Nyt olisi työpaikka tarjolla, mutta nettopalkka jää noin 100 euroa alle sen minkä verran saan nyt nettohyötyä työmarkkinatuesta/asumistuesta/toimeentulotuesta.
Tähän tukien vaikuttaa kallis vuokra-asunto pk-seudulla varsinkin.
Tuntuu jotenkin älyttömältä ottaa tuota työtä vastaan, koska vaikutus on suurempi kuin tuo 100 euroa, sillä kyllähän se 21.5 kertaa kuussa töihin menokin maksaa. Kulkeminen maksaa. Kulutan enemmän ruokaa. Vaatteita pitää ostaa. Ei ole enää aikaa tehdä itse ruokia ja juosta tarjousten perässä jne...
Ja työpaikkakin on ns. "dead end", matalan statuksen suorittavaa työtä. Ei siitä mitään uraputkea tehdä
Menisittekö te töihin matalammalla rahalla kuin mitä saatte tuista? Jos työpaikka vielä on sellainen josta ei edetä...
Kommentit (106)
Tämä on juuri se ongelma jonka päättäjät yhdessä Ek:n kanssa ovat tieten tahtoen saaneet aikaan. Kalliit kämpät, minimipalkat, valtavasti nousseet pakolliset kulut ja pisteenä i:n päälle liikkumisesta on tehty kallista ja hankalaa.
Mene siinä sitten töihin vaikka sillä 1000e autolla ja koko palkastasi ei jää mitään käteen vaan joudut ä ottamaan velkaa esim jos vaikka auto hajoaa.
Ei tässä vaan ole mitään järkeä enää. 2000 mulla jäi vuokran jälkeen käteen 1000e. Nyt 500. Ja tuosta kun maksat kaikki elämisen kulut se on tekemätön paikka. Kiitos vaan valtio. Ei tarvi enää töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Otitko huomioon, että toimeentulotukilaskelmaan kuuluu ansiotulovähennys eli jättävät huomioon ottamana 150 euroa palkasta tulona.
Jos palkan ja tuen erotus tulotasolla on 100€ niin silloin AP saisi tasan saman verran rahaa kuin nyt. Ei kannata.
Jälleen ketju osoittaa että sosiaalitukia leikattava ja roimasti. Kyllä se ensisijainen vastuu elämisen rahoittamisesta on henkilöllä itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen ketju osoittaa että sosiaalitukia leikattava ja roimasti. Kyllä se ensisijainen vastuu elämisen rahoittamisesta on henkilöllä itsellään.
Kun ne sosiaalituet riittää hyvin huonosti elämiseen, niin jos niitä leikataan niin sitten ihmiset eivät pärjää omalla palkallaan. Suomen hintatasoon nähden sosiaaliturvan taso on heikko, tätä on tutkittu.
Palkkoja pitäisi nostaa jotta työnteko olisi houkuttelevaa. Sosiaalitukien leikkaaminen taas kasvattaa mm. rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ainoastaan työttömyyspäivärahan, reilu 600e joten menisin mielelläni töihin.
Sitten sä joko asut ilmaiseksi tai et osaa hakea tukia.
Sitten kun olet vanha, nillität, että eipä kertynyt eläkettä. Ja elät taas tukien varassa.
Juuri nyt, mitä kauemmin olet pois työelämästä, sitä vaikeampi on saada töitä.
Itse menisin töihin, onhan työelämässä näkymätöntäkin etua: työterveyshuolto, lomat kertyy, sosiaaliset kontaktit jne.
Ja käy kaupassa iltamyöhään laputettuja ruokia hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ainoastaan työttömyyspäivärahan, reilu 600e joten menisin mielelläni töihin.
Ei, mulla on puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulla on puoliso.
Eli asut ilmaiseksi. Pillua saatat antaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet vanha, nillität, että eipä kertynyt eläkettä. Ja elät taas tukien varassa.
