemaan osana tätä kulttuuria pienessä määrin. Olisi täysin oikeutettua häneltä puhua saamelaisen kulttuurin hyväksikäytöstä, jos hän olisi itse saamelainen, mutta kun ei ole. Saamelaisuus on muutakin kuin geeniperimä. Pelkän geeniperimän omistaminen jollekin ei riitä. En minäkään ole karjalainen vaikka isovanhempani oli evakko. En myöskään omista millään tavalla lestadiolaista kulttuuria, vaikka kasvoin heidän keskellään ja olin osana sitä hyvin pitkään, kunnes lähdin ko. lahkosta. Joitain piirteitä on toki jäänyt, mutta en voi esimerkiksi uhriutua ja puhua lestadiolaisten puolesta, kuten Miisakaan ei voi puhua saamelaisten puolesta.

Ilmeisesti et vain tajua, mitä on olla saamelainen. Miisa on saamelainen eikä kukaan saamelainen tätä kiistä.

Vierailija
307/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa voi olla saamelainen, mutta ei hänen äidinkielensä ole saame. Ei vuoden saamen kielen opiskelu tee siitä hänen äidinkieltään.

Vierailija
308/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ieš kirjoitti:

Tämä voi nyt tulla teille shokkina, mutta saamelaisethan ei tapaa laskea verestä mitään saamelaisuusprosentteja tai kutsua toisiaan vaikka puolisaamelaisiksi...

Tässä asiassa on merkitystä sillä, tunnistetaanko sinut saamelaiseen sukuun kuuluvaksi. Miisa on kyllä saamelainen saamelaistenkin mielestä. Samoin on pohjoisessa asuvat saamelaiset, joilla on esimerkiksi toinen vanhempi suomalainen.

Terveisin pohjoisessa asuva saamea puhuva saamelainen, joka pitää Miisaa saamelaisena.

Kiitos tästä kommentista!

Teidän saamelaisten pitää nyt sitten tulla nykyaikaan. Nykyisin ihmisen sukupuoli, rotu, etnisyys, ihan kaikki määriytyvät vain sen mukaan, miten ihminen itse kokee asiat. Ulkopuolelta ei kukaan voi olettaa tai määrätä mitään. Eli esimerkiksi kiinalainen turisti voi tullaan Lappiin ja päättää olla saamelainen, koska kokee itsensä sellaiseksi. Mitään tuollaista geneettisyyden mukaan menevää etnisyyttä, mikä oli muodikasta 1930-luvun eugeniikassa, ei saa enää harrastaa. Tervetuloa postmoderniin maailmaan!

Saamelaiset ei ikinä ole väittäneet, että saamelaisuus menee geeneissä. Saamelaisuus ei siirry geeneissä eikä saamelaiseksi tulla vain määrittelemällä itsensä saamelaiseksi.

Saamelaiset ei kyseenalaista Miisan saamelaisuutta.

Saamelaisuuden määrittely liittyy myös oikeuteen äänestää saamelasískäräjillä, seuraavin ehtojen pitäisi saamelaisten mielestä täyttyä:

Lain mukaan henkilö voidaan katsoa saamelaiseksi, jos hän ensinnäkin pitää itseään saamelaisena. Sen ohella ainakin yhden kolmesta lisäehdosta pitää täyttyä:

- henkilö on itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen ensimmäisenä kielenään

- tai henkilö on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa. K

- kolmas ehto on, että ainakin yksi henkilön vanhemmista on merkitty tai hänet olisi voitu merkitä äänioikeutetuksi saamelaisvaltuuskunnan tai saamelaiskäräjien vaaleissa.

Joku alapeukutti tämän luettelon, olisi hauska kuulla perustelut. Kyse on saamelaisten taistelusta omasta itsemääräämisoikeudesta. Jos jokainen vartti-citysaamelainen vaatii oikeutta äänestää saamelaiskäräjillä, ne ihmiset, jotka elävät Saamenmaalla, menettävät valtansa omaan alueeseensa.

Nolo kommentti, kun nimenomaan saamelaiset pitää Miisaa saamelaisena. Vain se on olennaista.

Se, että palstan saamelaisuudesta mitään tietämättömät hokee, ettei Miisa ole saamelainen on yksiselitteisesti typerää.

Miisasta en tiedä, mutta eräs saamelainen ystäväni ei ole kaikkien saamelaisten mielestä "oikea saamelainen", sillä hänen vanhempansa muuttivat 80- luvulla Helsinkiin, eikä heidän kotonaan puhuttu saamea joten kielenkin on jo unohtanut. Suku on kyllä molempia vanhempia myöten kolttasaamelaisia.

Joten kyllä he joskus tuntuvat kyseenalaistavan toistensa saamelaisuuden, syystä tai toisesta.

Vierailija
309/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miisan isä puhuu saamea äidinkielenään eikä kenellekään saamelaiselle ole epäselvää, että Miisa on saamelainen. Toisin kuin palstalaisille.

Mutta oli niin laiska, ettei opettanut tyttärelleen, kun tämä opettelee kieltä vasta nyt. Tai sitten tytärtä ei kiinnostanut oppia ennen kuin nyt, kun sillä voi rahastaa.

Ehkäpä Miisa lapsena häpesi varttisaamelaisuuttaan. Nyt kun meni tähän inter.sekw.oke.urhi- kulttiin mukaan niin tajusi olevansa raken.tee..lli.sen ra.si.s kmuk.uksen suuri uhri ja aloitti hyväksikäytön.

Vierailija
310/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa voi olla saamelainen, mutta ei hänen äidinkielensä ole saame. Ei vuoden saamen kielen opiskelu tee siitä hänen äidinkieltään.

Olisikohan oma äidinkieleni englanti vai ruotsi? Toista olen opiskellut 12 vuotta, toista 6 vuotta. Uudet määritelmät äidinkielestä täyttyvät kuitenkin.

Vierailija
311/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et vain tajua, mitä on olla saamelainen. Miisa on saamelainen eikä kukaan saamelainen tätä kiistä.

Moi Miisa. Milloin ja missä päin saamea olet asunut?

Vierailija
312/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän muuten nämä joilla toinen vanhempi on saamelainen, lähes aina identifioituvat mieluummin saamelaisiksi kuin suomalaisiksi silloinkin kun ovat syntyneet suureen kaupunkiin keskelle suomalaista kulttuuria? En tarkoita kiistää kenenkään identiteettiä, olisi oikeasti vain kiinnostavaa tietää mistä se saamelaisuus tässä tilanteessa konkreettisesti lähtee rakentumaan, siis muusta kuin erikoisuudentavoittelusta.

Miksiköhän Miisa joka on vain 25% saamelainen, eikä ole kasvanut tai asunut saamenmaalla, kokee olevansa nimenomaan saamelainen, eikä suomalainen? Vaikuttaa hänen kohdallaan lähinnä huomionhaulta. Kiva, että hän sitten huomionhakuisuuttaan tuhoaa saamenmaalla asuvien elinkeinoa huutelemalla sieltä etelästä käsin ohjeita, miten saamelaisten pitäisi täällä elää. Eihän hänen omat vanhempansakaan asu enää saamenmaalla, joten eipä se häntä liikuta, vaikka täällä pohjoisessa ihmiset joutuvat pulaan. Kunhan Nuorgamin siskokset saavat vouhottaa saamelaisuudesta ja lisää huomiota sitä kautta.

Pyyntö Ylelle: voisitteko jatkossa nostaa esille täällä saamenmaalla asuvia ja oikeasti saamelaisessa kulttuurissa eläviä ihmisiä? On naurettavaa tehdä tästä etelän ihmisestä joku saamelaisuuden sanansaattaja.

Asiavirheitä vilisee taas. Miisan isä on saamelainen joten Miisa on laskukaavallasi perheensä puolesta 50% saamelainen. Saamelainen on jokainen joka saamelaiskäräjien määritelmän täyttämisen lisäksi KOKEE OLEVANSA SAAMELAINEN. Ok?

Asioille on olemassa sovitut ja selkeät määritelmät. Keskustelua on vaikeaa käydä kun ihmiset eivät tunne termejä ja niiden merkityksiä.

Itse olen ollut Emmin tuttu yli kymmenen vuotta. On ollut outoa kun kokoomusta edustava vitivalkoinen umpihetero ylöjärveläinen koulukiusaaja on äkkiä saamelainen polyamorinen bi-curious suhdeanarkisti, jonka mies hoitaa yli puolet perheen lapsista ja taloudesta, mutta on niin rankkaa ja Emmillä liikaa vastuuta. Heidän kuopuksensa oli jo 3kk iässä viikon mummulassa hoidossa, sen viikon Emmi juhli ja dokasi. Rankkaa on edelleen. Miisasta en edes aloita.

Vierailija
313/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala aihe tuntuu olevan.

Suvussani ei ole saamelaista verta tipan tippaa, mutta olen kiinnostunut saamelaisten kulttuurista, historiasta ja erityisesti kielestä.

Olen vuosia seurannut saamelaista mediaa, dokumentteja, kirjallisuutta yms materiaalia jota olen käsiini saanut. Saamelaiset käsityöt ovat upeita, mutta niihin en ole ikinä edes haaveillut kajoavani. Kielistä olen erityisen kiinnostunut ja olen jo pitkään halunnut opiskella esimerkiksi kolttasaamea, mutta ilmapiiri aiheen ympärillä tuntuu ilmaisevan että se ei sopivaa, sillä enhän ole saamelainen. Ymmärrän toki sen, enkä halua astua kenenkään varpaille. Valitsin sitten lopulta karjalan kielen, siellä on sukujuuria ja käsityökulttuurikin on rikas, sekä innokkaille oppijoille avoin.

Vierailija
314/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei ole edes puoliksi saamelainen vaan 1/4 saamelainen.

SO?

Vierailija
315/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pystytän teltan metsään

2. Metsästän jäniksen, teen siitä rukkaset ja luunpaloista koruja.

3. Kirjoitan avajaistarjous kyltin telttani ulkopuolelle

4. Odotan, kauan

5. En myy mitään, vain metsäneläimiä täällä

6. Kirjaudun puhelimellani nettiin ja syytän journalistia siitä että kauppa ei käy

Vierailija
316/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa ei tippaakaan edes näytä saamelaiselta. Miisa on pelkkä feministiaatteen aivopesty robotti, jonka ajatukset menevät sen yhden ja saman intersektionaalisen kaavan mukaan. Ei ole kovinkaan vaikea ennakoida mitä se on mieltä mistäkin.

Vierailija
317/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syyttäkö saamelaisia Maisan jutuista, meistä hyvin harva käyttää minkäänlaista somea ja viimeiseksi twitteriä.

Miisa nostaa esille amerikkalaisia näkemyksiä mitkä ei ole meille tärkeitä eikä tosia. Saamenmaa eikä suomi ole Amerikka.

Niissä pieni pokerista kaikuu vain oma nimi ja ajatukset, ne eivät vastaa realiteettia.

Jos ongelmista haluttaisiin puhua, voisi ottaa esimerkin luterilaisesta kirkosta joka tappoi meiltä oman luonnonuskonnon. Se aihe on tabu meillä eniten. Kaikki vanhat tavat on viety ja missään ei ole enempi kirkon porukkaa kuin täällä. Rippijuhlat kaikki..

Vaatisi se miisa meidän kallot Ruotsista takaisin jos mistään mitään tietäisi ja ymmärtäisi.

Vierailija
318/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää syyttäkö saamelaisia Maisan jutuista, meistä hyvin harva käyttää minkäänlaista somea ja viimeiseksi twitteriä.

Miisa nostaa esille amerikkalaisia näkemyksiä mitkä ei ole meille tärkeitä eikä tosia. Saamenmaa eikä suomi ole Amerikka.

Niissä pieni pokerista kaikuu vain oma nimi ja ajatukset, ne eivät vastaa realiteettia.

Jos ongelmista haluttaisiin puhua, voisi ottaa esimerkin luterilaisesta kirkosta joka tappoi meiltä oman luonnonuskonnon. Se aihe on tabu meillä eniten. Kaikki vanhat tavat on viety ja missään ei ole enempi kirkon porukkaa kuin täällä. Rippijuhlat kaikki..

Vaatisi se miisa meidän kallot Ruotsista takaisin jos mistään mitään tietäisi ja ymmärtäisi.

Tämä uusi puhelin tekee kirjoitusvirheitä pahoittelut. En ole somea käyttänyt. Ikävä paikka.

Vierailija
319/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa on noita!

Vierailija
320/738 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on niin pahasti pielessä aikuisissa ihmisissä, kun pitää haukkua täällä toisen ulkonäköä? Suurin osa on myös ymmärtänyt aivan väärin, mitä kulttuurisella omimisella tarkoitetaan. Pikkuleteissä on kyse siitä, että Jenkeissä mustia on syrjitty heidän hiustyyliensä perusteella, mutta jos valkoinen laittaa saman kampauksen, se onkin hienoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä