Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estääkö kamppailulaji kiusaamisen tulevaisuudessa?

Vierailija
03.12.2014 |

Onko täällä ketään joka on laittanut alle kouluikäisen lapsen harrastamaan itsepuolustuslajeja estämään mahdollisen tulevaisuuden kiusaamista koulussa? Mikä olisi tähän paras laji? Lapseni on tosi herkkä (2v) ja aion hänet laittaa heti 4vuotiaana johonkin. Nämä lajithan kasvattaa myös itsetuntoa mikä on myös suuri etu lapselleni. Onko niin pienille muutakuin judo ja karate? Itse mietin lapselleni jujutsua, gravmagaa tai kickboxingia. Ja kyllä, minulla on keinoni estää lapsestani kasvavan itse kiusaaja.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään lätkäjunnua, jota kiusattais. Lisäksi se maailma on aivan uskomaton tilaisuus luoda verkostoja yliopistoa ja työelämää varten. Johtajatyyppien hautomo. Saavat vielä parhaat naisetkin!

Vierailija
2/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krav magaa ajattelin itsekin pojalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:34"]

En tiedä ketään lätkäjunnua, jota kiusattais. Lisäksi se maailma on aivan uskomaton tilaisuus luoda verkostoja yliopistoa ja työelämää varten. Johtajatyyppien hautomo. Saavat vielä parhaat naisetkin!

[/quote]

Päätyvätkö lätkäjätkät useinkin yliopistoon? :)

Vierailija
4/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailija ei kiusaa, sellainen kampanja ja on menossa ja sitä opetetaan myös monilla kamppailulaji saleilla. Omani harrastaa brassi jujutsua. Monet vanhemmat kauhistelee sitä,että lapsi harrastaa kamppailulajia ja sitte. Vaikka jääkiekkoa ihannoidaan.

Oikeasti kamppailulajeissa aloitetaan harjoitus niin, että molemmilla on hyvä mieli ja lopetetaan samoin. Itse vähän kauhistuin sitä, kun olin tutun lapsen jääkiekkoa katsomassa ja kun siellä alkaa harmittaa niin sitten lyödään toista turpaan. Ja tätä jopa jotkut vanhemmat kannustaa.
Näiden samaisten lasten vanhemmat sitten kauhistelevat kamppailulajeja. Kehässä kuitenkin "tapellaan" sääntöjä noudattaen ja opetetaan että ketään ei ikinä lyödä sen vuoksi että harmittaa. Jääkiekossa näköjän puretaan turhautuminen toista lyömällä.

Vierailija
5/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika rupee nyrkkeileen. Ettei käy pojalle niinko isälle.

Vierailija
6/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaarghh...ärsyttävä ajatus että kamppailulajin harrastajat olisi kiusaajia! noin ajattelevat pilaavat koko lajien maineen!

Vierailija
7/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä urheilulaji on koripallo, se sopii hyvin verkostoitumiseen. 

Mutta isepuolustuslajin harrastajadta voi itse tulla kiusaaja, ihan niin kuin Putinille kävi...

Vierailija
9/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä estääkö kiusaamista mutta mun alle kouluikäiset lapseni harrastavat painia. On huikeaa seurata miten oppivat lyhyessä ajassa kropanhallintaa! :) Lapset ovat tykänneet - ainakin näillä pienillä harrastajilla meininki on ennen muuta iloista eikä mitään ryppyotsaista "treenaamista".

Pienelle lapselle ei varmaan kannata edes mielessään lyödä lukkoon että tämä ensimmäinen harrastus on nyt se mitä lapsi tulee lapsuusaikansa harrastamaan. Olen itse ajatellut että paini antaa hyvä pohjan monenlaiseen liikuntaharrastukseen, erityisesti tietysti erilaisiin kamppailulajeihin.

Syy miksi omat poikani vein painiin, oli lasten lievät motoriset vaikeudet taaperoaikana. Ajattelin että pieni extraharjoittelu sillä saralla pitäisi jatkossa lapseni paremmin motorisessa kehityksessä ainakin normitasolla. Sen se totisesti on tehnyt ja enemmänkin. Ei voi kuin ihmetellä lasten oppimiskykyä!

Vierailija
10/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:34"]

[/quote]

Päätyvätkö lätkäjätkät useinkin yliopistoon? :)

[/quote]

Kyllä mä luulen niin. Raha-aloille.

Vierailija
11/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:42"]

Kamppailija ei kiusaa, sellainen kampanja ja on menossa ja sitä opetetaan myös monilla kamppailulaji saleilla. Omani harrastaa brassi jujutsua. Monet vanhemmat kauhistelee sitä,että lapsi harrastaa kamppailulajia ja sitte. Vaikka jääkiekkoa ihannoidaan. Oikeasti kamppailulajeissa aloitetaan harjoitus niin, että molemmilla on hyvä mieli ja lopetetaan samoin. Itse vähän kauhistuin sitä, kun olin tutun lapsen jääkiekkoa katsomassa ja kun siellä alkaa harmittaa niin sitten lyödään toista turpaan. Ja tätä jopa jotkut vanhemmat kannustaa. Näiden samaisten lasten vanhemmat sitten kauhistelevat kamppailulajeja. Kehässä kuitenkin "tapellaan" sääntöjä noudattaen ja opetetaan että ketään ei ikinä lyödä sen vuoksi että harmittaa. Jääkiekossa näköjän puretaan turhautuminen toista lyömällä.

[/quote]

Tämä on ihan totta! Reilua meininkiä ja kaverin kunnioittamista korostetaan, ehkä joissain itämaisissa lajeissa ihan erityisesti? Jos kamppailutaitoja käytetään kadulla, sitä ei todellakaan katsota hyvällä harrastuspiireissä.

Vierailija
12/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut judoa omalle pojalleni. Olen tehnyt vapaaehtoishommia lätkäjunnujen parissa, ja se ilmapiiri siellä ei minun mielestäni ollut terve ja normaali, eikä hyväksi kasvavalle lapselle. Aivan kuin nämä tyypit eläisivät jossain rinnakkaistodellisuudessa, jossa sellaiset asiat ovat hyväksyttyjä mitä todellisuudessa kukaan ei hyväksy (päihteet, väkivalta, kiusaaminen).  Minusta tuntuu, että kamppailulajeissa painotetaan myös itsehillintää ja hermojen hallintaa, eikä se homma ole samanlaista mättöä kuin jääkiekossa.

Vierailija
13/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:42"]Poika rupee nyrkkeileen. Ettei käy pojalle niinko isälle.
[/quote]
Kannattaisko keskittyä lapseen yksilönä eikä kanavoida omia traumojansa?

Vierailija
14/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle koulukiusattuna oli onni, että ymmärsin aloittaa itsepuolustuslajit: salilla minulla oli hyvät treenikaverit, jopa pari syvempää ystävyyttä ja kokonaan uusi verkosto, joka auttoi jaksamaan koulua. Ja itsetuntoni kyllä parani hyvässä ympäristössä. :) 
Onhan kamppailulajeissakin omat persoonansa, mutta parhaimmillaan koen oman lajini kuin kotina: menin minne tahansa Suomen rajojen sisä- tai ulkopuolella, olen aina tervetullut lajini treeneihin. Ja mitä enemmän esim. leireilee lajin parissa, sen rikkaammaksi verkostot muodostuvat. 

Suosittelen lämpimästi! 

Vierailija
15/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä estääkö se kiusaamista, ainakaan ei sitä silmälläpitäen kannata mennä harkkoihin, että vetää kiusaajaa neppuun. Itse aloitin judon alle kouluikäisenä, sitten karatea alaluokilla. Vahvistaa itsetuntoa ja on siitä ollut elämässä hyötyäkin. Yllättävän paljon noita sekoja riehuu siellä missä ihmisiäkin on.

Vierailija
16/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:00"]

Onko täällä ketään joka on laittanut alle kouluikäisen lapsen harrastamaan itsepuolustuslajeja estämään mahdollisen tulevaisuuden kiusaamista koulussa? Mikä olisi tähän paras laji? Lapseni on tosi herkkä (2v) ja aion hänet laittaa heti 4vuotiaana johonkin. Nämä lajithan kasvattaa myös itsetuntoa mikä on myös suuri etu lapselleni. Onko niin pienille muutakuin judo ja karate? Itse mietin lapselleni jujutsua, gravmagaa tai kickboxingia. Ja kyllä, minulla on keinoni estää lapsestani kasvavan itse kiusaaja.

[/quote]Alle 16-vuotias tai jopa vanhempi ei voi kaikkia lajeja harrastaa, esim.tuota krav magaa. Suosittelisin jotakin tervehenkistä urheilupohjaista lajia, kuten judoa tai painia, missä ei tähdätä aivovammojen hankkimiseen päähän hakkaamisella tai sitten ruokita vainoharhoja ja valheellisia suuruuskuvitelmia epärealistisilla harjoituksilla. Moni poika aloittaa nuorena jonkun lajin, jonka hienous on enemmän eksoottisissa puitteissa kuin tehokkuudessa tai tieteellisyydessä. Sitten ikääntyvänä aikuisena ei tahdota helposti myöntää, että on opeteltu melkoista satujumppaa parhaat vuodet. 

Vierailija
17/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin sitä, että ihan tilastollisesti jääkiekossa ja jalkapallossa on suuri riski saada vammoja, jotka vaikuttavat sitten läpi elämän. Ei se nyt kauhean kivalta kuulosta, että jotain polvivammaa saa potea loput 70 vuotta elämästään vaan siksi, että sai muutaman vuoden harrastaa perinteisiä miehekkäitä lajeja nuoruusvuosina. 

Vierailija
18/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän luulen että jos poika menee koulussa sanomaan että harrastaa nyrkkeilyä, on kaikki isommat pojat heti testaamassa onko se niin kova mitä väittää

Vierailija
19/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:21"]

Vähän luulen että jos poika menee koulussa sanomaan että harrastaa nyrkkeilyä, on kaikki isommat pojat heti testaamassa onko se niin kova mitä väittää

[/quote]

Jaa-a, tiedän kyllä monta nyrkkeilijää mutta en yhtään koulukiusattua nyrkkeilijää :D Varmaan sellainenkin jossain on.

Vierailija
20/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alle kouluikäiset harrastaa painia (ihan omasta aloitteestaan). Siinä on huippua just tuo monipuolisuus, kropanhallinta, voima, ketteryys. Kuri on salilla tiukka, mutta reilu. Se on sellainen miesten paikka, joka on musta pojille kiva, kun päiväkoti- ja koulumaailmassa aikuiset ovat enimmäkseen naisia. Itsehillintää, häviämistä ja sinnikkyyttä tuossa oppii myös. Olen kyllä miettinyt, ettei painijoista varmaan helposti kiusattujakaan tule. Paitsi itsepuolustustaitoja, kasvattaa laji kyllä myös itsetuntoa ja etenkin poikien maailmassa fyysisyys ja urheilullisuus itsessäänkin antavat statusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän