Minua katsellelee peura joka päivä pihassani.
Ne ovat tosi arkoja villieläimiä ja ihmettelen kun ne tulevat näin lähelle ihmistä ja ovat uteliaitakin. Puistani tippuu omenia maahan ja syököhän ne niitä.
Harvat vaan näkee peuran ihan läheltä ja minä näen viikottain terassin ja pihani edessä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä sortin peuroja? Niitä on Suomessa 3 lajia.
Oisko kuusihäntäpeura?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
😂😅😅
Kuusimetsähäntäpeura varmasti.
Metsäpeura, tunturipeura vai poro?
Ne, mitkä ennen olivat peuroja, ovat nyt kauriita virallisesti.
Meillä ei todellakaan ole arkoja! Tänään olen jo 3x häätänyt pihalta. Ensin seisoivat keittiön ikkunan edessä metrin päässä. Juoksin ulos ja vasta kun olin melkein kosketusetäisyydellä liikahtivat kauemmas. Ja jäi siihen toljottamaan. Taas sain mennä taputtelwmaan ja hätistämään.
Viimeisen kerran seisoi iso uros pääoven vieressä syömässä pensaita. Ei moksistaan vaikka paukutin ämpärin pohjaa.
Mä vihaan noita!
Valkohäntäkauris on räjähdysmäisesti lisääntynyt haitallinen vieraslaji. Yksi yksilö voi tiputtaa satoja punkkeja. Ne tunkevat pihoille, eikä niitä ole helppo karkottaa, eivät pelkää mitään.
Eli ap on provo.
Minäpä näin ilveksen keskellä päivää Uudellamaalla. Ja talon päädyssä oli jäljet. Isot.
Turha syytellä punkeista eläimiä, punkit eivät leviäisi jos olisi kunnon pakkaset talvella.
Ei kannata päästää pihaan. Yhdessä peurassa voi olla 1000 punkkia mikä ri kesällä ole kiva. Kauniita ovat kyllä.
Joku tuttusi uudessa elämässä.Pikkulintu seurasi minua lensi lähi oksalle ihan metrin päähän.Naapurinrva kuoli..linnut oli hänelle tärkeät.Pulu kukersi langalla,annoin hälle nimen naapurinrvan mukaan kukersi lisää..ilves tuli rapun pieleen mökillä viime elokuussa komea,ärtti,isoo.Miten niitäkin on monenlaisia.Karvapallo..punailves.Kookas iso hän.Peurat pihakuuselle,pulu mökillä kylpi rapakossa..Eläimet on niin ihania.
Muutin viime vuoden lopulla pariksi kuukaudeksi mökille. Myöhään illalla, muuttokuorman viimeisiä tavaroita kantaessa kuului noin viiden metrin päästä, metsän reunasta reunasta ja täydestä pimeydestä keuhkojen pohjasta huudettu ölinä, jonka lähteestä en osannut arvata muuta kuin että pieneläin ei tuolla volyymillä huuda. Ensin jopa luulin, että joku sairas ihminen on tullut tyhjästä minua pelottelemaan, sen verran outo ja karmiva se ääni oli.
Kyllä tuli kiire tupaan! Netin mukaan kuulin urospeuran puolustamassa reviiriään. Onhan niitä seudulla näkynyt, niin ajovaloissa kuin kasvimaallakin. Aamulla kävin etsimässä jälkiä ja huomasin, että mökki ja navetta oli ympyröity sellaisilla kuopimajäljillä, joilla peura merkkaa reviirinsä. Peura oli kai päättänyt että talousrakennuksissa saa käydä mutta siitä alkaa hänen perheensä maat. Koko ajan menee röyhkeämmäksi niiden touhu!
Vierailija kirjoitti:
Minkä sortin peuroja? Niitä on Suomessa 3 lajia.
Harmipeura, riesapeura ja pirunhäntäpeura.
Oisko kuusihäntäpeura?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
😂😅😅