Miksi työtön ei kouluttaudu?
Useilla koulutusta vaativilla aloilla on huutava työvoimapula.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on käynyt tuuri. Minä olin 40. varasijalla tradenomin opintoihin jo kuudetta vuotta peräkkäin.
Tuuri? Itse pääsin todella tiukan seulan läpi amkiin (5 % sisään hakijoista) Ei ollut tuurilla asian kanssa mitään tekemistä vaan sillä, että tein todella paljon töitä päästäkseni sisään. Miksi ihmeessä et hae sellaiseen kouluun, johon on helppo päästä? Nykyään maantieteellinen sijaintikaan ei ole ongelma, kun niin moni koulu tarjoaa verkko/monimuoto-opintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä ei kannusta kouluttautumaan. Uusi TE-päälikkökin ihmetteli miksi työttömyysturvalla ei voi helpommin kouluttautua työnantajan tarvitsemaan osaamiseen.
On siinä päälikkö jos ei tunne oman talon määräyksiä 😂
Ymmärsit väärin. Hän ihmetteli miksi tuollainen ohjeistus on ylipäätänsä tehty ja miksei sitä muuteta.
Suomessa on työpaikkojen puutteen lisäksi myös koulutuspaikkojen puute. Joka kesähän uutisoidaan, että ainoastaan n. 1/3 kaikista hakijoista sai opiskelupaikan. Monet ovat hakeneet kouluun, mutta eivät päässeet, joten ovat ilmoittautuneet työttömiksi, koska eivät ole saaneet työtäkään. Monet ovat päässeet kouluun ja valmistuneet, mutta eivät ole saaneet työtä, joten ovat työttömiä. Opintotuki ei riitä kahteen tutkintoon. Jos ei ole opintotukea, ei saa opintolainaa. Jos ei ole tuloja, ei saa mitään muutakaan lainaa. Jos ei ole säästöjä, on elettävä systeemin mukaan, joka ei kannusta opiskeluun.
Tällä palstalla ja muutenkin on tullut ilmi, että työvoimakoulutuksissakaan ei ole paikkoja kuin aivan murto-osalle heistä, jotka niihin haluaisivat (siis niissä, jotka oikeasti tähtäävät johonkin tutkintoon). Omaehtoinen opiskelu (TE-tuella) on korkeintaan kahdeksi vuodeksi, joten jos haluaa opiskella koko tutkinnon, on oltava jotain säästöjä, jolla tekee loput. Ja varmasti suurin osa haluaa tehdä osa-aikaista työtä opintojen ohella, mutta kuten todettu, on suuri pula työpaikoista, joten ei voi luottaa siihen, että se onnistuu.
En halua joutua töihin, koska pärjään tuilla tarperksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo usein vaan se opintotuki on jo käytetty edelliseen ammattiin/koulutukseen jonka alalta työt loppui. Omaehtoisen opiskelun tukea voi toki hakea mutta se on ihan sattuman kauppaa saako sitä, ehtoja on liuta.
Ei ole sattumankauppaa. Ihan siinä hakemuksessa itse perustellaan ja lisäperusteluja voi antaa puhelimitse. Ehdot ovat sangen selvät. Anteeksi vaan, mutta jotenkin tätä keskustelua lukiessa tulee ajatus siitä, että ihmiset eivät a) ota edes selvää asioista b) tee asioiden eteen mitään
Itse kävin työkkärin "luvalla" sivutoimisia opintoja, ei ongelmaa. Lisäksi hain ja sain omaehtoisen tuen, kun osasin perustella. Ei elämässä varmasti etenekään, jos ajattelee jo lähtökohtaisesti ettei mikään onnistu.
On se kuitenkin jonkin verran sattumankauppaa. Eri virkailijat sanovat aivan eri asioita siihen liittyen, jotkut kehottavat hakemaan ja jotkut sanovat, että ei tuommoiseen mitään myönnetä. Tietenkin kannattaa hakea, vaikka joku sanoisikin, että ei myönnetä, mutta pointti on siis siinä, että nämä tosi eri tavoin ajattelevat virkailijat niitä sääntöjä tulkitsevat ja tekevät päätökset opiskeluluvista. Ja sekin on sattumankauppaa, kuka osaa perustella mitäkin. Mielestäni kaikki ovat ansainneet opiskelupaikan, vaikka ei osaisikaan kirjoittaa hienoa perustelutekstiä. Se ei kuitenkaan kaikissa ammateissa ole se tärkein taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo usein vaan se opintotuki on jo käytetty edelliseen ammattiin/koulutukseen jonka alalta työt loppui. Omaehtoisen opiskelun tukea voi toki hakea mutta se on ihan sattuman kauppaa saako sitä, ehtoja on liuta.
Ei ole sattumankauppaa. Ihan siinä hakemuksessa itse perustellaan ja lisäperusteluja voi antaa puhelimitse. Ehdot ovat sangen selvät. Anteeksi vaan, mutta jotenkin tätä keskustelua lukiessa tulee ajatus siitä, että ihmiset eivät a) ota edes selvää asioista b) tee asioiden eteen mitään
Itse kävin työkkärin "luvalla" sivutoimisia opintoja, ei ongelmaa. Lisäksi hain ja sain omaehtoisen tuen, kun osasin perustella. Ei elämässä varmasti etenekään, jos ajattelee jo lähtökohtaisesti ettei mikään onnistu.
On se kuitenkin jonkin verran sattumankauppaa. Eri virkailijat sanovat aivan eri asioita siihen liittyen, jotkut kehottavat hakemaan ja jotkut sanovat, että ei tuommoiseen mitään myönnetä. Tietenkin kannattaa hakea, vaikka joku sanoisikin, että ei myönnetä, mutta pointti on siis siinä, että nämä tosi eri tavoin ajattelevat virkailijat niitä sääntöjä tulkitsevat ja tekevät päätökset opiskeluluvista. Ja sekin on sattumankauppaa, kuka osaa perustella mitäkin. Mielestäni kaikki ovat ansainneet opiskelupaikan, vaikka ei osaisikaan kirjoittaa hienoa perustelutekstiä. Se ei kuitenkaan kaikissa ammateissa ole se tärkein taito.
Virkailijoita ohjaa LAKI, joka on kaikille sama. Totta kai siihen vaikuttaa ala, jolle on kouluttautumassa. Sehän on omaehtoisen tuen ydin. Jos haet jollekin taidealalle, koska haluat, mutta se ei työllistä niin et sinne pääse. Ei, se ei ole sattumankauppaa, että kuka osaa perustella mitäkin. Itse käytin todella paljon aikaa siihen, että ihan itse etsin tietoa, kokemuksia ja lakipykäliä netistä, että osasin perustella perustella hakemuksen hyvin. Jos on ns. normaaliälyinen niin se onnistuu kaikilta. (itselläni on vielä minusta riippumattomia syitä minkä takia opiskelu ylipäänsä tuottaa haasteita) Koulupaikan saadakseen ei tarvitse osata kirjoittaa hienoa tekstiä. Ne opetellaan sitten koulussa, jos tarvitsee. Miksi sinusta sellainen ei ansaitse enemmän koulupaikkaa, joka on tehnyt sen asian eteen enemmän? Esimerkiksi osa panostaa yo-kirjoituksiin saadakseen opiskelupaikan. Toinen taas ei ja silti hänen pitäisi olla mielestäsi samalla viivalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailijoita ohjaa LAKI, joka on kaikille sama. Totta kai siihen vaikuttaa ala, jolle on kouluttautumassa. Sehän on omaehtoisen tuen ydin. Jos haet jollekin taidealalle, koska haluat, mutta se ei työllistä niin et sinne pääse. Ei, se ei ole sattumankauppaa, että kuka osaa perustella mitäkin. Itse käytin todella paljon aikaa siihen, että ihan itse etsin tietoa, kokemuksia ja lakipykäliä netistä, että osasin perustella perustella hakemuksen hyvin. Jos on ns. normaaliälyinen niin se onnistuu kaikilta. (itselläni on vielä minusta riippumattomia syitä minkä takia opiskelu ylipäänsä tuottaa haasteita) Koulupaikan saadakseen ei tarvitse osata kirjoittaa hienoa tekstiä. Ne opetellaan sitten koulussa, jos tarvitsee. Miksi sinusta sellainen ei ansaitse enemmän koulupaikkaa, joka on tehnyt sen asian eteen enemmän? Esimerkiksi osa panostaa yo-kirjoituksiin saadakseen opiskelupaikan. Toinen taas ei ja silti hänen pitäisi olla mielestäsi samalla viivalla?
Luulisin, että virkailijoilla on kyllä (mieli)valtaa. Ihan toisessa asiassa tämä tuli vastaan, kun lapselle haettiin ajokorttiin ikäpoikkeuslupaa. Hän opiskelee kuljetusalaa ja he saavat joka tapauksessa ajaa kortin 17-vuotiaana, mutta ajamiseen vapaa-ajallakin koulun lisäksi tarvitaan tuo tavallinen lupa. Kaikki hänen koulussaan olivat aina saaneet sen luvan, vaikka tuskin kaikilla oli erityisen hankala koulumatka, erityisiä harrastusmenoja tms., poikani oli eka, joka ei saanut. Myöhemmin tuli toinenkin tapaus. Kyllä se vähän avasi silmiä sille, että yksittäisellä virkailijallakin on valtaa. Tämä nyt osin ohi aiheen.
Yksi kaverini opiskelee yliopistossa ei mitenkään hyvin työllistävää alaa lähemmäs kuusikymppisenä. Ei hän töitä vieroksu, mutta rakastaa opiskelua ja suhtautuu itsekin aika kriittisesti töiden saamiseen. Työkkärin rahoilla onnistuu.
Olisin halunnut ammatin, johon ei koulutusta edes saanut, tai siis olisin ainakin halunnut kokeilla miltä se tuntuu, ilman palkkaa, ainoastaan työttömyysrahalla. Olin sopinut asiasta jo yrityksenkin kanssa, vaan eipä se jostakin syystä silloin käynyt työkkärille.
Myöhemmin ehdottelin, että lähden kurssille opiskelemaan erästä toista alaa. Sekään ei ollut mahdollista, koska olin ollut työttömänä liian kauan.
Mikäpäs siinä sitten, aloitin aktiivisen juopottelun. Sitä ei kieltänyt kukaan.