Minkä lapsuuskotisi jouluperinteen haluat unohtaa iäksi, mitä jatkat?
Itse haluan unohtaa isän kännissäolon. Juon itse viiniä ruuan kanssa ja kahvin kanssa konjakin, mutta en humallu. Ja lapset ovat jo niin isoja, että pystyvät laillisesti itsekin ostamaan alkoholia.
Myöskään lipeäkalaa ei meillä tarjoilla.
Perintöjoulupallot ripustan esille, vaikkei kuusta enää joka joulu olekaan. Pallot tuovat edesmenneen joulufriikkiäitini mieleen. :)
Kommentit (86)
Olkaa onnellisia te, joilla on ollut lapsuuskodissa hyvät joulut. Todella monella ei ole ollut. Päinvastoin, joulu on ollut pelätty kauhistus kaikkine lieveilmiöineen. Liiat odotukset, stressi, rahanpuute, alkoholi, suvun kokoontuminen riitoineen...
Itselläni on vain ihania muistoja joulusta, tuoksuvan joulukuusen koristelu, jouluruuat ja lahjojen availu. Päivällä katsottiin joulupiirrettyjä ja joulupukin kuumaa linjaa (olenko itse muuttunut vai onko se muuttunut ihan tylsäksi ja jotenkin lyhyemmäksi tässä vuosien saatossa?) ja kuunneltiin joululauluja, joulurauhan julistus yms... Ja pyhinä mentiin isovanhemmille, en tiedä miten selviän joskus jos en pääse vaarille syömään hänen tekemiään jouluruokia, vastaavia ei tee kukaan vaikka samoja perinneruokia olisikin. Vanhemmat joivat ruokailun yhteydessä pari alkoholipitoista juomaa ja glögiä illan aikana, mutta kukaan ei ollut sillä tahdilla varmasti edes hiprakassa. Kerran meidän ollessa pieniä jopa äitimme esitti pukkia - jota tietysti pelkäsimme ihan älyttömästi. Mulle kaikista ihanista kyllä joulun kohokohta on se kuusi :D
Mieheni joulut on olleet hyvin erilaisia, ilmeisesti niihin on liittynyt enemmän myös alkoholin käyttöä. Tuntuu että heillä nyt vasta muotoutuvat pikkuhiljaa nämä jouluperinteet kun on omia lapsia, mutta yhtäläisyyksiä on paljon. Mieheni ei voi ymmärtää jouluhössötystäni (joka alkaa lokakuussa) ja kun ei ole ollut lapsia niin olen jopa joustanut esimerkiksi siitä kuusesta. Joulunpyhätkin kun on usein vietettyä sukulaisilla. Mutta nyt kun on lapsia, olisin valmis muodostamaan omia perinteitä ja järjestämään oma, rauhaisia joulu ihan perheen kesken. Vielä kun lapset ovat pieniä on ihan ok viettää joulua lähisuvun kesken (vuorotellaan jouluaattona) mutta kyllä odotan että viimeistään muutaman vuoden päästä aatto on ihan perheen kesken rentoilua ja juuri kuten itse halutaan. Toki esim isovanhemmat on aina tervetulleita ja pyhinä sitten vierailut puolin ja toisin :)
Lapsuuskodistani ei ole jäänyt mitään perinteitä. Ei joulun tai muunkaan osalta. Aina oli arki.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:05"]
Tuo aattoaamun siivous on jäänyt pois ja se, että ollaan nälissään koko päivä ja illalla syödään ja sitten kun on ähky nin aina vaan pitäisi syödä ja ottaa kahvia ja maistaa kaikkia leipomuksia.
[/quote]
Tehkää joulunalusruoaksi keittoja, jää joulun jälkeenkin kun pakastaa.
Ihmettelen,mikä aattoaamun siivous.Olen 60-ja osittain 70-luvun lapsi eikä meillä ikinä siivottu jouluaattona.Äiti keitti lipeäkalan,se oli isän herkku, sekä sekahedelmäkeiton ja riisipuuron.Muu oli kaikki tehty.Äiti teki ruuat ja leipomukset noin kahden viikon sisällä.Hän oli tosin kotona siihen asti kun täytin 12.Yhdessä teimme myös paljon.Kuusi tuotiin vasta aattona,nykyään se tulee jo aatonaattona.Lähtee loppiaisen jälkeen kuten lapsuuskodissani.En mitään perinteitä halua muuttaa,perinneruuat,leipomukset,kuusi,lahjat.Joulukirkossa kävisin mielelläni mutta autottomana ei nyt pääse kun kirkko on kauempana.Hautausmaalla käydään aiemmin,aattona ei ennätä,kun vietämme joulua kahdessa paikassa.Lipeäkalakin kuuluu kuvioon kun avokkini pitää siitä.VCälillä ei ollut isän kuolaman jälkeen,mutta nyt taas on.Haju on hirveä,mutta kun näkee toisen tykkäävän niin mitä siitä.Humoristista on se näihin kirjoituksiin verrattuna,että minun lapsuusjouluni olivat täysin raittiita.Kun itse täysi-ikäistyin toin jouluihin alkoholia mutta kohtuudella,lähinnä olutta ja viiniä.Olen saanut kotoani rakkaat perinteet kaikkiin kirkkovuoden juhliin enkä halua niistä poiketa.
Pois haluan jättää känniset aikuiset.
Säilyttää haluaisin yön yli kestävät lautapelien pelaamiset. Sai valvoa luvalla ja pelattiin monopolimaratoneja kun aikuiset oli sammuneet. Lapsiperheissä kyllä pitäisi alkoholia rajoittaa.
Olen itse narkkari ja alkoholisti. Nykykielellä kai sekakäyttäjä. Ei ole lapsia, luojan kiitos.