Itse menisin töihin, onhan työelämässä näkymätöntäkin etua: työterveyshuolto, lomat kertyy, sosiaaliset kontaktit jne.
Tuolla palkalla ei juurikaan eläkettä kerry. Ja koko eläkejärjestelmää tuskin on enää vuosikymmenien päästä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kallis asunto pääkaupunkiseudullahan tämän paljastaa viimeistään trolliksi. Miten viitsit tehtailla tätä p*skaa.
Ovatko sinun mielestäsi pääkaupunkiseudun asunnot halpoja vai?
Kokoomus rakastaa lampaita jotka menee kuuliaisina röihin vaikka ottaa itse siinä takkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulla on puoliso.
Miten niin asun ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kallis asunto pääkaupunkiseudullahan tämän paljastaa viimeistään trolliksi. Miten viitsit tehtailla tätä p*skaa.
Ovatko sinun mielestäsi pääkaupunkiseudun asunnot halpoja vai?
Ei vaan:
Haettiin varmaan sitä, että monet paheksuu sitä että ihmiset asuu tuilla Helsingissä jossa on korkeat vuokrat, joten tuo on yleinen täky saada ihmiset pöyristymään että onko pakko sit asua stadissa.
Vierailija kirjoitti:
No ei sinun ikuisesti tarvitse siinä olla. Työllistyt kuitenkin seuraavaan ( parempaan) paikkaan 1000x helpommin kuin jos makailisit sen ajan kotona. Vaikea tajuta, ettei jengi ymmärrä välttää pitkäaikaistyöttömyyden ansaa…
Koittakaa nyt tajuta, että se siivoojanpaikka ei merkkaa pask aakaan jotain parempipalkkaista hommaa etsiessä. Ei mitään. Kouluttautunien voi kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulla on puoliso.
Miten niin asun ilmaiseksi?
Ei, olet oikeassa. Pillu on kulutushyödyke jolle voidaan määritellä taloudellinen arvo. Tuot omalla tavallasi leivän pöytään. Tai pikemminkin letun sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeeni jäisi alle takuueläkkeen vaikka tekisin tuota tiedossa olevaa työtä taukoamatta eläkeikääni asti.
Ihan laskurilla laskettu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käy kaupassa iltamyöhään laputettuja ruokia hakemassa.Tuolla palkalla ei juurikaan eläkettä kerry. Ja koko eläkejärjestelmää tuskin on enää vuosikymmenien päästä olemassa.
Näin juuri. Ei tuolla palkalla eläkettä kerrytetä.
ap
Mä olen korkeakoulutettu ja olin valmistumisesta 2v työttömänä. Kun sitten pääsin oman alan töihin, niin siitä kysyttiin kyllä, ja sanoin ettei entisellä paikkakunnalla ollut tarjolla oman alan töitä kovinkaan paljoa (muutin sitten Helsinkiin).
Sain työn. Luulen että aika moni ymmärtää sen että 6v yliopistossa opiskellut ei halua ottaa vastaan mitään puhelinmyyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti työnantajia riivaa kun töihin pitäisi mennä pienemmällä palkalla kuin mitä on viimesijainen sosiaalituki, jonka on tarkoitus mahdollistaa ihmisarvoinen elämä? Eikö työnantajat enää arvosta työntekoa vai mistä tässä on oikein kyse?
Kaikki työ ei ole kovin tuottavaa, ja jos heitän sellaisen kokoomuslaisen korporaatiososialistisen argumentin niin sehän on firmalle kiva jos voi maksaa niin pientä palkkaa että Kela maksaa ikäänkuin loput siitä palkasta.
Tästä syystä kokoomus ei ole oikeistopuolue, vaan sosialistipuolue.
Otitko huomioon, että toimeentulotukilaskelmaan kuuluu ansiotulovähennys eli jättävät huomioon ottamana 150 euroa palkasta tulona.