Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työtön ei kouluttaudu?

Vierailija
08.10.2021 |

Useilla koulutusta vaativilla aloilla on huutava työvoimapula.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun jälkeen on suuri vaara joutua työhön ja pois sosiaalisten tukien piiristä. Ja opiskeluun sekä työtekoon tarvitaan myös halua ja kykyjä.

Vierailija
22/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lääkäriksi hakeutuu vähän työttömiä. Ilmeisesti siinäkään ammatissa ei saa aivan niin paljon rahaa ja arvostusta kuin työtön vaatisi.

Mistä mahdat tuon "tietää"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan työllistävälle alalle voi olla vaikea päästä. Esim. sairaanhoitajaopintoihin on paljon hakijoita ja aiemman korkeakoulututkinnon omaavana pääsy on hankalampaa, koska on ensikertalaiskiintiöt. Ja ei-ensikertalaisia alanvaihtajia hakijoissa on todella paljon, kuten kaikilla työvoimapula-aloilla. Insinööripuolelle taas on helpompi päästä, mutta kyseessä ei ole mikään varmasti työllistävä ala.

Vierailija
24/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotin työkkärille että nyt ansiosidonnaisella voisin opiskella, en saanut siihen lupaa. On akateeminen tutkinto ja mielestäni oman alan muutamat kurssit auttaisi työllistymistä ja avoimessa opiskelu, pitäisi mielenkin virkeämpänä, mutta heidän mielestään jotkut kriteerit ei täyty. No en sitten opiskele.

Eieieieiei! Ei akateemiset saa enää opiskella.

Minä olen hakenut moniin työvoimakoulutuksiin, esimerkiksi autoala olisi kiinnostanut minua suuresti. En pääse koska olen korkeasti koulutettu, näin sanottiin ihan suoraan.

Vierailija
25/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on koulutetuista JA osaavista työntekijöistä. Suoraan koulun penkiltä tullut kelpaa vain hätätapauksessa monella alalla. 

Koulutuksen lisäksi pitäisi olla 5+ vuoden kokemus, jotain sellaista osaamista, mitä nykyisillä työtekijöillä ei ole ja pari uutta asiakasta mukana. 

Vierailija
26/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä noin 10% kaikista hakijoista pääsee sisään ammattikorkeaan koska hakijoita on yksinkertaisesti liikaa opiskelupaikkoihin nähden. Opiskelupaikkojen määrä karsittiin ja supistettiin taas tässä vähänaikaa sitten jotta Jyväskylän ammattikorkealle syntyisi lisää säästöjä ja opetuksen aiheuttamat menot pienenisi.

Vierailija
27/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotin työkkärille että nyt ansiosidonnaisella voisin opiskella, en saanut siihen lupaa. On akateeminen tutkinto ja mielestäni oman alan muutamat kurssit auttaisi työllistymistä ja avoimessa opiskelu, pitäisi mielenkin virkeämpänä, mutta heidän mielestään jotkut kriteerit ei täyty. No en sitten opiskele.

Työvoimatoimisto on monesti myös este opiskelulle. Täytyy saada lupa opiskeluun … kaikki eivät voi heittäytyä opiskelemaan ilman tukia…

Vierailija
28/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakokeet.

Maksullista.

Ei mahdollisuuksia, jos ei rahalliseen tukeenkaan mahiksia. Aikuisena. Nuorilla on aina mahikset tukeen.

Millä maksat useiden satasten lukukausi/kurssimaksut.

Miksei miksei miksei miksei miksei....... Ratkaisukeskeinen ajattelu, paskaa!

Vierailija
29/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Täytyy päästä sisälle koulutukseen, työllistäville aloille se on huomattavan hankalaa.

2. Täytyy saada rahoitus opiskeluun. Työssäkäyvälle onnistuu helposti, työttömälle ei millään.

Myin kotini ja lähdin opiskelemaan. Kaikilla ei tietysti tätä mahdollisuutta ole.

Vierailija
30/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sää horiset? Just loppui tämänkin työttömän yksi koulupäivä ja maanantaina jatkuu taas. Puoli vuotta takana ja vielä toinen samanmoinen ehkä tuplana edessä. Enkä ole ainoa, meitä on täällä aikuiskoulutuksessa montakin opiskelemassa! Saa nähdä miten sitten valmistuttua työnantajat suhtautuu alanvaihtajaan, varsinkin tällaiseen väärän sukupuoliseen akateemiseen joka duunariksi päätti ryhtyä.

