Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä lapsuuskotisi jouluperinteen haluat unohtaa iäksi, mitä jatkat?

Vierailija
03.12.2014 |

Itse haluan unohtaa isän kännissäolon. Juon itse viiniä ruuan kanssa ja kahvin kanssa konjakin, mutta en humallu. Ja lapset ovat jo niin isoja, että pystyvät laillisesti itsekin ostamaan alkoholia.

Myöskään lipeäkalaa ei meillä tarjoilla.

Perintöjoulupallot ripustan esille, vaikkei kuusta enää joka joulu olekaan. Pallot tuovat edesmenneen joulufriikkiäitini mieleen. :)

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluevankeliumin luvun, rosollin ja väkinäisen yhdessäolon.

Vierailija
42/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin marttyyriuden. Äiti aloitti jo vähintään viikkoa ennen kiukuttelun, uhkaili ettei joulua vietetä ollenkaan, hän ei pasta kinkkua ym.  Ja tätä kesti jouluaattoon asti. Yritimme auttaa, mutta se yleensä meni siihen että meidät haukuttiin, koska emme tehneet mitään oikein. Mä muistan esim. sen kuinka mut haukuttin 8v:na pataluhaksi kun keitin perunat kuorineen jouluaattona. Meillä keitettiin arkena perunat aina kuorineen enkä tajunnut että jouluaattona ne olis pitänyt kuoria.

Olen itse tosissani pyrkinyt tuosta joulumarttyyriudesta eroon. Aina kun huomaan, että meinaan kilahtaa niin vedän henkeä ja menen istumaan. Joulu tulee, vaikkei kaikkia kaappeja ole puunattu. Joulu tulee vaikka perunat keitettäisiin kuorineen. Joulu on ihan jotain muuta kuin se että kaikki on tip top. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:17"]

Jouluevankeliumin luvun, rosollin ja väkinäisen yhdessäolon.

[/quote]

Haluat säästää vai poistaa?

Vierailija
44/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois jääköön: Vuosi etuajassa "kurkkivilla tontuilla" uhkailu kohtuuttomista aiheista. Kuoren kiillottaminen ulkopuolisille, vaikka kyse ei ollut mistään onnellisesta kiiltokuvaperheestä. Aamu joka alkoi manteli-joulupuuro- ja hautausmaakäyntipakotuksella. Lahjat joita ei saanut avata kuin vasta illalla, mutta oli kuitenkin laitettu esille kiusaksi. Väkinäinen joulupäivällinen yhdessä, tarjolla lihaa lihaa ja lihaa, sekä jouluruokia jotka oli perinteen takia tehty, mutta joista kukaan ei pitänyt ja hävikki oli siis aivan järkyttävä. Lahjat joista vuosi toisensa jälkeen näki kuinka yhden sisaruksen pakettiin ei oltu laitettu yhtään ajatusta ja toista taas suosittiin, eikä asiaan vaikuttanut "tonttujen kurkkimiset". Humalaiset vanhemmat. Riitely, v ttuilu, huorittelu. Jokainen omassa huoneessaan loppuillan kun joulu oli taas pilalla.......... Niin mitäpä tuosta sitten jää jäljelle? Pitää luoda omille lapsille kokonaan uusi joulu perinteineen.

Vierailija
45/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en halua muuttaa. En voi kuvitellakaan edes viinilasia jouluruuan kanssa. Joulu on ehdottomasti alkoholiton.

Vierailija
46/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapuolella ne suurimmat muutokset olen halunnut kokea. Eli ei aina riisipuuroa jouluna. Pieni stressi, josta olen selvinnyt.

Vierailija
47/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini raivoamista ja stressaamista joka ahdisti viikkotolkulla meitä kaikkia. Sitten vieraiden läsnäollessa oli teennäisesti onnellinen. Itse nautin joulun teosta ja juuri viikonloppuna leivoimme pipareita ja lapset lauloivat joululauluja lakit päässä. Älä tee itse ruokia jos niistä muodostuu perhehelvetti muistoksi!

Vierailija
48/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan huoletonta ja RAUHALLISTA jouluperinnettä jonka perin kotoa. Kinkku on kalkkuna nykyään tosin ja kuusi ollut joksus jukkapalmu :)

Vierailija
49/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:20"]

Haluan unohtaa ja jättää pois kiukkuisen marttyyriäidin. Oma äitini oli kuin perään ammuttu karhu melkein koko joulukuun, valmisteluja tehtiin hampaat irvessä ja raivon vallassa pitkään ja hartaasti. Monena aattona äidillä oli päänsärky tai migreeni. Hän yritti liikaa ja uupui valmisteluihin, ja purki pahaa oloaan minuun ja isääni. Sitten yleensä helpotti kun päästiin joulupäivään.

[/quote]

Juuri näin

Vierailija
52/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:50"]

Joulupukki. Sellaista tähän taloon ei tule.

[/quote]

No voi, voi. Näin kuuden lapsen äitinä ja kolmen lapsenlapsen myötä en muuta kaipaakkaan. Kyllä se Aaton kruunaa, kun se Joulupukki oveen kolkuttaa. Tänäkin Jouluna nuorin lapsenlapseni on 8v., mutta kyllä se pukki

Vierailija
53/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Raivoraittiuden haluan jättää pois.

Evankeliumin lukemisen, joulukirkon, lasten ja lastenlasten joulunäytelmät yms. aluan traditioina säilyttää.

Vierailija
54/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis joulu on jäänyt pois, samoin joulusiivous. Viikkosiivouksella pärjätään ja joulunpyhät kuluvat pikku huppelissa lähes aamusta lähtien. Juhlimme siis kahden aikuisen kesken.

Vierailija
55/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi, voi. Näin kuuden lapsen äitinä ja kolmen lapsenlapsen myötä en muuta kaipaakkaan. Kyllä se Aaton kruunaa, kun se Joulupukki oveen kolkuttaa. Tänäkin Jouluna nuorin lapsenlapseni on 8v., mutta kyllä se pukki

meille tulee....onhan meillä kiltit lapset. Omani nuorin on jo 15v. ja pukkia hänkin odottaa. On myös tapanani ollut kirjoitella lapsen kanssa kirjeitä ennne joulua, eli hänellä on tasku mihin jättää tontulle viesti ja minähän niihin sitten vastailin haparalla käsialalla. Nuorikkoni oli kovin pettynyt , kun kuuli etä äiti asialla, kun oli jo 15v.. Mutta naurahti ja oli varmasti nauttinut joka vuosi kirjeistä. Siis aikuiset, muistakaa Joulun taika.......elämä on muutenkin aika tylsää jos ei osaa nauttia taiasta ja uskosta ihmeisiin,,minä ainakin  teen niin ja nautin täysin siemauksin  lapsistani ja lapsenlapsisistani......se on joulun taikaa

Vierailija
56/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että kaikkea juhlavaa välteltiin. Ruokaa oli paljon, mutta se tarjoiltiin arkisesti ja äiti ei koskaan istunut alas syömään vaan lämmitteli lisälajikkeita, kun oli jo aloteltu. Sama edelleen. Kutsuu meidät sinne syömään ja jotenkin ruuat on vaan lätkäisty pöydän reunalle ja itse ei koskaan istu alas. Ei kyse ole tarjoiluista. Äiti on kova tekemään ja taitava. Kysymys on siitä, miten onnistuu hienoilla ruokalajeilla toteuttamaan sellaisen mahalaskun tarjoilussa.

Vierailija
57/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:54"]

Lapsiperheessä ei pitäisi olla muita kuin raittiita jouluja.

[/quote]

Mikä ihmeen mörkö alkoholi täällä ihmisille oikein on? Ettekö osaa käyttää sitä ja juominen lähtee lapasesta heti kun vain korkin aukaiseekin? Meillä juodaan viinit ruuan kanssa, mutta vaikutuksensa puolesta se on aivan sama kuin ei joisi ollenkaan, ajokuntoisina pysytään kaikki.

Vierailija
58/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona ollut yhtäkään joulukoristetta. Ne olivat minimalistisen modernista sisustuksesta pitävien vanhempieni mielestä kamalaa krääsää. Vietettiinkin aattoa siksi mummolassa. Itse askartelen lasten kanssa aina uudet koristeet.

Vanhempani saivat jouluisin liikelahjoina (hallitusammattilaisia kun olivat) kymmenkunta kinkkua eikä meillä siitä tykännyt kukaan. Oli aina "joulustressi" päällä minne ne sai lahjoitettua. Valtaviakin olivat. Kinkkua en edelleenkään huoli - se perinne pitää.

Vierailija
59/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin mustavalkoisia mielipiteitä alkoholin suhteen. Minun isäni loi meidän perheelle joulun. Hän oli jo kesällä katsonut sopivan kuusen, jonka sitten kävi kaatamassa jouluviikolla. Hän osti joulupöytään ihania herkkuja, väsäsi jäälyhtyjä ja sai kaiken tuntumaan sadulta meille lapsille. Yhtenäkään jouluna en jätä väliin joulurauhan julistusta, koska se oli tärkeä perinne lapsuuden kodissani. Jouluna hän nautti perheestään täysillä. Naukkaili konjakkia hiprakkaan asti ja poltteli sikareita. Vieläkin rakastan niiden tuoksua.

Ei alkoholi sinänsä mikään ehdoton peikko ole. Kaikille se ei kylläkään sovi.

Vierailija
60/86 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:35"]

meille tulee....onhan meillä kiltit lapset. Omani nuorin on jo 15v. ja pukkia hänkin odottaa. On myös tapanani ollut kirjoitella lapsen kanssa kirjeitä ennne joulua, eli hänellä on tasku mihin jättää tontulle viesti ja minähän niihin sitten vastailin haparalla käsialalla. Nuorikkoni oli kovin pettynyt , kun kuuli etä äiti asialla, kun oli jo 15v.. Mutta naurahti ja oli varmasti nauttinut joka vuosi kirjeistä. Siis aikuiset, muistakaa Joulun taika.......elämä on muutenkin aika tylsää jos ei osaa nauttia taiasta ja uskosta ihmeisiin,,minä ainakin  teen niin ja nautin täysin siemauksin  lapsistani ja lapsenlapsisistani......se on joulun taikaa

[/quote]

Nuorikko on nuori aviovaimo.