Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt olisi työpaikka tarjolla, mutta nettopalkka jää noin 100 euroa alle sen minkä verran saan nyt nettohyötyä työmarkkinatuesta/asumistuesta/toimeentulotuesta.

Vierailija
08.10.2021 |

Tähän tukien vaikuttaa kallis vuokra-asunto pk-seudulla varsinkin.
Tuntuu jotenkin älyttömältä ottaa tuota työtä vastaan, koska vaikutus on suurempi kuin tuo 100 euroa, sillä kyllähän se 21.5 kertaa kuussa töihin menokin maksaa. Kulkeminen maksaa. Kulutan enemmän ruokaa. Vaatteita pitää ostaa. Ei ole enää aikaa tehdä itse ruokia ja juosta tarjousten perässä jne...

Ja työpaikkakin on ns. "dead end", matalan statuksen suorittavaa työtä. Ei siitä mitään uraputkea tehdä

Menisittekö te töihin matalammalla rahalla kuin mitä saatte tuista? Jos työpaikka vielä on sellainen josta ei edetä...

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle lomarahat ja tn. voit jatkossa pyytää palkankorotuksia.

Vierailija
42/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetti työnantajia riivaa kun töihin pitäisi mennä pienemmällä palkalla kuin mitä on viimesijainen sosiaalituki, jonka on tarkoitus mahdollistaa ihmisarvoinen elämä? Eikö työnantajat enää arvosta työntekoa vai mistä tässä on oikein kyse?

Kaikki työ ei ole kovin tuottavaa, ja jos heitän sellaisen kokoomuslaisen korporaatiososialistisen argumentin niin sehän on firmalle kiva jos voi maksaa niin pientä palkkaa että Kela maksaa ikäänkuin loput siitä palkasta.

Tästä syystä kokoomus ei ole oikeistopuolue, vaan sosialistipuolue.

Onhan se firmalle kiva. Mutta jos ei kyse ole palkkatuesta niin Kela maksaa loput siitä palkasta, tai sitten Kela maksaa sen koko palkan. Työntekijä ei saa enempää siitä että käy töissä, joten miksi kävisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päälle lomarahat ja tn. voit jatkossa pyytää palkankorotuksia.

Jos työnantaja maksaa noin paskaa liksaa niin tuskin mitään kovin mittavia korotuksia olisi tulossa. Korkeintaan siten että 2v talossa oltuaan palkka nousisi samalle tasolle kuin toimeentulotuki.

AP, älä mene. Ei tuollaisia työnantajia pidä tukea millään tavalla.

Vierailija
44/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin ja aloittaisin heti jonkun paremmin palkatun tuön hakemisen. Se on meinaan fakta, että töissä oleva palkataan useimpiin töihin mieluummin kuin työtön.

Toimeentulotuen maksaminen liian kalliisiin kämppiin pitäisi kyllä lopettaa. Ihme kannustinloukkuja syntyy. Jos on pakko asua Helsingissä vaikkei ole varaa, niin ei muuta kuin kommuuni pystyyn.

Aina nettikeskusteluissa valitetaan, että asumistuet nostaa vuokria. Mutta toimeentulotuki on se, mikä mahdollistaa todellisen kannustinloukun syntymisen ja holtittomat tukikulut.

Vierailija
45/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin..

Itse olen samassa tilanteessa, kun ansiosidonnainen laskettiin uudelleen osa-aikatyön palkan perusteella. Olen ollut koko työttömyyteni ajan osa-aikatöissä, mutta nyt putosin tähän kuuluisaan kannustinloukkuun, jolloin edes osa-aikatöitä minun ei ole järkevää enää tehdä (koska työmatkakustannukset, lisääntynyt energiankulutus jne...)

Tilanne on minusta todella absurdi. Työnteon tulisi aina olla kannattavaa. Tilanteesta riippumatta.

Olen miettinyt uuden ammatin opiskelua, yrittäjyyttä tai täysin uutta alaa, jolle työllistyä. Aikaa on vain kulunut kuin huomaamatta koronan tms. vuoksi melko paljon, joten tällainen kannustinloukkutilanne on päässyt syntymään.

Vierailija
46/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun olet vanha, nillität, että eipä kertynyt eläkettä. Ja elät taas tukien varassa.

Juuri nyt, mitä kauemmin olet pois työelämästä, sitä vaikeampi on saada töitä.

Itse menisin töihin, onhan työelämässä näkymätöntäkin etua: työterveyshuolto, lomat kertyy, sosiaaliset kontaktit jne.

Ja käy kaupassa iltamyöhään laputettuja ruokia hakemassa.

Tuolla palkalla ei juurikaan eläkettä kerry. Ja koko eläkejärjestelmää tuskin on enää vuosikymmenien päästä olemassa.

Näin juuri. Ei tuolla palkalla eläkettä kerrytetä.

ap

Voisit kuitenkin arvostaa itseäsi enemmän tienatessasi itse elantosi sen sijaan että loisit muiden elätettävänä.

Vierailija
47/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa ja ap:n vastauksia tulkitessa tulen seuraavaan johtopäätökseen: Älä mene sinne töihin. Ei näköjään työnteko kiinnosta, niin ei se työnantajakaan sinne ketään työhalutonta halua. Anna se paikka jollekin sellaiselle, joka haluaa päästä elämässään eteenpäin, vaikka sitten aloittamalla vähän huonommassa duunissa ja ap voi sitten aikanaan pitkäaikaistyöttömänä siirtyä kuntouttavaan työtoimintaan elämänhallinnan parantamiseksi. Näin on paras ihan kaikkien kannalta.

Vierailija
48/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan ainoastaan työttömyyspäivärahan, reilu 600e joten menisin mielelläni töihin.

Sama, menisin ihan heti tuohon työhön jos pääsisin. Työmarkkinatuki on ainoa tuloni lapsilisien lisäksi.

Vierailija
49/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen ketju osoittaa että sosiaalitukia leikattava ja roimasti. Kyllä se ensisijainen vastuu elämisen rahoittamisesta on henkilöllä itsellään.

Mikä on kaikista kätevin tapa saada ihmiset tekemään entistä enemmän töitä alle 1500 kuukausiansiolla? Sosiaaliturvan alasajo.

Vierailija
50/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin duunin.   Siellä ollessa on helpompi hakea muita duuneja.

Se, että on jo töissä, että joku on ottanut sinut töihin, on jo tietynlainen valmis suositus, kun työpaikkoja hakee.

Se näyttää myös hyvältä työhistoriassa, kun kysellään haastattelussa, että mikä on viimeine työpaikkasi.

Jos on pitkä pätkä työttömyyyttä takana,  se on hyvin suuri miinus työhaastettelussa.

Jää käsitys ettei ole kelvannut mihinkiään töihin, tai että on jotenkin työtä vieroksuva tai muuta vastaava.

Itsehän toki päätät, mutta teet itsellesi suuren palveluksen, jos otat työpaikan vastaan, se saattaa tulevaisuudessa poikia sulle vaikka mitä.

Voihan sitä pihistää ne rahat, jotka nyt tukiaisissa menetät.

"Saattaa poikia vaikka mitä" joopa joo.

Totta kai työttömyys näyttää huonolta työhaastattelussa, mutta tiedätkö mitä? Jotkut ihmiset haluavat ja aikovat työllistyä aloille, joilla se että CV:ssä lukee että on ollut puhelinmyyjä, feissari, osa-aikainen siivooja tms ei ihan hirveästi anna lisäarvoa. On se työttömyyttä parempi, mutta ei nyt niin paljoa parempi että sitä antaisi rahaa pois siitä että tekisi täyttä työpäivää.

Mä oon tällä hetkellä työtön ja mun koulutus on sellainen että eipä siinä työhaastattelussa hirveän hyvää kuvaa antaisi sekään, että valmistumisen ja edellisen työsuhteen jälkeen olen saanut vain matalapalkkatöitä. Ennemmin syytän vaikka koronaa.

Minä aloin saada työpaikkatarjouksia sen jälkeen, kun lisäsin työkokemukseen sanan "kylmäsoitot". Eli kun olin ollut valmistumisen jälkeen töissä paskalävessä, niin aloin kelvata myös (myynnilliseksi) asiantuntijaksi. Silloin hakemukseni pomppasi esiin rekryjärjestelmistä, pari tuttua sattui näkemään naamani ja pääsin haastatteluihin kahteen eri firmaan. Tulin valituksi molempiin.

Nyt pari kk töissä olleena ei enää harmita se paskalävessä lusittu puoli vuotta.