Vierailija
31/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hakenut moniin työvoimakoulutuksiin, esimerkiksi autoala olisi kiinnostanut minua suuresti. En pääse koska olen korkeasti koulutettu, näin sanottiin ihan suoraan.

Tämä tulee monelle yllätyksenä. Ja ikä voi olla este myös …

Itse suoritin osatutkinnon ja en työllistynyt. Pääsin vuokrafirmaan keikkatyökäiseksi … nyt olen osa-aikatyössä.

Vierailija
32/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin tutkinto löytyy jo taskusta, mutta en onnistunut sillä työllistymään. Nyt opiskelen AMK:ssa hieman käytännönläheisempää alaa omaehtoisena opiskeluna. Sain rahoituksen kahdeksi vuodeksi. Kun tukiaika loppuu, niin jatkan opintoja toimeentulotuella. Ilmeisesti leikkaavat ensin 20 % ja lopulta leikkaus voi olla jopa 40 % pois tuesta. Onhan omien tulevaisuuden näkymien parantaminen sen verran työvoimapoliittisesti vakava rike. Jos lopetan koulun ja siirryn sohvalle oluen pariin niin alkaisi heti juosta täydet tuet.

Vierailija
33/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut, en (vielä) työtön. Nyt kun nukkuminen kesän jälkeen helpottunut, menisin mielelläni opiskelemaan. Puoliso mäkättää asuntolainasta (jota ei onneksi ole) ja keskiluokkaisesta elämästä omakotitalossa. Alkaa palaa hermo :(

Joo, ja puoliso on siis mies, minä nainen.

Vierailija
34/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usealla estää myös byrokratian kiemurat. Työssäkäyvä voi vapaa-ajallaan tehdä palkkansa/muiden tulojensa ja jaksamisensa turvin mitä sattuu hotsittamaan. Työtön omaehtoisesti koulunpenkille? Työttömyysetuus katkeaa, opintotuki+muut opintoetuudet voi olla jo käytetty tai et oo niihin oikeutettu kun kuuluisi hakea työttömyysetuutta jota et opintoja varten saa.

Työttömälle sallittu omaehtoinen aktiviteetti on työn haku. Jos kokee ettei tärppää, voi osallistua työkkärin kursseille.

Sitten on tietysti se porukka joka mahtuu vielä mukaan aikuiskoulutukseen. Niitä paikkoja on rajoitetusti, ja siihen tarvitaan TE-keskukselta puoltava lausunto, missä tapauksessa opiskelun voi suorittaa työttömyysetuuden turvin. Tässä tapauksessa tosin TE-keskus varmistaa että opintojen päätyttyä sulla on myös mahdollisuus työllistyä, joten ihan mitä tahansa et voi opiskella vain kiinnostuksen ja alalle soveltuvuuden vuoksi.

Vierailija
35/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikoista kilpailee liian moni hakija, tai toisin sanoen niitä paikkoja on Suomen kouluissa mitoitettu liian vähän.

Vierailija
36/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tohtorin, joka sai omaehtoisen opiskelun luvan uudelle alalle. 

Vierailija
37/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuella ei perheellinen elä

Vierailija
38/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ensimmäinen opiskelupaikka pitäisi valita erittäin huolellisesti. Yliopistossa esimerkiksi on paljon koulutuspaikkoja, mistä valmistuttuaan ei työllisty mihinkään. Valitettavasti nuorella on vielä heikko itsetuntemus tuossa iässä ja vajaavainen käsitys työelämästä. Aikuisena on vaikea löytää rahoitus kakkosopintoihin.

Vierailija
39/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tohtorin, joka sai omaehtoisen opiskelun luvan uudelle alalle. 

Lienee virkailijakohtaista että antaako luvan vai ei.

Vierailija
40/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kouluttautunut ihan stnasti, mutta koska olen 56, sillä ei näytä olevan mitään merkitystä koska olen nyt työtön. Vaikka osaisin ratkaista ilmastokriisin, nälänhädän ja koronapandemian, en kelpaisi koska olen liian vanha. Ja työtön.

Sama juttu. On 25 vuotta työkokemusta, maisterintutkinto, viime vuodelta uusin tutkinto ja taksinkuljettajan lupakin taskussa, mutta kun ikää on 55+, ei-vastauksia satelee. Ja työtön tietysti olen, mikä olisi toimeenpanoon välittömästi johtava kuolemansynti, jos työnantajat saisivat päättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä