Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin karenssiajasta?

Vierailija
03.12.2014 |

Olen vakituisessa työsuhteessa ja olen erinäisistä syistä harkinnut irtisanoutumista vaihtaakseni melko lyhyeen määräaikaiseen työpaikkaan.

Miten tässä tapauksessa menee karenssit ja työttömyyskorvaukset, saanko ne ihan normaalisti sen määräaikaisen työsuhteen päättymisen jälkeen vai katsooko ne työkkärissä, että olen jotenkin tahallisesti aiheuttanut työttömyyteni tekemällä tällaisen vaihdon ja joudun 3kk:n karenssille sen määräaikaisen työsuhteen jälkeen?

Koska jos vaan irtisanoutuisin nyt tästä työstä enkä menisi mihinkään, niin sittenhän tulisi tietenkin 3kk:n karenssi. Mutta jos irtisanoudun vaihtaakseni lyhyeen määräaikaistyöhön, niin mitenkäs tuo silloin katsotaan? Ei ole kuitenkaan varmaa, että työllistynkö heti tuon määräaikaisen työn jälkeen, niin olisi kiva että olisi kuitenkin tuo työttömyyskorvaus sitten tukena siinä kohtaa.

Mitä jos se määräaikaisuus kestää vähemmän aikaa kuin 3kk (joka olisi karenssiaika)? Vaikuttaako tämä jotenkin.

Ja miten ansiosidonnainen lasketaan, onko se joku keskiarvo viimeisen X kuukauden ajan palkoista?

En ole koskaan ollut työttömänä, joten olen aika pihalla näistä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö 90 päivää ole 3kk?

Vierailija
2/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Eihän kukaan kysy edellisestä työsuhteestasi yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat kutonen, en ihan ymmärtänyt? Kyllähän ne työkkärissä haluaa tietää vakituisen työsuhteen päättymisen syyn ja sit sen perusteella määräävät tuota karenssia? Vai meinaatko siis, että voin vaan vaihtaa siihen määräaikaiseen ja sitten kun se loppuu esim. 2kk:n päästä, niin alan saada heti korvauksia normaalisti (vaikka olisi vielä karenssia sen vakkarista irtisanoutumisen takia)? Eikö ne muka kysy mitä oon tehnyt ennen tuota lyhyttä määräaikaisuutta ja miksi olen lopettanut vakituisen suhteen tuollaisen 2kk:n pätkän takia?

Sori jos kyselen tyhmiä, en vaan oikein ymmärrä miten nämä jutut toimii :(

Vierailija
4/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi on korkeintaan 3kk ja tuossa tilanteessa ei karenssia tule, koska olet vaihtanut työpaikkaa. 

Vierailija
5/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se karenssiaika on 5 kk, jos irtisanoutuu itse. En usko, että määräaikaisen työn jälkeen sinua rangaistaan siitä että olet sitä ennen jättänyt vakituisen työn, eihän siinä olisi mitään järkeä. Mutta kannattaa varautua siihen, että ansiosidonnaisten ym. asioiden käsittely vie aikaa. Itse jäin työttömäksi vuoden vaihteessa ja helmikuun lopussa sain ekaa kertaa rahaa. Ne kannattaa ottaa huomioon etukäteen.

Vierailija
6/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista jos sinulla on alle 3 v lapsi voit jäädä kotihoidontuelle jonka aikana karenssi kuluu. Tämä nyt lähinnä googlettelijoillekin tiedoksi. Itse vaihdoin vakipaikasta määräaikaiseen jonka lopetin ja ei tullut karenssia mutta kyse olikin puhelinmyynnistä eli sitä ei kai lasketa = ) eli en osaa auttaa kysymykseesi.

Vierailija
7/7 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvalaki 2 a luku

1 § (8.6.2012/288)
Työstä eroaminen ja erottaminen

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.

Suomennos: Jos irtisanoudut, saat 5 kk karenssin. Jos menet määräaikaiseen työhön, joka on alle 5 kk mittainen (esim. 3 kk), jatkuu karenssi sen jälkeen noin 2 kk, koska tuo 3 kk ei kerrytä työssäoloehtoa.