Vierailija
51/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen ketju osoittaa että sosiaalitukia leikattava ja roimasti. Kyllä se ensisijainen vastuu elämisen rahoittamisesta on henkilöllä itsellään.

Kun ne sosiaalituet riittää hyvin huonosti elämiseen, niin jos niitä leikataan niin sitten ihmiset eivät pärjää omalla palkallaan. Suomen hintatasoon nähden sosiaaliturvan taso on heikko, tätä on tutkittu.

Palkkoja pitäisi nostaa jotta työnteko olisi houkuttelevaa. Sosiaalitukien leikkaaminen taas kasvattaa mm. rikollisuutta.

ei nämä iilimadot mitään rikoksia jaksais tehdä kuitenkaan. sehän käy työstä

Vierailija
52/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuessa ollaan kyllä ihan minimillä. Avaaja voisi näin anonyymisti laittaa luvut jotta tästä asiasta olisi millään lailla järkevää keskustella.

Yleensä nämä avaukset "tuet ovat niin hyviä ettei kannata mennä töihiin" epäilyttävät ainakin itseä ja niillä pyritään luomaan vihamielisyyttä kaikkein heikoimmilla olevia kohtaan.

Vierailija
53/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun olet vanha, nillität, että eipä kertynyt eläkettä. Ja elät taas tukien varassa.

Itse menisin töihin, onhan työelämässä näkymätöntäkin etua: työterveyshuolto, lomat kertyy, sosiaaliset kontaktit jne.

Tuolla palkalla ei juurikaan eläkettä kerry. Ja koko eläkejärjestelmää tuskin on enää vuosikymmenien päästä olemassa.

ap

Voisit kuitenkin arvostaa itseäsi enemmän tienatessasi itse elantosi sen sijaan että loisit muiden elätettävänä.

Mä arvostaisin itseäni vähemmän, jos alistuisin sellaiseen kyykytykseen että maksan itse siitä että saan antaa työpanokseni työnantajalle, joka maksaa siitä vähemmän kuin mitä spurgut saa palkkaa ryyppäämisestä.

Vierailija
54/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin duunin.   Siellä ollessa on helpompi hakea muita duuneja.

Se, että on jo töissä, että joku on ottanut sinut töihin, on jo tietynlainen valmis suositus, kun työpaikkoja hakee.

Se näyttää myös hyvältä työhistoriassa, kun kysellään haastattelussa, että mikä on viimeine työpaikkasi.

Jos on pitkä pätkä työttömyyyttä takana,  se on hyvin suuri miinus työhaastettelussa.

Jää käsitys ettei ole kelvannut mihinkiään töihin, tai että on jotenkin työtä vieroksuva tai muuta vastaava.

Itsehän toki päätät, mutta teet itsellesi suuren palveluksen, jos otat työpaikan vastaan, se saattaa tulevaisuudessa poikia sulle vaikka mitä.

Voihan sitä pihistää ne rahat, jotka nyt tukiaisissa menetät.

"Saattaa poikia vaikka mitä" joopa joo.

Totta kai työttömyys näyttää huonolta työhaastattelussa, mutta tiedätkö mitä? Jotkut ihmiset haluavat ja aikovat työllistyä aloille, joilla se että CV:ssä lukee että on ollut puhelinmyyjä, feissari, osa-aikainen siivooja tms ei ihan hirveästi anna lisäarvoa. On se työttömyyttä parempi, mutta ei nyt niin paljoa parempi että sitä antaisi rahaa pois siitä että tekisi täyttä työpäivää.

Mä oon tällä hetkellä työtön ja mun koulutus on sellainen että eipä siinä työhaastattelussa hirveän hyvää kuvaa antaisi sekään, että valmistumisen ja edellisen työsuhteen jälkeen olen saanut vain matalapalkkatöitä. Ennemmin syytän vaikka koronaa.

Minä aloin saada työpaikkatarjouksia sen jälkeen, kun lisäsin työkokemukseen sanan "kylmäsoitot". Eli kun olin ollut valmistumisen jälkeen töissä paskalävessä, niin aloin kelvata myös (myynnilliseksi) asiantuntijaksi. Silloin hakemukseni pomppasi esiin rekryjärjestelmistä, pari tuttua sattui näkemään naamani ja pääsin haastatteluihin kahteen eri firmaan. Tulin valituksi molempiin.

Nyt pari kk töissä olleena ei enää harmita se paskalävessä lusittu puoli vuotta.

Jos AP:lle on tarjottu sellaista työtä mikä edes etäisesti muistuttaa sitä mitä haluaa tehdä, ja sattuu tuntemaan HR-ihmisiä, niin tuo saattaa kannattaa. Jos tarjotaan puhelinmyyntiä mutta ei ole myyntialalle menossa niin tuskin tuo meriitti siellä hirveästi merkkaa.

Tuosta kuitenkin paistaa tuollainen hyväveli-nepotismi. Pääsit haastatteluihin ainoastaan firmoihin, joissa työskenteli tuttuja ihmisiä jotka vastaa rekryistä.

Vierailija
55/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten ihmeessä voi arvostaa itseään jos on sen arvoinen että työpanos on saman arvoinen kuin minimitoimeentulo? Pyöriikö firmasi ilmaisharjoittelijoilla vai miksi tarjoat arvostusta palkaksi?

Vierailija
56/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuessa ollaan kyllä ihan minimillä. Avaaja voisi näin anonyymisti laittaa luvut jotta tästä asiasta olisi millään lailla järkevää keskustella.

Yleensä nämä avaukset "tuet ovat niin hyviä ettei kannata mennä töihiin" epäilyttävät ainakin itseä ja niillä pyritään luomaan vihamielisyyttä kaikkein heikoimmilla olevia kohtaan.

Toki saman kolikon kääntöpuolet tavallaan, mutta en mä näe tässä mitään että "tuet on niin hyviä ettei kannata mennä töihin"

Näen ennemminkin, että "yhden tietyn NYT TARJOTUN työn palkka on niin huono, ettei kannata mennä töihin".

Vierailija
57/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itsearvostuksen lisäksi elämä on helpompaa, kun ei tarvitse täytellä hakemuksia eikä toimitella tiliotteita Kelan kyylättäväksi. Eikä miettiä milloin tipahtaa pelkän toimeentulotuen (ja asumistuen) varaan, jos ei suostu työkkärin ehdotuksiin.

Vierailija
58/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itsearvostuksen lisäksi elämä on helpompaa, kun ei tarvitse täytellä hakemuksia eikä toimitella tiliotteita Kelan kyylättäväksi. Eikä miettiä milloin tipahtaa pelkän toimeentulotuen (ja asumistuen) varaan, jos ei suostu työkkärin ehdotuksiin.

Missähän suojatyöpaikassa sä olet jos sun mielestä täysipäiväinen duuni on helpompaa kuin tiliotteiden toimittaminen? Mulla menee hakemuksiin tiliotteineen kuukaudessa alle 10 minuuttia.

Mä saan toimeentulotukena saman määrän mitä saisin työmarkkinatukea, kun asumismenot on niin suuret että silloinkin kun olen ollut työmarkkinatuella niin sain siihen tt-tukea päälle.

Tt-tuki ei läheskään kaikille ole pienempi tulotaso kuin työkkärin rahat.

Vierailija
59/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän ihan suht kivasti. Kela/Sossu maksaa vuokran, matkakortin, sähköt, kotivakuutuksen, terveydenhoitokulut ja lääkkeet, ja silloin tällöin harkinnanvaraisesta jotain muita menoja.

900€ kolmio Helsingissä, asun yksin. Joskus myyn nuuskaa ja saan sillä ylimääräistä käyttövaraa.

Ei tulisi mieleenkään mennä töihin ellei palkka olisi vähintään sama mitä viime duunissa eli 4200 brutto.

Vierailija
60/106 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä elän ihan suht kivasti. Kela/Sossu maksaa vuokran, matkakortin, sähköt, kotivakuutuksen, terveydenhoitokulut ja lääkkeet, ja silloin tällöin harkinnanvaraisesta jotain muita menoja.

900€ kolmio Helsingissä, asun yksin. Joskus myyn nuuskaa ja saan sillä ylimääräistä käyttövaraa.

Ei tulisi mieleenkään mennä töihin ellei palkka olisi vähintään sama mitä viime duunissa eli 4200 brutto.

Eipä sua kukaan palkkaisikaan. Tuollaiset ei joko jaksa paiskoa hommia kunnolla tai sitten ne pyytää liikaa palkkaa. Pelkkää haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme