Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt olisi työpaikka tarjolla, mutta nettopalkka jää noin 100 euroa alle sen minkä verran saan nyt nettohyötyä työmarkkinatuesta/asumistuesta/toimeentulotuesta.

Vierailija
08.10.2021 |

Tähän tukien vaikuttaa kallis vuokra-asunto pk-seudulla varsinkin.
Tuntuu jotenkin älyttömältä ottaa tuota työtä vastaan, koska vaikutus on suurempi kuin tuo 100 euroa, sillä kyllähän se 21.5 kertaa kuussa töihin menokin maksaa. Kulkeminen maksaa. Kulutan enemmän ruokaa. Vaatteita pitää ostaa. Ei ole enää aikaa tehdä itse ruokia ja juosta tarjousten perässä jne...

Ja työpaikkakin on ns. "dead end", matalan statuksen suorittavaa työtä. Ei siitä mitään uraputkea tehdä

Menisittekö te töihin matalammalla rahalla kuin mitä saatte tuista? Jos työpaikka vielä on sellainen josta ei edetä...

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että ap on laskenut väärin. Jos saa nyt toimeentulotukea ja palkkka olisi yhtä huono, niin todennäköisesti saisi edelleen ainakin asumistukea. Väärin laskettu ja syynä se että ei halua mennä töihin, joka on täysin ymmärrettävää, sillä useimpia muutos pelottaa.

Mutta se on varmaa että tukitasot eivät ole paranemassa, vaan enneminkin huonontumassa ja jos niiden varassa elää, niin sitä saa jatkaa hautaan asti. Työllistymällä on sentään edes jonkinlainen mahdollisuus parempaan elämään.

Vierailija
82/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskustelupalstoilla ihmiset ja heidän tutut saavat aina suurempia tukia kuin minun kaksi sairasta läheistäni tosielämässä? En kerro heistä, sillä yleensä minun väitetään valehtelevan. Kumpikaan ei saa toimeentulotukea. Toisella on edullinen vuokrayksiö ja toinen asuu perityssä velattomassa omakotitalossa.

Aika moni tukiluuseri valehtelee tukensa todellista paremmaksi, näin he saavat näyttämään tukiluuseroinnin kannattavalata, vaikka todellisuusuus olisi vähän muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä. Mun mielestä mulle taas kuuluu minimielintaso ihan siitä että olen ihminen. Ja valtio on samaa mieltä.

Paljon kuuluu kaikenlaista, mutta itse ei tarvitse tehdä sen eteen mitään sen takia että olisi ihminen toisillekin ihmisille?

Ei ihme, että tämä yhteiskunta rapisee kun kaikille vaan kuuluu kaikki mutta kukaan ei ole valmis tekemään mitään yhtään minkään eteen.

Vierailija
84/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tilanne on edes noin kuten ap sen selittää, vaan todellisuudessa töihin meno olisi taloudellisesti kannattavampaa hänenkin tapauksessaan.

Suurinpana etuna työhön menemisessä näkisin kuitenkin sen että pääsee säännöllisempään elämänrytmiin ja tapaa työelämässä olevia ihmisiä, jolla on todennäköisesti positiivisia vaikutuksia elämään ja siihen miten asioista alkaa ajatella.

Vierailija
85/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt matalan tason suorittavaa työtä ja lopputulos, olen aina päässyt hiukan mukavampaan toimistotyöhön. Eli kokemus auttaa pääsemään seuraavaan. Työnantajat usein tarjoavat smarttumeja, lounasetuja, työterveyshoitoa, bonuksia, pikkujouluja ja tietysti lomarahoja jne. Kannattaa punnita kokonaisuus. Nuo voivat olla iso lisä, siis monen sadan euron lisä, palkan päälle.

Vierailija
86/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuinka paljon se nettopalkka on?

Vierailija
87/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskustelupalstoilla ihmiset ja heidän tutut saavat aina suurempia tukia kuin minun kaksi sairasta läheistäni tosielämässä? En kerro heistä, sillä yleensä minun väitetään valehtelevan. Kumpikaan ei saa toimeentulotukea. Toisella on edullinen vuokrayksiö ja toinen asuu perityssä velattomassa omakotitalossa.

Aika moni tukiluuseri valehtelee tukensa todellista paremmaksi, näin he saavat näyttämään tukiluuseroinnin kannattavalata, vaikka todellisuusuus olisi vähän muuta.

Tai sitten moni keksii koko tarinansa, eikä kestä totuutta. Luulen, että moni keksityn tarinan taustalla oleva on joku "minä en ikinä jää työttömäksi" itsestään luuleva amk- tai yliopisto-opiskelija, joka haluaa potea ylemmyydentunnetta. 

Vierailija
88/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten moni keksii koko tarinansa, eikä kestä totuutta. Luulen, että moni keksityn tarinan taustalla oleva on joku "minä en ikinä jää työttömäksi" itsestään luuleva amk- tai yliopisto-opiskelija, joka haluaa potea ylemmyydentunnetta. 

Kokoomusnuorilla on oikein oma osasto sitä varten että keksivät ja julkaisevat tarinoita liian hyvästä sosiaaliturvarsta.

Vierailija
89/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä 1500 euron bruttopalkkaa saavalla, 900 euroa vuokraa maksavalla on oikeus 150,02 euroa asumistukea. Laskettu kelan laskurilla  minuutti ennen kuin aloitan tämän viestin kirjoittamisen, jos luet tätä joskus myöhemmin päivämäärä on 9.10.202. Tämä on täysi fakta. Jos bruttopalkka on 1800 euroa, tuki on 49,22 euroa. 2000 euron bruttopalkasta se menee jo nollille. 

Vierailija
90/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viestin 89 kirjoittaja kirjoitti 9.10.2021...

Vierailija
91/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin nyt ollut 3 vuotta töissä ja aion lopettaa vuoden vaihteessa. Aivan turhaa touhua, saan joka kk kuitenkin hieman tt tukea päälle. En saa asumistukea sillä laskennallisesti perusmenoihin pitäisi riittää rahat, mutta lääkkeet ja kuntoutusterapian maksut nostavat kuluja paljon. Noh, ihan työttömäksi en aio jäädä loppuelämäksi, vaan aion pääsykokeilla hakea johonkin rahakkaampaan paikkaan opiskelemaan ja haen sinne asti kunnes pääsen. Mutta pienipalkkaiseen työhön en aio jäädä.

Vierailija
92/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 89:ltä jäi pois, että yksiasuvalta tuo tuki siis. Se nousee. asumistukilaskurissa ei kysytä onko tulo palkkaa vai jotain muuta tuloa. 

Vierailija
93/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin nyt ollut 3 vuotta töissä ja aion lopettaa vuoden vaihteessa. Aivan turhaa touhua, saan joka kk kuitenkin hieman tt tukea päälle. En saa asumistukea sillä laskennallisesti perusmenoihin pitäisi riittää rahat, mutta lääkkeet ja kuntoutusterapian maksut nostavat kuluja paljon. Noh, ihan työttömäksi en aio jäädä loppuelämäksi, vaan aion pääsykokeilla hakea johonkin rahakkaampaan paikkaan opiskelemaan ja haen sinne asti kunnes pääsen. Mutta pienipalkkaiseen työhön en aio jäädä.

Miksi et muka saa asumistukea? Eihän asumistukeen katsota menoja, ainoastaan tulot. 

Vierailija
94/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetti työnantajia riivaa kun töihin pitäisi mennä pienemmällä palkalla kuin mitä on viimesijainen sosiaalituki, jonka on tarkoitus mahdollistaa ihmisarvoinen elämä? Eikö työnantajat enää arvosta työntekoa vai mistä tässä on oikein kyse?

Ai tietääkö pomo automaattisesti jokaisen työttömän yksilölliset tuet eri asumis- ja muine kuluineen?

Vierailija
95/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet. Asumistuki ei ole toimeentulotukeen verrattava tuki, vaan sitä myönnetään pienituloisuuden perusteella, eikä sitä haettassa kysytä kulujasi. Palkkasi on niin suuri, ettei oikeuta asumistukeen, mutta ei sen silloin pitäisi oikeuttaa toimeentulotukeenkaan, vai saatko kuluihisi jotain harkinnanvaraista tukea? 

Vierailija
96/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on synnyttämässä niin kannattaa tehdä töitä, ihan mitä vaan töitä, siksikin, että äitiysraha on parempi. Myös työttömäksi jos jää ja saa ansiosidonnaista on se aika eri summa kuin Kelan maksama minimi. Monta syytä tulee mieleen miksi työ kannattaa jopa pienillä palkoilla.

Vierailija
97/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on huudella että kyllä kannattaa mennä ilman muuta töihin, jos saa itse ihmisarvoista liksaa. Luulen kuitenkin että suurinta osaa vaan ärsyttää se että joku voisi mennä töihin muttei viitsi.

Mutta kuinka moni näistä ihmisistä olisi oikeasti valmis elämään toimeentulotuen tasoisella rahalla ja käymään sen takia töissä ilmaiseksi? Epäilen että aika harva. Onhan työstä muutakin hyötyä mutta harva sitä täysipäiväisesti on valmis tekemään jos siitä ei saa rahallista korvausta.

Vierailija
98/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai työssä käymällä ei ole aikaa tehdä ruokaa ja maagisesti tulee syötyä enemmän kun työttömänä? Syötkö sitten 2 aamupalaa, 2 lounasta työllistyessä, vai mistä se lisäsyöminen johtuu?

Vierailija
99/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista tahvoa joka on valmis pudottamaan omaa elintasoa vielä toimeentulotuesta ja menemään johonkin suorittavaan dead end -paskaduuniin ihan vaan "rakkaudest lajiin" en pidä yhtään minään.

Jos valinta on kokopäivätyö josta saa olematonta liksaa tai sossupummailu josta saa vähän paremmin rahaa niin arvostan paljon enemmän sossupummia. Rationaalinen ihminen joka kunnioittaa itseään.

Vierailija
100/106 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt matalan tason suorittavaa työtä ja lopputulos, olen aina päässyt hiukan mukavampaan toimistotyöhön. Eli kokemus auttaa pääsemään seuraavaan. Työnantajat usein tarjoavat smarttumeja, lounasetuja, työterveyshoitoa, bonuksia, pikkujouluja ja tietysti lomarahoja jne. Kannattaa punnita kokonaisuus. Nuo voivat olla iso lisä, siis monen sadan euron lisä, palkan päälle.

Mutta ihan paskahommaa pykälän verran parempaan duuniin voi helposti päästä vaikka ei tekisi sitä ihan nollatason hommaa, ei ole välttämätöntä että tuo aiempi työkokemus on tarpeellinen jos haluaa vain "hiukan mukavampaan" hommaan.

Ja lounasedun, työterveyshuollon jne vastapainoksi laittaisin, että toimeentulotuki kustantaa myös sähkölaskut, kotivakuutuksen, terveydenhuollon asiakasmaksut, lääkkeet. Eivät ole ihan ilmaisia nekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan