Estääkö kamppailulaji kiusaamisen tulevaisuudessa?
Onko täällä ketään joka on laittanut alle kouluikäisen lapsen harrastamaan itsepuolustuslajeja estämään mahdollisen tulevaisuuden kiusaamista koulussa? Mikä olisi tähän paras laji? Lapseni on tosi herkkä (2v) ja aion hänet laittaa heti 4vuotiaana johonkin. Nämä lajithan kasvattaa myös itsetuntoa mikä on myös suuri etu lapselleni. Onko niin pienille muutakuin judo ja karate? Itse mietin lapselleni jujutsua, gravmagaa tai kickboxingia. Ja kyllä, minulla on keinoni estää lapsestani kasvavan itse kiusaaja.
Kommentit (62)
Kyllä tervehenkinen hyvä itsepuolustuslaji on hiano harrastus. Lätkää pelaavat lähinnä wt-henkiset wannabeet. Jääkiekossa ei ole mitään filosofiaa, ylevyyttä, omaa henkistä kasvua, jne. Aivan pelle laji. Jalkapallossa sitävastoin yhdistyy monikin hyödyllinen joukkuetaito.
Luulen että tuo parantaa lapsen itsetuntoa ja vaikuttaa sitä kautta muuhunkin. Lapsille oma fyysinen nopeus, voima ym. ovat tärkeitä asioita itsetunnon kannalta. Lisäksi pidän siitä, että kamppailulajeissa kunnioitetaan vastustajaa ja käyttäydytään maltillisesti.
Poika harrastaa itsepuolustuslajia. Se on enemmän elämäntapa kuin tappelunihannointia. Lajiin kuuluu olennaisesti elämän kunnioittaminen, oma itsekuri ja hillintä. Toki myös voima ja refleksit niin, että tositilanteessa kroppa toimii heti, eikä harkintaan kulu yhtään ylimääräistä nanosekunttia. Ajoitus on erittäin olennainen asia tässä lajissa, paljon voimaa tärkeämpi!
Kukaan lapseni koulukavereista ei harrasta kyseistä lajia, vaan he pelaavat lätkää tai pleikkaria. Olen ylpeä, että lapsi harrastaa juuri sitä mitä itse haluaa välittämättä muista.
Itse harrastin ihan pienenä ja muita lajeja harrastavat isommat olivat kyllä koko ajan kimpussa näyttämässä mikä on kovin laji.
Vanhempana kiusasin itse pariakin ihan tasokasta kamppailulajin harrastajaa. Ei ne taidot, vaan asenne ratkaisee tosipaikassa.
Omat lapset yritän pitää omien traumojeni ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:08"]Itse harrastin ihan pienenä ja muita lajeja harrastavat isommat olivat kyllä koko ajan kimpussa näyttämässä mikä on kovin laji.
Vanhempana kiusasin itse pariakin ihan tasokasta kamppailulajin harrastajaa. Ei ne taidot, vaan asenne ratkaisee tosipaikassa.
Omat lapset yritän pitää omien traumojeni ulkopuolella.
[/quote]
Tosipaikassa asenteella ei ole mitään väliä. Kun Jamppa hyppää eteesi puukon kanssa, asenne on yhdentekevä. Yhdentekevää ei tosin ole, toimiiko refleksisi ja potkaiset puukon kädestä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:08"]
Laitettiin kaikki kolme ja koulussa nauttivat ns koskemattomuudesta. Kellään ei ollut missään vaiheessa mitään ongelmia (kun muilla oli). 1-6 luokilla meno kun on aika rankkaa.
Meidän laji on karate. Kaikki budo-lajit on yhtä hyviä. Riippuu ainoastaan porukasta ja tiloista mikä kellekin nappaa.
Oikeilla jäljillä olet!
[/quote]
Siis sun lapsilla ei ollut ongelmia kun muilla oli? Tiedätkö miltä se kuulostaa? Jos eivät itse kiusaajia niin ainakin kiusaamisen hyväksyviä...
[/quote]
Kysymyksesi on niin hauskasti sanottu että minun on aivan pakko vastata sinulle samanlaisella kysymyksellä niin huomaat sen hauskuuden itse.
Miksi sinä et mennyt väliin silloin kuin somaalit raiskasi sitä nuorta tyttöä?
[/quote] Väännätkö rautalangasta? Tottakai olisin mennyt ja oletan, että jokainen muukin täysjärkinen ihminen olisi mennyt...
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:07"]
Laitettiin kaikki kolme ja koulussa nauttivat ns koskemattomuudesta. Kellään ei ollut missään vaiheessa mitään ongelmia (kun muilla oli). 1-6 luokilla meno kun on aika rankkaa.
Meidän laji on karate. Kaikki budo-lajit on yhtä hyviä. Riippuu ainoastaan porukasta ja tiloista mikä kellekin nappaa.
Oikeilla jäljillä olet!
[/quote]
Siis sun lapsilla ei ollut ongelmia kun muilla oli? Tiedätkö miltä se kuulostaa? Jos eivät itse kiusaajia niin ainakin kiusaamisen hyväksyviä...
[/quote]
Kysymyksesi on niin hauskasti sanottu että minun on aivan pakko vastata sinulle samanlaisella kysymyksellä niin huomaat sen hauskuuden itse.
[/quote] Väännätkö rautalangasta? Tottakai olisin mennyt ja oletan, että jokainen muukin täysjärkinen ihminen olisi mennyt...
[/quote]
Mutta kun et ollut paikalla.
Eli vastaus on aivan sama tähän kuin esittämäsi kysymykseen. Mitä voit tehdä muitten hyväksi jos et ollut paikalla.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:07"]
Oikeilla jäljillä olet!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun et ollut paikalla.
Eli vastaus on aivan sama tähän kuin esittämäsi kysymykseen. Mitä voit tehdä muitten hyväksi jos et ollut paikalla.
[/quote] Mistä nämä lapset sitten tietävät, että muilla on ollut ongelmia kiusaamisen kanssa, jos eivät ole olleet paikalla. Kyllä lapsistakin löytyy sellaisia, jotka pystyvät puolustamaan kiusattuja tai edes sanomaan kiusaajille, että lopettavat. Nämä lapset eivät ilmeisesti kuuluneet niin vahvoihin?
Si vis pacem para bellum eli jos haluat rauhaa varaudu sotaan.
Mikäli ei ole valmistautunut tarvittaessa puolustamaan itseään on hyökkäyksen tullen aika vähän vaihtoehtoja. Erityisen vähän vaihtoehtoja on silloin, jos olosuhteiden vuoksi ei voi edes paeta paikalta. Tuollainen olosuhde voi olla esimerkiksi se, että joutuu puolustamaan jotakuta toista. Itsepuolustuslajien harrastaminen tuo vaihtoehtoja lisää ja myös itseluottamusta, joka tekee hyökkäyksen kohteeksi joutumisen vähemmän todennäköiseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:12"]
Si vis pacem para bellum eli jos haluat rauhaa varaudu sotaan.
Mikäli ei ole valmistautunut tarvittaessa puolustamaan itseään on hyökkäyksen tullen aika vähän vaihtoehtoja. Erityisen vähän vaihtoehtoja on silloin, jos olosuhteiden vuoksi ei voi edes paeta paikalta. Tuollainen olosuhde voi olla esimerkiksi se, että joutuu puolustamaan jotakuta toista. Itsepuolustuslajien harrastaminen tuo vaihtoehtoja lisää ja myös itseluottamusta, joka tekee hyökkäyksen kohteeksi joutumisen vähemmän todennäköiseksi.
[/quote]
Yksi tärkeä asia tuossa on vielä se, että kamppailulajien harrastajat yleensä tietävät sen, mikä on hengenvaarallista ja mikä ainoastaan sattuu. Jos tuota eroa ei tiedä niin tappeluun joutuessaan voi itseään puolustaessaan vahingossa tehdä hyvin pahaan jälkeä. Kun siis ei osaa käyttää voimaaoikein. Ja kun on treeneissä kuitenkin jo tullut osumia ja mustelmia niin tietää edes jollakin tasolla, miltä isku tai potku tuntuu eikä lamaannu heti ensimmäisestä osumasta.
Näitä lätkämutseja on täällä huutelemassa nuuskamällipoikiensa erinomaisuutta ja valmiutta toimia väkivaltatilanteissa. Sallikaa mun nauraa! Ne hockeypojat itkee ensimmäisenä äitiä ja juoksee jättäen "kaverinsa" hakattavaksi.
Minä laitoin pojan painiin ja siitä sitten karateen. Pitäähän hätähenkivakuutus olla! Isänsä on poliisi, joten meille on selvää, että hiippareita on vähän jokapuolla.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:37"]
Minä laitoin pojan painiin ja siitä sitten karateen. Pitäähän hätähenkivakuutus olla! Isänsä on poliisi, joten meille on selvää, että hiippareita on vähän jokapuolla.
[/quote]
Hiippareita sulla on housuissas! Vai olisko sittenkin sen poliisin housuissa.
Olisiko lisää kokemuksia, varsinkin kamppailulajien harrastajilta.
En tiedä tuleavaisuudessa mutta nykyhetkellä kyllä. Kyllä siitä saa jo sen imagon ettei kukaan ryhdy vttuilemaan. Kunto, keskittyminen, kehonhallinta kaikki nämä samalla. Cv:henkin siitä voi mainita joka yleensä huomioidaan.
Se antaa toki itseluottamusta, joka omalta osaltaan ehkäisee kiusaamista. Toisaalta huonoimmassa tapauksessa kiusatusta tulee kiusaaja, joten kannattaa myös kasvattaa niitä kakaroita.
Ohjaajat myös ohjeistavat joten ei niistä kiusaajia tule.
Kannattaa kuitenkin välttää harhaluulo, että muutama karatetunti, jolla leikitään pyjamissa, tekee lapsesta ns. pihan kovimman ja kunnioitetuimman jäbän, johon isommat eivät uskalla kajota. Toisin kuin elokuvissa, tosielämässä ihminen ei pärjää itseään paljon vahvemmalle, vaikka olisi millainen ninja.
Kamppailulajeista voi joidenkin asiantuntijoiden mukaan olla jopa haittaa, sillä tunneilla opetetaan leikkitappelemista, jolloin opitaan väärä reaktio fyysiseen uhkaan. Väkivallan uhkaan vastaaminen tappelemalla on melkein aina se huonoin vaihtoehto, pakeneminen on melkein aina se viisain. Taistelulajeissa opetetaan päinvastaista.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 10:26"]
Kannattaa kuitenkin välttää harhaluulo, että muutama karatetunti, jolla leikitään pyjamissa, tekee lapsesta ns. pihan kovimman ja kunnioitetuimman jäbän, johon isommat eivät uskalla kajota. Toisin kuin elokuvissa, tosielämässä ihminen ei pärjää itseään paljon vahvemmalle, vaikka olisi millainen ninja.
Kamppailulajeista voi joidenkin asiantuntijoiden mukaan olla jopa haittaa, sillä tunneilla opetetaan leikkitappelemista, jolloin opitaan väärä reaktio fyysiseen uhkaan. Väkivallan uhkaan vastaaminen tappelemalla on melkein aina se huonoin vaihtoehto, pakeneminen on melkein aina se viisain. Taistelulajeissa opetetaan päinvastaista.
[/quote]
Höpö, höpö
Mikään ei estä kiusaamista tulevaisuudessa. Harrastukset valitaan ihan muilla perusteilla.